Szórakoztató Zenészek, 1985 (26. évfolyam, 1-6. szám)
1985 / 1. szám
Stúdió- vezetők értekezlete A közelmúltban tartották meg a hagyományos év eleji értekezletet a művészeti vezetők részére a Szófia utcai Központi Stúdióban. Ezen részt vett az OSZK, valamint a Központi Stúdió igazgatósága. Portik Iván, a Stúdió igazgatója üdvözölte a megjelenteket. Utána Péter Miklós, az OSZK igazgatója ismertette az elmúlt évi eredményeket, vázolta az idei lehetőségeket, és tájékoztatást adott a megnövekedett követelményekről. Szó esett többek között a növendékhangversenyek fontosságáról, a megyék közötti együttműködés lehetőségeiről, a zenekari gyakorlatok rendszeressé tételéről, valamint a hospitálások számának növeléséről, fontosságáról. A jelenlegi tanév szerencsésnek mondható a hangszerpark bővítése szempontjából is, hiszen jelentős mértékben vásároltak kirendeltségeink új hangszereket: Csongrádban pianínót, alt szaxofont, Fejér megyében pianínót, dobfelszerelést, gitárt, erősítőt, a szolnoki stúdióban dobfelszerelést, gitárt, Tolnában orgonát, zongorát, szóló gitárt, a győriek pianínót, dobfelszerelést kaptak. Tatabányán több hangszer beszerzése vált szükségessé. Stúdióhálózatunk hangszerellátottsága országos viszonylatban jónak mondható. Szinte mindegyik stúdió rendelkezik megfelelő minőségű és értékű, modern hangszerekkel. A jövőben természetesen csak abban az esetben lesz mód további hangszert vásárolni, ha azt egyegy újabb tanszak beindítása feltétlenül indokolttá teszi. Az értekezleten szóba került a helyiséghiány nyomasztóan nehéz problémája, melynek orvoslását csak a kirendeltségvezetők és művészeti vezetők együttes összefogása oldhatja meg. Példaként kell említenem a közelmúlt Nyíregyházán történt eseményeit, melynek főszereplője Bányász János, a nyíregyházi Mezőgazdasági Főiskola Kollégiumának igazgatója. Az ő önzetlen segítsége jelentette a megoldást, mégpedig a kollégium igen ideális klubhelyiségében. Az értekezleten felvetődött a tananyag általános modernizálása, melyre az elkövetkező időszakban nagyobb súlyt kell helyezni. Bár a kottaanyag beszerzése köztudottan nehézségekbe ütközik, ennek ellenére törekedni kell megfelelő csatornák útján kazetták és kották beszerzésére. Természetesen ez nem kampányszerű feladatot jelent, hanem rendszeres és folyamatos munkát. Az 1984/85-ös tanév pozitív előjelekkel indult. 73-ról 93-ra emelkedett a tanárok létszáma. De jelentősen növekedett a tanulók száma is. Egyes megyékben 20—30 fős növekedés tapasztalható. Végre sikerült elérni a teljes stúdióhálózat kiépítését! Jelenleg a színvonal emelése a fő feladat, melyhez minden művészeti vezetőnek és pedagógusnak eredményes, sikeres munkát kívánunk. Németh László Disco info A WURLITZER — a pénzbedobásra zenét szolgáltató gép, már csaknem teljesen feledésbe merült. Ám a Pioneer cég tervei szerint a wurlitzerek korszerűsített változata hamarosan ismét népszerű lesz. A színes képernyővel ellátott „video jukebox"-ok, lézer lemezekről játsszák le a legújabb slágereket. Mivel egy lemezen 4-5 szám van, a gép negyven órányi zene és képanyag tárolására alkalmas. Külsejük a régi wurlitzereket idéző nosztalgikus változattól a futurista modellekig variálható. 1984. kétségtelenül a sikeres filmzenék éve. Nyolc film „soundtrack” kelt el több mint egymillió példányban, kiérdemelve ezzel a platina lemez címet. (Amerikában 500 000 példány eladása „aranylemez”, egymillió pedig „platinalemez”). A nyolc, filmzenét tartalmazó platina album a következő: Purple Rain, Ghostbuster, Breakin’, Footloose, The Big Chill, Two of a Kind, Yentl és a Hard to Hold. Korábban, ebből a szempontból a legjobb év 1978 volt, amikor öt filmzene album — köztük a Saturday Night Fever és a Grease — lett platinalemez. (h.) Mit hallunk az idén? A Magyar Rádió zenei tervéből A Magyar Rádió Zenei Főosztályának vezetője Erkel Tibor, ismertette az 1985-ös év várható zenei eseményeit és a kiemelkedő rádiós produkciókat. A tartalmas sajtótájékoztatóból természetesen e hasábokon arra kell reflektálnunk, melyek valamelyest kapcsolatban vannak a szórakoztatózenei területtel. Mindenekelőtt azonban meg kell említeni, hogy a Rádió összműsorában mintegy 45 százalék a komolyzene, a klasszikus muzsika, s ugyancsak 45 százalék a szórakoztatózene aránya. A fennmaradt 10 százalékra tehető a zenei ismeretterjesztés, az információ. Ami a nótaműsorok és hasonló jellegű zenei programok arányát illeti, az az eddigieknek megfelelően továbbra is megmarad, de az eddigiektől kissé eltérő időszakokban: kora délutánonként és az esti órákban. A dzsessz-tervekről nem érdektelen kiemelni a következő megállapítást: megkíséreljük a modern, kortárs dzsessz műsorok szaporítását, de ezt nagyon óvatosan kell tennünk, mert a rádióhallgatóság tömegméretekben elsősorban a dzsessz könnyedebb, szórakoztató irányzatait kedveli a kortárszenei jellegű irányzatokkal szemben. A pop és rockzenével kapcsolatban a Magyar Rádió illetékesei úgy látják, hogy a mai magyar pop csillagok, zenekarok tagjai már nem fejezik ki a tizen - és huszonévesek slágerzene iránti igényeit. Ugyanakkor minden szempontból profi zenei megszólalásukkal e zenekarok olyan anyagi háttérrel, berendezésekkel rendelkeznek, amelyet nem lehet figyelmen kívül hagyni — az amatőr együttesekkel szemben. Egyfajta missziót teljesít a Magyar Rádió, amikor felkarolja a zeneileg értékesebb amatőr könnyűzenei együtteseket. Gyakorlati téren szereplési lehetőséget, technikailag pedig ideális körülményeket teremt majd ahhoz, hogy ezek a zenekarok is magas szinten fejezzék ki és elégítsék ki a korszerű pop és slágerzene iránti igényeket. A sopoti fesztivál győztese szovjet énekesnő lett a legutóbbi sopoti dalfesztivál győztese. — Mindig szerettem énekelni — mondja Anne. Muzikális családban nőttem fel. Édesapám harmonikán játszik, és együtt énekel édesanyámmal a falusi kórusban, fivérem, Matti, zenekarban játszik. Gyakran felléptem az iskolai, a zeneiskolai, majd a tallinni Műszaki Egyetem zenekarában. De akkor még nem gondoltam, hogy életemet összekötöm a pódiummal. .. Anne Veszki 1978-ban az Észt televízió táncdalversenyének győztese lett. A köztársaság határain túl 1981-ben ismerték meg nevét, amikor a központi televízió egyik zenés filmjében játszott. Azóta a fiatal énekesnő sokat utazik a Szovjetunióban és sűrűn találkozik a fiatalokkal a gyárakban, az üzemekben, építkezéseken. Többször fellépett már külföldön is. Anne Veszki gyűjteményében megtalálhatók az aranylemezek és közönségdíjak, amelyeket az Észt Rádió és Televízió ítél oda évente az arra legérdemesebbnek. Anne kitüntetései között található a Szovjet Békebizottság ezüstérme is, melyet a Békealap számára rendezett nagyszabású hangversenyen aratott nagysikerű fellépéséért kapott. (APN) ANNE VESZKI Műsoros sajtótájékoztató Az Országos Szórakoztatózenei Központ negyedszázados évfordulója alkalmából a múlt év december 12-én a Savoy bárban szakmai bemutatóval egybekötött sajtótájékoztató volt. A tájékoztatón Simon László, a Művészeti Szakszervezetek Szövetsége titkára és Péter Miklós, az Országos Szórakoztatózenei Központ igazgatója tájékoztatta a sajtó megjelent képviselőit az immár két és fél évtizede működő intézmény eddig végzett és jelenlegi munkájáról, távlati terveiről. A tájékoztatót műsor követte, melyet a KaleidOSZKóp Műsoriroda állított össze. A zenei-, artista- és táncprodukciók nagy tetszést arattak. Képeink a sajtótájékoztató és az azt követő műsor néhány pillanatát villantják fel: 1. Simon László titkár tájékoztatóját tartja 2. A sajtó képviselőinek egy csoportja 3. Ritter Emőke artista 4. Go-go Kart és az angyalok (Fotó: Kanyó Béla) MAROSÁN GYÖRGY A mozgalom A szakszervezeti irodalomban tallózók számára nyilvánvaló, hogy a Népszava Lap- és Könyvkiadó Fórum sorozata nem normatív megállapítások gyűjteménye kíván lenni, hanem tovább gondolásra szánt tapasztalatok, módszerek kínálója. A sorozat közel egy tucat kötete a legnépszerűbb olvasmányok közé tartozik a szakszervezeti irodalomban. A füzetek 120—160 oldal terjedelműek; kecses alakjukkal már azért is vonzóak, mivel egy nekiüléssel elolvashatók. Marosán György legújabb írása telitalálat. A mozgalomról olyan aktivista adja közre tapasztalatait, aki 1928 óta a szó nemes értelmében aktivista, hiszen sütőmunkás tanulóként kijárta a mozgalom iskoláját. A szerző legújabb kötete tizenöt írást tartalmaz, ám ezek korántsem önálló fejezetek, hanem egy logikus gondolatsor füzérei. Marosán György megállapításaival vitatkozni lehet, sőt nem egyszer polémiára indikálok következtetései. Ám indulatának fűtöttsége tiszteletreméltó, mozgósító. Ha van igazi munkásvezető tollából származó politikai esszé, akkor Marosáné az; múlt, jelen és jövő szintetizálódik írásában, útravaló csomagot téve az útrakészülők elé. Az írót idézem: „... néhány szó az ifjúságról, amelynek nevelését hibásnak, eltorzultnak tartom. Ezért mindenki felelős, a párt, a szakszervezetek, az állam, a KISZ, az iskola és a szülők. Mert könnyű életre készítjük elő őket. Ilyen élet nem volt és nem is lehetséges. Ha nem történik változás, akkor azért 10—20 év múlva nagy árat fizetünk, súlyos sérelem érheti szocialista világnézetünket is.” Marosán György sohasem hallgatta el véleményét. Most sem. Szól, érvel, perel, hogy egyre többen legyünk ügyünkért tettekkel is kiálló bátran szólók. A szerző gondolatait sűrítő néhány fejezetcímet idézve A mozgalom című új Fórum-kötetből: Soha nem voltam „néma levente”. A tévedés jogát fenntartom a magam számára is. Az egység soha nem volt és nem is lesz statikus állapot. A demokrácia nem kegy, hanem a szocializmus feltétele. Akik ismerik az írót, azok tudják, Marosán György soha sem hallgatott. A mozgalomban megtanulta, hogy szóljon, érveljen, pereljen — célja nyilvánvaló: gyarapodjék azoknak a tábora, akik a mindennapi tettek formáló munkásaivá válnak. SZÓRAKOZTATÓ ZENÉSZEK