Zalka János szerk.: Religio, 1856. 1. félév

16. szám

16. sz. I. FELEV 1856. PEST, FEBRUÁR 23. EGYHÁZI ÉS IRODALMI FOLYÓIRAT. Megjelenik e lap h­etenkint kétszer : szerdán és szombaton Az előfizetési dij félévre postán 4 frt , h­elyben 3 frt 40 kr pp. — Előfizethetni minden cs. kir. postahivatalnál ; Pesten a szerkesztőnél (Papnövelde­ utcza 1. sz.) és Hartleben K. A. könyvkereskedésében Szélsőségek, 1. Mindenütt, az emberi életben úgy, mint a természetben a közép­ út az arany út; extrema se tangunt, mint egy gyűrűben. A legzordonabb hi­deg, valamint az égető meleg megöli a növényt, állatot, embert. A legnagyobb gazdagság, mint a legkiáltóbb szegénység, megsemmisíti a halandó földi jólétét ; mindkettő közönyössé teszi az életet, mert a remény mindkettőnél száműzve van. A leg­magasabb hegyek csúcsán szintoly lehetetlen élni, mint a legmélyebb földalatti üregben, mert a levegő egészségtelen. A legnagyobb tékozló, mint a leg­zsugoribb fösvény egyformán szegény ; egyike sem tud élvezni. A nyers és tudatlan nép, vadsága­ és bárgyúságában oly utálatos, mint a túlművelt és túlfinomított puhanép az ő ön­tetszésében, a minden jog és erény megvetésében. Mindkettőben egy­formán hiányzik az igazi vallásosság. Így van ez a religia dolgában. Sokféle a betegség, és csak egy az egészség, sokféle a tévely, és csak egy az igaz­ság. Egy és keskeny út visz az élethez, sok pedig a kárhozathoz. E szélsőségek a kárhozat kapujánál találkoznak. Nézelődjünk, hogy kikerülhessük. Először találkozunk a szélsőségek királyával, a hitetlenséggel. Ellenében áll a babonaság. Igaz, a nyers babona következései szomorúk, de a hitet­lenségé kegyetlenek. Ki nem ismeri a kétkedő tit­kos nyomorát, a könnyelmű hitgúnyoló kiható vétkét, s veszedelmes állását olyannak, ki hivség-és hittől megfosztatva tulajdon hasznán kívül sem­mibe sem hisz ? ki se Istent se örökkévalóságot nem ismer, csak élvezetét keresi, melyet mi életnek ne­vezünk; ki nem ismer erényt, hanem csak álnok­ságot, bűnt, tudatlanságot ; ki a religiót ármányos hatalmak találmányának, vagy jóakaratú őrjön­gök ábrándjának lenni állítja ? A hitetlenség jelle­ge a gonoszság, a babonáé az együgyűség. Az a leg­türhetlenebb pedig, hogy a hitetlenség istentelensé­ge a babona egyszerűségével oda él vissza, hogy min­dent, mi szent, babonaságnak nevezzen, s ezen ne­vezet alatt megvessen. A hitetlenség papjai mint a pokol kisértő szelleme a pusztában a szentírás sza­vaival élnek : „Eljövend az óra és itt van már, mely­ben az igaz imádók az Atyát lélek- és igazságban fogják imádni." Ezen erős lelkűek egy tökéletesen tiszta szellemi, azaz fölfogásuk és kívánságuk sze­rint semmi, vagy pedig minden esetre egy, de minden egyes önkénye­s belátása szerint faragható s módosítható religiót kívánnak, és a­mi a legszo­morúbb, a jámboroknak botrányára vannak Ezen kebelrázó semlegességnek némelyek annál inkább hódinak, mert a hitetlenség a világ szellemében a felvilágosodás némi lidérczi fényét igényli magá­nak; ők pedig annyira kívánnak a világosan vagy inkább világiasan gondolkozó szellem hitére vala­hogyan szert tenni ! Támogatja e szélsőséget a tu­domány álszíne és az igény fanyar életekre ; kedves továbbá neki az örömest majmoló divatvágy, mint­hogy a nép együgyüsége fölé emelkedni vágyó föl­világosodott , belátás- és magasztosságban egyik a másikánál nem akar hátrább állni. A magát föltü­nővé, hasonló érzésüek előtt tiszteletre méltóvá, fénylővé tevésre törekedő hiúság hatalmasabb, mint a jó- és igaznak érzése, mely hiúság végtére az igazságot is az előítéletek szemétdombjára kárhoz­tatja és a vak semmitudást és semmihitet az egye­düli bölcseség polczára emeli föl. Ez idáig mind a kevélység munkája. Priusquam humiliarer, ego deliqui. A hitetlenség terjesztésére hathatósan közre­munkálkodik a jóllét, élvezet és puhaság-vágy. Az ember megszokván magát szenvedélyeinek fék nél­kül ál­talengedni, alkalmatlannak találta komoly gondolatok által kicsapongásainak akadályt vetni. Habár Istent végkép meg nem tagadhatja is , de keveset gondol vele, vagy azzal ámítja el magát, pl

Next