168óra, 1990. január-június (2. évfolyam, 1-25. szám)

1990-01-09 / 1. szám

Mark Palmert is figyeli a rendőrség A magyar Watergate-botrány Belebukik a belügyminiszter? Az elmúlt hét belpolitikai szenzációja a Belügyminisztérium lehallgatási botránya volt, vagyis az, hogy a Fiatal Demokraták Szövetségének, illetve a Szabad Demokraták Szövetségének tudomása szerint az Állambiztonsági Szolgálat illeté­kes részlege törvénysértő módon a legutóbbi időkig - talán még ma is - adatokat gyűjt, információkat rendszerez politikai pártok bizalmas tárgyalásairól, rendez­vényeiről, politikusok telefonbeszélgetéseiről és intézkedési terveket dolgoz ki. A bizonyítékokat az elmúlt pénteken sajtóértekezleten tárták az újságírók elé. Szerkesztőségünket Farkas Zoltán képviselte, aki aztán Demszky Gáborral és Kőszeg Ferenccel (SZDSZ), valamint Szájer Józseffel (Fidesz) beszélgetett.­ ­ A Graffiti moziban a Szabad Demokraták Szövetsége és a Fidesz levetített egy körül­belül nyolcperces filmet. A filmen eléggé rosszul olvasható dokumentumokat láthat­tunk, amelyekből azonban világosan kide­rült, hogy a Belügyminisztérium ellenőrzi, vizsgálja a legkülönbözőbb magyarországi pártokat és szervezeteket, és feljegyzéseket készít a legkülönbözőbb rendezvényekről. Kiderült az is, hogy Mark Palmer bizonyos fellépéseit is ellenőrzi a rendőrség; tudja, hogy mely választókörzetekben kiket kíván­nak indítani képviselőjelöltként az ellenzéki pártok. Az a teljes információmennyiség, amely Kőszeg Ferenc, Demszky Gábor és Szájer József birtokába jutott, mennyire átfogó? Mennyire kompromittáló a pártok­ra nézve, illetve mennyiben lehet fölhasznál­ni egy választási stratégiában? KŐSZEG FERENC: Ez az anyag tulajdon­képpen tele van trivialitásokkal, félinformá­­ciókkal is, valamint feltehetőleg hallomásból származó - legalábbis kétes valóságtartalmú - értesülésekkel. Természetesen a félinformá­ciókat és a hamis információkat is fel lehet használni. Nekünk semmiképpen nem az a szándékunk, hogy ezeket az információkat valahogyan nyilvánosságra hozzuk, mert úgy gondoljuk, hogy mivel törvényellenes úton gyűjtötték őket, törvényellenes volna a fel­­használásuk és a nyilvánosságra hozásuk is. Megsértik az alkotmányt !­­ Attól függetlenül azonban, hogy ez az anyaghalmaz tele van trivialitással is, joggal feltételezhető, hogy aki hozzájut ezekhez a jelentésekhez - és itt történtek is utalások, ki mindenki kerülhet a birtokába ezeknek a följegyzéseknek -, valószínűleg föl tudja használni őket a választási küzdelmek, a pártharcok során. Ha például jó előre kide­rül, hogy Rajk Lászlót hol kívánja indítani az SZDSZ, időben eldönthető, hogy mi­lyen ellenjelöltet állítsanak, aki jó esél­­­lyel indulhat ellene. Mennyire veszélyez­teti ez az „előny” az átmenet demokra­tizmusát? K. F.: Ezek az információk természetesen fölhasználhatók. Fölhasználhatók abban az értelemben, hogy alakíthatják, befolyásolhat­ják a választási stratégiát, és felhasználhatók oly módon is, hogy terjeszthetők mindenféle adatok, hamis vagy nem hamis adatok, to­vábbá személyeket kompromittáló állítások. Mindenképpen előnyben van az, akinek a ke­zében vannak ezek az információk. A doku­mentumokon olvasható megjegyzések pedig - például, hogy „tájékoztató munkánkban fel­használjuk” - azt jelentik, hogy a Belügymi­nisztérium maga is részt vesz abban a politikai tevékenységben és politikai küzdelemben, amely megelőzi a választásokat.­­ Mivel az információs és a személyi adatok védelméről rendelkező törvény eddig még nem született meg, egyelőre szabályozatlan, hogy ki rendelheti el a telefon lehallgatását, szabályozatlan, hogy hogyan történjék Ma­gyarországon a személyi adatok védelme. Ebben a jogi helyzetben milyen teendők le­hetnek? SZÁJER JÓZSEF: Nagyon sok teendő van. A telefonlehallgatás és más hasonló jelle­gű, magántitok kifürkészésére irányuló cse­lekmények lefolytatása alapvető állampolgári jogot érint. Az ilyen jellegű tevékenységek folytatásához törvényi felhatalmazásra van - lenne - szükség.­­­­ A külföldi demokráciák gyakorlatában, úgy tudom, az ügyészség vagy talán a bíró­ság adhat erre engedélyt. És mi a helyzet Magyarországon ? SZ. J.: Ilyen megoldások is vannak. A kér­dés legmagasabb szintű szabályozása azon­ban nálunk nem megnyugtató. Az alkot­mányban találhatók ugyan erre vonatkozó általános szabályok, mármint az új, a módosí­tott alkotmányban. Ezek jó része, a személyi­séget védő, valamint a pártok működésének a szabadságára vonatkozó passzusnak a pon­tosítása most került be az alkotmányba, még­hozzá - amire mi alapvetően hivatkozunk - éppen a mindezt részletesen szabályozó, a tör­vényes garanciákat is tartalmazó, középszintű jogszabályok hiányában. DEMSZKY GÁBOR: Egy dolog egészen világos. Nevezetesen az, hogy a­ Belügyminisz­térium belső elhárítása - ez az Állambiztonsá­­gi Szolgálat keretében működő szervezet - pillanatnyilag is megsérti a magyar törvénye­ket, megsérti az alkotmányt. Az anyagok alapján egyértelműen bizonyítható, hogy ez az ügyosztály levélfelbontással foglalkozik, telefonbeszélgetéseket hallgat le. Távozzon a miniszter!! - Kőszeg Ferenc el is mondott egy esetet, hogy az ő telefonját továbbra is lehallgat­ják. K. F.: Igen, mint a Beszélő szerkesztője telefonon berlini tudósítás készítésére kértem fel egy Kelet-Berlinben lakó személyt - a tu­dósítás egyébként azóta meg is jelent már a Beszélőben -, nos, ennek a telefonbeszélgetés­nek a teljes tartalma benne volt az egyik doku­mentumban, méghozzá pontosan.­­­­ És nem valószínű, hogy a beszélgetés té­nyét és tartalmát egy kelet-berlini kolléga árulta volna el a magyar belügyminiszté­riumnak. K. F.: Ez sem lehetetlen. Ez viszont az együttműködést is bizonyítja a kelet-németor­szági és a magyar állambiztonsági szolgálat között. A telefonbeszélgetés idején ugyanis­­ Kőszeg Ferenc, Demszky Gábor és Szájer József nyilatkozik Farkas Zoltánnak 4

Next