168óra, 1990. július-december (2. évfolyam, 26-51. szám)

1990-07-03 / 26. szám

Nem ló - szobor! BaTMaagi^^ Minden ember visszatérő ér­zése­­ úgy az elalvás táján, a szendergés és az éber-álom között hogy zuhan. Rántja magába valami feneketlen mélység. Kezünk-lábunk ilyenkor megrándul, némelyi­künk még ugrik is egyet. Van, aki állítja: ez az álom sok millió éves. Mókus nagyságú majom­ősünk álmodta először, ami­kor a ragadozók elöl a leg­magasabb pálmája koronájá­ba húzódott éjszakára, s ahonnét - bizony gyakran elő­fordult - álmában lezuhant az éles kardfogak közé. Milyen rövid az út a fa koronájától a földig! S álma­inkat ítélve milyen rövid az a néhány millió év! Vannak azután indián törzsek, amelyek az általuk tisztelt,­ rendszerint kitalált nagyságoknak totemoszlopot állítanak. Másutt, a karibi világban, ha valakinek rosz­­szat kívánnak, elkészítik kicsiben a totemjét, szobrát, majd átszurkodják tűkkel, eldöntik és fölgyújtják a voo­­doo-szertartás szerint. Én nem tudok az ilyesmin mosolyogni. Nem olyan tá­voli ez tőlünk, nem az etnográfia mulatságos lábjegy­zete. A honnak egyik atyja például ledöntött egy szobrot. Ami­kor a mentelmi jogát akarták fölfüggeszteni, azzal érvelt - teljes komolysággal -, hogy­ ez a „pártállam” utolsó erőfe­szítése az Új Rend ellen. Én meg hiába gondoltam, hogy ez a civilizáció utolsó próbálkozása a voodoo-babonák ellen, komolyan tartani lehetett attól, hogy a T. Ház megszívleli a képviselő érvelését és nem adja ki. Szobrokat dönteni szánalmas dolog. Szánalmas, akár az SZDSZ, akár az MDF csinálja. Még akkor is az, ha maga Krassó György teszi, aki pedig szívbeteg ember, különben is, sokáig jurtában lakott a Parlament előtt, tehát nem megy a szomszédba egy kis sámánkodásért. Én a kommunizmusban legkevésbé az ideologikus vér­bosszút tudtam elfogadni. Odáig még egye fene, hogy van egy győztes osztály. Ezek szerint egy vesztes is. No jó, de akkor ez azt jelen­ti, hogy a Baumann bácsit ki kell telepíteni? Herczeg Ferencet elhallgattatni, Márai Sándort külföldre kerget­ni? Kováchéktól nemcsak az üzemet elvenni, de még a lakásukba is betársbérletesíteni egy ötgyerekes lumpen­proli famíliát? Szenvedjen a rohadt burzsoá! A bűnös osztályhoz tar­tozik ! Igen? A Baumann bácsi?! És ha az apám, a tökéletes proli származásával, mondjuk, 1937-ben megüti a főnye­reményt az osztálysorsjátékon, és, mondjuk, a pénzen vesz kétszáz hold földet? Akkor most, 1953-ban marad­tunk vér szerint proletárok, vagy rohadt szipolyozó ku­­lákok vagyunk?! Én is, egyévesen?! Itt nekem elfogyott a szeminárium. Ugyanígy nem ér­tem, miért kellett összetörni Mária Terézia szobrát. Ré­mülten gondolok arra, ha netán Magyarországon van el­temetve, akkor a tetemét is kikaparjuk, engesztelhetet­len proletár internacionalizmusunkban? No jó, kétségte­len, Mária Terézia nem lépett be a pártba, de mi volt a baj Savoyai Jenővel, aki a fél országot fölszabadította? (Mit csináljunk, ha egyszer nem Vorosilov harcolt a tö­rökökkel?) Mi volt a baj azokkal a szobrokkal, ame­lyeknek az volt az egyetlen bűnük, hogy aki csinálta őket, történetesen báró volt, gróf vagy csak valóságos belső titkos tanácsos? És most megint kezdik. Forgó gyomorral olvasom a Szobrász sokasodó nyilat­kozatait. A Szobrász, valóban korszakos, világméretű művész, de embernek...! Nem volt tér, sőt sikátor se nagyon a régi Magyarorszá­gon, ahol neki be lett volna Leninje, partizánja. És micsoda szobrok voltak ! Az a ritka szerencse, hogy az udvari szobrá­­szi cím és a zsenialitás egy személyben­ találkozott. Ahogy régi korok művészei szentekben és egyházfőkben alkottak újat, vitték mindig előrébb a művészet határait, ő Vologyá­­ban gondolkodott. Ahogy lehetett akkor. De hallgassuk csak most: figyeljük meg - szólít föl ben­nünket -, hogy az X-i Leninnek milyen rosszkedvű arcot csinált! Direkt ám! És a Partizán-szobor arcán nézzük az élveteg, ellenszenves (zsidós) vonást! Kifejezetten anti­­partizán-propagandának szánta. És az a másik Lenin­: igaz, az egyik kezével valóban előre mutat, a szocializmus felé, de a másik a zsebében van, és odabent a két ujját keresztezi, ami - tudjuk - azt jelenti, hogy mindennek az ellenkezője az igaz. Addig magyarázkodik, amíg aztán az összes szobrát le­döntik. Pedig akármit mond, ő még egyszer már nem lesz hivatalos nagyság. A művészettörténet viszont még ve­szíthet. Nem tudom, persze, mi a helyzet Leninnel. Sztálin törté­nelmi szerepe egyértelmű - szerencsére egyetlen olyan szo­bor se készült róla, ami művészi értéket jelentene. De ha Leninről is végleg kiderül, hogy szerepe csupa negatívum, és még az se érdekes, nyugodtan elfeledhetjük a nevét is? Akkor szobrai már nem is egy rossz arcú gonosztevő emlék­művei, hanem sima totemek, mi pedig indiánok? Okosat én se tudok mondani. Mert szívem szerint azt mondom: az új Magyarországnak nem szabad azzal kezde­ni, amivel negyvenöt éve egy ázsiai ideológia legjobb magyar tanítványainak: szobordöntögetéssel, hullagyalázással. Ahogy Medgyessy Ferenc mondta a lovas szobráról vitatko­zó parasztoknak: az, kérem, nem ló, az szobor / Az, kérem, nem Lenin, hanem csak a szobra. És ha maga Lenin lenne ? Hát szégyenkeznénk Európa előtt azzal, hogy tetemét a földre borítjuk?! Voodoo-k vagyunk? Indiánok, majomemberek ?

Next