168óra, 1991. január-június (3. évfolyam, 1-25. szám)

1991-04-02 / 13. szám

A pályaelhagyó tetőfedőjelölt Honecker keresztkérdések alatt Az utolsó interjú német földön ! - Herzberg úr, a családtagokon kívül ön és kollégái voltak talán az utolsók, akik Erich Honeckerrel német földön beszélgettek. Ho­gyan került sor erre, és miért épp önökkel állt szóba a bukott pártfőtitkár, államfő? - Az egész ügyről a véletlen tehet, ugyanis Reinhold Andert kollégámnak Berlinben vélet­lenül Honecker lánya, Sonja volt a szomszédja. Neki chilei a férje, Reinhold pedig dalosként néhányszor összejött vele, gitározni. Laza szomszédi kapcsolat volt közöttük, aztán egy­szer - már a fordulat után -, amikor Reinhold felment hozzájuk, véletlenül találkozott Mar­got Honeckerrel, Erich Honecker feleségével. Beszélgetni kezdtek, és Honeckerné rögtön he­vesen cáfolni kezdte a bukás után ellenük fel­hozott vádakat, így született az ötlet, hogy jó lenne interjút készíteni velük. A család közvetí­tett, Erich Honecker pedig beleegyezett. Addig senkinek sem nyilatkozott, de a mi esetünkben belátta, hogy ez számára is fontos. Véleményt akart mondani, hogy védekezhessen a vádak ellen. Engem Reinhold Andert hívott segítsé­gül, mivel tíz éve foglalkozom dokumentum­irodalommal, életútinterjúk készítésével, és vannak bizonyos szakmai fogások, amelyeket nem árt ismerni. A bukás törvényszerű volt­ ­ Az az érzésem, hogy ez a könyv nem any­­nyira a történelemről mond sokat, mint in­kább egy politikusréteg gondolkodásmódjá­ról és pszichológiájáról. Szerintem mindkét szempontból érdekes, mert egy életrajzra maga a történelem is rá­nyomja a bélyegét, és kiderül belőle, ki miért került abba a helyzetbe, hogy alakítsa is a történelmet. Lehet elemezni például, hogy egy ilyen politikai elittel miért volt törvényszerű a szocializmus bukása, és arról is sok minden kiderül, hogy milyen hallatlanul primitív mó­don működött ez a centralizált rendszer.­­­­ Én arra gondoltam az előbb, hogy Hone­cker, még amikor érezhetően indulatos vagy elkeseredett, akkor is a legtisztább „vezér­cikknyelven” fogalmaz. Próbál őszinte len­ni, de egyszerűen nem jön ki más a száján, mint frázis.­­ Ez bizony így igaz, és ez következik az életrajzából is, amely szinte jelképes. Az ilyen vezetők többnyire szegény családokból jöttek. Kevés iskolát végeztek. Honecker még a tető­­fedőtanonc-képzést sem fejezte be, amit leg­följebb sztálinista pártiskolával egészített ki 1933 előtt és 1945 után. Ezeknek az emberek­nek naiv, hívő világképük volt, és az ilyen naiv hívők általában akkor is ragaszkodnak ehhez a világképhez, ha a valóság alapján jobbat is kialakíthatnának. Elvont ideológiában élnek, nem képesek feldolgozni a világ és a valóság közti eltéréseket. Megmaradnak ennél a kvázi vallásos tudatnál.­­­­ Tehát ön - másoktól eltérően - ezeket az embereket, legalábbis szubjektíve, nem tart­ja bűnözőknek? - Igen, ez pontosan így van. A szocializ­musban természetesen voltak bűnök, és eze­ket elemezni kell. Az emberi jogok megsérté­sét például nem szabad a szőnyeg alá söpörni, ahogy ezt Honeckerék próbálják. De az az igazság, hogy tőlük és elvtársaiktól, akik an­nak idején elkezdték egy szocialista társada­lom építését, nem lehet elvitatni bizonyos idealizmust. Ezért nem lehet ezeket a bűnöket a nácik bűneivel összehasonlítani, hiszen ezzel a náci népirtás súlyát kisebbítenénk. Hone­ckerék idealisták voltak. Egy igazságosabb társadalmat akartak létrehozni, ami azonban saját hiányosságaik miatt nem sikerülhetett.­­ Önök igyekeztek feltenni számos kritikus kérdést is, de a volt főtitkár mindent vissza­utasított. Szerinte volt demokrácia, volt iga­zi választás, a pártkongresszuson lehetett vitatkozni és így tovább... Taktika ez, vagy ő ezt tényleg hiszi? Még mindig egyszerű puccsnak tartja a leváltását, vagy már érti, hogy az egy történelmi folyamat volt?­­ Hát most már sejti, hogy történelmi fo­lyamat volt, bár azt is mondták, hogy az Egyesült Államok és a Szovjetunió összebe­szélt a fal lebontása érdekében. Sőt úgy vélte, hogy megbuktatásában a KGB is közreműkö­dött, a Stasival együtt. Honecker nem érti az összefüggéseket. Ami a demokráciát illeti, ő komolyan hiszi, hogy a szocializmus maga a tiszta demokrácia, és elutasítja a polgári de­mokráciát, mert szerinte az csupán a pénz diktatúrája. Azt elismeri ugyan, hogy esetleg szükség lett volna óvatos reformokra, ugyan­akkor hozzáteszi, hogy lám, Gorbacsov is mi­csoda zűrzavart csinált ezzel. - Önök egy helyen megkérdezték őt, nem sajnálja-e azokat, akik a falnál menekülés közben meghaltak. A válasz elég megdöb­bentő: ő az NDK-katonákat sajnálja, akik közül néhányan szintén meghaltak. Furcsa könyv jelent meg Németország­ban, immár harmadik kiadásban. Szerzői talán utolsóként kaptak lehetőséget arra, hogy interjúsorozatot készítsenek a haj­dani NDK volt első emberével, Erich Ho­­neckerrel. A kötet egyik szerzőjével, Wolfgang Herzberggel Domány András beszélgetett. I­I . Három kiadás, 140 ezer példány

Next