168óra, 1994. június-december (6. évfolyam, 26-52. szám)

1994-12-13 / 49. szám

hét nyugtatóra, injekcióra, jó, ha közel az orvos, aki beadja. De per­sze, a lelki segítség is igen fontos. Vonat, szerencsére, ritkán siklik ki, de sokan halnak meg hirtelenül és váratlanul, például balesetekben­­ és a magánéletben is számítha­tunk olyan veszteségekre, amelyek sokkolóan hatnak. Ilyenkor általá­ban kevés a segítség. Ennek követ­kezménye gyakran depresszió, lel­ki összeomlás, italozás, öngyilkos­ság. Néhány tízezer halálesetben szerepet játszik az ilyesfajta krízi­sek megoldhatatlanságának utó­hatása is. Sokkal általánosabb je­lenségről van tehát szó a krízisellá­tásban, és az ilyen tragikus esemő­hozzátartozókat, jöjjenek velük Szolnokra. A Repülőtiszti Főis­kola nagytermében közölték a hírt, orvosok, pszichológusok je­lenlétében. Ezután következett az áldozatok azonosítása. Len­gyel György szerint ez volt a legnehezebb, szembesülni a való­ban megfordíthatatlannal. Domokos Lajos, a MÁV saj­tófőnöke néhány napja tölti be ezt a posztot. Beszélgetésünkkor elhűlve hallgatja a Nyugati pá­lyaudvaron történteket. Ilyesmi semmiképp nem történhet meg még egyszer! Bár a MÁV-nak megvan a maga hivatalos hírlán­ca, amely működik is - balesetek A­nya nem jött meg - Mindig ezzel a vonattal szokott jönni, úgy csináljuk ilyenkor, hogy kimegyünk elé a szentendrei HÉV-állomásra, hét felé. Pénte­ken is így volt, de hiába vártunk. Egy óra múlva hazamentünk, nem sokkal később telefonált a húgom, hogy a tévében látott valami vonatbalesetet, és, ugye, nem az anyánkkal történt valami. Megijed­tünk, telefonálgatni kezdtünk az ismerősökhöz, rokonokhoz, de va­lahogy úgy lehetett érteni, hogy az ellenkező irányban közlekedő vonattal történt. Kimentünk a Nyugatiba, ott 22.00 óra után már negyedóránként jöttek be a vonatok, de az édesanyám egyiken sem volt rajta. A for­galmi ügyeleten érdeklődtünk, nem tudtak semmit, de megadták a szolnoki rendőrség telefonszámát. Folyamatosan foglalt volt. Akkor még mindig azt hittük, hogy a vonatok elterelése miatt késik anyám. Éjfél előtt jött be az utolsó szerelvény a pályaudvarra. Már min­denkinek megvolt a hozzátartozója, rokona. Üres lett a peron, köd volt, hideg és sötét. Az édesanyám nem jött meg. A forgalmista semmit sem tudott. Képzelheti, mit éreztem. Akkor döbbentem rá, hogy a baleset bizony éppen azzal a vonattal történt, amellyel anyám jött volna. Valami isteni szikra következtében - senki nem tanácsolt semmit - felhívtam a szolnoki kórházat, így tudtam meg éjjel egykor, hogy édesanyámat az elsők között mentették ki a vonatroncsból és este hat óra óta kórházban van. Négy bordája eltörött, a tüdeje valószí­nűleg sérült, de él. Az édesapám pár évvel ezelőtt halt meg, de ez most jobban megvi­selt. Héttől éjjel egyig rettegtem, hogy valami baj történt. Kereskedelmi Bank Rt. Trezor értékjegy nyek, mint ez a vonatbaleset, fel­hívhatják a figyelmünket erre.” A Jász-Nagykun-Szolnok Me­gyei Rendőrkapitányság sajtófő­nöke, Lengyel György az elsők kö­zött volt, aki hivatalos úton érte­sült a tragédiáról. Amint a mentés megkezdődött, az áldozatok és se­besültek azonosításához is hozzá­kezdtek. A médiának egyetlen ne­vet sem adtak ki, amíg az áldozat családját, hozzátartozóit nem érte­sítették. Gyászhír rendőrautóval A tragikus hír rendőrautóval érkezett. A megyei kapitá­lyság utasította „a lakóhelyek szerint illetékes” rendőrőrsöket, ahon­nan azonnal elindultak a címek­re a tisztek. Nem közölték azon­nal a tragédiát. Néhány kérdés­sel megbizonyosodtak arról, jó helyen járnak-e. Amikor „a gya­nú igazolást nyert”, megkérték a esetén kinek hova és mikor kell telefonálni (baleset-elhárítás, mentők, tűzoltók, rendőrség, honvédség és sajtó)­­, de eleddig még nem szembesültek „a tájé­koztatás ezen vonzatával”. Ez olyan feladat a MÁV-nál - mondja Domokos Lajos -, ame­lyet nagyon sürgősen meg kell oldani. Nem az egyetlen. A Nyugati pályaudvar forgal­mi ügyeletese fáradt és szomorú. „Aki nem rendül meg ilyen tra­gédia hallatán, az nem is ember” - mondja. Nem tudja pontosan, hogyan kellett volna az utasokat és a rájuk várakozókat tájékoz­tatni. A pánikot mindenképpen el kell kerülni. „Tudja, az a szörnyű, hogy megint mindenki a vasutat hibáztatja. Pedig higy­­gye el, itt mindenki becsülettel teszi a dolgát. Ha maga elront egy mondatot, kidobja a papírt. Ha a vasútnál hibázik valaki, emberek halnak meg. Azt, ami történt, még most sem tudom igazán felfogni.” 23

Next