168óra, 1994. június-december (6. évfolyam, 26-52. szám)

1994-12-13 / 49. szám

Nem újabb érdekvédelmi szervezet. Nem újabb hatóság. Nem újabb adóforma. Akkor mi a gazdasági kamara? És miért kötelező a belépés? Ennek próbált utánajárni - már csak a megértés okán is-GYÖRGY BENCE. Téli a kamaraA kamara gazdasági önkormányzat - adja meg a pontos definíciót Dunai Péter, a kamarákat szervező bizottságok elnöki kollégiumának titkára. No, ez valóban nagyon frappánsan hangzik, de jól tudjuk, mió­ta Marx és közgazdász pályatársai már nagy­dobra verték: állítólag nem elegendő a híres „láthatatlan kéz” a piac szabályozására, így szállt be a hatalom. A Nagy Koordinátor. Ez azért figyelemre méltó, mert nálunk mostaná­ban nem működtek közjogi kamarák. Teljes egészében a kormány, illetve a kormányhivata­lok tartották kordában a gazdaságot. A hatalmi struktúrában jelentek meg itt-ott ezek a kamarai funkciók, s azok felelősei. Egy vérbeli hivatal­nok nem nézheti szó nélkül, ahogyan valaki összecsomagol az asztalán, s elviszi a becses, drága aktákat egy másik íróasztalra. Ez, persze, nem is ilyen egyszerű. A március­ban elfogadott, a gazdasági kamarákról szóló törvény felsorolja a kamarák feladatait, de a törvény keretjellege miatt nem konkrét dolgok­ról van szó, hanem címszavakról. Például a 26. par. (1) szerint: „előmozdítják a gazdasági tevé­kenység infrastruktúrájának fejlődését”. (Értsd: a kamarák.) Nos, emiatt várható, hogy a közel­jövőben komoly harcnak lehetünk majd tanúi. Nem mindegy, kinek lesz lehetősége mondjuk modernizáció támogatása címén egy vállalatnak milliókat kiutalni. Kötelező spontaneitás Dunai Péter abban látja a kamarák jelentősé­gét, hogy a döntések az érintettekhez valamivel közelebb születnek meg. A kamarák tagságát ugyanis maguk a vállalkozók, a vállalatok veze­tői alkotják, akik a különböző kamarai osztály­értekezleten küldötteket választanak. De egyál­talán melyik vállalat lehet tagja a kamarának? Nos, itt az igazi vita, ugyanis a tagság kötelező. A Cégbíróság nem is jegyez be új céget, amíg a kamarai regisztrációja meg nem történik. Dunai szerint erre azért van szükség, mert a kamara közfeladatokat lát el, s ez csak úgy oldható meg, ha hatásköre mindenkire kiterjed. Palotás János - aki maga is tekintélyes vállalkozó, illetve a Vállalkozók Országos Szövetségének (VOSZ) elnöke­­ éppen emiatt szavazott képviselői korá­ban (ma már nem az) a törvény ellen. Egyik fő érve: a nemzetközi gyakorlatban húsz éve nem hoztak ilyen típusú kamarai törvényt. Ahol még megvan a kötelező tagság intézménye, csak amolyan „maradványelvként” tartják számon, amelytől nehéz megszabadulni. Palotás szerint kár olyan rendszert meghonosítani, amely gon­dokat okoz majd az EU-hoz való csatlakozási tárgyalásokon. Dunai is elismeri, hogy a kötele­ző szó rossz ízű és tudja, több év reklámmunkája kell ahhoz, hogy megértessék az emberekkel: hosszú távon hasznukra válik a kamarai tagság. A kötelező tagság azonban összefonódik egy másik népszerűtlen elemmel. Ez a tagdíj, vagy a regisztrációs díj, amelyet a helyi kamarák alap­szabálya határoz majd meg, de semmiképp sem lehet több a helyi iparűzési adó felső határánál. Ez a pénz a hivatalok működtetéséhez kell. Ha azonban valaki előzetes számításokba kezd, könnyen rájöhet, hogy például a budapesti ka­mara több milliárdos éves bevételre tehet szert, ami meglehetősen szabadon meghatározott bü­dzsé egy nem túl nagy apparátus számára. A tervek szerint a fennmaradt pénzből helyi alapokat képeznének, amelyekből pályázat út­ján lehet fejlesztésre, befektetésre segítséget sze­rezni. Elég szomorú lenne, ha a kisvállalkozók zsebéből kihúzott pénzt a nagymenő vállalat látványos fejlesztési elképzeléseire fordítanák. E téren lesz igazán fontos, hogy ki ül a döntés­hozó trónusán. Más kérdés - bár ezzel a törvény nem foglalkozik hogy a magasabb tagdíjat fizetőknek több beleszólási joguk, tehát több­szörös értékű szavazati joguk legyen. Dunai Pé­ter szerint a kamarák alapszabálya erre lehetősé­get ad. Csak a bürokrácia növekszik Kereskedelmi és iparkamara eddig nyolc ala­kult. Az egyes osztályokba a hasonló tevékeny­ségi körű vállalatok képviselői kerülnek, akik küldötteket választanak soraikból. Az érdemi kamarai munka a küldöttgyűléseken és az ott meghatározott elvek alapján az elnökségben fo­lyik. A tapasztalatok szerint mind az osztály-, mind a küldöttgyűléseken komolyan dolgoztak a leendő tagok, hiszen, aki veszi magának a fáradságot, az már nem csak nézelődni megy ilyen helyre. Mi lesz azokkal, akik nem mennek el? Úgy tetszik, minél nagyobb egy cég, annál valószínűbb, hogy a vezetője nemcsak tud a kamarák alakulásáról, de részt is vesz benne. A szanálás alatt álló Diósgyőri Gépgyár vezér­­igazgatója, Almási József például hasznosnak tartja, hogy a gyárból megmaradó kft.-k január­tól tagjai legyenek a helyi kamarának. Annak segítségével talán információs bázishoz jutnak. Segíti majd a munkát a rendszeres vevő-szállító találkozó, amelyet szintén a kamara szervez meg. Almási azonban úgy véli - főleg személyi problémák miatt­­­ kissé nehéz lesz az indulás. A gyógyszereket gyártó Chinoin vezérigazgató­ja, György Miklós kifejezetten nyomasztónak tartja a kamarai tagság kötelező voltát. Szerinte is szükséges lenne, hogy - a részvényesekhez hasonlóan - a magasabb kamarai tagdíjat fize­tőknek nagyobb beleszólási joguk legyen. Palotás János szerint a munkavállalók, a munkaadók és az állam háromszögében nincs hely egy újabb „közjogi fázisnak”. De ha már a törvény megszületett, részt vesz a megvalósításá­ban. Úgy véli, csak a bürokrácia növekszik. A kamarának cégbíróság jellege van. A különbö­ző támogatásokat nem tagdíjból, hanem a rendes adóból, a költségvetésből kellene a kormánynak finanszíroznia. A VOSZ elnöke szerint fontosabb lenne átfogó érdekvédelmi törvényt alkotni. A kisvállalkozók jó része nem is hallott a kamarákról, s Dunai Péter elismeri, nagyon so­kan eleinte nem is fogják érzékelni a működését. Közvetlenül nem tudnak majd több százezer tagot egyszerre kiszolgálni. És kinek érdeke még a kamarák megalakítá­sa? Elég nagy nyomulás várható a vezető tisztsé­gekért. Annyira azért nem fikció a nagyvállalati lobby létezése, hogy ez ne lenne így. Dunai sze­rint viszonylag sok kisvállalkozó került be a mára megalakuló területi kamarák elnökségébe. Meglepve olvastam az egyik napilapban, hogy a GYOSZ Széles Gábort jelölte az országos kamara elnöki tisztébe. Ebben az a furcsa, hogy egy még nem létező országos kamara nem létező küldöttgyűlésének lesz feladata - saját tagjai közül - elnököt választani. Egy új hatóság Dunai Péter szerint a kamara közfeladatokat lát el Palotás János úgy véli, csak a bürokrácia növekszik 25

Next