168óra, 1995. január-június (7. évfolyam, 1-25. szám)

1995-06-20 / 24. szám

REKLÁM ÉS VALÓSÁG Az akaratátvitel trü­kkj­ei Bizonyított tény, hogy a hirdetések erősen befolyásolják az emberek ízlés­­­világát, mindennapi szokásait. Éppen ezért a legtöbb országban komoly tör­vények szabályozzák a reklámozás fel­tételeit, a közzétett hirdetések pedig egyben minősítik is az adott sajtóorgá­numot. De vajon Magyarországon ki óv minket attól, hogy a reklámvilá­got összekeverjük a valósággal? SZTANKAY / / ADAM riportja. M­int a tamtamot, úgy püföli a kukate­tőt Nagy úr Acsádról, a pesti bérház kapualjában. Dübörög a büdös hen­ger, ahogy a fedelére csapkodja a bi­zonyítékokat. Zeng a ház, visszhang­zik, az acsádi Nagy úr üvölt is közben: „Itten van, láthassa, megnyertem azt a kurva autót!” Nézem az egyik nyomtatványt. „Ön nyert!”, azt írja, majd Nagy úr címe ezüst keretben, fénykép a kocsiról és gratulációk. „Mindez igaz, ha elküldi újabb rendeléseit” - apró betűk a lap alján, mutatom Nagy úrnak. „Küldtem már tíz-húszezernyit, a kocsimat akarom!” - rázza az öklét a felettünk nyíló iro­da felé. Ez már persze csak utórezgés, Nagy urat ép­pen érkezésemkor tessékelték ki a kft. helyisé­geiből. „Tanuljak nyelvtant, azt mondták...” - hörgi az acsádi ember, fogy belőle a szusz, csak néz rám, legyint: „Nem segít maga se, úgyis bíróságra megyek.” Nyikorog a kapu, nem bírja bevágni. Gazdaggá teszlek! „Sajnáljuk, hogy Nagy úr elvonatozta nyolc­száz forintját, de ez az ő hibája” - magyarázza pillanatokkal később egy copfos fiatalember a megátkozott irodában. Nem is forszírozom a dolgot, a home shopping, a cég és az ügyfél le­­velezgetése végül is magánügy. Engem a Nagy Asszony érdekel, aki azt ígé­ri, gazdaggá tesz. A Rádió és Televízió Újság teljes hátoldalán hirdetett, közhírré téve, hogy a jövőbe lát. A csomagküldésben is érdekelt vállalkozás segítségével ötszáz kiválasztott­hoz juttatja el sorsjobbító csomagját. Nemso­kára ugyanis visszavonul az aktív látnoki tevé­kenységtől, és búcsúzóul még segíteni kíván néhány rászorulón, cserébe csupán 594 forin­tot kér. „Jól értem, hogy a hölgy a jövőbe lát?” - kérdem a lófarkas ifjút. „Így van” - feleli. „Se­gítségével eltalálom a lottószámokat?” - puha­­tolódzom. „Természetesen.” - Hangja mézes, szemé­ben melegség. Biztosít arról is, hogy nemcsak ötszáz remélhet szerencsét, a cég minden igényt kielégít. „Akkor a hirdetés hazudik!” - emelem fel a hangom. „A valóság pozitív irányú eltérést mutat.” - Lágy a mosolya. Feladom. Nem érnek itt semmit kitervelt keresztkérdéseim, hogy például miért vonul vissza Kasszandra átlag háromhavonként, amely gyakorisággal hirdetései feltünedez­nek. „Jól megy az üzlet?” - kérdezem inkább. Bizony megyeget, 1994-ben majdnem hat­százezren rendeltek a cégtől. Igaz, nemcsak a Nagy Asszony jóslatait vásárolták az emberek, hanem szép számmal csodatevő köveket vagy szuperszex tankönyvet, mely okos tanácsaival kéjgejzírré változtatja a posványosodó házas­ságokat. Számolgatok magamban, ha Kasszandrának csak húszezren dőltek be - a költségeket leszá­mítva - négyszáz forintért, ráadásul élve a ga­ A Nagy Asszony átlag háromhavonként vonul vissza az aktív látnoki tevékenységtől Nagy Péter: Az újságokat nem lehet bűnré­szességgel vádolni

Next