168óra, 1996. január-június (8. évfolyam, 1-25. szám)

1996-05-07 / 18. szám

adó, nem tudnák kifizetni. Abban reménykednek, a rendőrség soha nem fogja megtalálni az elkö­vetőket. Mert akkor - talán - fizet a biztosító. Közbizonytalanság Erre jó esélyük van. Rendőrség ugyanis nincs Csobánkán. Volt egy rendőr, rendőrőrsi fokozatban, de aztán nem volt rá pénz. Most Po­­mázhoz tartozik Csobánka közbiz­tonsága: valóban nincs nagyon messze, csak autó nélkül nehéz el­jutni egyik helységből a másikba. Merthogy autóra sincs pénz. A kör­nyéken ez szinte általános: a szent­endrei rendőrök például „kilomé­terpénzben” vannak, ha kifutnak a keretből, játszhatnak autós üldö­zést a távolsági buszon. Az idős házaspár fia, amúgy halk szavú, higgadt férfi, most in­dulatosan mutat az alattuk elterülő cigánysorra. - Ezek figyelik, mikor megyünk el innen - mondja. -Soha a számra nem vettem volna a „ci­gánybűnözés” szót - teszi még hozzá -, de figyelje meg, hogyan néznek ránk ott. Meg ez a ház is - mutat körbe a romokon -, hát csi­nál ilyet egy emberi Mint azt a csobánkai általános iskola igazgatójától, Völgyes Jó­zseftől megtudhatni, errefelé igenis érvényes a bennszülött fogalom. Az ezerhatszázas években, az or­szág „újratelepítésekor” érkeztek erre a tájra először szerbek, később svábok és velük cigányok. Ezek azonban nem vándorló romák vol­tak, hanem iparosemberek: vályog­vetők, szegkovácsok, rokonszak­mabeliek. És tisztesen­ békésen el is éldegéltek itt, pár évszázadig. Az első nagyobb megrázkódta­tás Csobánkát akkor érte, amikor a második világháborút követően a kétezer fős faluból ezerháromszáz­tíz svábot egyszerűen kitelepített az újonnan született hatalom. Akik ezután idetelepültek, főleg ma­gyarlakta területekről érkeztek: Er­délyből, a Felvidékről, a Nyír­ségből, a Bánságból - magyarok, szlovákok, szerbek. A cigányság akkoriban a java­részt sváb és szerb falu lakosságá­nak öt-hat százalékát tette ki, az arányok aztán egyre „csúsztak”. A népességszaporulat a világon min­denütt úgy alakul, hogy a viszony­lagos jólét alacsonyabb születés­számot vonz. Csobánkán a svábok, szerbek, magyarok száma csök­kenni kezdett, a cigányság viszont tartotta magát a hat-nyolc-tíz gye­rekes családmodellhez, így ma már a népesség húsz százaléka roma. Mennyiből lehet élni? A csobánkai polgármesteri hiva­talban nem tudják pontosan, hány munkanélküli van a faluban. Ezt Szentendrén tartják nyilván, mint sok egyebet is. Tizennyolc-tizenki­­lenc emberről azonban tudnak, ne­kik már lejárt a munkanélküli-se­gélyük is, jövedelempótló támoga­tásban pedig csak képviselő-testü­leti döntés alapján lehet részesülni. A szociális iroda vezetője, Kiss Fe­­rencné szerint a munkanélküliség elsősorban - itt is - a helybeli ci­gányságot sújtja. De hozzáteszi: az úgynevezett „cigány” életvitel kö­vetkeztében a cigányemberek tönkremennek. Fizikailag. Flama­­rabb öregszenek. Sokan közülük évek óta rokkantnyugdíjból élnek. De senki nem hiszi, hogy annyiból lehet. A rendszeres nevelési segély is hasonló úton kerül el a rászorultak­hoz, általában a négy-öt-hat gyer- 22. oldal Kiválóan le lehet látni a cigánysorra A­z f HIRDETÉSI IGAZGATÓTI keres FELADATA: a hirdetési részleg felépítése és a napi operatív munka irányítása. ALKALMAZÁSI FELTÉTELEK: • 5-10 év szakirányú gyakorlat, • jó kommunikációs készség,B m stabil ügyfélkör. PC-ismeret előnyt jelent. Bérezés: alapfizetés + jutalék. Felvilágosítás: 118-8711 vagy 118-8911 Ilyen keveset kell tenni a jó közérzetért... a kávéjába vagy teájába. 21

Next