168óra, 1998. január-június (10. évfolyam, 1-26. szám)

1998-04-14 / 15. szám

L­eonardo DiCaprio Huszonhárom éves, és már volt Oscar-jelölt. Meryl Streep azt mondja róla: géniusz. Sharon Stone saját gázsijából áldozott, hogy vele játszhasson. Kate Winslet esküszik, hogy a legszexibb férfi a világon. Lasse Holström, a Gilbert Grape rendezője sze­rint sztárnak született. James Cameront a fiatal Gary Cooper­re emlékezteti. Az amerikai Vanity Fair Magazine pedig azzal ajánlotta ja­nuári címlapján, hogy minden szívtip­rók szívtiprója. De igazán azóta tarthat­ja magát világsztárnak, mióta rajongói ötödik, nem hivatalos honlapját (www.dicaprio.com) is kikövetelték az interneten. NÁVAI ANIKÓ írása. - Leonardo DiCaprio „forró” áru a Rómeó és Júlia óta - mondja Sandra Wake, egy sztáréletrajzok­ra szakosodott kis londoni kiadó főszerkesztője. - A Leonardo DiCaprióról tavaly novemberben megjelent képes füzetecskét (The Leonardo DiCaprio Album) szét­kapkodták a tinilányok. 50 ezer példányban azonnal újra kellett nyomtatnunk. Brian J. Robb szerző képeskönyvéből eddig közel 300 ezer példány kelt el angolul, s már készül a japán, a német, a brazil, a lengyel és a skandináv kiadás. 1997. január 5-én a New York-i Doubleday kiadó is úgy döntött, hogy Leonardo DiCaprióba érde­mes invesztálni. A Modern­ Day Romeo című, kis formátumú, lazán szedett, alig százoldalas könyvecs­két - mely már február elején a New York Times országos bestsellerlistájának élére került, és hat hétig tartotta magát - Grace Catalano jegyzi. Ezt azonnal egy újabb Leonardo-képeskönyv (Leo­nardo: A Scrapbook in Words and Pictures) követett. A Titanic bemu­tatója előtt a Doubleday újra kiadta Catalano könyvét Amerikában­­ s tizenkét országba adta el a jogokat, többek között Dél-Koreába, Kíná­ba, Törökországba és Bulgáriába. A Simon and Schuster könyvkiadó sem akart le­maradni: ők Nancy Krulikkal íratták meg a Titanic sztárjának rövid pályafutását (Leonardo DiCaprio: A Biography). A két könyv között csak az a különbség, hogy az egyik két dollárral töb­be kerül. Nem mintha bár­melyik író dicseked­hetne azzal, hogy könyve a portré ala­nyának megszólal­tatásával készült volna. Leonardo DiCaprio ugyanis egyik szerzővel sem beszélgetett. Erre nem volt sem idő, sem al­kalom. Főként azért nem, mert DiCaprio sajtó­főnöke nem járult hozzá. Szerinte ugyanis DiCaprio fenomenális sikerének még csak az Bőven ráér elején jár, bőven ráér, hogy életraj­zának kiadásán gondolkodjék. DiCaprio rajongóit mégsem za­varják a hevenyészett életrajzok­ban leírt apróbb pontatlanságok. Hogy Leonardo nem száznyolcvan centi, hanem - még növésben van - már száznyolcvanöt. Hogy a sze­me nem zöld, hanem kék. Hogy már nem Hollywoodban lakik a mamájánál, viszont nem Los An­geles egyik felkapott kerületében, Los Felizben vett magának házat. Elég az, hogy a könyvek egytől egyig ismételgetik a hollywoodi publicity-masina hízelgő igazsá­gát. Leonardo akkora zseni, hogy még a nevét is ő maga találta ki, amikor egy múzeumban, egy Leo­nardo da Vinci-kép előtt megmoz­dult a mamája hasában. Breakdance Az olasz George DiCaprio és a német Irmelin Idenbirken egy ame­rikai egyetemen ismerkedett meg és házasodott össze. Jópofa hippik voltak - George hippi is maradt -, és nagy kalandnak látszott, hogy szinte egy fillér nélkül Los Ange­les felé vették az irányt. Leo 1974. november 11-én született, s nem volt még egyéves, amikor apja el­költözött. Irmelin és kisfia a mexi­kóiak lakta lepusztult Hollywood kerületben ragadt, teljes létbizony­talanságban. Abban azonban meg­állapodtak a szülők, hogy a gyere­kért mindent megtesznek, még ba­rátok is maradnak. Irmelin szerint Leonardo természetesnek tartotta, hogy apja nem lakik velük. Pénze egyik szülőjének sem volt - egy százas már komoly vagyonnak szá­mított -, ezért Leo minden hétvé­gén kirándult, és múzeumokba járt (mert Los Angelesben a múzeum­­látogatás ingyenes). Közben képre­gényeket gyűjtött, s ehhez sok mu­níciót kapott az apjától, aki kép­regénytervezőként és forgalmazó­ként dolgozott. Irmelin alkalmi titkárnősködés­­ből tartotta el a fiát, s annyit mindig megspórolt, hogy nyaranta hazavi­gye a kisunokát a szüleihez egy Düsseldorf környéki faluba. Leo­nardo DiCaprio tehát tökéletesen megtanult németül. De otthon, a Los Angeles-i iskolában ez a plusz nem enyhítette azt a mínuszt, hogy kezelhetetlen gyerek volt. Unta az órákat, a tévében látott híressége­ket utánozta az osztályban, és breakdance-t táncolt a menzán. De nemcsak azért, hogy szórakoztassa osztálytársait. Menekülni akart ab­ból a szakadt világból, ahonnan se­merre sem látszott kiút. Illetve ak­kor már tudta: az apja új családja révén szerzett féltestvér, Adam reklámfil­mekben szerepel, és elképzelhetet­lenül sok pénzt keres. Leo nyúzni kezdte a szüleit, hogy vigyék őt is színészválogatás­ra. Előbb azonban ügynököt kellett találnia. Nem ment könnyen. Vál­toztasson nevet, legyen mondjuk Lenny Williams, javasolta egyi­kük. Vágassa le, illetve növessze meg a haját, tanácsolta a másik. DiCaprióék azonban ragaszkodtak a névhez, Leo pedig a hajához. Ma­radt tehát a véletlen: Irmelin egyik barátja egy művészképviseleti ügy­nökségen dolgozott, s beajánlotta a kisfiút. A kamaszodó Leo egyik meghall­gatásról ment a másikra. A kudarcok nem keserítették el, mert egyvalami lebegett a szeme előtt: a pénz. Első reklámfilmszerepét egy Matchbox­­hirdetésben kapta, aztán sorra jöttek a müzlik és a rágógumik. Egyszer-egy­­szer már tévéjátékba is hívták. Főleg boldogta­lan, problé­más kamasz­­fiúk lelkébe kellett beleél­nie magát a Lassie-ben, a The Outsiders­­ben, aztán a Santa Barbara című nép­szerű sorozatban. A kilencvenes évek fordulójára állandó szerepet kapott egy tévészériában, ráadá­sul főszerepet. Jó pénz volt, biztonságos mun­ka, de megint egy fé­lénk, lelkizős srác szerepét kellett játszania. Leonardo DiCapriót eb­ben az időszakban kezdték felfedez­ni a paparazzók, s hogy a fotón kívül cikkek is megjelenjenek róla, arról édesanyja gondoskodott. Sorra hí­vogatta a szerkesztőket, és sztoriötletekbe csomagolva ajánl­­gatta a kisfiát. i n l-'lltf»” -gSA f?'*-Gff­ ffUa' ^ r'° wo^-D s iiff Minden szívtiprók szívtiprója Fenomenális sikerének még csak az elején jár m­á­j. Már a magyar mozikban is: A vasálarcos A bestseller­listák élén 28 29

Next