168óra, 1998. január-június (10. évfolyam, 1-26. szám)

1998-04-14 / 15. szám

NAPTÁR Nem színészkirálynő volt, ha­nem a színészet tábornoka. Az előbbi retorikus ráfogás kérdése. Tábornokká érdemei révén lehet egy színpadi művész. Ő a színészet tábornoka volt. Sokáig éjjeliőrként szolgálhatta csak Tháliát. Az Anna presszóban zsoltárokat énekelt Váci utcai síke­reknek, tört arannyal seftelőknek, osztályon felüli prostituáltaknak. Majd áttelepítették a Gerbeaud-ba, ahol Ács Ági kísérte zongorán vagy Ötvös Marcell, vagy az utóbb világhíres pianistává lett Cziffra György volt a rappere. Három cent konyak mellé szervírozta a ven­déglátóipar a József Attilát celeb­ráló színpadi végzet asszonyát, a magánszínházak Tőkés Annáját, a középfajú szaloni darabokba tapadt nagy tragikát. Nevezetes játékhelye volt továb­bá a városligeti vurstli mutatvá­nyos során a Liliputi Színház. A Fővárosi Népszórakoztató Intéz­mény fenntartott itt egy népmulat­tató bejtlit, óránként ismételték tarka műsorukat a dolgozóknak. Itt lépett föl hatalmas szempillákat ra­gasztva, férfivérre szomjas kirú­zsozott ajakkal, Thália felkent papnőjeként dalolt Buday Dénes­­sanzonokat. Akár Déryné a mis­kolci csizmadiaszínben egykoron, amikor városról városra, korcsmá­ról vendégfogadóra beutazta az or­szágot, terjeszteni a magyar szót, a magyar dalt, nézőközönséget ver­buválni a kamaszkorát élő színját­száshoz, áriákat adva elő Rossi­­nitől, és műdalokkal elkápráztatva a kézműves habitueket a Tündér­kastély Pannóniában című, oszt­rákból fordított dalos népszínmű betétjeivel. Földönfutó Földönfutóvá vált saját terepén. Államosították lába alól a deszká­kat. Egyik este még ő a Szombat esti hölgy, csak miatta nézhető a Pódium pódiumán, és csakis miatta nézik. Másnap már kopp. Nem an­­nektálja a szocialista realizmus, mint Tolnay Klárit, Daykát, Kiss Manyit, hogy csak a magánszínhá­ziakat állítsuk szembe Mezeivel, ne pedig az akkor még valóban kü­lön kasztot jelentő nemzetiseket, akik közé csak legvégül szerződ­tették, hogy onnan küldhessék nyugdíjba. Nemcsak az ötvenes években mellőzték. Semmibe vették később is. Már nyugdíjba tolatását követően­­ a nagy színész­nek, aki drámák tu­catjait és tucatdrá­mák tucatjait vitte sikerre, aki eléne­kelte a magyar iro­dalmat a virágéne­kektől napjainkig, akinek nomád ön­álló estjei tájsikere­ket hoztak neki Új­vidéken és Toron­tóban - nem lehe­tett kierőltetni egy megveszekedett hanglemezét. Ez ma elég egzotiku­san hangzik: be­szélni sem tudó szí­nészeknek hangon­ként vágnak össze a stúdióban dalos­­nótás önálló le­mezt. Csak a leg­felsőbb kulturális hadúr egyetlen in­tésére lett kegyből Mezei Máriának egy kislemeze, rajta Alexandra del Lago búcsúja az Ifjúság édes ma­darából meg valami a keksznyi le­­mezecske másik oldalán, de csak Tennessee Williamsre emlékezem. Lett lemeze. Morzsa Caesar aszta­láról. Kegyúri konc. A hatalom ke­rítette lehetőséghez. Bizonyítékul, hogy nem csak a talpnyalókat és a könnyen kezelhető gerincmentese­ket, a magukat csökkent tehetsé­gük miatt meghúzókat részesítette a művelődéspolitika kedvezmé­nyekben. Rumlizó Gyanakszom, a Nemzetihez is a kulturális zsarnokság protezsálta. Ahhoz elegendő elszántsága nem volt, hogy meg is tartsa ott. Szaba­dulni igyekezett tőle minden direk­tor a szocializmusban. A régi vi­lágban is beleőszültek. Az új világ­ban tartotta magát ki-ki a szabá­lyokhoz. Mezei Mária szabálytalan volt. Nemhogy nem tartotta be az előírásokat, hanem rendszeresen megszegte, lábbal tapodta őket. Nevezetes botrányaként a vígszín­házi Három nővérről nyílt színen Latinovits Zoltán tizennégy évvel ha­lála után megkapta a Kossuth-díjat. Mezei Mária tavaly, április 20-án, halála után tizennégy esztendővel sem tüntette ki nevével, nagyságával, művészi rangjával a Kossuth-díjat. A tizenöt éve elholtra emlékezik MOLNÁR GÁL PÉTER: A színészet tá

Next