168óra, 2003. április-június (15. évfolyam, 14-26. szám)

2003-04-30 / 18. szám

Kultúra Nemrég mutatták be Jevgenyij Svarc A sárkány cí­mű darabját a Madách Kamarában­­ Parti Nagy Lajos szövegátiratában. Az író azt mondja: „nyelvi­leg" aktualizálta azt az életképet, miként működnek a nagy- és kisszabású diktátorok. A könyvhétre pedig megjelenik új verskötete - Grafitnesz - a kilencve­nes éveiről. PITROLFFY TAMARA interjúja. ■ A sárkány azt mutatja: ugyan átalakult a politikai rendszer, de eszme és ideoló­gia változatlan.­­ Nem, nem eszme és ideoló­gia, hanem a hatalom s még inkább a hatalmat gyakorló ember természete a változat­lan. Talán épp azért híresült el Jevgenyij Svarcnak ez a da­rabja, mert meglehetősen füg­getlen a korától, és bárhol bármikor aktualizálható. A negyvenes években, még a háború idején mutatták be. Svarc a diktátort, a zsarnokot - a darabbéli várost és lakóit évszázadok óta fenyegető­uraló sárkány alakját­­ Hitler­ről mintázta. Voltaképpen mesejáték, sikerének kulcsa, hosszú utóéletének oka, hogy a sárkány s földi helytartója — a polgármester­­ alakján ke­resztül Kelet-Európa félpuha diktatúráiban a soros zsarno­kot, vezért lehetett karikí­­rozni. ■ Úgy gondolja: aktuális ma is? - Igen. A hatalom és a hatal­mat birtokló ember mértékte­len uralomvágya és esendősé­­ge örök toposz az irodalomban és a színházban. Elég csak az orosz irodalom polgármester­figuráira gondolni. Svarc erős hagyományt folytat tehát, és tulajdonképpen én is, a ma­gyar irodalomnak is - Mik­­száthtól, Móricztól Örkényig - megvannak a maga kis és nagy zsarnokfigurái. Az én át­iratom (vagyis hogy Elbert Já­nos fordítása alapján új szöve­get adtam a szereplők szájába) elsősorban nyelvi aktualizálás. Hogy miként változik át, tor­zul el a nyelv, a hatalmat túl­­birtokló egyén nyelve a sze­mélyiséggel, s hogyan visel­kednek az éppen hatalmon lé­vők, az oda fel-, illetve vissza­­kapaszkodók. MA sárkányban a nép - hű alattvalóként - parancsszóra engedelmeskedik a hata­lomnak. — Az alávetettség természete is a hataloméhoz tartozik, naná. A darabbéli nép egyrészt jó okkal fél - ezt tanulta, tényleg van is mitől -, másrészt „túlfé­li” magát. A demokráciák felől nézve tény, hogy addig vannak hatalmon a politikusok, amíg a nép hagyja. A diktatúrákban ez azért jóval bonyolultabb. Per­sze a népet is igen nehéz defi­niálni, a nép nem nyáj, csak messziről látszik egységes tö­megnek, és a politika sem va­lami monolit úri huncutság vagy az ördögtől rendelt bor­zalmak birodalma. ■ Hanem? — Hát, szép lenne, ha ezt én itt két mondatban definiálni tud­nám. A legjobb talán valami­féle speciális szolgálatnak mondani a politikát, a szó in­kább praktikus, mint küldeté­­sei értelmében. Mondjuk, in­tézi a háttérből a választók, a nép által ráruházott ügyeket. De hát ezek közhelyek. Az a legjobb, ha békén hagyják a népet. Persze meglehetősen szkeptikus vagyok, mennyire képesek, pontosabban meny­nyire szoríthatók rá a politiku­sok a viszonylag ideológia­­mentes, praktikus szolgálatra. A darab eredetiben is, az én át­iratomban is amolyan dik­tatúrasűrítmény. Azt hiszem, Mácsai Pált is ez érdekelte el­sősorban, amikor megkért, ír­jam át Svarc szövegét a Ma­dách Kamarának. Vagyis „nyelvileg” aktualizáljam azt az életképet, miként működ­nek a nagy- és kisszabású dik­tátorok. ■ És ki volt a modellje?­­ Nem volt. Illetve ezer mo­dellje volt - sajnos és hál’ Isten, ahogy vesszük. Fölösle­ges konkrét politikusi mintá­kat keresni. A ma demagóg, populista politikusát és a fél­múltunk, a létező szocializmus némely akarnok párttitkárát, tanácselnökét több dolog köti össze, mint amennyi elválaszt­ja. A fellengzős, felstilizált butaság, az ellenségkeresés és a nagyotmondás kényszere, az ájtatos hazudozás mint eszköz a cél vaskezében — ezek nem rendszerfüggő tulajdonságok. Sokkal inkább a bizonyta­lanságból, a bizonytalan iden­titásból fakadnak. A darabbéli polgármester, amikor tömeg­nek hazudja a mellette tünte­tőket, épp őket, a híveit nézi le és tekinti puszta eszkö­zének. ■ Elemzők szerint színházi életünkben a Fidesz-kor­­mányzat felelevenítette az „áthallásos” előadásokat, és a színpad újra a politikai üzenetek tere is lett.­­ Ez nem az elmúlt négy év következménye, hanem az utóbbi hatvané, százhúszé, két­százé, a demokráciahiányos magyar társadalomé, ahogy mondani szokták. Még átme­netileg sem volt olyan időszak, hogy ne kellett volna rájátszani a politika fonákságaira. Vagyis ha arra céloz, hogy A sárkány a Fidesz-éra hatalomgyakorlá­si módszerein ironizál - ez csak részben igaz. Ezen is. Ta­­­lán ezek a legelevenebbek, hisz ez volt legutóbb, erre a leghálásabb „ráismerni”, ezt a legegyszerűbb szidni. Holott évtizedes, ha nem évszázados beidegződésekről van szó. Ar­ról a félmúltról, amit nagyon nem lenne szabad elfelejteni. Nem komcsizni kéne sunyin és Parti Nagy Lajos 1953-ban született Szekszárdon. A pécsi tanárképző főiskola magyar­történelem szakán végzett 1977-ben. Aztán két évig könyv­táros, 1979-től 1986-ig pedig a Jelenkor szerkesztője. Azóta szabadfoglalkozású író. 1991 és 1993 között a Magyar Nap­ló munkatársa. Kötetei: An­gyalstop (1982, versek), Csuk­lógyakorlat (1986, versek), Szódalovaglás (1990, versek), Se dobok, se trombiták (1993, tárcanovellák), A hullámzó Ba­laton (1994, novellák), Esti kréta (1994, válogatott ver­sek), Sárbogárdi Jolán: A test angyala (1997, kisregény), Europunk (1999, versek), Hő­söm tere (2000, regény). Szín­művei: Gézcsók (1992), Ibusár (1993), Mauzóleum (1996), Jevgenyij Svarc: A sárkány (2003, átirat). Díjai: Bölöni­­díj (1982), Déry Tibor-juta­­lom (1990), Graves-díj (1991), József Attila-díj (1992), Szép Ernő-jutalom (1993), a színi­­kritikusok díja (1993, 1996), Az Év Könyve-jutalom (1994), a Soros Alapítvány Díja (1995) , Mikes Kelemen-díj (1996) , Babérkoszorú (1996), Alföld-díj (1997), teli szájjal, illetve nem bezzeg­nosztalgiázni, hanem emlé­kezni. ■ Mire gondol? - Például a valódi diktatúra időszakára, a rettegésre, amely az ötvenes éveket jellemezte. S ehhez képest a reménytelen, de biztonságos hetvenes évekre. Amikor én a pályámat kezd­tem, már nem kellett rettegni, legfeljebb attól: Jézus Mária, hát ez most már örökké így lesz? Persze tisztában voltunk a korlátokkal, de szó sem volt valami alapvető, zsigeri féle­lemről. Ahogy Hajnóczy Péter Zsarnoki PARTI NAGY LAJOS ÜRGESzéRŐL 168 óra H /*

Next