168óra, 2003. július-szeptember (15. évfolyam, 27-39. szám)

2003-08-28 / 35. szám

Kultúra Másfél évtizede főrendezője a Radnóti Miklós Színháznak. A polgári tradíciójú, realista színjátszás egyik hazai mestere. Rövid ideig - Bálint András átmeneti kinevezése idején - az Erzsébet térre tervezett Nemze­ti Színház főrendezői posztjának volt várományosa. Két éve az akkor még fideszes vezetésű soproni önkormányzat a városi színház élére in­vitálta az amúgy liberális elveiről is ismert alkotót, hosszú távú lehető­séget ígérvén számára. Ám a tavalyi önkormányzati választások után az MSZP-s többségbe került városvezetés pályázatot írt ki a direktori posztra, amelyet vitatott módon nyert meg az MSZP-hez közel álló Szilágyi Tibor. Egyébként Valló menesztését állítólag a jobboldalhoz kötődő, a színház gazdasági ügyeit irányító kht. vezetése szorgalmazta. Az alkotót augusztus 20-án az aktuális kormányzat a köztársaság tiszti keresztjével jutalmazta. SZTANKAY ÁDÁM interjúja. ■ Szakmai pályafutását tekintve nyu­godt szívvel gratulálhatok kitüntetésé­hez. Másrészt a tavalyi osztogatás tanul­ságai alapján a Népszabadság publicis­tájának is volt igazsága, amikor azt írta az ünnep előtt: Isten óvja a balliberális újságírókat - következésképp más szak­mák azonos elvű művelőt is - az efféle kormányzati elismeréstől. - Esetemben bonyolult a képlet. Tiszti keresztem egyrészt kapcsolható Bálint András korábbi Kossuth-díjához, vagyis a Radnóti Miklós Színház történetéhez. 1987-től vagyok tagja a teátrumnak, amely időközben kis irodalmi színpad­ból a város egyik rangos művészszínhá­za lett. Kitüntetésem kellemetlenebb in­­dukálója lehet, hogy a tavalyi évadban Sopron szocialista önkormányzata áldat­lan módon vetett véget direktorságom­­nak, egy születő színházi műhelynek. Olyan „gesztus” volt ez részükről a szín­ház gazdasági irányításáért felelős kht. jobboldali érzelmű vezetői irányába, amiért valóban szégyellhetik magukat. „Megkeresztelésem” harmadik indoka, hogy a Jordán Tamás igazgatta Nemzeti első, teljes évadát az én rendezésem nyitja. A színház körüli békétlen légkör­ben ez részemről komoly vállalkozás. Függetleníthettem magam ezektől a borzalmas időktől. ■ 1992-ben arról beszélt: miközben né­hány kvalitásos rendező agyondolgozza magát, alig születnek igazi művészmű­helyek. Generációja képtelen az együtt­működésre, szakmája következésképpen el fog zülleni. Azóta ön volt főrendező az akkor még meg sem épült Nemzetiben Bálint András rövid, virtuális igazgatása alatt; a soproni direktorbotrányhoz ha­sonló is megesett másokkal szerte az or­szágban. Hol tart most a züllési fo­lyamat? — A kilencvenes évek elején úgy lát­szott: nemzedékemet nemigen követik karakteres rendezőgenerációk. Mára for­dulat történt: a jelenlegi magyar színház többrétegűvé vált, színesedett. Ez szak­mailag minőségi előrelépés.► Keresztkérdések VALLÓS PÉTER. KITÜNTETÉSRŐL, KINEVEZÉSRŐL, MŰHELYEKRŐL

Next