168óra, 2004. április-június (16. évfolyam, 13-25. szám)

2004-04-08 / 14. szám

Kultúra - Szakmánkat is átszőtte a politika, ma gyakorta kettős mércét alkalmaznak. Pedig a legismertebb kollégák több­sége - ideológiai meggyőző­désüktől függetlenül - az aczéli liberalizáció idején alapozta meg a pályafutását. Senki nincs közöttünk, aki a semmiből bukkant volna elő tizenhárom évvel ezelőtt. A sokat hangoztatott „üldözött­­ség” fogalma ezért nagyon relatív. Mégis életben tarta­nak bizonyos mítoszokat, amelyek minősítenek. Ideális esetben kizárólag a szakmai képességeknek kellene ran­got adniuk. ■ Önt szokták olykor „le­komcsizni?” - Volt rá példa. Ez akkor megmosolyogtató, amikor olyan kollégától hallom, aki­vel közös pártalapszervezet­­be tartoztunk. Elcsodálko­zom, amikor valaki azt gondolja: önmagával együtt összes ismerőse is feledi a múltját. De ezek csak kis, szí­nes sztorik. Szakmámban az emberi kisszerűségeknél na­gyobb gondot jelent, hogy az aktuális kultúrkormányzatok leginkább két „szélsőséget” preferálnak: a neoavantgár­­dot és az árvalányhajas irány­zatot. ■ A festészet napján egyik kollégája a rendszerváltás kultúrpolitikusait egytől egyig „idiótának” apsztro­­fálta. — Kicsit túlzás. Viszont abban lehet igazság, hogy a politi­kusok tanácsadói sok esetben inkább protektoraiknak, nem pedig szaktudásuknak kö­szönhetik a feladatot. ■ Beszélgettem idősebb fes­tőművészekkel, akik úgy lát­ják: egzisztenciális helyze­tük akkor roppant meg, amikor a Kádár-kor ma­mutintézménye, a művészeti alap állami alapítvánnyá alakult. Ön az utóbbi szer­vezetnek is volt vezetője a kilencvenes években. - Az előző érában a rend­­szertelen jövedelemmel ren­delkező művészek után a művészeti alap fizette a rend­szeres társadalmi járulékot, nyugdíjalapot. Aztán az alap állami alapítvánnyá alakult, és az első vezetői azt mond­ták: erre a feladatra nincs to­vább anyagi fedezet. Amikor engem választottak elnökké, sikerült kiharcolnom, hogy az állam 2003-ig vállaljon garanciát a nyugdíjakra, se­gélyekre. De persze akadnak egyéb gondok. A festészet támogatásában egyre na­gyobb szerepük van a multi­cégeknek. Ez jó. Az viszont nem, hogy általában ugyan­annak a két-három szakértő­nek a véleménye alapján döntenek. Ennek az a veszé­lye, hogy a kortárs művészet jelentős része szemléleti Kádár János Miklós 1939- ben született. 1961 -ben vég­zett a Képzőművészeti Főis­kolán, Pap Gyula, Bernáth Aurél, Szőnyi István ta­nítványa volt. 1964-től kiál­lító művész. 1968-71: D­er­kovits-ösztöndíj­as. 1970-1971: a Fiatal Képző­művészek Stúdiójának elnö­ke. 1986-tól négy évig a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsé­gének általános alelnöke. 1994-1998: a Magyar Alkotóművészek Orszá­gos Egyesületének elnöke. 1997-től a Hungart Vizuális Művészek Közös Jogkeze­lő Egyesületének elnöke. 1975-től ’87-ig az Iparmű­vészeti Főiskolán rajzot, fes­tést, gobelintervezést tanít. 1986-ban a tanárképző inté­zet megalapítója és vezetője egy évig. 1988-tól a Képző­­művészeti Főiskolán tanít. Az európai Frequenzen mű­vészcsoport tagja. Főbb ki­állításai: Csók István Galé­ria (1977, 1985, 1989), Mű­csarnok (1981), Salzburg (1985), München (1986), Genf (1987), Bologna (1999). Díjai: a szegedi nyári tárlat díja (1970), Munkácsy Mihály-díj (1976), a hatvani portrébi­­ennále nagy díja (1990), okok - tehát nem az alkotói képességek — miatt kimarad a gyűjtői körből, a dokumen­tációkból. ■ Veszély ez vagy valóság? — A nagyobb kiállítások, mé­diaszereplések kapcsán úgy tetszhet: az országnak nagy­jából tizenkét festője és nyolc szobrásza van. Ez kép­telenség. ■ Akire nem jut figyelem, miből él? — Vannak bizonyos „vonal alatti” lehetőségek. A vidéki vásárokon százával árulnak festményeket, közöttük kivá­ló hamisítványokat is. Ma­gam is vettem már ilyet, kü­lön örömet okozott, hogy harmincezer forintról sike­rült ötezerre lealkudnom. Ám a filléres és a milliókért elkelő képeken kívül még nagyon sok értékes, kortárs alkotás található. Ahhoz, hogy ezek is bekerüljenek a „körforgásba”, komoly szemléletváltás szükséges. ■ Önmagát egyszer „anek­­dotázó” festőnek nevezte. Képei láttán értelmezhető meghatározás. A rendszer­­váltás után mások is írtak önről épeszű elemzéseket. Például azt, hogy festmé­nyeit egyszerre jellemzi bá­nat és humor. Legismertebb munkáinak egyike a Ma­gyar Batman. Tényleg nem tudni, könnyezzünk-e vagy nevessünk rajta. — Az a kép lehetőségeink korlátait mutatja: van nekünk is Batmanünk, csak más, mint az eredeti. Fából ké­szült, kissé féloldalas. Ré­szemről nincs ebben semmi lesajnálás. Csupán kissé szarkasztikus, ironikus em­ber vagyok. És az egykori If­júsági Magazin megállapítá­sával szemben inkább pesz­­szimista, mint optimista. A festészet leginkább hangu­latokhoz, érzésekhez kötődő műfaj. Az alkotói emóciók visszatükröződnek a képről. Meghatározók a mesterek is. Bernáth sokat mondogatta: fess szabadon, gátlások nél­kül. Szőnyi pedig megállt egyszer mögöttem, nézte a munkám, majd így szólt: „Fiam, a látvány és a rajza között óriási az eltérés. Nincs más feladat, mint el­tüntetni a különbséget. Sok szerencsét hozzá.” Azóta is elsősorban a tanácsaikat pró­bálom követni. ■

Next