168óra, 2004. október-december (16. évfolyam, 40-52. szám)

2004-11-11 / 45. szám

EGYHÁZI NEVELÉS Jussát követeli rajtunk a római katolikus egyház. Nehezményezi, hogy az egyházi iskolák tanulóira fizetendő állami apanázs össze­ge - felülről - közelíteni fogja a világi tanintézetekben tanuló gye­rekek állami és önkormányzati támogatásának együttes összegét. Az egyház finanszírozásáról szóló, még a Horn-kormány és a Va­tikán között létrejött konkordátumra hivatkozva akár az Alkot­mánybírósághoz is folyamodnának, mert a jövő évi büdzsé szerint nem sokkal, hanem csak kevéssel haladná meg az egyházi iskolák finanszírozása a világiakét. Nem volt mindig probléma az egyház finanszírozása. Mondhat­ni önfinanszírozó volt az egyház mindaddig, amíg 800 ezer holdjá­val az ország leggazdagabb nagybirtokosa volt. Még az Esterházy­ak hercegi ága is alig több mint a negyedével került a második helyre. Igen, de 1945-ben egy bizonyos Nagy Imre nevezetű föld­művelésügyi miniszter szétosztotta a 800 ezer holdat a nincstelen meg a pár holdas parasztok között, és innentől kezdve megválto­zott minden. Amíg csak a püspöki paloták és lakóik fenntartása je­lentette a finanszírozást, az még nem viselte meg annyira a költség­­vetést, de mára „vissza”­kapták a régen volt nagybirtokok jövedel­méből keletkezett ingatlanjaikat, és ezekben többnyire iskolák mű­ködnek. Minden irónia nélkül, csak a tisztelet hangján illik szólni például Pannonhalmáról, ahol nagyszerűen és korszerűen oktatják a számítástechnikát, az atyák fociznak a gyerekekkel, egyszóval 2004-et írnak. De nem hagy nyugodni egy lista. N. Parsons: The Book of Literary Lists, London, 1985. A lista az 1952-es állapot szerint so­rol fel „néhány pápai indexen lévő szerzőt és művet”. (Idézi Nor­man Davies oxfordi professzor, akinek Európa története című mű­ve magyarul az Osiris Kiadónál jelent meg 2001-ben.) Maga a felsorolás is csak példálózó, én pedig kizárólag a 19. és 20. század adataiból említenék néhányat: 1806, Rousseau: Új Héloise; 1827, Kant: A tiszta ész kritikája; 1834, Hugo: A párizsi Notre-Dame, Nyomorultak; 1836, Heine: Németország; 1841, Bal­zac egész életműve; aztán Stendhal, Zola, Anatole France, Dumas összes művei! Nem tudhatom persze, hogy él-e még ez a lista, félek, hogy né­mileg „korszerűsítve” igen. Azt mindenestre kikérem magamnak, hogy a mi Petőfinket, Adyt és József Attilát még csak indexre sem méltatták. Ha a Nyomorultakból tiltott gyümölcs Cosette és Mari­us szerelme, akkor mit tanítanak ott az emberi életről? Kovács János E-mail Levélhullás A helyzet komikuma Önzetlenség Kívánjuk, hogy ez a kormány is minél to­vább élvezze mun­kánk gyümölcsét. Foglalkozása? Betanított államtit­kár. Mentegetőzés Németh Imre: Meg­értjük a borban ful­dokló szőlősgazdá­kat, de ha megfeszü­lünk, sem tudunk en­nél több bort inni. Megfejtés Kormányaink azért nem költenek többet tudományos kutatás­ra, mert felismerték, hogy a tudás hatalom. Leleplezés Áder János: Fogadni mernék, hogy a pap­rikabotrányt is csak azért találták ki, hogy eltereljék a figyelmet a költségvetésről. Ismérv A lumpenpolgárt ar­ról lehet felismerni, hogy lépten-nyomon konzervatívnak neve­zi magát. Reklám Itt a híres magyar szablya: legjobban a magyart szabja. Esélyegyenlőség Ha az ország vala­mennyi polgárára ki­terjesztenék a házi őrizetet, akkor Kul­csár Attilához hason­lóan mindenki biz­tonságban érezné ma­gát. Emlék Az ötvenes években olyan siralmas volt az áruellátás, hogy köte­let is csak a bírósá­gon lehetett kapni. Szabadság A liberalizmus azt je­lenti, hogy nem köte­lező örülni. Böcz Sándor 57

Next