168óra, 2005. július-szeptember (17. évfolyam, 27-39. szám)

2005-07-14 / 28. szám

Közélet A Fidesz jelöltjeként lett polgármester 1998-ban Kecskeméten, s négy évre rá (immár az MDF által is erősítve) ismét. Tavaly azon­ban elállt m­ögüle a polgárinak nevezett koalíció, azóta független. S mint ilyenre talált rá a helyi MSZP-, illetve SZDSZ-szervezet, honatyának is jelölik jövőre. Igaz, mondhatni, többekkel „nem őröl egy malomban ”, s a részle­tek bogozásával is lehetne ugyan szöszmötölni, de most e pikáns politikai háttér kapcsán be­szélgetett vele BÁNYAI GYÖRGY. Két m­ ű­ 2002-ben még úgy látta, egy megyei jogú város polgármestersége és a parlamenti képvise­lőség időben-térben nem fér össze. Eszerint, ha megválasztanák hon­atyának, nem pályázik újra a kecskeméti bár­sonyszékre? - Fönntartom: hihetetlenül nehéz egyeztetni e tevékeny­ségeket, mert mindkettő tel­jes embert kíván. Ám látnom kellett az utóbbi időben, ha egy polgármester erőteljes ér­dekérvényesítő munkát akar végezni, s fontos, a döntésho­zó és végrehajtó hatalom je­lentős pozíciójú embereivel akar találkozni, csak így van rá lehetősége. Kivéve, ha olyan országgyűlési képvise­lőkkel tud együttműködni, akik hitelesen és gyorsan közvetítik elképzeléseit.­­- Ha jól veszem ki sza­vaiból, a kecskeméti honatyákkal nem tud együttműködni. Ők tör­ténetesen fideszesek. Ön pedig polgármesterként hosszú ideig szintén Fia­tal demokrata volt. - Semmilyen formában nem tudtunk együttműködni. Ak­kor sem, amikor még egy csapatba tartoztunk. Ennek sok oka volt és van. A legfon­tosabb tán az, hogy más a po­litikáról és a hatalomgyakor­lásról kialakított elképzelé­sünk. Én megpróbálok min­denkivel együttműködni, aki­nek ötletei vannak. Ők hatá­rozottabban jelenítették meg a pártdifferenciákat. Pártem­berként viselkednek, akiknek mindig sugallaniuk kellett a Fidesz „elvárásait”.­­- Önnel mindennek dacára fut a szekér. Akár a szolgálati Volvo. - Az alpolgármestereknek is vásárolt az önkormányzat gépkocsit.­­- Volvót? - Opelt. Azt jobban szeretik, és csak kevéssel kerül többe. E­ tudnak élni.­­ Az Opel és a Volvo egy­aránt középkategóriájú, sok­kal olcsóbb, mint mondjuk az Audi. Más megyei jogú város polgármesterei „lemosolyog­nak” az Audijukkal. Nekünk van szinte a legolcsóbb jár­műparkunk.­­- Tanít is, főiskolán. Egyebek közt kommu­nikációt. Amikor né­hány éve hevesen tá­madta expárttársa, Kósa Lajos, mégis kom­munikációs zavarról be­szélt. Szakmai csőd? Vagy inkább politikai zavar volt?­­ Igen, a „kommunikációs zavar” eufemizmus. Politikai zavarról beszélni a Fidesz­­ben, s azt akkor nyilatkozatba adni, pláne a Népszabadság­ban, ezt még én sem akartam. Finomítottam. A lényeg az volt: vagy elkommunikáltunk egymás mellett, vagy nem fo­galmazott egyértelműen egyikünk sem...­­- Elkommunikálnak? Jó szó... Van ilyen? - Mondhattam volna azt is, hogy elbeszélünk egymás mellett. De így férfiasabb.­­- És mire nem világí­tottak rá? - Arra, hogy a parlamenti képviselők falat húznak Or­bán Viktor és a kecskeméti polgármester közé. Pedig helyben az a fajta politizálási stílus, amely jól megfért a jobbközép értékrenddel, el­adható, s az emberek vevők rá. Nem lehet sikeresen poli­tizálni egy településen, ha csak egyfajta értékrend érvé­nyesül.­­- Mindennek ellenére nemrég, egy rendezvény végén hosszasan és szí­vélyesen beszélgetett Orbán Viktor feleségé­vel, Lévai Anikóval. - Semmiféle pártpolitikai in­díték nincs ebben. Lévai Ani­kót mindig tiszteltem, s Or­bán Viktorral is, amikor talál­koztunk, rendkívül jó kapcso­lat alakult ki, amely a mai na­pig tart. Hogy ő miképp fogja fel a Kecskeméten történte­ket, s kívánják-e elemezni, föl akarják-e tárni a belső politi­kai anomáliákat, amelyek idáig vezettek, az ő titka.­­- De hát nélküle nem történhetett volna, ami 18

Next