168óra, 2010. április-június (22. évfolyam, 13-25. szám)

2010-06-17 / 24. szám

Kultúra Első, egyben közös kiállítását Ká­dár Bélával ’43-ban sógora, a hazai műgyűjtés kiemelkedő alakja, Bedő Rudolf szervezte. Bán Kiss Edit Nő című szobrát felállították a Hitel Bank csarnokában. Sikerét nem so­káig élvezhette: 1944-ben Ravens­­brückbe deportálták, ahol méreggel öngyilkosságot kísérelt meg. Barát­nője, a nála húsz évvel fiatalabb Bartha Ágnes mentette meg. Edit in­nen a genshageni repülőgépgyárba került kényszermunkára. Felszabadulását követően Buda­pesten 1945 szeptemberében tárlatot rendeztek képeiből Deportáció cím­mel. Akvarellszerű sorozatán meg­tört arcok, elnyújtott csontalakok. (Műveit később Párizsban is bemu­tatták. Szerepelnek a mostani tárla­ton is. Nem mellesleg: a művésznő Fájdalom és Nő hátizsákkal szobra 1946 óta a Magyar Nemzeti Galéria tulajdona.) 1948-ban, az újpesti zsinagógában - Tildy Zoltán köztársasági elnök je­lenlétében - avatták föl Bán Kiss Edit reliefjét, amellyel az újpesti zsi­dó közösség tizenhatezer halottjának állított emléket. (Ma is látható a zsi­nagóga falán.) Az alkotó még ugyanabban az év­ben férjével, Kiss Sándorral elhagyta Magyarországot. Svájci kitérő után Casablancába mentek, ahol Edit újra festeni kezdett, képeiből kiállítást is rendeztek ’53-ban. Majd Párizsba költöznek, megkap­ják a francia állampolgárságot. Bár Kiss Edit műveit különféle galériák mutatják be. Férje 1962-ben meghal, az özvegy áttelepül Londonba. Már alig alkot, depressziója súlyosbodik. 1966-ban még visszatér Párizsba, s egy szállodai szobában önkezével vet véget életének. Műveinek jelentős részét ma Helmut Bauer német történész és műgyűjtő gondozza. Talán „vezek­­lésképpen”. Bauer apja SS-tiszt volt, a genshageni Daimler-Benz­­repülőgépgyárban felügyelte a kényszermunkára ítélt zsidókat. Fia saját családi tragédiájának feldol­gozása, a „szembenézés” közben, az üzem egykori zsidólistáján buk­kant rá a művészre. Túlélők mesél­ték, hogy rajzokat készített sorstár­sairól. Az Obersturmführer fia ak­kor kötelezte el magát az alkotó mellett, s vált életének kutatójává. És neki köszönhető, hogy most Bán Kiss Edit művei ideiglenesen haza­tértek. A Holokauszt Emlékközpont igaz­gatója, Harsányi László úgy fogal­maz: az utókor feladata, hogy a száműzött alkotókat visszaemelje a közemlékezetbe, „visszaperelje” azokat a jelentős életműveket, telje­sítményeket, amelyek a holokauszt­­nak - az emberéleteken túl - áldoza­tul estek. Bán Kiss Edit: Az éjszaka 168 Óra 33

Next