168óra, 2010. április-június (22. évfolyam, 13-25. szám)

2010-04-15 / 15. szám

Multi do­ moródott meg végkövetkeztetés­ként. Az iratok szerint a tárgyaláson anyja amellett kardoskodott: nem hi­szi, hogy fia elárulta volna a hazáját. Inkább azt, hogy mindenkiben csaló­dott. Felesége szerint ugyanis a szö­kés előtti napokban épp ezredpa­rancsnoki dicséret lehetőségében rin­gatta magát, de ez hiú remény ma­radt. Bíró őrnagyot pedig - állítólag - nem szerette, sőt megvetette, mert hátrahagyott egy csemetét. (Vele ugyanez ismétlődött meg fél évvel később - A szerk.) Az okokat keresve - a vizsgálóbizottság szerint - „a legvalószínűbbnek látszik, hogy az egyéni életében elszenvedett so­rozatos kudarcok után - nem rendelkezve kellő eszmei, politikai felké­szültséggel -, amikor ve­szélyeztetve érezte életé­nek az úgyszólván egyet­len, számára még örö­met, értelmet jelentő re­pülési lehetőséget, sze­mélyiségére jellemző hir­telen, illogikus elhatáro­zás alapján a problémái­tól, gondjaitól való me­nekülés módjaként vá­lasztotta a hazaárulást”. Súlyosbító körülmény­ként említették, hogy ismerte a Ma­gyar Népköztársaság és a szomszé­dok együttműködő repülőtereit, azok rádió- és rádiótechnikai adatait, a va­dászirányítás rendszerét és irányító szavait. Általában ismerte a honi lég­védelmi hadosztály erőinek és eszkö­zeinek diszlokációját. „Hazaárulása során két db. 1:500 000 és 1 db 1:1.000 000 repülési térképet, a földi repülés irányító szolgálat adata­it és szolgálati pisztolyát vitte magá­val.” (Azonmód megváltoztatták a hívójeleket, a vadászirányító szava­kat, a repülőgép-vezetők indexeit, a felismerőjel adását és kéré­sét.) A MiG-et néhány nap múl­va szétszedett állapotban az olasz légierő kamionján a tarvisiói állomásra szállítot­ták, ahol vonatra rakták, s út­ba indították a kaposvári légi támaszpontra. A pilóta a Tri­eszt melletti menekülttábor­ba került, ahol az USA-ba való utazás lehetőségére várt; képeslapot is küldött fe­leségének, jelezvén, minde­ne megvan, amit szeme-szája kíván, írja csak meg, mire van szüksége. Akárcsak Bírót, Zobokit is - távollétében - halálra és teljes vagyonelkobzásra ítél­ték, „mert csak ilyen bünte­­­­tés áll arányban azzal a fel­­­­­érhetetlen kárral, amit a vádlott a Magyar Népköztár­saságnak okozott”. Zoboki nemcsak az ittho­niak „radarképernyőjéről” tűnt el, a volt pilóták, bajtársak látó­köréből is. A Magyar Vöröskereszt keresőszolgálatának számítógépes nyilvántartása szerint 1992 óta bi­zonyosan a kutya sem érdeklődött utána. Knoll Gyula ezredes, taszári repü­lőszázad-parancsnok, több (szak) könyv szerzője szerint önmagában nem sok értelme volt egy lestrapált MiG-et az „ellenség” kezére adni. Nem rejti véka alá meggyőződését: „Bíró hazajött, elmondta a saját tör­ténetét. De mi, pilóták úgy tudjuk, mind a kettőt úgy küldték ki. Nem maguktól keltek szárnyra.” Szerinte „Zobokit is, csak­úgy, mint az oktatóját, egy már nagyon lehasznált MiG-15-össel engedték vagy inkább küldték ki, ugyanazzal a szisztémával, típussal, és ő az amerikaiak­hoz kérte magát, mert sem az olaszok, sem senki más nem jöhetett számításba”. De mi volt ennek az egész­nek az értelme? - kérdem. „Hát az, hogy ahová nem ju­tottak el a szovjetek, oda el­jutottak a magyar pilóták, akiket tárt karokkal fogad­tak, s még a hátukat is meg­veregették - sejteti a rejtély megfejtéséhez szolgáló kul­csot az ezredes. ■ A Honvédelmi Minisztérium közlése szerint: „Zoboki főhadnagyot a HM 0267/1970. számú parancs értelmében 1970. 05. 18-án - 1970. 04. 07-i hatállyal - fegyelmi fenyítéssel rendfokozatá­tól megfosztották, és tartalékállományba helyez­ték. A kaposvári katonai bíróság, majd fellebbe­zés után a Legfelsőbb Bíróság főbüntetésként ha­lálra, mellékbüntetésként teljes vagyonelkobzás­ra ítélte.­­...­ Zoboki nem nyugállományú katona, így nem tartozik a HM gondoskodási körébe. Re­habilitációja nem történt meg, későbbi életpályá­jára és esetleges hazatérésére utaló adattal a mi­nisztérium nem rendelkezik. Ugyanígy nincs in­formációjuk hozzátartozóinak lakhelyéről vagy tartózkodási helyéről.” Felszállás előtt. Ki veszi majd Olaszországnak az irányt? 38 168 Óra

Next