168óra, 2011. október-december (23. évfolyam, 40-52. szám)

2011-10-13 / 41. szám

Könyv______ Futás közben Mikor kell/lehet első regé­nyünket megírni? A meg­írástól számítva hány év múlva lehet/szabad közzé­tenni? Bíró Yvette első szépirodalmi műve veti föl ezeket a kérdéseket. A Futó című regényének szövege két nagyobb részletben szakadt ki a szerzőből. A fundamentum majdnem harminc éve keletkezett, és egy jól eltett papírdo­bozban várta a feltámadását, ami a horatiusi kilenc évnél jóval tovább tartott. Mindnyájunk szerencséje, hogy a kézirat nem vált az idő martalékává. Kétféle olvasója, olvasata létezik a kötetnek. Akik jára­tosak a nemzetközi hírű filmtudós életrajzában, ismerik hazai kálváriáinak krónikáját, azok a hatvanas-hetvenes évek eseményrajzára bólinthatnak rá: igen, így történt. Akik nem tudnak ideológiai konferenciáról, társadalom­­tudósok, főszerkesztők leváltásáról, majd elüldözéséről, azok sem maradnak hoppon. Ez a látszólag szertelenül csapongó, mégis professzionista regény már az első olda­lain bevon hősének kalandos életútjába. Bíró Yvette-et sokan kedvelik. Bíró Yvette-et sokan olvassák. Remélhetőleg majd ezt a regényét is, de fő­képp tanulmányait, esszéit. Nincs olyan média szakos di­ák, aki ne találkozott volna legalább a nevével a kötele­ző olvasmányok jegyzékén. Bíró Yvette pimaszul jól ír. Nemcsak emberi habitusában van valami eredendően provokáló - bizony erre nagy szüksége volt a mindenko­ri túléléshez. Minden írása kisebb botrány - azt kérdezi, kutatja, sugallja, miként lehetséges másként élni, kon­venciók nélkül gondolkodni, írni. Regénye­­ az első, de talán nem az utolsó­­ „futás közben” született. Bejárta a világot, három kontinensen tanított, írt, filmeseknek se­gédkezett. A Futó arra példa, hogyan kell és lehet túlél­ni a két P, a pisztoly és a pénz diktatúráit. Hát így, ilyen remek prózával. (Bíró Yvette: Futó, Magvető, 2011) Kelecsényi László Kultúra Film Néma csönd Ennek a német film­nek a debütáns rende­zője svájci (Baran bo Odar). Talán ezért gondolkodik a krimi­ről hasonlóan, mint a mester, Dürrenmatt, aki megírta a bűnügyi történetek rekviemjét. Vagyis hogy nincs minden bűnre büntetés, a legszörnyűbbekre sem, s a legszívósabb detektív kitartó ala­pos gyanúja sem vezet mindig célra. Mint Az ígéretben, itt is egy vissza­eső pedofil gyilkost nyomoznának, aki 23 évvel az első bűn után megis­métli tettét ugyanott, ugyanúgy. Csak az áldozat más (természetesen). Ám a nemi erőszak ezúttal elma­rad. Ha nem történt kéjgyilkosság, akkor valami más célja volt az elkö­vetőnek. Például üzent ezzel a rémes rímmel a hajdani ölés elmenekült, nevet váltott, ki nem nyomozható ta­nújának, bűnrészesének, aki eltűnt az eset után. De vajon eltűnt-e? A Néma csönd nem a szokásos re­ceptek szerint készült, sőt azok elle­nére, azok tagadásaképpen (mint hajdan a Dürrenmatt-írás). Mert hát miféle krimi az, ahol tudjuk, ki a gyilkos, a történet pedig szinte el is engedi a látókörünkből. A nyomo­zás ma sem látványos, nincs ke­resztkérdés, sarokba szorítás, szelle­mi párbaj. Inkább kis kelletlenke­dés, zavartság, helyi érdekű pofoz­kodás egymás közt a rendőrségi pi­szoárban. Ha nincs bravúrnyo­mozás, mi tartja a filmet egybe? A mód, ahogyan a történet „kicsomago­­lódik”. Ahogyan a két eset hatásai összejátsza­nak új diszharmóniák­ban. Amint felelgetnek a motívumok és hatások egymásnak. Mindenféle Sherlock Holmes nél­kül. Aztán a tanú meg­hal, a tettes tovább él. Hamis a kóda. Az a rendező, aki lemond a gyilkos bilincsbe veréséről, a látványos igaz­ságszolgáltatásról, a győzelem beje­lentésének dicsőségéről, a nézői lel­kiismeret egyenes pályára állításáról (a megtisztulásról), nagyon veszé­lyes kockázatot vállal. A kielégület­­lenségét. Hagyja a világot a maga ki­­zökkentségében nyekeregni. Pedig ezúttal a hepiendet mellőzőknek van igazuk: Dürrenmatt rekviemje sem jelentette a végső szót. Folytatható. Íme: Bölcs István Minden harmadik fiatal dohányzik A nemdohányzók védelméről szóló törvényről beszélgetünk a Dohányzás Fókuszpont vezetőjével. www.168ora.hu/radio Ber­jén Tibort kérdezi Pásztor Magdolna. 168 Óra 37

Next