168óra, 2011. október-december (23. évfolyam, 40-52. szám)

2011-10-20 / 42. szám

KULTÚRA pozícionálni a csatornát. Az M1 vizuális megjelenésben, díszletben, formátumokban, szerkesztési szemléletben nem maradhat le a kereske­delmi tévék látványpéksé­gétől, azzal a különbséggel, hogy a tartalom nálunk köz­­szolgálati lesz” - nyilatkoz­ta. Elképzeléseinek megva­lósulását októbertől láthat­juk a képernyőn. Ahogy ígérte, az új műsorok sok mindenben emlékeztetnek a kereskedelmi televíziók szí­nes-zajos világára, miköz­ben hazafiias ideológiával igyekeztek ezeket a mután­sokat honosítani. Mindezt pazar körítéssel (az MTV idén 56,8 milliárd, jövőre 64,5 milliárd forint­ból gazdálkodhat), s olyan televíziósokkal is megpró­bálták vonzóvá tenni, mint D. Tóth Kriszta, Jakupcsek Gabriella, Csiszár Jenő, Borbás Mária, Gundel- Takács Gábor. Az ő felada­tuk volna az is, hogy átcsá­bítsák a kereskedelmi tévék már függővé tett, fotelhez szögezett nézőit vagy azo­kat a balos és jobbos párt­szimpatizánsokat, akik a ká­beltévék politikai műsorait nézve töltik az estéket. Ez a csábítás azonban ez­zel a „nemzeti tartalmú”, pro­­pagandisztikus, csillivilli közszolgálati televízióval egyelőre nem megy. A szó­rakoztató műsorok láttán a néző a bőven adagolt álpá­tosz, az erőltetettség, a ha­mis örömködés, a vezényelt tapsolás, a gagyi, az aláke­vert röhögés és a feltűnő te­­hetségtelenség láttán-halla­­tán csak feszeng a képernyő előtt. Ahogyan a közéleti műsorok is válhatnak kont­­raproduktívá, amikor már nagyon kilóg a kormányzati lóláb, nyilvánvaló az elfo­gultság, tetten érhető a hata­lom nyomulása, a szólás akarnoksága. Vegyünk konkrét példá­kat. A közéleti műsorok vá­lasztékában kevés az újdon­ság. A köztévé vezetésének láthatóan nem érdeke ezek­ben a válságos hónapokban, hogy a hír- és háttérműsora­it megújítsa, bennük véle­ményeket ütköztessenek, s ezzel támadási felületet kí­náljanak a kormányzat ter­vezett vagy meghozott in­tézkedései ellen. Ezért a megszokott és a felmérések által is elfogultnak mondott hírműsorok (Híradó, Az es­te) mellett inkább az info­tainment, a szórakoztató hírműsorok műfaját erősí­tették meg. „Az én célom az, hogy egy magas nézettségű, mi­nőségi és hiteles közszolgá­lati csatorna legyen az MTV - nyilatkozta az intendáns. - Napi jó kapcsolatban va­gyok a Hírcentrum vezető­jével (Élő Gábor - a szerk.). Köztünk e tekintetben sincs vita, mindketten a francia modellt próbáljuk betartani: egyharmad kormány, egy­­harmad kormánypárt, egy­harmad ellenzék.” Vagyis a kétharmados népakarat eze­ket a műsorokat is domi­nálja. Az átalakított műsorok kö­zül az új díszlettel, új mű­sorstruktúrával és javarészt új arcokkal jelentkező Ma reggel debütált elsőként. Az eddig látottak alapján a mű­sorkészítők célja nyilván­való: a közéleti műsor bul­­városítása. Ennek a törek­vésnek a jegyében sikerült is elindulni a „mokká­­sodás” irányába. Az ismert politikai újságírókból álló régi stábot menesztették, s helyükre az oldottabb han­gulat megteremtésére alkal­masabbnak ítélt női műsor­vezetőket (Bakos Piroska, Jegyes-Tóth Kriszta, Erdélyi Claudia, Novodomszky Éva) szerződtettek. Persze ők is kérdeznek, de nem vájkálnak túl mélyen az ak­tuális témákban, nem „állít­ják szőnyeg szélére” a köz­életi vendégeket, hagyják fecsegni az interjúalanyo­kat. Ezért aztán a műsor ér­dektelen. Kormánypárti média-közétkeztetés: se íze, se bűze magazinműsor, ke­vés kalóriával, langyos tála­lásban. Ennél valamivel mé­lyebbre ás A lényeg, ame­lyet a reggeli műsorból me­nesztett Obersovszky Péter vezet. S bár műsora való­ban azokra a problémákra, kérdésekre fókuszál, ame­lyek az előző héten a leg­fontosabbak, legérdekeseb­bek voltak, a helyére akár Szijjártó vagy Giró-Szász is állhatna, mert a műsor többnyire a kormányoldal nézőpontját képviseli, így aztán a híradókkal, Az estével és majd a Ponttal kiegészülve az M1 nézője egész héten, szó szerint reg­geltől estig hallhatja-nézheti a kurzuspropagandát, amely­­­­től egyébként is csömöre van. Ez a folyamatos kor­mányzati mantra olyannyi­ra ellenszenvessé teszi eze­ket a műsorokat, hogy az esti Híradót kivéve a nézett­ségük a bányászbéka fene­ke alatt van. Ami a szórakoztatást ille­ti: az újdonság főleg abból áll, hogy feltámasztották és modernizálták a televízió­zás korábban tömegeket vonzó, sikeres műsortípusa­it. A szándék világos: így szeretnék feljebb tornászni az M1 nézettségét. Ebben a vetélkedők és a kvízműsorok játszhatják a főszerepet, ezekből az Mi­nél napi és heti változatot is indítottak az új idők új szel­lemiségének megfelelően. A Magyarország, szeretlek! (előkép az Ich liebe Deutschland a Sat.1-en) nem klasszikus értelemben vett országismereti játék, JIA­­ 'S05 : O­PL, Szeretlek, Magyarország Ma reggel [Jegyes-Tóth Kriszta] 168 Óra 31

Next