168óra, 2015. október-december (27. évfolyam, 40-52. szám)

2015-10-01 / 40. szám

XXVII. évfolyam 2015/40. szám 168 ÓRA Közéleti hetilap Főszerkesztő: Mester Ákos Főszerkesztő-helyettes: Jolsvai András, Nagy Csaba (online) Vezető szerkesztő: Karácsony Ágnes Szerkesztő: Krug Emília Képszerkesztő: Simon Márk Főmunkatárs: Buják Attila, Mészáros Tamás Munkatárs: Herskovits Eszter, Lampé Ágnes, Pungor András, Sándor Zsuzsanna, Sztankay Ádám Művészeti vezető: Niczkó Zsuzsanna Tervezőszerkesztő: Kozák Gábor Online: Ács Ferenc, Horn Gabriella, Kofer Attila Online rádió: Pásztor Magdolna vezető szerkesztő Szerkesztőség: 1023 Budapest, Bécsi út 3-3. Tel.: 335-1481, 335-1482, fax: 335-1486 Szerkesztőségi titkár: Nagy Zsuzsa E-mail: szerk@168ora.hu; internet: www.l68ora.hu Kiadja: Telegráf Kiadó Kft., 1023 Budapest, Bécsi út 3-5. Tel.:335-1484, 335-1485, fax: 335-1486 E-mail: kiado@168ora.hu Felelős kiadó: Papliczky Pál igazgató Hirdetésfelvétel: 438-5551 Nyomda: Oláh Nyomdaipari Kft. 1211 Budapest, Központi út 69-71. Felelős vezető: Oláh Miklós ügyvezető. Terjeszti: a Magyar Lapterjesztő Zrt. és az alternatív terjesztők. Előfizetésben terjeszti a Magyar Posta Zrt. Belföldre előfizethető a kiadóban, valamennyi pos­tán, kézbesítőknél. Előfizetési díj: egy évre: 19 920 Ft fél évre: 11 490 Ft negyedévre: 6480 Ft egy hónapra: 2300 Ft Külföldre előfizethető a Magyar Posta (36-1) 477- 6300 és a Hungaropress Kft. (36-1) 3484060-as hívószámán. Kézbesítési reklamáció kiadói előfizetés esetén: pén­teken és hétfőn 9 és 14 óra között a 438-5576-os telefonszámon, illetve a kiado@168ora.hu e-mail címen, valamint minden előfizető számára a Magyar Posta 06-80444444 ingyenesen hívható telefon­számán és az ügyfelszolgalat@posta.hu e-mail címen. ISSN 0864-8581 A Telegráf Kft. a MATESZ tagja. NOTESZ 3 VÁSÁRHELYI MÁRIA Ha létezik a politikai manipulációnak nemcsak kormányokon, hanem rendszereken átívelő iskolapéldája, akkor a bős-nagymarosi vízlépcső tör­ténete bizonyosan az. Én is ott vonultam 1989-ben az Alkotmány utcában a megépítését ellenző több tízezres tömegben a gyermekeimmel, és együtt skandáltuk: „Népszavazást!” „Demokráciát!” 1989-ben mindenki vízlépcsőszakértő volt. A képlet így állt: a „komcsik” vízlépcsőpártiak voltak, az ellenzék pedig ellenezte megépítését. A vízlépcső­­ellenesség a diktatúrával való szembenállás szimbóluma lett. Számomra ma már nyilvánvaló, hogy egy tisztán szakmai probléma vált olyan politikai kérdéssé, amely immár 30 éve lehetetlenné teszi a racionális megoldását. FORRÓ KRUMPLI Arról, hogy vízlépcső épüljön a Duna felső szakaszán, már az ötvenes években tárgyalások kezdődtek az érintett országok között, a hetvenes évek közepén pedig alá is írta Csehszlovákia és Magyarország a megvalósításáról szóló szerződést. A vízlépcső feladata lett volna a két ország növekvő áram­szükségletének kielégítése, a Duna folyamatos hajózhatóságának biztosítása és a Szigetköz élővilágának megőrzése. Az építkezés a nyolcvanas évek kö­zepén kezdődött el, ám az akkor éledező környezetvédő mozgalmak hallani sem akartak arról, hogy a mesterséges gát megépüljön. Egymást követték a tiltakozó akcióik, és az ugyancsak akkoriban szerveződő ellenzéki mozgal­mak csatlakoztak az építkezés elleni megmozdulásokhoz. És ahogy növeke­dett a Kádár-rendszerrel elégedetlenek tábora, úgy szaporodott a vízlépcsőt elutasítók száma is. Egymást követték a tiltakozó petíciók és megmozdu­lások, míg végül a már egyébként is az összeomlás határán álló rendszer vezetői rémülten leállították az építést. A bős-nagymarosi gát ügye forró krumpli, amit azóta egymás kezébe dobálnak az éppen hatalmon lévő politikai pártok. Meghatározó szerepe volt az MSZP-SZDSZ-koalíció 1998-as választási vereségében annak, hogy Horn Gyula tárgyalásokat kezdett a szlovákokkal a vízi erőmű építésének folytatásáról, az ellenzéki Fidesz pedig, rájátszva a rendszerváltáskori remi­niszcenciákra, ismét kampánytémává tette az építés ellenzését. Bár formáli­san 0:0-ra végződött a magyar állam által Hágában indított per, valójában Magyarország elbukta. Az első Fidesz-kormány is fontolóra vette az építke­zés folytatását, ám politikai tanácsadói villámsebesen lebeszélték erről. Mindeközben az elmúlt húsz évben Magyarország több mint 1400 mil­liárd forint értékű meg nem termelt villamos energiától esett el, a Duna hajózhatósága a magyarországi szakaszon megoldatlan, a Szigetközben élők vízellátása állandó problémát jelent, a környék élővilága folyamatosan pusz­tul, a dunai árvizek idején tehetetlenül nézzük az ár pusztítását. A festői Dunakanyarban pedig afféle tájsebként éktelenedik a félbehagyott erőmű torzója. Az utóbbi napokban ismét napirendre került a kérdés. A Szigetközben kialakult tarthatatlan helyzet miatt a kormány tárgyalásokat kezdett a szlo­vák féllel annak érdekében, hogy új gátrendszer építésével növelhessük a Dunába jutó víz mennyiségét. A tervet a szlovákiai erőmű első igazgatója, Július Binder dolgozta ki, akinek neve szitokszó volt nálunk a rendszerváltás első éveiben. Ablakon kidobált milliárdok, a természet folyamatos pusztulása, a la­kosság életkörülményeinek romlása - így vonható meg az egyenlege annak, amikor szigorúan szakmai kérdésekben politikai érdekek döntenek.

Next