168óra, 2020. október-december (32. évfolyam, 41-53. szám)

2020-10-28 / 44. szám

KULTÚRA/AJÁNLÓ­ ­ Könyv ___________ Mítosz és megoldás Régi szabály, hogy egy detektívtörténetben a rejtély megoldá­sába nem szabad misztikumot keverni, még akkor sem, ha lát­szólag természetfeletti eseménnyel van dolga a nyomozónak. Ebben az esetben is fel kell oldani a misztikumot valamiféle reális magyarázattal, így volt ez Agatha Christie Asztarté szen­télye című Miss Marple-történetében, Az egyiptomi sír esete című Poirot-novellában és Arthur Conan Doyle talán leghíre­sebb regényében, A sátán kutyájában is, amelyben Sherlock Holmes nyomoz egy kísérteties véreb után. Neil Gaiman Sma­ragdzöld tanulmánya viszont rafinált módon vegyíti a fantasz­tikumot a racionalitással. A Hugo-díjas novella először a Sherlock Holmes lehetetlen kalandjai című antológiában jelent meg magyarul, ott Sma­ragdszín tanulmány címmel. Ezekkel a fordításokkal amúgy is csak a baj van, hiszen a cím Conan Doyle első Sherlock Hol­­mes-történetére utal, amelyet legtöbben A bíborvörös dolgozó­­szobaként ismernek, de volt már A brixtoni rejtély is. Az eredeti­hez a legközelebb az utóbbi évek címadásai állnak: Tanulmány vö­rösben és Tanulmány vérvörösben. Gaiman novellája erre a tör­ténetre játszik rá, mi­közben bizonyos jele­netekkel, gesztusokkal és párbeszédekkel sok más Holmes-történe­­tet is megidéz-tegyük hozzá, hét évvel azelőtt, hogy a BBC-féle Sherlock-sorozat is többek közt ezzel vált népszerűvé. Gaiman mindebbe még Lovecraft mitikus világát is beleke­­vercseli, mégsem válik könnyelművé, nem feledi, hogy egy de­­tektívtörténet valódi tétje a bűnügy, amit könnyen felhígíthat a misztikus magyarázat. A névtelen detektív és szintén névtelen segítője egy olyan Londonban nyomoz, ahol a Cthulhu-mítosz már valósággá vált. A novella most megjelent képregényvál­tozatában pedig Rafael Albuquerque baljós rajzai érzéklete­sen adják vissza azt a Baker Streetet, amelyet Gaiman Doyle és Lovecraft műveinek hangulatából húzott fel. Arról nem is beszélve, hogy az ismert karakterek koránt sem a megszokott módon lettek ábrázolva.­­ Svébis Bence (Neil Gaiman: Smaragdzöld tanulmány, 80 oldal, fordította: Limpár Ildikó, Fumax Kiadó) Nem ás mélyre A sorozatgyilkosok iránti érdeklődésünk csillapíthatatlannak tűnik, ezért aztán nem is olyan meglepő, hogy az elmúlt né­hány évben feltűnően sok ilyen témájú sorozat készült. A kö­zelmúltban feldolgozták a tévében többek között Henry Lee Lucas (Én mindent beismerek), Ted Kaczynski (Manhunt és Unabomber - A saját szavaival), Wayne Williams (Atlantai el­tűnések és gyilkosságok: Az elveszett gyermekek), Ted Bundy (Beszélgetések egy sorozatgyilkossal: A Ted Bundy-videók) és Joseph James DeAngelo (Eltűnök a sötétben) kegyetlen ámok­futásának történetét is. A Des az Egyesült Királyság egyik leghírhedtebb bűnügyét eleveníti fel három epizódban. Dennis „Des" Nilsen skót so­rozatgyilkost 1983-ban tartóztatták le, miután a házához tar­tozó csatornában emberi maradványokat talált a rendőrség. A köztisztviselőként dolgozó, átlagos külsejű férfi ezt követően készségesen bevallotta, hogy tizenöt áldozata is lehet, akiknek a nevére azonban nem emlékszik. Az ITV minisorozata közvetlenül a letartóztatás után veszi fel a fonalat, és Nilsen tárgyalásáig mutatja be az eseményeket. Dennis Nilsen 1978 és 1983 között legalább tizenkét elkallódott fiút és fiatal férfit csalt fel a lakására, majd fojtott meg, közü­lük többen is drogfüggő és/vagy homoszexuális hajléktalanok voltak, akik már senkinek sem hiányoztak. A brit rendőrségnek azért volt kifejezetten nehéz a dolga, mert hiába volt a kezük­ben a beismerő vallomás, az áldozatok azonosítása nélkül ké­sőbb nem lehetett volna elítélni Nilsent. A minisorozat a nyomozásnak kizárólag ezt a szakaszát mu­tatja be, amely elkeserítő szociális tanulságokkal szembesít bennünket, ám Dennis Nilsen lélektani portréját nem képes megfesteni. Hiába tudjuk meg róla, hogy hónapokig együtt élt áldozatai holttestével, Nilsen eredettörténetére és valódi mo­tivációjára nem derül fény. Pedig a rendező-forgató­könyví­ró Lewis Arnold folyamatosan beszélteti Dest, aki hol Peter Jay nyomozónak, hol pedig élet­rajzírójának, Brian Mastersnek mesél a gyilkosságokról (akinek a róla írt könyve 1985-ben jelent meg Killing for Company cím­mel). A Des narratív szempontból leginkább a Mindhunter - Mit rejt a gyilkos agya? című sorozattal rokonítható, de ezt a szé­riát látva David Tennant karizmatikus alakítása ellenére Nilsen profilját nézőként mégsem sikerül maradéktalanul megalkot­nunk.­­ Bajtai András (Des, 3x50 perc, HBO GO) | Film 64 2020. október 28. Fotó: MAFAB.HU

Next