2000, 1991 (3.évfolyam) március

Lukácsy Sándor: A nemzeti bajusz

2000 szi a történelem megértését. Ez az egyik következmény. Mert bár az kézenfekvő e szerzők számára, hogy a kapita­lizmus nevű lény keletkezését össztörténetileg magyaráz­zák, mégis, további életét, működését és halálát már elvá­lasztják az össztörténelmi folyamattól. Szemükben a kapi­talizmus, azóta, hogy megszületett, önálló létezést folytat. Azt már nem képesek meglátni, hogy a gazdasági élet, és így az iparosítás, állandóan és minden pillanatban csupán része a történelmi összfolyamatnak, amellyel szüntelen kölcsönhatásban áll, s hogy mindez, különböző módokon, a nemzetek összes többi életmegnyilvánulásával folyama­tos érintkezésben van. A kapitalizmus „figurája", amint a korakapitalizmusból átmegy kései megnyilvánulásába, mint „deus ex machina" jelenik meg, melynek bevezeté­sével azonban a konkrét ökonómiai problémák csak lát­szólag oldódnak meg. Nyilvánvaló és lényegi történelmi összefüggések maradnak így figyelmen kívül: könnyen be­látható, hogy a francia forradalom, a gyökeres külpoliti­kai változások, mindezt követőleg az államok belső átala­kulása megváltoztatta Európa gazdasági szerkezetét is, hogy az I. világháború, a rákövetkező békekötések és for­radalmak majd a II. világháború döntően meghatározta a következő kor gazdasági életét is. Aki azonban a kapita­lizmusban a modern gazdaság megszemélyesített szubsz­tanciáját látja, és eme lény viselkedésére vezeti vissza a gazdasági történéseket, az vakon áll az ilyen össztörténel­mi összefüggésekkel szemben, és könnyen arra a véle­ményre juthat,­­hogy a politikai események általában vé­ve nem meghatározóak a gazdasági fejlődés lefolyása szempontjából, sőt, a kapitalizmus fejlődése, speciálisan tekintve, szinte teljesen független az utóbbi évszázadok nagy politikai forradalmaitól" (Lombart). Ily módon az egész vitát a „kapitalizmus válságáról" az össztörténeti szemlélet hiánya jellemezte. Csak a jelenkor össztörténel­mi mozgásából, az államalakítások erőteljes folyamatából (amely az újkorral kezdődött és amely az utóbbi évtize­dekben különleges formát öltött és minden életszférába behatolt), a nacionalizmus és más uralomra törő eszmék gyors kibontakozásából - csak mindezek együtteséből, a gazdasági folyamatokkal való kapcsolatokat figyelembe véve tehetjük érthetővé azt az átalakulást, mely mind a gazdasági rendszereket, mind a hétköznapi gazdasági éle­tet áthatotta. Egyetemes történeti összefüggésben kell te­hát föltenni a kérdést: mi módon vezetett az össztörténe­ti, szellemi, vallási, politikai, társadalmi és gazdasági fo­lyamatok összessége a gazdasági valóság ily mélyreható megváltozásához? Aki a „kapitalizmus" lényegére kérdez, és innen keresi a választ, annak már a kérdésfeltevése is történetietlen, fonák és túlságosan szűk. Még történetiet­lenebbül gondolkodik az, aki ezenkívül még e lény szük­ségszerű fejlődésének folyamatában is hisz. Másodszor: mivel a kapitalizmus fogalma a gazdasági rendszer felépítéséről sem mond semmi határozottat, nem is lehet alkalmas a gazdasági valóság megjelölésére. E fo­galmat mindenki ama rendszer-elképzelésekkel tölti meg, melyek neki személy szerint is megfelelnek: így kerülhet­nek egymás mellé az egész termelés anarchiájának vagy a versenygazdaságnak vagy a laissez faire-nek elképzelései, vagy az olyan ideák, mint a gazdasági élet leigázása mono­polisztikus hatalmak által, vagy a gazdaság irányítása egy anonim erők uralta gazdaság-állam befolyásolása révén.­­Sőt ami még rosszabb: az ipari forradalom kezdete óta, te­hát kb. 150 éve az emberiség viszonylag gyors egymásután­ban a konkrét gazdasági rendszerek sokféle váltakozását és sajátos együttélését éli át. Ez olyan sokszínűség, amely össztörténeti szempontból is rendkívül fontos. A tudo­mánynak az lett volna és ma is az a feladata, hogy ezt ku­tassa ki az alapokig menően. Ám a „kapitalizmus" szó el­nyeli ezt a sokszínűséget. Hogy lehetne megértenünk pl. az európai-amerikai gazdasági rendszer mélyreható változása­it 1920 óta, ha az erre vonatkozó kérdést egyszerűen mint a „kapitalizmus" krízisének kérdését tesszük föl? Tehát egy olyan fogalomét, amely nem is fejezi ki a modern gazdaság rendszerfelépítését. Miközben az elemzők a gazdasági folya­matok „lényegét" keresték, éppen valóságlátásukat hagy­ták veszendőbe menni. FORDÍTOTTA RATHMANN ZOLTÁN 56 WALTER EUCKEN

Next