2000, 1991 (3.évfolyam) november

Lengyel László: Az új Oroszország – magyar szemmel

2000 tartópillérei. A­ SZKP betiltása és feloszlatása, a KGB át­szervezése, a szovjet elnöki és kormányzati apparátusok új helyzete érdekessé teszi a kérdést: milyen intézményeken keresztül megy végbe a politikai átalakulás? A szovjet biro­dalom belső politikai küzdelmei az állampárton belül zaj­lottak, az ellenzéki pártok mind Oroszországban, mind Uk­rajnában vagy Belorussziában csekély erőt képviseltek. Az állampárt eltűnése akkor is radikálisan új helyzetet állít elő, ha lesznek kimondott vagy kimondatlan utódpártjai. Meg fog indulni a versenyfutás az ellenzéki pártokban, hogy az Alkotmányozó Gyűlésben vagy az előrehozott vá­lasztásokon nemcsak az utódokat, de egymást is legyőzzék. Kevéssé elképzelhető, hogy a politikai játszma rövid távon, parlamentáris úton dőljön el. Sokkal valószínűbb, hogy a gorbacsovi elnöki hivatal mellett/helyett a jelcini elnöki hivatalban, a szovjet kormány mellett/helyett az orosz mi­nisztertanácsban. (A gazdasági és néha katonai szükségál­lapot mindig indokolni fogja az elnöki rendszert, ahogy korábban Gorbacsovnál, most Jelcinnél vagy bármelyik utóduknál. A „felvilágosult" elnöki rendszerek találkoznak és összeérnek.) Nyilvánvaló, hogy a KGB nemzetiesedése egy folyamat vége, amely azonban nem fogja korlátozni a belbiztonsági erő nemzetek feletti alkalmazását és bevoná­sát a politikai összecsapásokba. A Szovjetunióban és Oroszországban már ott vannak a nagy korporatív politikai erők, így pl. a bányászok sztrájkbizottságai, amelyek képe­sek az ország gazdaságát megbénítani, de aligha képesek többre. A vállalkozók szintén rendelkeznek érdekképvise­letekkel, de ezek sokszor a maffiára emlékeztetnek. Ebben a politikai intézményrendszerben valamifajta nyugati típu­sú tömegdemokráciára, ellenőrzött hatalomra számítani, azt elvárni, történelmi tévedés. Oroszország elnöke szem­benéz azzal, hogy vagy minden orosz elnöke kénytelen len­ni­­ akkor védelmeznie kell valamennyi orosz kolóniát; vagy a „kis Oroszország" elnöke - akkor elhagyja és kiszol­gáltatja őket. Mindkét esetben diktatórikus lépéseket kell tennie.­ Bármilyen megállapodás jön létre a tagköztársasá­gok között, a szovjet-orosz kolóniák támadásoknak lesznek kitéve. A határokat újra kell szabni. „Minden oroszok el­nöke" nem csikarhat ki másként védelmet, mint erővel. Ez az orosz belpolitikai egység követelését is jelenti. Ha felad népességet és területet, le kell törnie a belső nemzeti el­lenállókat. Az értelmiségi demokraták által nyugatos libe­rális oldalra vont Jelcin a második lehetőség mellett is dönthet, de akkor rohamosan csökkenni fog a népi támo­gatottsága. Ezért valószínűleg „minden oroszok elnöke­ként" akar majd bevonulni a történelembe. Orosz piacgazdaság: a nagy ugrás A Szovjetuniónak át kell térnie a piacgazdaságra. Oroszor­szágnak meg kell teremtenie az egységes piacot. Javasolja, követeli, tanácsolja ezt nyugati szakértők hada éppúgy, mint szovjet-orosz közgazdászok serege. Ma a piac a leg­többször leírt szó. A piac a megváltás igéje. Újabb és újabb gyorsító programok születnek. A szovjet gazdaság pedig le­felé tart. A központosított adminisztratív gazdaság logikája már csak korlátozottan működik, a piaci logikák és intéz­mények egyáltalán nem működnek. De vajon működhet­nek-e? Át lehet-e ugrani történeti szakaszokat? Korábban a szocializmus nevében, ma a kapitalista piacgazdaság jelsza­vaival? Megtehetők-e a piaci reform lépései egy ennyire nem polgáriasalt, ennyire piacellenes értékekre építő tár­sadalommal? Castoriadis 1988-ban négy pontban foglalta össze ennek a nagy ugrásnak a lehetetlenségét. 1. Egy forgatókönyvben le lehet írni összefüggő módon a piaci bürokratikus kapita­lizmus képét. E forgatókönyv szerint az árak és a bérek fel­szabadíthatók, a gazdálkodásnak a jövedelmezőség válhat a centrumává, a vállalatok bizonyos nagyság alatt átmehet­nek magánkézbe, a földek átkerülhetnek a feloszlott kol-­ hozoktól a parasztok és az önkéntes szövetkezetek tulajdo­nába, a külkereskedelmi monopólium felfüggeszthető, a pénzmennyiséget monetárisan szabályozhatja a központi bank, az államháztartás költségeit fedezhetik az adók. A monopolista óriásvállalatok decentralizálhatók, a hadigaz­dálkodás lassan átforgatható. 2. Ez a logika csak papíron létezik. Először is hogyan lehet „innen" „oda" jutni, a mai valóságos Oroszországtól ahhoz a fiktív Oroszországhoz? Papíron erre az átmenetre is létezik megoldás, de ez már sokkal kidolgozatlanabb, mert nehezebb. A megvalósításra váró intézkedések rövid vagy középtávú eredményei, még ha fokozatos lesz is a bevezetés, megrázzák a modellt, s a következmény drámai lehet: tömeges munkanélküliség, je­lentős fogyasztói áremelkedés, területi, szakmai, ágazati és társadalmi csoportbeli szétesés. 3. Egy valóságos reform nem valósítható meg felülről hozott határozatokkal, anél­kül, hogy ne támogatnák a népesség széles réteget aktív részvételükkel. Egy ilyen reformnak mély társadalmi moz­galom kibontakozását kellene elérnie. Nemcsak ilyen tár­sadalmi mozgalom nem létezik Oroszországban, de még azok az intézkedések sem, amelyek a forgatókönyvnek a valóságba való átvitelét megkezdenék, és koalíciót hozná­nak létre azok között, akiknek azt meg kellene valósítani­uk - szemben az ellenzékkel, a bürokraták nagy többségé­vel és a bérmunkások szinte mindegyikével. 4. De a leg­fontosabb, hogy lehetetlen felismerni azt a társadalomtí­pust és politikai rendszert, amely megfelelne a piaci bürok­ratikus kapitalizmus gazdaságának." Az 1988-as elemzés óta alig változott a helyzet. A forga­tókönyvek száma megszaporodott ugyan, néhány intézke­dés is született, de az alapellentmondások továbbra is meg­oldatlanul állnak. Az „innen" „oda" dilemmája nagyon ke­veset javul attól, hogy immár egy még bizonytalanabb Unió, egy széthullott szövetségi költségvetés, növekvő inf­láció mellett a tagköztársaságok külön is keresik a forgató­könyv bevezetésének lehetőségeit. Ma egyértelmű, hogy a mozgalmak iránt fogékony politikai csoportok éppen nem azok a gazdasági csoportosulások, amelyek nyernének a be­vezetésre kerülő piacgazdaságon. Az a demokratikus, nyu­gatos városi értelmiség, amely korábban Gorbacsov, ma Jelcin mellett sorakozik fel a radikális piaci reformokért, nem vállalkozó, hanem bérből és fizetésből élő állami al­kalmazott - tanár, orvos, államigazgatásban dolgozó jogász, közgazdász -, nem nyertese az állami támogatások leépíté­sének, a privatizációnak, hanem vesztese. Ennek az értel­miségnek kell elviselnie a robbanó inflációt, ő kerül az ut­cára a költségvetési megtakarítások miatt, ő nem jut sem­miféle tulajdonhoz, bármiként osszák is újra az állami va­gyont, neki kell szembesülnie a mai „szövetkezeti" vagy magánvállalkozó magas jövedelmeivel és fölényes, lenéző gesztusaival. A másik megmozduló csoport a nagyüzemi munkásság. Bányászok, vasmunkások, vegyipari dolgozók, vasutasok, akik azonban szintén veszítenek, ha a piacgaz­daság intézményei működni kezdenek. Veszítenek, mert az ő gyáraikat kell bezárni, őket kell elbocsátani, az ő kivált­ságaikat, jövedelmeiket fogják megnyirbálni a piaci műkö­dés érdekében. Olyan óriás vállalatokba vannak megszer- 5 AZ ÚJ OROSZORSZÁG - MAGYAR SZEMMEL

Next