2000, 1993 (5.évfolyam) december

Ezredévi beszélgetés Jovánovics György szobrásszal

Ezredvégi Jovánovics beszélgetés György szobrásszal LJ I. JLOGYAN LETTÉL SZOBRÁSZ? - Amikor a Szemere Utcai Általános Iskolában nyolca­dikban kiosztották a továbbtanulási íveket, a rubrikába, hogy mi akarok lenni, azt írtam: író. Elsősorban, másodsor­ban, harmadsorban is író. Mondták, hogy feltétlenül szük­séges megnevezni valami mást, mire az osztálytársaim írták be, hogy festő. Erre én nem is emlékszem, sok évvel ké­sőbb mondták el, hogy a táblára kariatúrákat rajzoltam: Kossuthot, Rákosit, Churchillt, Trumant, Petőfit. író vala­hogy nem lett belőlem, felvételire bementem a képzőmű­vészeti gimnáziumba, és életemben először egy rajzbakra leültem, lerajzoltam, ami ott volt. Aztán értesítettek, hogy felvettek. De nem voltam hajlandó oda menni rögtön. Két évig erőlködtem még másutt. Nyolcadikban kitűnő vol­tam, de a gimiben kezdtem betlizni oroszból, fizikából... Ekkor beadtam a derekam, és második után visszakönyö­rögtem magam a Képző- és Iparművészeti Gimnáziumba, most már egy sokkal komolyabb, nehezebb különbözeti vizsgát kiállva. Szóval így kezdődött­­ muszájból. Végül is nem vagyok szobrász, se festő, sem író. Úgy ér­zem, hogy egy művészet van. És a művészet az, amit csinál­ni kell. Sokáig olyan mérhetetlenül gőgös voltam - proli­gyerekként az ötvenes években -, hogy úgy gondoltam, minden más csalás, hazugság, ez az egyetlen foglalkozás, ami méltó az emberi léthez. Az összes többit azért tesszük, mert nincs képességünk, ergo földet művelünk. Nem tu­dom, honnan vettem ezt a gőgöt, de valójában ma is azt gondolom, amit akkor, hogy a poézis egyetemes óceánján úszunk. Schellingnek ez a szép szava nekem mindent meg­magyaráz. Én azt mondom, hogy minden műalkotás ősmag­ja az ember küzdelme Istennel, hogy megtudja, mi ez az egész, hogy megfejtse. És közben minden, mint nagy hajó, ezen a poétikus óceánon úszik, amiben nemcsak Schelling, hanem szerintem már Platón is úszott, és most mi is úszunk. Egy szorgalmas földműves - azóta már bocsánatot kértem a földművesektől - nagyon sokat tud Istenről. De a búzában és a kenyérben nincs benne a válasz. Valamikép­pen persze benne van, mert a kenyér az oltáron is ott van, csak azt nem tekintjük műalkotásnak, mert az egyedi, az individuális hiányzik belőle. A műalkotásban benne kell legyen az individuum, az egyes ember válasza. Istennel nem ülhetünk mindig szemben, mert a pillan­tása ezerszer erősebb a tízezer wattos lámpánál is, nem le­het kibírni, így aztán van a tiszta biológiai lét, attól kezd­ve, hogy izzadunk és ürítünk, egészen odáig, hogy minden­nap festünk, holott nem gondolunk az Istenre, és még jó képeket is festünk. Ez nagyon széles skálán mozog: autót vezetünk, feltalálunk valamit. A dinamót feltalálni az már szerintem az Istennel való találkozás pillanata, de egy jó dinamót megbütykölni, az csak kitöltő idő. Csak egyszer van igazunk, amikor éppen az igazat mondjuk. Ez nem megelőzése a kornak, csak az igazság pillanata, amit oly nehéz elérni. Úgy nem foglalható össze, hogy én most iga­zat mondtam, te meg csak tapogatódzol, ergo előtted va­gyok! Nem igaz. Akkor vagyok ott, az igazságban vagyunk ott. Az összes többi esetben mint a körhinta lengünk a do­log körül. Nem szégyen a körhintában ülni, de akkor kerü­lök a tengelyhez, a lényeghez közel, ha a körhinta leáll. A centrifugális erő megszűnik, már nem forgok, és a tenge­lyen fölmehetek hozzá, az Istenhez. - MILYEN VÁLTOZÁSOKAT TAPASZTALSZ MAGAD KÖRÜL MOSTANÁBAN? ÉRZÉKELSZ-E VALAMILYEN FEJLŐDÉST? - Én Pest Milánon nőttem föl, tulajdonképpen ő volt, nem pedig szobrász a mesterem. Ő mondta azt, hogy a fej­lődés az egy baromság. Azt kérdezte: bírok én úgy írni, mint a Tolsztoj? Valamiféle fejlődés azért mégiscsak van, ezt aztán Füst Milán is elismerte. A repülő gyorsabb, mint Nagy Sándor lova. Raffaelnek ahhoz, hogy meglátogassa a barátját, két napig szamárháton kellett mennie egy két­órás, borozgatásos beszélgetésre. Noha csak 33 évig élt, volt rá ideje! Nekem erre nem jut időm, hogy beszélgessek berlini barátaimmal, holott odarepülhetnék 90 perc alatt. Szóval változnak a dolgok, de hogy előnyükre változnak-e, vagy sem, az korántsem egyértelmű. Egy ideig azt hittük, hogy ez a fejlődés progresszív, de mióta érezzük a totális katasztrófát az ökológiai veszéllyel, az ózonlyukkal, azóta a legnagyobb riadalomban élünk. Azt kell mondanom, jó lett volna egyes konzervatívokra hallgatni, miszerint bizo­nyos dolgokat nem szabad kimondani, bizonyos dolgokat nem szabad megsérteni, bizonyos dolgokat nem szabad ki­kutatni. Erre én, mint forradalmár vagy avantgárd, úgy tíz­húsz évvel ezelőtt azt mondtam volna: ilyet nekem nem mondhatsz. Az egyensúlyt meg kell érezni, hogy szabad-e repülni, szabad-e autót tervezni. Hisz' nem tudjuk, hogy nem visszafordíthatatlan-e a katasztrófa, ami mindnyá­junkra vár. Én a katasztrófa elkerülésére nem látok esélyt. Ha egyedül vagyok és nem nézek a gyerekemre, akkor azt mondom, elszúrtuk. Az egyetlen, igazi fejlődés az, hogy a személy, az individuum közelebb jutott az Istenhez. Nem az ideológia, nem az állam, nem az egész jut közelebb, hanem az egyed! Ezért szól ez a transzcendens lényeg mindig egy emberhez, így az az alkotás, ami nekem Istent jelenti, ne­ked nem feltétlenül azt jelenti, és neked esetleg egy másik jelenti azt. Mivel a lényeget kell kutatnod, a műalkotás­ban vagy az életeddel és a társadalmi cselekvéssel is, min­den, amit már a másik megcsinált, nem tekinthető a te vá­laszodnak. A beszélgetés a TV1 Fríz Produkciós Iroda rögzítette; producer: Kopper Judit. 3 JOVÁNOVICS GYÖRGY

Next