2000, 1995 (7.évfolyam) április

Beszélgetés 2000-ben Váli Dezső festőművésszel

Beszélgetés 2000-ben Váli Dezső festőművésszel - ÚGY TUDOM, MOST ÉPP MŰVÉSZTELEPRE KÉ­SZÜLSZ, EGY HÓNAPRA, FESTENI. TUDOD-E ELŐ­RE, MÁR, MIT FOGSZ CSINÁLNI? - Bocs, nem művésztelep, az kollektív műfaj; főiskolás korunkban nyaranta néhány hetet rajzoltunk mindenféle árokparton üldögélve, ez alkotóház. Évente egy hónapot töltök evvel. Ott nincs telefonálgatás, nincs mateklecke, javítandó konnektor, vendég, élet, hejehuja, semmi sincs, csak munka napi negyven órában. Megkértem őket, a ta­karítónők se járnak be hozzám. Szüts Miklós barátom a szomszéd műteremben. Ha karikás szemmel áttántorgok hozzá, hogy mégiscsak építésznek kellett volna mennem, nem tudom ezt a kurva képet megoldani, megnézi, amit csinálok, és izgalmasan megvigasztal. Ha hangosan fütyö­részik, átkiabálok, hogy ne dicsekedj, te rohadék, tudom, hogy gyönyörű a képed. Tizenötödik éve járunk Kecske­métre, mindig március elsején, mindig egy hónapra. Ne­kem a legkeservesebb munkafázis képet elkezdeni, s ezért munkaévemből ezt az időt koncentráltan erre szánom. Na­ponta kötelezően elindítok egy képet. Fél-háromnegyed készen hozok vagy huszonötöt haza, hogy aztán otthon még néhány hónapig, évig elkapirgáljak rajtuk. Már ame­lyiket megtartom, mert általában a fele reménytelenül se­lejt. 1990-ben lent megkezdett 19 képemből 4 maradt meg. Amit tudok minden év február utolsó napján: mekko­rák lesznek idei képeim. Addigra a farostlemezek hetek munkájával előkészítve és becsomagolva. Az elmúlt nyolc évben az is biztos volt, hogy témának marad továbbra is a műterem. A kép lényegéről soha semmit nem tudok előre. Gyanítom, utólag se. Festés közben gondolataim nincse­nek, festés közben az ebédre hívó kolompszót várom. Megcélzott mondanivalóm nincs. - S AMIKOR MÁR A VÁSZON ELŐTT ÁLLSZ, MITŐL FÜGG, HOGY MIT FOGSZ MEGFESTENI? A PILLA­NATNYI LÁTVÁNY VEZET, A LEGUTÓBB FESTETT KÉPED, GONDOLAT VAGY ÖTLET, ESETLEG MEGBÍ­ZÁS VAGY MI?... - Mondom, evvel a feladattal nyolc éve kellett utoljára szembenéznem. Akkor egy fotómat rajzoltam le. Azóta fej­ből rajzolom a székeket, padlókat. Anyácskám nagyon tü­relmes velem, de már ő is mondja, hagyjam abba a műte­rem-ábrázolást, váltsak témát. A Lukács úszómestere is ezt mondja, alig merek a szeme elé kerülni. Ámbár mostani kiállításomkor Molnár Péter festő interurbán megdicsért, az pedig nagy szó. - ÚGY TUDOM, TÖBB ÉVE MINDIG A MŰTERMEDET FESTED - MIÉRT KERÜLGETED UGYANAZT A TÉ­MÁT? EGY TÖKÉLETES VÁLTOZATOT AKARSZ LÉT­REHOZNI? - Belém vagyok gabalyodva, nem tudom. A lehetséges válaszok: 1. szellemi renyheségem (erre gyanakszom leginkább), 2. szűk horizontom, 3. mert mindegy, 4. mert így jó, 5. irigylem Morandit. - RÓLAD LEGENDÁK JÁRNAK.- MENNYIRE SZÁMON­TARTOD S MINTEGY KATALÓGUSBAN ŐRZÖD A SZÁ­MODRA FONTOS DOLGOKAT, HOGY HIHETETLEN SZORGALOMMAL DOKUMENTÁLOD ÖNMAGADAT. S MENNYI MUNKÁVAL!? MILYEN IGÉNY VAGY MILYEN KÉNYSZER EZ? - Miklós szerint egyszerűen: munkakerülés. Ámbár in­kább játék. Kisfiú koromban kaptam néhány öreg térké­pet, nagyon örültem neki, rögtön katalogizáltam őket. Úgy gondolom, papírhajómat akkor engedhetem bele a patakba, útjára, vagyis munkám akkor van befejezve, a kultúrába belefonva, ha a kép dokumentálva van. Ha a címe és opuszszáma által zökkenőmentesen kezelhető, fo­tója által felidézhető. Tavaly az Új Mandátum kiadótól pár hétre kaptam ajándékba egy gépírónőt. Nagyon ara­nyos fiúk. Számítógépbe diktáltam teljes opuszjegyzéke­met, 300 oldal adat. Képek és rajzok listája, postacímjegy­zék, hogy szerteszét merre vannak a munkáim. Szereplési naplómban pedig képeim sorsa, amíg követni tudom. Nézd, étteremben ülni unok, emberek közé alig megyek, tv-t nem nézek, a tavaszra nem figyelek, színházba, mozi­ba, koncertre nem járok. Szeretem a szép hosszú táblázato­kat, ez az egyetlen felhőtlen szórakozásom... Öndokumentálásom másik területe, hogy húsz év kísér­letezés és gyakorlás után ma már tisztességes fotókat tu­dok festményről csinálni. Elképzelni se tudom, fotókataló­gusom nélkül hogyan vezényelném hadseregemet. A harmadik terület: dossziézása gondolataimnak, ma már főleg levelek formájában. Ez más. Ez valami visszajel­zés számomra, hogy élek. Fontosságom tudata, vagy fon­toskodás. Majd elválik. Kényszernek nevezed az öndokumentálást. Nem annyi­ra kényszer, mint automatizmus. Ahogyan öt éve nem gondolkodom reggel, van-e kedvem uszodába indulni, ahogy a délben jött levélre másnap reggel bedobom a vá- 2 VÁLI DEZSŐ

Next