2000, 1996 (8.évfolyam) június

Petr Pithart: Tükör előtt, tükör mögött

Tükör előtt, tükör mögött PETR PITHART­ ­( A. X.és én, de mégis? Századunk szlovák politikusainak, szociológusainak, tör­ténészeinek, irodalmárainak első átfogó, kiegyensúlyozott politikai cikk- és tanulmánygyűjteménye végre napvilágot látott. Ez az első ilyen terjedelmű kötet nemcsak a cseh, de a szlovák olvasó számára is! Valóban hihetetlennek tű­nik: eddig talán senki nem találta érdemesnek egy ilyen kötet kiadását? Senki. De válaszoljunk szép kerek mondat­ban, úgy, ahogyan arra az iskolában tanítottak bennünket: mind ez ideig senki sem találta fontosnak, hogy összeállít­sa és kiadja a huszadik századi szlovák politikai gondolko­dás reprezentatív válogatását. Az olvasó felteheti a kérdést: ha mindaz, amit a kiadó itt hol egymás mellé, hol pedig egymással szembe állít, időben eljut politikai felelősségük tudatában lévő embe­rekhez, befolyásolta volna-e a közelmúlt cseh-szlovák tör­ténéseit? Valószínűleg nem­­ már hat évvel ezelőtt is késő volt. Ugyanakkor mindnyájunkat, akik ezen történések részesei voltunk, feltétlenül felruházott volna az önrefle­xió képességével. Mert mindjárt az elején hangot adnék azon meggyőző­désemnek, miszerint - a nyers erőn és a csábító ideológiai jelszavakon kívül - éppen az önreflexió, a társadalmi tör­ténések szereplőinek azon képessége és készsége, hogy bi­zonyos távolságtartással, a „másik" szemével nézzen, az a tényező, amely ha nem is a legnagyobb mértékben, de mindenképpen a legelőnyösebben befolyásolja a társadal­mi konfliktusok lefolyását és kimenetelét. De nem így tör­tént, akárcsak cseh és szlovák őseink, nemrégen mi, kor­társak is, mintha bekötött szemmel, betömött füllel tár­gyaltunk volna egymással. Persze annál magabiztosabban, annál szuverénebb módon. Ezenkívül a legalább utólagos elégtétel érzését is meg­kérdőjelezik a könyv megjelenésének (későn, de mégis) körülményei: a kötetet egy szlovákiai magyar kiadónak, a Kalligramnak sikerült összeállítania. Nem cseheknek, nem szlovákoknak, hanem magyaroknak. Inkább tehát csak semmi „mégis". Inkább csak „későn", és pont. Ha nem felkiáltójel. * * * Úgy is olvasom tehát ezt a könyvet, mint egy, a maga módján arról a furcsa tényről szóló kommentárt, hogy mi itt, Csehországban minden bizonnyal nem éreztük szüksé­gét annak, hogy tudjuk, voltaképpen miként is látnak bennünket ők, a szlovákok. Van például sejtelmünk arról, hogy szlovák szemmel nézve mi, csehek hajlamosak va­gyunk a radikalizmusra? Ezt ugyanis csak konzervatív szemszögből lehet így látni, és hát a konzervativizmus ter­mészetesebb dolog Szlovákiában, mint Cseh- és Morvaor­szágban, vagy Sziléziában... Érdekelt minket valaha, mi­ként látják a szlovákok a cseh-német viszonyt? Mit jelent az, hogy akkor jutunk hozzá a szlovák politikai gondolko­dást jellemző lényegi és átfogó információkhoz, amikor már arra voltaképp nincs is szükségünk ? Ennek a könyvnek minden kétséget kizáróan megkésett kiadása voltaképpen egyfajta önkéntelen érv is az állam nemrég történt szétesése mellett: a késői, ráadásul volta­képpen kívülről jött érdeklődés bizony nem a kölcsönös­ség mély motívumainak bizonyítéka. Legalábbis cseh rész­ről. És csak azoknak a szkepszisét erősíti, akik mindig és kizárólag opportunizmusról beszéltek: annak idején egysze­rűen megérte együtt lenni, később meg már a dolog nem volt ennyire előnyös, vagy pedig nem lehetett az előnyö­ket észrevenni. Így aztán elváltunk. * * * Ennek a válogatásnak az írásai természetesen a szlovákok­ra, az ő sorsukra, az ő természetükre, az ő álmaikra, de fő­leg tetteikre és tétlenségeikre összpontosítanak. De ez ugyanannyit tesz, mintha azt mondanánk, hogy ez egy szlovák szemszögből magyarokról és csehekről írt könyv. Természetesen eleinte inkább a magyarokról, később pedig inkább a csehekről. A szlovák-magyar és a szlovák-cseh kapcsolatokról. Szerfölött közép-európai tehát ennek a könyvnek a témája. Az önreflexióra való hajlandóságot és az önreflexió ké­pességét nemcsak az egyén, a csoport, de a nemzet, az ál­lam érettsége szinonimájának is tartom. Minden egyes „én", minden egyes „mi" esetében, minden olyannal kap­csolatban, aminek van identitástudata, vagy legalább tö­rekszik arra, hogy legyen neki ilyen. Mert hát az önrefle­xió, az önmagunkba tekintés folyamata leginkább a növe­kedés folyamatával azonos. Minden egyes „én"-nek, min­den egyes „mi"-nek erős és reflexszerű hajlama van az ön­túlbecsülésre, az öndicséretre, más szóval az illúziókra -önmagát és az őt körülvevő világot illetően. Esetleg a ki­sebbségi komplexusra, a szorongásra, a kishitűségre. Az elégtelen önreflexió azt eredményezi, hogy nem látjuk­­alábecsüljük vagy túlértékeljük előnyeinket és hátránya­inkat. Növekedés helyett így aztán kudarcok és vereségek A cikk eredetileg a Slovenská otáska v XX. storocí (A szlovákkér­dés a 20. században) című könyv cseh változatának utószavaként jelent meg. A magyar változat (egy más utószóval) a könyvhétre jelenik meg, ugyancsak a Kalligram kiadásában.

Next