2000, 1998 (10.évfolyam) november

…gatyába táncol… (Irodalmi „befogadás” – versekben)

2000 kárhoztatásával. A költő folyamatosan kiprovokálja, hogy róla legyen szó, akár kihívóan, időnként megbot­ránkoztatóan szokatlan „személyességével", „őszinteségé­vel", nagyra vágyásának hivalkodó kinyilatkoztatásával (gondoljunk csak pl. arra a furcsa jelenetre az Úti jegy­zetekből, melyben azt rögzíti, mennyire megütközött azon, hogy az aggteleki barlang idegenvezetője nem ismerte fel az ő „országos hírű" nevét),10 akár azzal, hogy nézeteit és saját költői integritását védelmezni akarván, mindenkivel hajlandó,­­ az akkori sajtóviták szokásait erőteljesen meghaladó módon­­, sajtópolémiába ke­veredni (itt a sok látványos példa közül is kiemelhetők a kizárólag a személyeskedő vagdalkozás kedvéért született kis írások, írói-szerkesztői üzenetek, mint amilyen pl. az 1845 eleji Adatok „A kritika titkai"-hoz)­" A JL V. modern irodalmi gépezet legfontosabb hajtómotorja természetesen az időszaki sajtó, s a negyvenes évekre Magyarországon e sajtógépezet már igen komolyan fejlett színvonalon működik - természetes tehát, hogy Petőfi ezen keresztül óhajt és tud a legerőteljesebben hatni (s hogy az időszaki irodalmi sajtóban való részvétel mennyire elválaszthatat­lan része az irodalmi munkának, az irodalmi értelmiségi életnek, azt mi sem bizonyítja jobban, hogy Petőfinek majdnem minden barátja szerkeszt - vagy most, vagy az 1848-as sajtószabadságot követően, vagy még később, mikor majd módja nyílik rá­­ valamilyen folyóiratot: Jókai, Pálffy Albert, Pákh Albert, Bérczy Károly, Vas Gereben, Csengery Antal, Arany János s a többiek, előbb vagy utóbb, rövidebb vagy hosszabb időre, be­szállnak a periodikák szerkesztésének munkájába is). A rendszeres megjelenés és az aktuális, hirtelen reagálás lehetősége igen nagy mértékben megváltoztatja az irodalmi nézetek egymás mellett­ vagy egymással szemben való létezését is: az állandó vita és pezsgés állapotát teremtik meg és használják ki. Ama hatalmas erejű és a mai irodalmi vitákat látván is meglepően nagy terjedel­mű vita, amely Petőfi költészete körül a negyvenes években lejátszódott, szerves fejleménye és mintegy megkoronázása volt az eddigre derekasan kiépült iro­dalmi intézményrendszernek, s maga is hozzájárult e rendszer működéséhez. Nemcsak arról volt e vitában szó, hogy kinek tetszik vagy nem tetszik Petőfi költészete, hanem arról is, hogy egy jelentősen újító költészet létmódjához és befogadásához ezentúl hozzátartozik a zajos sajtóvisszhang is, s az is, hogy a sajtó visszhangjait e költészet (s amaz irányzat, melyhez a kiszemelt költő tartozik) esztétikailag is kamatoztatni tudja majd. Alighanem helytelen az a hagyományos irodalomtörté­neti beállítás, mely szinte sajnálja Petőfit amiatt, hogy sok támadással kellett szembenéznie; a modern irodalom szempontjából nézve talán éppen fordítva áll a helyzet: Petőfi költészete mint történelmi fejlemény vagy jelen­ség elválaszthatatlan amaz irodalmi nyilvánosságtól, mely megteremtette és körülvette, a folyamatos sajtóje­lenlét és az éles vita pedig nemcsak életének és „termelé­sének", hanem költészetének mint esztétikai képződmény­nek is alapvető lételeme volt. Nem csak azért reagált pl. Lelkemadta-teremtette Kunfia! Lelkemadta-teremtette Kunfia! Verjen meg lángcsókjaimnak Zápora. Láncra kötlek, ha hived el-Feledted: Ölelésem legyen a lánc Feletted, Azokért az egészséges Dalokért, melleket zengsz e beteg hon Üdvéért! Sokan kérték, hogy beszéljek Felőled: Ki vagy? mi vagy? s mi lehet még Belőled! S elmondtam, hogy már bakancsos is valál S vitézkedés a szerelem Harcinál, Hol szép lány volt a tündérvár, ÖV ALATT ...gatyába táncol... (IRODALMI „BEFOGADÁS" - VERSEKBEN) S alakin át Lőtted ajkad csókkal töltött Pisztolyát, Míg a szíved vérző sebet Nem kapott, S ebből növesztél Cziprus Lombokot, melly szent búdnak hervadatlan Koszorú; S lantod, most egy dalt mennydörgő Gyászború. S így a vaksors közlegénye Lőt­­e, és Legélesebb kardod lön a Szenvedés!... Hogy rideg volt egy időre Az apád, A művészet szent szerelme Volt a vád. A szív legszebb szenvedélye Nőtt beléd: A színészet tündérföldet 54 MARGÓCSY ISTVÁN

Next