2000, 2001 (13. évfolyam) szeptember

Bernahrd Schlink: Vékony jégen

joggyakorlatban, az egyházak erkölcsi szemléletének kiterjesztése a társadalmi élet minden területére vagy az iskolák és egyetemek felelősségének moralizáló túl­hangsúlyozása nem lenne más, mint a múlt tanulsá­gának félreértelmezése. Jól működő intézményekben az erkölcsiség magától értetődik. III. Vajon ennyi volna a „múlt feldolgozása"? Eltöpren­geni azon, mire tanít a múlt a jéggel kapcsolatban, amelyen élünk? Minél tovább élünk abban a tudatban, hogy a múltat fel lehet és kell dolgozni, annál paradoxabb ez a gondolat. Feldolgozni egy anyagot szokás vagy egy problémát, ahogy egy feladatot oldunk meg: az ember szembekerül vele, foglalkozni kezd vele, feldol­gozza és kész. Vége, megszűnt, el lehet felejteni. Az a gondolat, hogy a „múltfeldolgozás" lehetsé­ges és szükségszerű dolog, nemcsak a múlttól való megszabadulás utáni vágyat tükrözi, hanem tulajdon­képpen jogot is formál erre. Mint bármilyen feladat esetében, az ember itt is arra számít, hogy ha szorgal­masan dolgozik és feldolgozza, amit kell, akkor egy­szer majd elkészül és nem kell tovább foglalkozni ve­le. Ha rendesen megemlékezik az emlékezendőkről, nem kell tovább foglalkoznia a múlttal. Aki emléke­zik, azt szeretné, ha ezért felejtenie is szabad lenne. E paradoxon különösen szembetűnő, amikor nem­zedékemnek „múltérzékeny" tagjai, akik a legkomo­lyabban veszik az emlékek megőrzését, azon kell, hogy megütközzenek, ha külföldön visszautasítással szembesülnek a múlt miatt, hiszen ha ők olyan érzé­kenyen és komolyan elkötelezetten vállalták a múlt­tal való szembenézést, hogyan merészelnek a­öbbiek ilyen dühödten ragaszkodni hozzá. A­z­éSz nem tévút, hogy az em­ber arra vágyik, ne tartsa fogva a múlt traumája. De tévútra visz, ha azt gondoljuk, hogy a fájdalmas múlt­ra való rátixálódás már magában rejtené a múlttól való megszabadulást is. A múlt, legyen akár kollek­tív, akár az egyéni múltról szó, nemcsak attól lehet traumatikus, ha nem szabad rá visszaemlékezni, ha­nem attól is, hogyha ez kötelezővé válik. A múltra való fixáltság ugyanaz, mint az elfojtás, csak a visszá­járól. A trauma feloldásához az kell, hogy az ember egy­szerre tudjon emlékezni és felejteni is, és képes legyen nyugodni hagyni a múltat oly módon, hogy benne em­lékezés és felejtés egyenlő mértékben vegyül. Az áldozatokra és leszármazottaikra ugyanúgy érvé­nyes ez, mint a tettesekre és azok leszármazottaira, és a traumák feldolgozása csak akkor sikerülhet teljes mértékben, ha mindkét oldalon megtörténik. De azt, hogy a másik oldalon is megtörténik és sikerülni fog, csak remélni lehet, elvárni nem. Arra nem lehet igényt tartani, hogy becsületes né­met módszerességgel majd a másik oldal is feldolgoz­za a történteket és nyugodni hagyja a múltat. Min­denkinek a saját személyes ügye, mit és hogyan őriz meg az emlékezetében vagy felejt el, mennyiben a múlt traumájától próbál megszabadulni olyankor, amikor az áldozatokat gyászolja, a tetteseket vádolja, vagy azok leszármazottaitól kárpótlást követel. Bár­mit tesz is - nincs jogunk fölháborodni vagy kifogá­solni, hanem tiszteletben kell tartanunk, hogy a má­sik oldalnak nagyon nehéz örökség az a múlt, ame­lyet a mi oldalunk tett olyan fájdalmassá, u­gyanakkor nem kell minden további nélkül elfogadni, amit a másik oldal tesz, felpanaszol vagy számon kér. Attól, hogy a má­sik oldal vádol, még nem biztos, hogy a vád igaz, at­tól, hogy számon kér valamit, nem kell rögtön fizet­ni. Talán nem is a jog, hanem a együttérzés, és nem­csak a másik oldal érzései, hanem egész világszemléle­te iránt érzett tapintat indít arra, hogy akkor is fizes­sünk, ha nem tartozunk semmivel. Ez is helyénvaló dolog. De a múltunkhoz való személyes viszonyuk­hoz ennek semmi köze sincs. Ez csak azt mutatja, hogy a másik oldal számára még traumatikus a múlt, de ugyanakkor nem jelenti azt, hogy a miénk számá­ra ugyanilyen traumatikusnak kellene lennie. A trau­mák feldolgozása dialógusok által történik ugyan, de ez egyben kinek-kinek a saját ügye is, és az egyik ol­dalnak nem kell megvárnia, míg a másik oldal elké­szül - éppen az egymásra való várakozás tarthat ben­ne a trauma fogságában. A múltat nem lehet „feldolgozni". De lehet tuda­tosan együtt élni azokkal a kérdésekkel és érzésekkel, amelyeket a múlt ma, a jelenben kivált. Kérdésekkel és érzésekkel - igen, a múlt nemcsak kérdéseket éb­reszt bennünk, hanem felkavar vagy elnémít, szomo­rúságot, szorongást vagy dühöt kelt, és arra indít, hogy kétségbe vonjuk az isteni vagy emberi igazság­szolgáltatást, és hordozzuk annak a bűnnek a terhét, amellyel a múlt nemcsak azokat nyomasztja, akik egykor a tettesek voltak, hanem azokat is, akik ak­kor félrenéztek, tétlenül figyeltek, vagy később meg­tűrték a bűnösöket maguk között. Mindenesetre ahol a múlt nem ébreszt kérdéseket és emóciókat, ott teljesen fölösleges aprópénzre vál­tani és kiadni; aprópénzre váltva csak elveszti erköl­csi súlyát. Amin a következő generáció nem döbben meg, és amit nem érez át a Harmadik Birodalom és a holokauszt történetéből, azt más módon, a saját bő­rén fogja megtapasztalni. Az biztos, hogy ők sokmin- 10 BERNHARD SCHLINK

Next