2000, 2001 (13. évfolyam) október

Horváth Iván: A szimmetriakövetelés

A szimmetriakövetelés MEGJEGYZÉSEK, LAZA KAPCSOLATBAN GYURGYÁK JÁNOS A ZSIDÓKÉRDÉS MAGYARORSZÁGON CÍMŰ KÖNYVÉVEL HORVÁTH IVÁN T_J IL Xogyhogy „zsidókérdés"? És ráadásul „Magyarországon"? Gyurgyák könyvének címe azt sugallja, hogy valami probléma van, vagy legalábbis lehet a zsidókkal Magyarországon. Min­denkit megnyugtathatok: legföljebb az antiszemiták­kal lehet probléma. Romakérdés sincs (az alkotmány sem engedné), de van (etnikumhoz nem kötődő) is­kolázatlanság, munkanélküliség, bűnözés, és van bi­zony fajgyűlölet - ez mind probléma a javából. Egy alapkérdés pedig így hangzik: Magyarországon újabban akármire rá lehet kérdezni? A válasz: igen. Szellenteni is szabad. Antiszemita és anticigány nézeteket is meg lehet vitatni. Minden­ki szabadon gondolkodhat, és kimondhatja azt, amit gondol. Gyűlöletre uszítani nem szabad, értekezni igen. Mostan értekezni fogunk. 1. Elavult alapfogalom: „asszimiláció" Gyurgyák János segítsége nélkül nem tudnám meg­mondani, ki a „zsidó" - az ő segítségével azonban meg tudom mondani. Zsidó az, aki e vastag könyv szerint az. Zsidó Hevesi Simon pesti vezető főrabbi, zsidó az istentagadó pártfőtitkár Rákosi Mátyás, zsidó a zsidóktól olykor szinte idegenkedő katolikus költő Radnóti Miklós. Zsidó az, akit a környezete - jelen esetben Gyurgyák - annak tart. Használjuk ebben a cikkben ezt a meghatározást. A könyv azt állítja, hogy a 19. századi nagy álom, a magyarországi zsidóság asszimilációja, sikertelen­nek bizonyult. Ez meglep. Nekem olybá tűnik, hogy akár zsidók vagyunk, akár nem, szabadok vagyunk, mint az ame­rikaiak. Asszimilálódunk ide vagy oda, ahová-amivé akarunk, a kockázat jelentéktelen. Amerikában egy fekete táncdalénekes férfi fehér nővé hasonul, és nem veszíti el a népszerűségét. Lovas István - hírek szerint - antiszemita újságíróról kiderül, hogy izé, hogy csak hasonult fajvédővé­­ és mégsem veszíti el munkaadója bizalmát. Heller Ágnes bölcselő fölfede­zi szegény Nemecsek Ernőben a zsidót - ezt is lehet. Mindent lehet, ami nem ütközik jogszabályba. Jogsza­bályba pedig ezen a téren szinte semmi sem ütközik. A magyar állampolgár tetszése szerint eltávolodhat a szellemi és jogi Magyarországtól, vagy közeledhet hozzá. Minden kockázat nélkül vallhatja magát zsidó vallásúnak, érezheti magát valaminő zsidó népelem­hez tartozónak, ápolhatja nyelvi és művelődési ha­gyományait, sőt, ha cionistaként ki akar vándorolni Izraelbe, le is mondhat a magyar állampolgárságról. A zsidó származású, magyar nemzetiségű állampolgár magyarságának foka viszont ugyanúgy nem vizsgálha­tó, ahogy a többi magyar állampolgáré sem. Ezt hív­ják szabadságnak. Hogy a zsidók nem váltak megkülönböztethetetle­nekké, ez bizonyára igaz, ebben az értelemben az asszimiláció valóban sikertelen, de végül is miért kel­lett volna megkülönböztethetetlenekké válniuk? De hát kétségbe kell-e esnünk. Hát búsuljunk-e emiatt? - kérdem Petőfivel. Ha nem sikerült, hát nem si­került. Szegény 19. századi asszimilánsok bajuszt nö­vesztettek, csizmát viseltek, ittak, nótáztak - most már akkor ezzel felhagyhatnak. A 21. században mi­ként is lehetne hasonulni, milyen mintaképhez? Az eszményi „magyar állampolgár" elvont jogi fogalom, amelyhez az ember sem testileg, sem lelkileg nem tud idomulni - vagy azok vagyunk, vagy nem. A leg­többen egyszerűen beleszületünk ebbe az állapotba, mint korábban a grófok a főrendiházi tagságba. Az asszimiláció megalázó szó, megalázó célkitűzés, ame­lyet ma, a teljes jogegyenlőség korában bízvást elfe­lejthetünk. A jogfosztottság idején persze érthető cél volt a polgárjoggal rendelkező személyekhez való hasonu­lás, ma azonban az egyenjogú magyar állampolgárok közösségéhez való hozzátartozásnak, a köztársasági Horváth Iván cikke eredetileg Margináliának készült, de mivel annak kereteit meghaladta, ezért a szerkesztőség külső szerzőket kért föl hozzászólásra. E hozzászólások a következő számunkban je­lennek meg. 3 HORVÁTH IVÁN

Next