2000, 2001 (13. évfolyam) november

Szergej Gennagyijevics Nyecsajev: A forradalmár katekizmusa

2000 kék bonyolult szövedéke jön létre, sőt, olyat sem ne­héz találni, aki első generációs létére sem tekinti ma­gát az óhaza távoli nyúlványának, miközben egyértel­mű etnikai azonossággal bír. Mindebből az is követ­kezik, hogy az etnikumhoz tartozás ismérveit nem szűkíthetjük le - különösen a globalizáció idején - a nemzetállami keretek függvényében meghatározott identitás kizárólagosságára. Meglepő, hogy bár ná­lunk a közfelfogás szerint a „magyarság" nem nemzet­államot idéző fogalom, mivel a magyar etnikum elter­jedése nem vág egybe az állam politikai határaival, az elvándoroltak s leszármazottaik megítélésében a megnevezés jelzi mégis a nemzetállami keretekben való gondolkodás szívós hagyományát. A diaszpóra-kötelékek határai Célszerű tehát a diaszpóra-identitás fogalmát is meg­vizsgálnunk, annak ellenére, hogy ezzel a ma oly di­vatos fogalommal az etnikai viszonyok meglehetősen különböző változatait lehet magyarázni (Safran 1991; Medam 1993; Clifford 1996; Telölyan 1996; Cohen 1997; Vetrovec 1997; Fejős 1995). A magya­rok esetében az elmúlt száz év során az elvándoroltak (s leszármazottaik) életének diaszpóra jellegéről ke­vés szó esett, pedig „Magyar Amerika" sajátos, az óhazától eltérő, vonásait előbb-utóbb mindegyik migrációs hullám felismerte. Tapasztalataim szerint e felismerések a nemzedékváltások időszakaira kon­centrálódtak: az 1920-as évek elejére, az 1930-40-es évek fordulójára, a második világháború utánra, vala­mint változó intenzitással az elmúlt két évtizedre. Az óhazától való különbözés tudatosítása természetesen nem volt minden esetben azonos jelentésű és azonos jelentőségű. A diaszpóra-tudat és diaszpóra-identitás történeti mintáinak és jelentésváltozásainak rekonst­rukciója még kutatandó feladat. A diaszpóra-identi­tást fenntartó kötelékek közül (vö. Cornell 1996) ez­úttal kettőre térek ki. A bevezetőben idézett interjúrészlet olyasmire utal, ami politikailag aktív felek közötti kapcsolat alapján tételez fel tudatos viszonyt a diaszpóra és óha­za között. Az óhazai napi politika iránt érdeklődő ré­teg magatartása azonban nem jellemző a diaszpóra egészére, s mintaként sem állítható mindenki elé. A feltevés még az első generációkra is csak korlátozott mértékben igaz (vö. Várdy-Várdy Huszár 1996; Várdy 1999). Ugyanakkor a diaszpóra szövete szocio­lógiailag és kulturálisan is sokkal több szálon szövő­dik, így emberi kapcsolatok, kisebb-nagyobb szerve­zetek, közösségek nagy távolságokon átívelő hálóza­tai formájában is. A kommunikáció hagyományos módjai, mint a családi levelezés, a kivándoroltak saj­tóhírei mellett (sőt, helyett) a hálózatok fenntartása a mai technika teremtette lehetőségekkel bővül, ami az óhazai kapcsolatokat is átalakítja. A diaszpórát az emlékezet, de a „technológia" is fenntarthatja, véli egy indiai kommentátor (Karamb­eti 1992: 269-272). A magyarok esetében is igaz, hogy a gyakori kell nézni, hogy a szóban forgó személy halála mekkora hasznot hajthat a forradalom ügyének. Ennek megfelelő­­en mindenekelőtt azokat az embereket kell megsemmisíte­ni, akik különösen sokat árthatnak a forradalmi szervez­kedésnek, továbbá akiknek erőszakos és váratlan halála kiváltképp alkalmas a kormányzat megfélemlítésére és ar­ra, hogy elvesztésük­­ lévén értelmes és energikus képvi­selői - megrendítse a hatalmat. 17. § A második kategória olyan emberekből kell áll­jon, akiknek csak ideiglenesen kíméljük meg az életét, mert az általuk elkövetett brutalitásokkal elkerülhetetle­nül lázadásba sodorják a népet. 18. § A harmadik k­ategóriába számtalan magas beosz­tásu­ vadbarom tartozik, másképpen szólva olyan szemé­lyek, akikben nem teng túl sem az értelem, sem az ener­gia, ám helyzetüknél fogva vagyonnal, összeköttetéssel, be­folyással, hatalommal rendelkeznek. Ezeket az embereket minden lehetséges úton és módon ki kell használnunk, be kell hálóznunk, meg kell tévesztenünk, ki kell szednünk be­lőlük szennyes sds titkaikat, hogy a rabszolgáinkr­á tegyük őket. Ily módon vagyonuk, hatalmuk, összeköttetésük és befolyásuk kimeríthetetlen kincsesbánya és értékes segít­ség lesz különféle forradalmi vállalkozásainkban. 19. § A negyedik kategória az állam szolgálatában ál­ló mindenféle becsvágyó karrieristából és a legkülönbö­zőbb árnyalatú liberálisokból tevődik össze. Velük saját programjuk alapján lehet konspirálni, úgy téve, mintha vakon követnénk őket, miközben kezünkben vannak. Meg kell szereznünk titkaikat, és olyan mértékben kell kompromittálnunk őket, hogy visszavonulásuk lehetetlen­né váljék, s ily módon keltsenek zavart az államban. 20. § Az ötödik kategória — doktrinerek, összeeskü­vők, forradalmárok, abból a fajtából, amely csak szócsép­léshez ért és papíron forradalmár. Az ilyeneket folyton gyakorlati és nyaktörő akciókba kell belehajszolni, ame­lyeknek eredményeként a többség nyomtalanul megsem­misül, de néhányukból igazi forradalmár válik. 21. § A hatodik és fontos kategória­­ a nők, akiket há­rom főcsoportba kell sorolni. Az egyikbe az üres, szel­lemtelen és lélek nélküli nők tartoznak, akiket ugyanúgy kell felhasználni, mint a harmadik és negyedik kategóriá­hoz tartozó férfiakat. A második csoportot a szenvedé­lyes, odaadó és tehetséges nők képezik, akik azonban még nem tartoznak hozzánk, mert nem küzdötték föl ma­gukat a frázis nélküli, tettleges forradalmiság megértésé­ig. Velük úgy kell bánni, mint az ötödik k­ategóriához tar- 56 FEJŐS ZOLTÁN

Next