2000, 2002 (14. évfolyam) március

Sorin Antohi: A „bovarizmustól” az etnikai ontológiáig

modern Románia tervén. A projektben a Nyugat lett volna hivatott kiemelkedő szerepet játszani, függetlenül a különböző ideológiai hitvallások­tól, politikai kötődésektől és szerzett jogoktól az 1848-as román nemzedék, akárcsak az első világ­háborúig következő összes nemzedék egyetértett abban, hogy a Nyugat szisztematikusan utáno­zandó. Maiorescu tiltakozása a „tartalom nélküli formák" ellen nem magával az utánzással, hanem a felszínes imitációval szemben született. A két háború közötti időszakban, amikor az autochto­nisták által szorgalmazott imitatio nationis elve uralkodott, Lovinescu továbbra is szenvedélye­sen hirdette az utánzást, mivel Gabriel Tarde francia szociológus és műve, a Les lois de l'imi­tation: étude sociologique (1890) nyomán megálla­pította, hogy az utánzás lehet kreatív is, nem csak gépies. A f j1 geokulturális bovarizmus egy lé­péssel tovább megy az ábrándozásban: a románok hajlamosak inkább Franciaország szomszédjának képzelni magukat, mintsem a félbarbár és ellen­séges bolgárok, ukránok és magyarok szomszédjá­nak - még a Fekete-tenger és a jóindulatú szerbek sem érnek fel szomszédjukkal, Romániával. Mon­dani sem kell, a román bovarizmust nem osztják sem az ország valós, sem képzelt nyugati szom­szédjai (a kölcsönös vonzalomról és rokoni voná­sokról tett jelképes és meglehetősen leereszkedő állításokon túl). Bukarest tényleg nem „kis Pá­rizs". Inkább „a Ball­án kis Párizsának" hívták, mint ahogy Romániát „a Kelet Belgiumának". Larry Wolff megmutatta, hogyan operált a felvi­lágosodás földrajzi fogalompárokkal: ázsiai Bulgá­ria és európai Bulgária, ázsiai moszkvai nagyfeje­delemség és európai moszkvai nagyfejedelemség. Továbbá a felfedezők (nem pusztán gyarmatosí­tók) - nosztalgiából és civilizációs lelkesedésből -gyakran adtak az újonnan felfedezett helyeknek otthonról hozott neveket. Az olyan kifejezéseket, mint „a Balkán Párizsa" vagy „a Kelet Belgiuma", ebben a szellemben kell értelmeznünk. Végül, hogy kis időre visszatérjünk a régiók vi­lágába, az erdélyiek mindig is a nyugati civilizáció előretolt hadállásának tartották magukat a Kár­pát-medencében. Nemcsak a német betelepülők vélekedtek így, akik Erdély városait építették, nem is csak a magyar elitek, amelyek ezer éven át irányították a tartományt, hanem a tizennyolca­dik századtól, a latinista Erdélyi Iskolával, illetve a római örökségen alapuló „hagyomány sziszte­matikus feltalálását" kezdeményező görög-katoli­kus elit révén­­ a románok is. Újabban egy „A Treia Europa" (A Harmadik Európa) nevű te­mesvári kutatócsoport fogott bele hasonló ambi­ciózus programba, céljuk városuk és a régió kö­zép-európai azonosságának felélesztése és doku­ -mentálása. A Közép-Európával foglalkozó ká­nont fordítják és terjesztik, helyi és regionális tör­ténelemmel foglalkoznak. De hát nem geokul­turális bovarizmus ez is, annak ellenére, hogy Bécs és Budapest sok tekintetben közel van Te­mesvárhoz, míg Párizs és Bukarest egyre távo­lodik? Vertikális menekülés: etnikai ontológia Amikor a geokulturális bovarizmus nem ele­gendő a földrajz és a szimbolikus földrajz birodal­mából való menekvéshez, a világ horizontális szerveződésének helyére vertikális lép, olyasvala­mi, ami az etnikai nemzetet megszabadítja a tör­ténelem és a földrajz nyomorúságától, és egy transzcendens entitás közelébe emeli. Abból, amit eddig láttunk, a transzilvanizmus közelebb áll az etnikai ontológiához, mint a bovarizmus­hoz, mivel megpróbál létrehozni és intézményesí­teni egy képzeletbeli autochton szellemet. A ro­mánok ennél tovább mennek, amikor egy teljes etnikai ontológiát fogalmaznak meg. A nacionalizmus kutatói legtöbbször semmibe veszik vagy elvetik azokat a szerzőket és diskurzu­sokat (reakciósságuk, eszelősségük, illetve poten­ciálisan vagy ténylegesen gyilkos mivoltuk mi­att), akik/amelyek az olyan univerzáliákat, mint tér, idő és lét igyekeztek nemzeti keretekbe fog­lalni. Az ilyen, a történelemről, nyelvről, kultú­ráról, végzetről és hasonlókról való spekulációk, amelyek annak megteremtésére törekedtek, amit én etnikai ontológiáknak nevezek alkotják mind a nacionalizmusok, mind a magas kultúrák kánon­jainak legbelső magját. Ha az etnoszi­ nemzetet sa­ját ontológiával ruházzuk fel, ez azt jelenti, hogy felszabadítjuk a szimbolikus földrajz önkényural­ma alól, sőt még a „történelem terrorjától" is megmentjük, és exkluzív, védett vertikális kap­csolatba helyezzük egy isteni vagy más transzcen­dens elvvel. 2000 0 21

Next