2000, 2002 (14. évfolyam) május

Lengyel László: A demokratikus hagyomány

magyar választók antidemokratikus, rossz ösztö­neit. A választóval újra megszerettetik az egy­párti, tekintélyelvű, paternalista politikai tech­nikákat, majd a választókra, a tömegérzelmekre hivatkozva, korlátlanul alkalmazzák azokat. A hosszabb távú, stratégiai, az ország, a nemzet egé­szére vonatkozó értékrend elfogadtatása, az előre­látó dialógus helyett, a politikai elit leértékelte önmagát és a választókat a rövidtávú, taktikai, részérdekekben, illetve nemzeti mítoszokban ki­fejeződő politizálásban. A gazdaságilag többségében vesztes (vagy ma­gát vesztesnek érző) társadalom csalódottsága és elkeseredettsége antidemokratikus - vezérkereső, kisebbségellenes, sérelmi - politikai érzelmeket szül, amelyeket az ugyancsak csalódott és kifáradt elit, saját antidemokratikus sérelmi politikáival viszonoz. A könnyebb megoldást választja: nem saját politikai és szellemi erőink könyörtelen és kényelmetlen bírálatához, hanem az ellentétes politikai erő leleplezéséhez folyamodik. Nem vesszük észre, mert nem akarjuk észrevenni, hogy az erőszak erőszakot, az antidemokratikus adjon­isten, tekintélyelvű fogadjistent szül. Az idegen­ellenességet idegenellenességgel, az alpáriságot alpárisággal, a stílustalanságot stílustalansággal kívánjuk legyőzni. A mindennapi életben az együttműködés, a vélekedések ütköztetése és egyeztetése, a másgondolkodásúak, máshitűek ci­vilizációs összecsiszolása helyébe a különbségté­telt, az egy igazságot és egy hitet honosítjuk meg. A f a demokrácia válságának negyedik oka, hogy a politikai elit elfojtotta vagy a populista politikának kiszolgáltatta a társadalmi érzelmeket. A súlyos érzelmi válságon átmenő társadalmat a politikai és szellemi elit magára hagyta. A rend­szerváltást az elit ésszerűsítő, civilizáló folyamat­ként fogta fel, s megijedt minden érzelmi meg­nyilvánulástól. A szeretet, a boldogság, az együtt­érzés, a barátság mind-mind veszélyesnek, vagy ridegen felhasználhatónak látszottak a rendszer­váltás véghezvitele szempontjából. Az alullévők rideg magányként, szeretetlenségként, emberi kapcsolataik roncsolásaként élték át a „szabad­ságot". A bizalmi válság nem egyik vagy másik politi­kai erőt, hanem a politikát, sőt, az egész társadal­mi elitet elérte. A populista szélsőjobb előbb ér­zékelte és kihasználta a rendszerváltás érzelmi sokkját, a munkahely, a barátok, a család elvesz­tésének, az ismert helyek ismeretlenné és idegen­né válásának érzelmi feldolgozatlanságát - az ön­azonosság érzelmi válságát. Egyedül Göncz Ár­pád köztársasági elnök mert pozitív érzelmi poli­tizálásba fogni, egyedül az ő politikai pályafutásá­nak része a társadalommal szembeni együttérzés és szeretet. Kizárólag Göncz Árpád volt képes ér­zelmi gesztusokat tenni, az érzelmileg beteg társa­dalmat felnőttként és egyenrangúként kezelni. Ahogy a politikai erők állandóan kioktatták és fegyelmezték, megmosolyogták és lenézték a gön­czi magatartást, úgy tettek mindentudó és min­denható fehérköpenyesként a rettegő, szeretet­éhes, depressziós társadalommal is. A válság ötödik oka, hogy a politikai elit az euró­pai demokráciák utánzása, és üres elutasítása között vergődik. Képtelennek bizonyult az önálló, de­mokratikus és európai, nemzeti alternatíva meg­fogalmazására. Az önállóságot vagy szolgai máso­lásként, vagy túlfeszített nemzetállami illúzió­ként fogtuk fel. A demokratikus rendszert hajla­mosak vagyunk írott normákként, vagy kénnyel kiválasztott nemzetközi katyvaszként kezelni. Egyszerre tekintjük pozitív európai hagyomány­ként az idegenellenes Európa-erődöt, a nemzeti kiszorítást, a másokkal szembeni védettséget, va­lamint az Európai Unióval szembeni nemzeti dü­höket. Képtelennek bizonyultunk az európai és a nemzeti összeegyeztetésére. A dadogó, megkín­zott nemzeti ordításokra és panaszokra fölénnyel legyintünk, az európai érvelést, gondolkodásmó­dot ismeretlen idegenként hallgatjuk. A politikai elitet kétféle méretérzékelési zavar jellemzi. Az egyik oldalon a nemzeti nagypolitika, a nemzeti vágyálom és kivételesség tudat, amely Magyarországnak és a magyar nemzetnek vezető szerepet tulajdonít a térségben, s véli, hogy az or­szágot gyengéd szálak fűzik Európához. A mási­kon, a nemzeti kispolitika, a mi kisemberek, kismagyarok vagyunk, rajtunk nem múlik semmi politikája. Elhagyatottság-érzés, minden cselek­vés korlátozott távlata, a provincializmus, bele­nyugvás, hogy a világ eseményei rajtunk kívül folynak - e politika sajátja. A f a demokrácia válságának hatodik oka, hogy a magyar politikai és szellemi elit nagyobb része megfeledkezett saját demokratikus hagyomá­nyairól. Miközben a történelem különböző kor- G Cl 2000

Next