2000, 2004 (16. évfolyam) október

LENGYEL LÁSZLÓ: Emelkedés vagy süllyedés: Oroszország Európában és a nagyvilágban

Lengyel László Emelkedés vagy süllyedés OROSZORSZÁG EURÓPÁBAN ÉS A NAGYVILÁGBAN A „ napok járnak a liberalizmusra a keleti nagyhatalmaknál , Oroszországban, In­diában, Kínában­­ és az Európához újonnan csat­lakozó kelet-európaiaknál. Ha a kilencvenes évek a liberalizmus és a globalizmus évtizede, a 2000-es évek első évtizede - a jelek szerint - az antiliberalizmusé lesz. A demokratizálás és libe­ralizálás kilencvenes évekbeli hullámát a tekin­télyelvűség és az állami vagy regionális protekcio­nizmus erősödése követheti. Komoly aggodalmak merülnek fel még az amerikai demokrácia torzu­lásai, és az Európai Unió együttesének, illetve or­szágainak demokratikus deficitjei láttán is. A nyolcvanas évek végének, a kilencvenes évek elejének demokratikus és piacgazdasági kéknek és tisztának látszó ege beborult. Nem de­mokráciák konszolidálódnak, hanem illiberális vagy autoriter rendszerek stabilizálódnak. A piac­gazdasági mozgások idején - a történelmi múlt, külső és belső negatív politikák következtében -növekedett a társadalmi egyenlőtlenség és igaz­ságtalanság. A szabadság kis és nagy körei nem tudtak kialakulni. Indiában a választók 2004 ta­vaszán leszavazták a neoliberális politika nacio­nalista változatát.1 Kínában fokozódik a feszült­ség a piacgazdasági előrehaladás és a társadalmi reformok szükségessége között.2 Lengyelország­ban, Csehországban és Magyarországon elbizony­talanodott a szociálliberális irány. Nyugat-elle­nes, Amerika- és Európa-ellenes érzelmek ural­kodnak el olyan országokban, amelyek a piacgaz­daság sikertörténetébe írták magukat. Képzelhe­tő, hogy mit gondolnak, éreznek azokban az or­szágokban, ahol a gazdaságok stagnálnak, ahol a felzárkózás reménye sincs meg. Vlagyimir Putyin oroszországi rendteremtése, állam és birodalomépítése beleillik a világfolya­matokba. Az orosz politika fordulata - a külső megfigyelő szemével nézve - nem (csak) a politi­kára vezethető vissza. Jelcin korszakában a társa­dalmi és gazdasági folyamatok politikai irányítá­sa, vagy inkább követése, erős családi és udvari oli­garchia - közepesen erős üzleti oligarchia - gyenge központi állam hármasának keretében működött. Pártok, média, civil csoportok udvari jelentőség­gel vagy jelentéktelenséggel élhettek volna to­vább az Egyesült Államok, az udvar és az üzlet urainak támogatásával. De a jelcini politika, két okból folytathatatlanná vált: 1. Az 1998-as nyári válság következtében, nemcsak Jelcin udvara, hanem a Clinton admi­nisztráció is hitelét vesztette, hogy Oroszország­ban piac és erős gazdaság épülne. Szponzorált és szponzor egyaránt felsült. A perifériális, külföld­ről támogatott kapitalizmusnak vége. Dönteni kellett: vagy folyamatos és jelentős támogatás, vagy Oroszország magára hagyása. Az amerikaiak megkezdték a „kivonulást". A Clinton adminisztráció a kilencvenes évek eleje óta felelősséget vállalt az orosz demokráciá­ért és piacgazdasági áttérésért. Ennek letétemé­nyesét Jelcinben látta. A Jelcin-rezsim erre a „gyengeségi zsarolási potenciálra" épült: „vagy mi, vagy a kommunisták", „vagy mi, vagy az ösz­szeomlás". Az 1998 nyári orosz válság, beváltotta a legrosszabb jóslatot. Al Gore ki is mondta, hogy mindjárt felhangzik a vádlókérdés: ki vesztette el Oroszországot? (Who lost Russia?) Ki vesztette el Kínát? (Who lost China!) - volt a könyörtelen vád a demokratákkal szemben 1949 után, húsz éven keresztül.­ A Clinton adminisztráció húz­ta az időt, adott is, nem is az IMF-en keresztül. 2000 CO 17

Next