2000, 2007 (19. évfolyam) november

LENGYEL LÁSZLÓ: Az ellenreformáció kora és a reformdiktatúra

Lengyel László Az ellenreformáció kora és a reformdiktatúra ,Jónás partot ért, s lenyelte a halat." Szabó Zoltán: Ezerkilencszázötvenhat „.. .népét inkább maga tizedeli meg, semhogy mások tegyék ezt vele." Konrád György M­agyarországon egymást váltják az eretnekség, a reformáció, a modernizáció, és az ellenreformáció, az anti-modernizáció dagályai és apályai. Az 1945-47-es földosztás, forintstabi­lizáció, önkormányzati átalakítás reform értékű lépések a korábbi állapotokhoz képest. 1953-55-ös Nagy Imre-féle reform, a nehézipari fejlesztés visszafogása, a fogyasztás rehabilitációja, az agrár­gazdaság relatív autonómiájának megteremtése, illetve a közgazdasági gondolkodás a tervgazdál­kodás átalakításáról, a túlzott központosítás fel­számolásáról, mind-mind a megújulási hullám ré­szei. Az 1964-69-es, Nyers Rezső, Fehér Lajos, Fock Jenő, Aczél György és mások nevéhez kötő­dő 1968-as mechanizmus-reform, a letérés a kö­tött tervutasítás útjáról az indirekt tervirányítás­ra, a szabályozó- és áralkuk rendszerére, a mező­gazdasági nagyüzemek és háztáji kisgazdaságok szimbiózisára, a „fogyasztói szocializmus" rendsze­rére, más helyzetbe hozták Magyarországot a szov­jet hatalmi övezetben a többiekhez képest. A nyolcvanas éveknek a kisvállalkozások en­gedélyezésére, a vállalati irányítási rendszer meg­változtatására irányuló reformpróbálkozásai vé­gül a gazdasági rendszerváltásba torkolltak 1987— 1989-ben, a többcsatornás adórendszer, a két­szintű bankrendszer, a társasági törvény és a spon­tán privatizáció, a liberalizáció közvetlenül meg­előzték a politikai rendszerváltást. 1991-92-ben a Kupa- program keretében sor került a mikrogaz­dasági stabilizációra, a csőd- és felszámolási eljá­rás, a pénzintézeti és a jegybanki, illetve a számvi­teli törvényi szabályozás bevezetésével. Majd 1995-97-ben, a Bokros-csomagnak megfelelően megtörtént a makrogazdasági stabilizáció és a nyugdíjrendszer reformjának első lépése. A reformdagályokat ellenreform-apályok, az 1948-53-as, 1956-63-as, 1970-1986-os, 1998-2006-os visszarendeződések követték. A refor­mok a politikai rendszer demokratizálását, a gaz­dasági mechanizmus piacosítását, a gazdasági és társadalmi szerkezet modernizálását, a nagyvilág­hoz közelítését célozták. Az ellenreformok, az el­lenreformáció a politikai rendszer tekintélyural­mi megerősítését, az állami kényszer-, és szükség­eszközök alkalmazását a gazdaságban, a társadal­mi állapotok konzerválását hozták. Az „ellenreformáció" idején többnyire volun­tarista gazdaságpolitikák, erőltetett iparosítási, illetve infrastrukturális növekedési és/vagy fo­gyasztási hullámok következtek, kampányok ural­kodtak, amelyek következtében a gazdaság elve­szítette egyensúlyát, felborult fizetési mérlege és súlyosan eladósodott. Ezért azután a reformok többnyire kényszerű és népszerűtlen visszafogás­sal jártak. A magyar reformok nem szükségkép­pen hoztak az országnak magasabb növekedési ütemet, jelentősebb különbségeket a mennyiségi mutatókban, sokkal inkább a növekedés formája és iránya, a minőségi mutatók, az ország élhetősé­ge jelentett különbséget a többi szocialista, illet­ve kelet-közép-európai országhoz képest. A refor­mok szabadabb szellemi életet, nagyobb szemé­lyes és csoportos autonómiát, a magánvilág jelen­tősebb függetlenségét, a kis személyes tulajdon, az egyéni jövedelemszerzés és fogyasztás önállóságát eredményezték. A magyar politikai, eszmei tradíciók között a reform és az ellenreform, a reform és a forrada­lom/ellenforradalom ellentmondásos képet mu­tat. A magyar emlékezet egyik jól felépített ha­gyománya a kuruc, a negyvennyolcas, tizennyol- 2000 0* 3

Next