2000, 2009 (21. évfolyam) május-június

Meghalt Négyessy Berci

sem alaptalan történelmi hipotézisei. Az emléke­zettörténetet - írja Assmann - „nem a múlt mint olyan érdekli, hanem a múlt csak úgy, ahogy em­lékeznek rá. A hagyományozódás ösvényeit, az intertextualitás hálóit, a múlt olvasatának diak­ronikus kontinuitásait és diszkontinuitásait vizs­gálja".­­ Ennek fényében magát a freudi művet is értelmezhetjük emlékezettörténeti keretben, kü­lönösen, ha elfogadjuk egy másik Freud-kutató történész, Yosef Hayim Yerushalmi ama javasla­tát, hogy „a Mózest tekintsük egyszerűen pszicho­lógiai önéletrajznak", vagy éppen „családregény­nek",10 amelyről egy asszimilált, saját zsidóságá­hoz mégis ragaszkodó, és azt tragikus módon meg­élő „istentelen zsidó"" élete végén, már londoni emigrációban, saját sorsáról, szerepéről, teljesít­ményéről igyekszik számot adni. Mózes alakjába saját magát is beleszőve. Ha meggondoljuk, ön­magára is vonatkoztatható, amit Freud Mózes fi­gurájáról állít: „mindazok a vonások, amelyekkel a nagy embert felruházzuk, apai vonások", a leg­főbb apai vonás pedig „a nagy ember önállósága és függetlensége, isteni nemtörődömsége, amely egészen a kíméletlenségig fokozódhat. Csodálni kell ett, bízni lehet benne, de mindamellett félni is kell tőle." Ugyanakkor - teszi hozzá - ha „a nagy ember alakja egészen az istenségig nőtt is, [...] ideje ráeszmélnünk, hogy az apa is gyermek volt valamikor."12 Az apa is gyermek volt valaha: ez a kijelentés a pálya legvégén, mondhatnánk úgy is, a „családre­gény végén" hangzik el, ám visszautal a kezdetek­re, „a családregény elejére", amelyet elsősorban Freudnak az A­lomfejtés című művéből ismerünk . Az Alomfejtés - a Mózeshez hasonlóan — sok rétegű és sok jelentésű mű. Olvasatához és értelmezésé­hez ma már elkerülhetetlenül hozzátartozik Carl J. Schorske „Politika és apagyilkosság Freud A­lomfej­tésében" című, először 1973-ban megjelent alap­vető tanulmánya," amely rámutat arra a sajátos kettősségre, amely Freud korai főművét jellemzi. A könyv felépítése első megközelítésben tökélete­sen megfelel a tudományos értekezések szokvá­nyos felépítésének: fejezetrő és fejezetre hatol egyre mélyebbre, újabb és újabb szempontból világítja meg az álmoknak lelki működésünkben játszott szerepét. „Freud álmai - írja Schorske - Ariadné fonala gyanánt szolgálnak, követve őket az ösztö­nök birodalmába szállhatunk alá lépésről lépés­re."14 A műnek van azonban egy kevésbé nyilván­való, rejtettebb, személyesebb rétege is, amelyben — a tudományos fogalmak és hipotézisek rendsze­rén túl - a szerző mint szubjektum mutatkozik meg. Schorske szerint Freud önvallomása ez - példa- ÖV ALATT Meghalt Négyessy Berci Nem tudjuk, hogyan kerültünk rá a Nyugati Magyar Egyház levelezőlistájára, de hálásak le­hetünk a sorsnak, hogy így történt. Havonta, kéthavonta érkeznek Los Angeles elővárosából, Ontarióból a helyi Magyar Református Egyház építőinek közérdekű közleményei - megannyi jajkiáltás. Ezek az írások nem hajlandók az ame­rikai „keep smiling" jegyében elkendőzni a való­ság árnyoldalait. A legkevesebb, amit tehetünk, hogy együttérzésünkön túl nyilvánosságot bizto­sítunk keserű soraiknak - végre egyszer Magyar­országról segíthetjük az Amerikába szakadtakat. Képzelhető, milyen tapasztalatok jutottak azok­nak, akik ilyen „tízparancsolat" megfogalmazá­sát vélték szükségesnek papjaik számára 2004. január 13-án kelt körlevelükben: 1. A pap nem a sátánt, hanem Istent is a hívő em­bereket szolgálja. 2. A pap soha nem csal, és nem hazudik. 3. A pap nem lopja el az egyház pénzét. 4. A pap nem bérel fel embereket gyilkosságra 5. A pap nem hamisít pénztár és jegyzőkönyveket. 6. A pap nem pénzért veszi meg állását. 7. A pap betartsa be az egyházi és világi törvé­nyeket. 8. A pap nem vesz fel csalással kölcsönt az egy­házra. 9. A pap nem törli ki a tagok névsorából azok­at, akiket tudja, hogy ellene szavaznak. 10. A pap nem szegi meg esküjét. De álljon itt a 2003 novemberi híradás, a lehe­tőségekhez képest betűhíven, minden közösség okulására. A szerkesztők 2000, 2004. február 128 és 2000 * * *

Next