2000, 2009 (21. évfolyam) május-június

KOMORÓCZY GÉZA: Harc a hozományért Budán, 1686: egy responsum fonákja

Komoróczy Géza Harc a hozományért Budán, 1686: egy responsum fonákja A JL­x szöveg, amelynek értelmezésével itt megpróbálkozom, egy Budáról származó híres XVII. századi rabbi, R. Cvi Hirsch ben Jaakov Askenázi­­­a Hákhám Cvi (1660-1718) res­ponsum-gyűjteményében­ maradt fenn. Első fe­lét, a kérdést, mint már 1881-ben Kohn Sámuel (1841-1920), néhány évvel ezelőtt Shlomo J. Spitzer és jómagam is közöltük a Héber kútfor­rások­ban,a nagy elődünkhöz képest mi valamivel bővebben és a héber szöveggel együtt. Behatóbb elemzéséről nincs tudomásom. Hogy ki az a „Reuvén", aki a rabbinikus dön­tésre váró kérdést a Hákhám Cvinek feltette, a responsum-gyűjteményben nem derül ki. Minde­nekelőtt ezt akarom tisztázni, hogy az eredmény­ből bontsam ki a responsum értelmezését. Először a szöveget közlöm, magyarul, majd megjegyzéseim következnek. Buduin, amelyet Owennek hívnak,3 a 446. esztendei, a kis időszámítás szerint.4 Kérdés. Reuvén­ feleségül vett egy nőt Budunban, ahol nem követik sem az öröklés askenázi előírását (takkanat SUM),­ sem a szefárdit (takkanat Tolitola),­ hanem egy szerződést ír­nak a visszaadásról,s amelyet semmisségi iratnak (setar iddur)­ neveznek, és ennek a szövege ez. „Előttünk, alulírott tanúk előtt megjelent ez és ez, és azt mondta nekünk, legyetek hi­teles tanúim stb, és írjatok jogcím­ levelet és felhatalmazást, mégpedig a legelőnyösebb módon, írjátok alá, és adjátok át házastár­samnak, ennek és ennek az úrnőnek, hogy legyen a kezében és meghatalmazottja kezé­ben mint jogcím, és tanúsítvány, és igazo­lás, hogy ez az akaratom, minden erőszak és kényszer nélkül, teljes szívvel és lélekkel, jó­zan fejjel. Nos, a mai napon elismerem előt­tetek, hogy igaz, és megáll az, hogy ha - Isten ne adja - meghalnék, vagy említett házastár­sam meghalna, és nem marad utánunk élő utód, akkor én és meghatalmazottam kötele­sek leszünk visszaadni említett házastársam­nak és örököseinek mindazt, amit hozo­mányként kapott, azaz ezt és ezt az összeget. És ha­­ Isten ne adja — meghalnék vagy há­zastársam meghalna, és marad utánunk élő utód, akkor a Szinaj-hegyi törvény10 sze­rint az asszony örököse a férj legyen stb., és mindaz, ami a jelen rendelkezésben (asi­makta) nincs rendezve stb., és az (itt) leírtak és kifejtettek a mástól kapott szerzeményre is vonatkoznak." És Budánban azt" az egyszerű szokást köve­tik, hogy még azok is, akik ilyen szerződést kötnek, nem adják vissza a feleség vagyon­tárgyait, hogyha az nem szerepel a szerződés­ben. Az említett Reuvennek pedig tisztes ajándékot adtak azért, hogy az asszonynak ezekre a vagyontárgyaira is kiterjessze az em­lített szerződést, és ő így is tett. Az említett Reuven mintegy két éve kelt egybe a feleségével, és volt egy két és fél éves leánygyermekük. Tisztázatlan eset történt velük, amikor a város ostrom alatt volt, és a szorongató egy kumbara-t" vetett a városra, ezt Askenáz nyelvén 12 bomba-nak hívják," és az asszonyt is, és a leányát is (eltalálta), és mindketten meghaltak, és nem tudni, hogy melyikük halt meg előbb. És Reuvén húsz

Next