2000, 2009 (21. évfolyam) május-június

MARGÓCSY ISTVÁN - LENGYEL LÁSZLÓ: Beszélgetés Várszegi Asztrikkal

kadjunk, akkor azt kell mondani, ez még rövi­debb időszak. Tudnék egy rózsaszín vonalat meg­rajzolni, hogy mi minden sikerről, eredményről számolhat be a katolikus egyház Magyarországon, mert valóban nagyon sok szép dolgot lehet látni. Az egyház a struktúráját megújította, püspöksé­gei szépek, rendezettek, katolikus iskolákat ho­zott létre, a szociális munkába bekapcsolódott, intézményeit kifejlesztette, reorganizálódtak, ezt már ilyen passzívan mondom, a szerzetesközössé­gek, sok nehézséggel, mert ez sem mehetett köny­nyen. Újra fölvettük, azt kell mondani: szabályo­san és szabadon, a kapcsolatokat Rómával, az egyház központjával, tehát az egyház a maga struktúrájában, adminisztratív életében, és hoz­zátenném még azt is, hogy Budapest és a Vatikán nemzetközi vetületében is jogilag a keretek rend­ben vannak, s ezzel összhangban az állammal való kapcsolat keretei is rendezettek. Továbbmenve: kiépültek a nemzetközi kapcsolatok, Magyaror­szágon nemzetközi egyházi konferenciákat ren­deznek, a Magyar Tudományos Akadémia példá­ul befogadja a püspökkari körlevélnek a bemuta­tását, a környezetről szólóét, ami egy ökológiai, nagyon jól sikerült levél stb. Tehát számos felmutatható és valóban fontos eredményt tud az ember elmondani. De. És akkor itt jön a de. Fölmerül a kérdés: honnan fakad mégis az összmagyar társadalomban, s időnként vagy folyamatosan a keresztény felekezeteinkben is, bennünk is, vagy adott esetben személyesen magamban is, az a fajta elégedetlenség vagy szo­morúság, ami, hát szép költői szó, hogy körülleng minket, vagy talán valóságosabb, hogy átjár mindegyikünket. Mert hát igazában véve marak­szunk, békétlenek vagyunk. Az ember keresi en­nek a humán eredőit, a gyökereit, hogy valami fontosat mégsem tettünk meg, ami nem abba az irányba volt szükséges, hogy a mindennapi ke­nyerünk meglegyen, vagy nagyobb falat kenye­rünk legyen, hanem abba az irányba, ahol az em­ber békében éljen a lelkével; mert az embernek lelke is van, közérzete is van, s valahol a lelkünk békéje lenne aztán az igazi emberi kapcsolatok­nak, a közösségi kapcsolatoknak, közösségek kö­zösségekkel való normális kommunikációjának és egyfajta belső kreatív kibontakozásnak a forrá­sa. Mert végső soron nem egy intézményből, ha­nem személybő­l és személyekből indulnak ki azok az impulzusok, amelyek valamit újjá tudnak te­remteni, vagy újjá tudnak építeni. LENGYEL LÁSZLÓ: Melyik volt az a pillanat, amikor szerinted valam­i elromlott? VA: Keresem ennek a kapaszkodóit. Arra gon­doltam most idejövet, hogy elmondom nektek egy régebbi erős olvasmányélményemet, talán emlé­keztek rá - hiszen korban közel vagyunk egymás­hoz. 1969-ben jelent meg Ignazio Silone kommu­nista újságíróból lett keresztény drámaírónak Egy jámbor keresztény kalandja című drámája a Nagyvi­lágban. A dráma a zsinati gondolatról, a hivatal­nak és a karizmának, vagy a szerkezetnek és az ins­pirációnak a harcáról beszél, és természetesen, amíg fiatal az ember, mindig a karizma, az inspirá­ció és az intuíció mellett dönt. Én egy kicsit úgy ér­zem magamat ebben a mi megváltozott világunk­ban, mint annak idején e Celestin szerzetes, akiből pápa lett, hogy mindez egy jámbor keresztény kalandja. Rólam, püspökről és főapátról, többen nem hiszik el, hogy jámbor lennék, pedig mélyen hívő vagyok, és hogy mindaz, amibe belekerül az ember egy ilyen poszttal, egy ilyen intézményes feladattal, számomra vakmerő kaland. Mert ment­hetné az ember a maga bőrét, és sütögethetné a maga kis boldogsága pecsenyéjét, de hát az ember nem ezt teszi, hanem szóba áll emberekkel, beszél­get, hogy mondjam gyanús személyekkel, eretne­kekkel, ateistákkal, volt kommunistákkal, ne adj Isten tartótisztekkel stb., s azért mert valahol sze­retné megérteni, értelmezni a világot, és hát bo­csánat az idealizmusért, egy pillanatra mindig job­bá tenni ezt a világot, meg a környezetünket, má­sok és a maga számára is. MI: Nagyon érdekes kérdés. S hogy csinálja mind­ezt egyrészt egy jámbor keresztény, és hogy csinálja egy ilyen hatalmas intézmény, mint az egyház, mi­lyenek mindennek a feszültségei?, hiszen ha említed Silonét, akkor megemlíthetjük, hogy azokban az időkben a baloldali gondolkodóknak is a legfontosabb kérdése is az volt, hogy az eszme és a mozgalom ho­gyan viszonyul az intézményhez, a megszilárdult és többé-kevésbé elidegenedett intézményhez; ennek az itthoni iskolapéldája Dérynek A kiközösítése volt (még emlékszem a könyvetekből, hogy beszéltetek is róla). Vagyis: hogyan viszonyul egymáshoz a jámbor keresztényi, azaz személyes aktus, és az intézményes működés? Mert ez az, ami az egyházon kívüli szemé­lyek számára állandóan rejtve marad, vagy legalábbis kérdéseket indukál. VA: Visszakanyarodva azt gondolom, hogy va­lahol itt kell keresnünk a gyökereket: a létező szó- 6 C^ 2000

Next