2000, 2010 (22. évfolyam) június

BÁN ZSÓFIA: A turul és a díno

kölcsönzött vízió. Autentikus (pszichológiai ter­minussal) „saját­ élmények" híján, pótélménye­ket fognak keresni, s nyilván annál fognak vigasz­talódni, aki először képes olyasmit nyújtani, ami sikeresen enyhíti hiányérzetüket­ - s ha más nincs, akkor akár droggal, alkohollal, agresszió­val. Jól emlékszem a reménytelenül üres hetve­nes évekre, gimnazistakoromra, amikor - persze csak titkon, és még magam előtt is szégyellve -arra gondoltam, hogy még a zsidók háború alatti meghurcoltatása is jobb volt ennél a szürke ni­hilnél, s tulajdonképpen azt sem bántam volna olyan nagyon, ha (az akkoriban fair, háborús re­gényekben olvasottak alapján) egy napon besétál az osztályba a Gestapo, felállítja a zsidókat a pa­dokból és elvisznek minket - legalább történne valami, gondoltam, mi több, legalább egy törté­net, egy közös történet részese lehetnék (ezt már csak most, utólag mondom), s már-már irigyel­tem családom tagjait, akiknek ilyesmiből bőven kijutott... El lehet képzelni az (akár tudattalan) elkeseredésnek azt a fokát, ami ilyesfajta, súlyo­san zavaros gondolatokra sarkallt. Az előző nem­zedéknél a háború után gondosan elvégzett emlé­kezettörlésnek, és az ebből következő tabusított témák egész sorának köszönhetően, nem volt mibe, hogy úgy mondjam, menü álkulturálisan meg­kapaszkodni. Mint egy porhanyós talajban megka­paszkodni képtelen fa, a levegőbe kiálló gyöke­reinkkel folyton táplálék után kutattunk. A hazai hetvenes évek azonban nem kínáltak semmiféle gyógyírt erre a beteges állapotra (még az Orion űrhajó legénységének kalandjai sem, élükön McLane kapitánnyal és az elszánt Tamara Jagelló hadnaggyal­), s csak később, egyetemista korom­ban találtam olyan alternatív kulturális és politi­kai képződményeket, amelyek végre enyhítettek e katatón lelkiállapoton. Nyilvánvaló, hogy az amerikai, illetve kelet­európai '68 utáni nemzedékek szocializációját és szociológiáját vizsgálva egészen más történet bontakozik ki. Abban azonban megegyeznek, hogy meghatározó, közös emlékek-élmények hí­ján (akiknek már a rendszerváltás sem jelentett efféle közösen megélt, katartikus fordulatot, mert nem nagyon volt mihez képest mérni a dolgot) pótlékokra van szükségük ahhoz, hogy valamiféle közös nyelvhez, közös kultúrához jussanak.­ A hiányzó, közös valóság, valamint a hiányzó, közös múlt helyett pótvalóságokat és pótemlékeket, pótmúltakat fogyasztanak, amelyek minél jobban hasonlítanak a valóságra és valóságos emlékekre, annál sikeresebbek — lásd például a retro-filmek kultuszát, melynek fogyasztásakor a legtöbb fiatal nem is tudja, minek a retróját fogyasztja, csak egyfajta, valóságos élmények vagy tudás, sőt tar­talom nélküli, megidézett múltidőt érzékel, ami a hiány helyét hivatott pótolni. De említhenénk olyan filmeket is, mint a nemrég bemutatott, 3D-ben forgatott Avatar, vagy számtalan compu­terjátékot, amelyek az egyre fejlettebb filmes- és computertechnikák segítségével egyre jobban megközelítik a valóságot, mígnem egyszer majd feltehetően össze is érnek.O­t­t az elsősorban az amerikai szóra­koztatóipar által elterjesztett globális, popkultu­rális nyelvet, azaz kommunikációs formát mára már mindenütt elsajátították, csak nem minden­hol értették meg a lényegét, a potenciálját, s ép­pen ezért csak szórakoztató iparként gondolnak rá és nem fontos kultúraformáló, kohéziós erőként.­ Ezenkívül, természetesen, nem mindenhol ren­delkeznek olyan anyagi feltételekkel, amelyekkel hatásos produktumokat tudnának előállítani. Azonban talán még ennél is lényegesebb, hogy nincs mindenhol egy olyan egységes nemzeti identitás, amelyet a populáris kultúra a magas kultúrával együtt épített volna ki, mint ahogyan az Amerikában történt. Magyarországon - mely ország az utóbbi kategóriákba tartozik - a rend­szerváltás talán legnagyobb mulasztása, hogy nem történt meg a közös múlttal való szembenézés, minek következményeként nem tudott kiépülni egy erős, egységes nemzeti és kulturális indentitás sem. Ennek egyik, nem elhanyagolható követ­kezményeként - valamint a tömegkultúrának az előző rendszer által való szétzü­llesztése eredmé­nyeként - a populáris kultúra egységteremtő, kul­túraformáló ereje, kulturális potenciálja sem tu­dott kibontakozni. Ehelyett, - a bulvársajtón és a kereskedelmi csatornákon kívül -az utóbbi idők­ben elsősorban az újonan hatalomra törő, s ezért mozgékony és agilis jobboldali, sőt ma már legin­kább szélsőjobboldali politikai formációk szállták meg, látványos eredményekkel. Minek után, so­kan még most is értetlenül és kétségbeesve állnak az előtt a jelenség előtt, hogy újabban egyre több egyetemista korú gyereket ragadnak magukkal populista és kirekesztő szólamaikkal, sőt, az utób­bi időkben már a szélsőjobb öldöklő praxisával is. 2000 C.

Next