2000, 2013 (25. évfolyam) szeptember

Simon Zoltán Boldizsár: Az újra mozgásba lendült történelem

történetírást tette kizárólagos tárgyává.­ Ez a tör­ténelemfilozófia aztán, amely az elbeszélés, a narráció iránti kitüntetett figyelme okán inkább történetfilozófiának nevezhető, idővel megszűnt szűkebb értelemben véve analitikusnak lenni, ahogy az analitikus filozófiai hagyomány kérdés­körei helyett az irodalomelméletet választva ját­szótársnak más típusú kérdéskörök felé fordult. Narratív történetfilozófiává vált, miközben kriti­káinak persze kritikai maradt, és még véletlenül sem próbált a spekulatív vagy szubsztantív üzem­mód feliratú gomb felé kacsintgatni. A mi időnk ellenben az az idő, amikor a vezér­lőpulton hirtelen megjelenik egy „kvázi-szubsz­­tantív” feliratú gomb, és egyesek nem is haboz­nak megnyomni. Amiben a leginkább megdöb­bentő és éppen ezért a leginkább izgalmas nem is a gomb puszta léte, hanem az, hogy miféle vezér­lőpulton jelent meg és kik vetik rá magukat. Ed­dig sem voltunk ugyanis híján spekulatív, szubsz­tantív vagy éppen kvázi-szubsztantív történe­lemfilozófiai kísérleteknek, csak éppen ezek a kí­sérletek nem a történelemről való gondolkodás „hivatalos” fórumai felől és képviselői részéről ér­keztek. Nem a történelmet csak történetírásként elgondolni képes kritikai történetfilozófia folyó­iratai és nem történelem- és filozófiatanszékek felől, hanem politikatudósoktól,­ vagy éppen számtalan diszciplínába (földrajz, környezettan, élettan, evolúciós biológia, genetika, közgazda­ságtan, nyelvészet, és így tovább) belekapó rene­szánsz emberektől.­ Olyanoktól, akik bár igen széleskörű igényeket látszanak kielégíteni - min­denképp szélesebbet, mint a kritikai történetfilo­­zófia -, ám akiket „hivatalos” körökben azért illik legalább akkora távolságtartással kezelni, amek­korával a párizsi intellektuális elit kezelte Ca­­mus-t A lázadó ember megírása után. Ám azok az új történelemfilozófiák, amelyek most felfüggesztik a történelem felfüggesztését, a „hivatalos” fórumok felől érkeznek, és a speku­láció tilalmát kárhoztatva alkalmasint éppen a „nem-hivatalos” történelemfilozófiák kitaszított­ságára is rámutatnak, mondván, hogy nem a kul­túránk mentes (vagy szeretne az lenni) a spekulá­ciótól, hanem csupán a diszciplínánk.10 Így tesz legalábbis az az Eek­o Runia, aki Frank Anker­­smittel együtt hamarosan főszereplővé lép elő. Runia és Ankersmit a jelenlét és tapasztalat fo­galmai köré szerveződő diskurzus húzóneveiként lesznek felelősek a történelem felfüggesztésének a felfüggesztéséért, de nem konkrétan a jelenlét és a tapasztalat, hanem az ezekhez kapcsolódó meg­emlékezés (ami nem a jól ismert emlékezet) aktu­sa, valamint a trauma és fenséges fogalmai ré­vén.11 A megemlékezésről Runia fogalmazott meg nemrégiben tíz tételt, míg a traumát és a fen­ségest ugyan mindketten használatba veszik, de mégis inkább Ankersmit nagyobb szabású pro­jektjéhez köthetők, ahogy azt a Sublime Historical Experience című könyvében prezentálja.12 Runia a megemlékezéssel a Burying the Dead, Creating the Past című esszéjében foglalkozik, és bár az itt kibontakozó történelemfilozófia egyes elemei egyéb szövegeiben is megjelennek, a későbbiek­ben ez a szöveg szolgál majd Ankersmit könyvé­vel együtt a felfüggesztés felfüggesztésének illuszt­rációjaképp.13 A­­ Vmi a fogalmakat illeti, bár bőség­gel esik róluk szó a továbbiakban, a fenségessel kapcsolatban érdemesnek tűnik pár dolgot meg­említeni amúgy előzetesképp. Az esztétikától kölcsönzött, kezdetben a természetre vonatkozta­tott és az értelem által befogadhatatlanhoz kötött fenséges a történeti gondolkodásban úgy a múlt, mint a történetírás értelmében vett történelem kapcsán előkerült az idők során. Schillernél de­bütált, mégpedig a világtörténelemre vonatkoz­tatva, és a történelem folyamatát értelemmel fel­ruházó történelemfilozófia lehetőségével szembe­szegezve, mintegy az értelemnélküliség elismeré­seként. Lévén, hogy az emberi értelem képtelen átfogni mindazokat a borzalmakat, fejetlenséget és káoszt, amivel a múlt értelmében vett történe­lemben találkozik, Schiller szerint nem marad más, mint annak elismerése, hogy az nem pusztán látszólag káosz, ahogy arról a történelemfilozófia szeretne meggyőzni, és a legtöbb, ami tehető, az a világtörténelem fenséges objektumként való szemlélése.14 Az utóbbi évtizedekben, a narra­­tivizmus igézetében éppen az ezen igézetet kivál­tó Hayden White közelített Schiller fenségesé­hez annyiban, hogy ha nem is a világtörténelem, de a múlt káoszához és értelemnélküliségéhez tár­sította.15 Igaz, mindeközben el is távolodott tőle annyiban, amennyiben a tapasztalati karakterrel bíró, de nem a tapasztalt tárgy minőségeként, ha­nem bennünk érzetként megjelenő fenségest on­tológiai szintre emelte, magának a múltnak tulaj­donítva fenséges karaktert, ahogy erre Herman 66 O 2000

Next