2000, 2017 (29. évfolyam) március

Lengyel László: Hankiss-alternatívák

som. Én teremtem meg önmagamat, mint szabad lényt. Nem egyszerűen sodródom: végzetem, sorsom van.”­ Ehhez tette hozzá: [Mindez] „elve­zetett ahhoz a fölismeréshez, hogy­ vannak alternatívák.­­ Vagyis, hogy nem egyetlen lehetséges, eleve meg­határozott út létezik az ember és az emberi közösségek számára, hanem sok és sokféle, s az alternatíváknak ez a gazdagsága az ember szabadságá­nak egyik fontos forrása.”­ Valójában Hankiss Elemér ponto­san tudta, hogy személyes katarzisa a Margit hídon, szabadsága, különál­lása és személyes alternatívája nem jellemzi a kelet-európai társadal­mak emberét, a létbe vetett, sorsta­­lan nyugati emberrel szemben. Több könyvében is ábrázolta, hogyan szo­rul be a keleti ember a maga társadal­mi csapdáiba, hogyan ül nyakig saját beteg létében, mennyire képtelen távolságot tartani saját világától. Az „ironikus szabadság” nem a keleti embert, hanem Hankisst jellemezte, aki az amerikai Wilson Centerben írta le sorait annak tudatában, hogy a nyugati embernek sokkal több le­hetősége van arra, hogy „alternatí­vákban, más lehetséges életformák­ban és világokban gondolkozzék”.­ Csakhogy látta a nyugati világ felett úszó fekete felhőket, amelyek a be­rendezkedés hatalmas gépezete fölé borulnak. Szerette volna hinni, sa­ját sorsából levezetve, hogy Keleten még a jellem, Nyugaton már csak a társadalmi pozíció, Keleten az er­kölcs, Nyugaton a politikai korrekt­ség, a jómodor, Keleten az új hit és világnézet, Nyugaton a beilleszkedés a fő áramba számítanak.­ Az 1989-es helyzetben Keleten ki­nyílnak a jellemek, új hitek és világ­nézetek teremnek, az embereknek fontosabbá válik önmagukhoz, sor­sukhoz, életükhöz való viszonyuk, mint a másokhoz, a hatalomhoz való kapcsolatuk. A hely és idő, az alter­natívák választóvonalán a kelet-eu­rópai ember önként vagy kényszer­ből fölteszi magának az alapvető kér­déseket: miért élek? Ki vagyok én? Mivé lettem eddigi életem döntései által? Hol az igazság? E kérdésekből következik Hankiss törekvése: „A vi­lág nem egyértelmű, nincs egyetlen, abszolút, determinált igazság: lehet, hogy ez a gondolat mozgatott akkor is, amikor a késő nyolcvanas évek­ben annak elemzése kötött le, hogy Közép-Európa jelenét hányfélekép­pen lehet értelmezni, s feltételezhető jövőjéről a hipotézisek milyen széles skáláját lehet felrajzolni. Ennek a munkának az eredményeit foglalja össze Kelet-Európai alternatívák című könyvem.”„ Kinek az alternatívája? Társadalom vagy elit? Hankiss könyvének következő pa­­radoxona, hogy miközben annak 54­0 2000

Next