8 Órai Ujság, 1921. február (7. évfolyam, 25-47. szám)

1921-02-23 / 43. szám

rW ü­l Szerda, 1921. február 215. ­ Andrássy Gyula gróf megtagadja múltját Megindokolja belépését a kereszténypártba. A nemzetgyűlés mai ülése* — Saját tudósítónktól. A nemzetgyűlés mai ülését három­negyed tizenegy órakor nyitotta meg Rakovszky István elnök. Bejelentette, hogy a gazdasági bizottság megala­kult, elnökké Rakovszky Istvánt vá­laszolták meg. Ezután Orffy Imre pénzügyi előadó a pénzügyi bizottsági jelentését terjesztette elő, a magánszolgálatban álló közalkalmazottak nyugdíjintéze­tének illetékmentességéről. Szólőtt to­vábbá a fegyver és vadászati adóról, valamit a g­.­áfaadóról és több javas­latról, melyekről a bizottság jelentést tett. A kormány programmja feletti vitára tértek ezután át. Giesswei­­ Sándor az első felszólaló, aki a kormány eddigi működését bí­rálta. Tetteket várt, de tetteket nem látott­ a nemzetgyűlés egy évi mun­kájában. Eredménynek nem lehet te­kinteni, hogy a botbüntetést megsza­vazták, a földbirtokreformot sem, mert egyiket sem hajtják végre. Szó volt azután arról, hogy a közszabadságok­­ért mindenkinek síkra kell szállania és nem­ lehet forradalmárnak és de­struktívnak nevezni azokat, akik a közszabadságért küzdenek. A sajtószabadságról beszélt ezután. Nem olyan sajtószabadságot akar, a­mely csak utat ad a durvaságoknak, rágalmazásnak, becsületsértésnek, de azt sem lehet megengedni, hogy a cen­zúra úgy működjék, hogy akaratlanul is analfabétáknak gondoljuk azokat, akik kezelik. Ily módon nem számít­hatunk arra, hogy minket a művelt népek közé sorozzanak. Nagy zaj az egész Házban. Közbe­kiáltások: Ha így szónokolnak, meg­érdemelj­ük sár sir­kot. Giesswein: Mi nem baszéln­nk bolse­vizmusról. Különben is Bangha páter azt­ irja a bolsevizmusról, hogy több téren tanulhattunk belőle. Azt­ bárom, hogy ná'urik óark a rosszat tanulták el a bolsevistáktól. (Ellentmondás bal­felöl, ) Mi lett volna. Ijo Romain Hol­land vagy Foerster vagy ipáso­k könyve itt jelent volna meg. Mit tett volna a cenzúra ezekkel, pedig ezek is a­z igazi keresztény gondolatot terjesz­tik. Örömmel üdvözli Hegedűs Lórán­tot, azt az egyedien embert, aki a ka­binet tagjai közül magáit nyíltan liberá­lisnak vallotta. Elí­téli azt a liberaliz­must, mely elnyomja a gyengéket az erőnek javára, az úgynevezett gazda­sági liberalizmust. Háttér István: Ez ellen harcolunk. Giesswein: Helyes, de akarunk-e önök Eötvös József liberalizmusa ellen küzdeni? elten kü­zde Hajiért Dehogy akarunk. Giesswein: Ezzel a liberal­izmus­sal elentétben áll az, hogy egy lap, me­lyet Zichy János alapított, minden nap egy tucat zsidót megeszik. Az a hang, amely meghonosodott a pártsajtóban, egész közéletünket, de még ifjúságunk lelkét is megmételyezte. Azután elmond egy kis esetet, amely jellemző arra, hogy a mai közviszo­nyok miként rontják meg a gyerme­kek lelkületét. Egy gyermek társaság ugyanis kimondotta, hogy ,.héjjast játszik". Játék közben az egyik gyer­meket, akit kihevertek kommunistának, nagy zsidónak, bizonyosan már maga sem tudja, fele­­készi oltóik. Somogyi: Szamuely! játszottak azok. Drozdy: Megtörtént és ez a szo­morú. Ezt min lehet letagadni. Giesswein: Apponyi szavaira hivat­­kozik. Legyen egyszer már a megtor­lásoknak vége. Haler István: Mi var­ a gyári boto­zás­okkal? Giesswein: Az internáltak ügyével foglalkozik ezután és azt mondja, ho­gy nagyobb humanizmussal kell bánni az internáltakkal, mert akik az internált táborokban vannak, sokan olyanok, akik nem voltak kommunis­ták, de mikor kibocsájtják őket, lel­kükben nagy elégületlenség marad. Majd a zsidókérdésre felel és azt mondja, hogy a faji kérdés ellentétben áll a keresztény gondolattal. A keresz­tény eszme elterjesztésének mindenütt a zsidók voltak az alapjai. Nem mondja azt, hogy nincs zsidókérdés, igenis van, de az csak ga­zdasági kér­dés és ennek felidézésében nem csak a zsidóság, de mi is részesek vagyunk. Ha szociális haladást akarunk, fel kell ismernünk a testvériességünk ha­Giesswein Sándor után Andrássy Gyula gróf emelkedett szólásra. A ke­resztény nemzeti egyesülés párti kép­viselők nagy számban jelentek meg Andrássy beszédére, mert tudták, hogy most jelenti be csatlakozását a párthoz. Andrássy gróf azzal kezdte beszé­dét, hogyha szíve vágyóit követhetné, visszavonulna a politikai élettől. A katasztrófa elmúlása után egész más­képpen képzelte az újjáébredést. A mostani súlyos időkben nem szűntek meg a tülekedések, az egyéni torzsalko­dások. Azt hitte, hog­y feledni tudják a múlt apró ellentéteit és összefognak a nagy hazafias cél megvalósítására. Nem gondolt sohasem arra, hogy a nemzetet egy táborba, egy pártba sora­koztassa, minden nézeteltérést elvetve, hanem csak arra, hogy minden párt előtt egy tekintet legyen: a haza érdeke és a megértés.­­—Sajnos, a mai társadalomban és a mai politikai ételben is sok kicsinyes­séget talál. Pedig igazán nehéz helyzet­ben van az ország. A társadalmi és politikai világ viszálykodásait nézve, azt a benyomást nyerjük, mintha már túl volnánk a nagy veszedelmeken, a nagy csalódásokon, pedig a nemzet még mindig nagy veszedelemben forog és még igen súlyos küzdelmet kell vívnia. Ezek a veszélyek meg vannak úgy a külpolitikáiban, mint a belpoli­tikában. A belpolitikában a pénzügyek nincsenek helyreállítva, a munkakedv kevés és elgyengült. A középsztá­ly súlyos válságban van és valóban élet­­halál küzdelmét vív­ja. — Ha a külföldre nézünk, azt látjuk, hogy egyetlen barátunk, egyetlen szö­vetségesünk sincsen. Az összes körü­löttünk lévő államok, amelyek mind­egyike kiterjedésben, vagyonban, nép­­számban erősebb nálunk, az összes országok szövetkeztek ellenünk. Nem tudják leküzdeni a gyűlöletet és fé­lelmet, amely vezeti őket, így teljesen izolálva, ellenségeiől körülvéve, hely­zeteik olyan súlyos, hogy senkinek sem szabad saját ízlésére, saját ké­nyelmére, saját érdekére hallgatni, mindenkinek egy kötelessége van, félretéve min­den más tekintetet, egy a válságban levő nemzetet szolgálni. .. Ez a meggyőződés vezetett arra, hogy elhatároztam, hogy az eddiginél intenzívebben veszek részt a köz­­neszek részt a közéletben. Mindent életben. Mindent megteszik erőm­mel és tehetségemmel, hogy ha­zámnak használjak. Kívánom, hogy mindenki csatlakozzék azon zászló köré, amelyet ma az ország ha­talmas erejét. Rámutat a zsidóság hi­­báira és azt mondja, hogy a legna­gyobb bűnösök azok a zsidók, akik, mint külön fajt szerepeltetik a zsidó­ságot és azt kívánják, hogy a zsidó­ság minden nemzettől elkülönítve éljen. A fajok szeparálása keleti tulaj­donság, a nyugati eszme a testvéries­séget követeli meg. Sajnálja, hogy a minisztériumok közül eltömítek a nemzetiségi minisztériumot, mert ezzel a minisztériummal is azt dokumentál­tuk, hogy ragaszkodunk az egész csorbítatlan Magyarorszá­ghoz. Hosszabban foglalkozik a munkási kérdéssel is, amelyről azt mondja, hogy egyik elsőrangú kötelességünk, mert az 1919, illetve 20-ban kötött béke­szerződések revízióját külföldöön is mindenütt a munkások követelik és a munkások között vannak legtöbben, akik a testvériesség eszméjét hirdetik. A külügyminiszter expozéjával fog­lalkozik ezután. Elmondja, hogy a jö­vőben a nemzeti és keresztény diplo­mácia kifejleszt­ésére keell törekedni és azon kell működnünk, hogy a diplo­máciai szerződéseket ne spanyolfalak mögött kössék meg, hanem tekintse­nek bele a népek lelkébe is. Végezetül a pénzügyminiszter tervei­vel foglalkozik és azt ajánlja a pénz­­ügyminister figyelmébe, hogy azok­ viseljék a nagy adókat, akik részesek a háború felidézésében, delmére kibontottak. Amikor elhatá­roztam aktív részvételemet, csatlako­zom azon jelszavakhoz és politikához, amelyben a nemzet óriási­ többsége az ország újbóli lábraállítását látja. Ezt látom én a keresztény és nemzeti irány­ban. (Nagy éljenzés a keresztény párton). Szilágyi Lajos: Ízlése ellenére? Andrássy Gyula gróf: Azt kérdezte valaki, h­ogy ízlésem ellenére tör­­tént-e? Nem, nem ízlésem ellenére, mert ha így volna, akkor visszavonul­nék a politikától­ , ízlésem ellenére nem tudnék új szövetségeseket kell resni, azért keresem az utóbbi szövet­ségeseket, mert megfelelnek ízlésem­nek. A nemzeti jelszó nem jelenti azt, hogy a belpolitikában magyarosítani akarunk. Nagy hiba volna, hogyha mi a régi nyomokon akarnánk haladni a nemzetiségi politikában. Tanulni kell a múltból. Drózdy Győző: Erőszakkal sohasem ma­gy­arosítot­t­unk. Andrássy Gyula gróf: Igaz, én va­gyok az első, aki tiltakozom a rága­­lom ellen, hogy erőszakkal magyarosí­tottunk volna. A keresztény jelszó nálam két meggyőződésből ered. Az egyik, amely a múlt szerencsétlensé­gének egyik legnagyobb forrása volt, az­­erkölcsük lesüllyedése és megrom­lása. Egész erővel és minden tehetsé­günkkel követni kell a keresztény er­kölcsöket, a legszebb erkölcsi kódexet, amelyet ember ki tudott gondolni. Ettől eltérni s­em lehet. A másik meg­győződésem, amelyből a keresztény hit is­ jó ered, hogy sajnos, a tapaszta­latok bizonyítják, hogy a nem keresz­tény társadal­omnak nagyobbik r­­észe ha­gyta cserben a nemzetet a­ kemény és veszélyes percekben, mint azt hit­tük és joggal várhattuk volna.­­ A nem keresztény társadalomban nagyobb arányban hódított az a forra­dalmi eszme, amely, ha Magyarorszá­gon újból erőt vehet, azt elpusztítja. Kell, hog ity a keresztény társadalom ön­érzetre ébredjen, ezt célozza a ke­resztény eszme. Törekedni kell a ve­­zérszerepre nemcsak az államiban, ha­nem gazdasági téren is. De ezt törvé­nyesen kell megvalósítani, kerülve a felekezeti gyűlölködést, az erőszakos­­kodás­t, az egyévi, akciót, m­e­ly a cél­hoz soha nem vezethet. árt a nemzet becsületének és magának az ügynek, erűdnél szolgálni kíván. Nem szabad szégyellő az eddig fe­­becsült ipari és kereskedői pályákat, fel kell karolni azokat.­­__A dzsentri nevelje iparosnak a fiát, nem­ szabad szégyenleni, h­a régi történelmi neveket kiírnak a cégtáb­lára. Meskó Zoltán: Húsz évvel ezelőtt i­s hirdette. Huszár Károly: Annál igazabb­. Andrása Gyula gróf: Húsz évvel ez­előtt meglehetősen liberális­­ voltam. Azt tartottam, hogy a liberális politika jobban egymáshoz köti az emb­ereket, de le kellett ennek tanulságait vonni. Tudom, hogy gyanúnak és rágalom­nak teszem ki magamat, de tisztában voltam ezzel, amidőn elhatároztam, hogy csatlakozom. Amikor megtettem ezt a lépést, elsősorban az a tudat ve­zetett, hogy iszonyatos veszedelem volna, ha ezek a jelszavak lejárnák magukat. (Igaz, úgy van!) Sok Szép remény hiúsulna meg, amely a nemzet­­széles r­étegeit eltöltöt­te akkor, ami­kor a dicső jelszavakat hallották.­­ Teljesen félreismeri a helyzetet az, aki azt hiszi, hogy­ e jelszavak elmúl­tával egy józan középút fog jönni, egy liberális blokk, amely semmit nem túloz. — Nem így áll a dolog, ha e jelszavak eltűnnének, akkor újból a vörös reak­ció jönne, amely mindent elpusztítana. Akkor lesz eredményes a kormány munkája, ha kitart addig, amíg az erkölcsök újra odafejlődnek, a­hol voltak. Szükséges, hogy a mindennapi élet feladataival sikeresen megküzdjenek. A nemzetet erősítsék szellemileg és gazdaságilag, ha a kormány nem tud megküzdeni ezekkel a követelmények­kel, bármily szépek is legyenek a cé­­­lok, el fognak fordulni a szép esz­méktől és akkor el fog következni a­ lelki nirvána. (Éljenzés.) A legelső feladat a jogrend helyre­állítása. A katona ne politizáljon. Erősnek kell lennie a kormánynak, hogy összetartsa az osztályokat, egyet akarjon és be tu­dja tölteni feladatát. Hogy az állam minden szervezetét jól fel tudja használni, mindenkit a maga helyére állítson, mindenki hatásköré­ben maradjon meg, a katona ne csináljon politikát, a rendőrség maradjon meg eredeti kereteiben és a társadalmi szer­vezetek végezzék feladatukat és mellékutakon ne haladjanak a po­litika felé. Amikor a kormány meggyengül, a tár­sadalmi osztályok széthullásnak. Helyre kell állítani a tekintély elvét. Nem azt akarom, hogy privilégiumokat oszto­gassanak, hanem azt, hogy becsülje­nek a munkája szerint mindenkit. Azt akarom, hogy elismerjék, mindenki csak alanyit nyom, amennyit szellemi­leg és erkölcsileg ér. Mindenkit csak ősze­rint értékeljük, mennyit ér az or­szágnak, hogy teljesíti-e kötelességét vagy nem. A cenzúráról. Ezután rátér a sajtótörvény kérdésére és azt mondja, hogy a cenzúra nem­­maradhat állandó intézmény. Úgy ahogyan ma gyakorolják, téte­­iesen egyoldalú plátort pollitikiai célokra is felhasználják, sőt a cenzúra egyéni célokat is megvédelmez. Miár­­ra el kell határozni, hogy átmenetileg hasz­náljuk csak fel és az általános szabad­ság felé ,haladjunk. — Körül kell bástyázni a cenzúrát szabályokkal. Legjobb lenne, ha egy miniszter vagy államtitkár lenne fele­lős a cenzúráért. Arra való tekintettel, hogy a cenzúra csak ideiglenes, csinálni kellene egy új sajtótör­vényt mely szigorú lenne rendzavarrá és for­radalmi mozgalmakkal szemben. Mi még egy forradalmat nem állhatunk­ ki a legnagyobb megrázkódtatások nél­kül Már az első is szinte mindnyájunk testén keresztül tart az országban. Nem kívánunk végleges sajtótör­vényt, csak ideiglenest, mely­bél Andrássy Gyula bejelenti belépését a keresztény pártfel

Next