8 Órai Ujság, 1923. február (9. évfolyam, 25-47. szám)

1923-02-01 / 25. szám

2 ciális életbe mélyen belevágó quantath természetű. Olyan államban, amely a költségvetési hiányait fedezet­es bank­jegyek kibocsátásával egyenlíti ki, az a kérdés, hogy előbb állt­assék-e helyre az államháztartás egyensúlya, vagy előbb a közgazdasági élet á­llítassák talpra, elsősorban nem pénzügyi, hanem a jö­vedelem és­ vagyon megoszlására irá­­nyuló társadalmi kérdés. Ma már nemcsak a szakemberek, de a laikus közönség elüti sem ■ szerul bizonyításra az a tétel, me­­lyet 3 év alatt még nagy appará­tussal kellett bizonyítanom, hogy a fedezetlen bankjegyek kibocsá­tása nem egyéb, mint adóztatás, még­pedig az adóztatás legigazság­­talanabb formája, amely, mint ötletszerűen, minden észszerű alap hiányában kivetett vagyon-, jövedelem- és fogyasztási adó működik.­­ Tisztán pénzügyi szempontból tehát, nézetem szerint nem is vitat­ható az, hogy az az állam, amelyik szükségleteinek egy részét a fedezet­len pénzjegyek kibocsátásának for­májában nyilvánuló adóztatással fe­dezi, ezeket a szükségleteit más igaz­ságos alapokon kivetett adókkal — ismétlem, tisztán pé­nzügyi szempont­ból — ne fedezhetné. Ez tisztán és ki­zárólag politikai és társadalmi kér­dés. Akik a közgazdasági élet talpra­álllását tűzik ki ily viszonyok között a pénzügyi és közgazdasági politika elsődleges feladatán­, akarva, nem akarva a fogyasztó és a fiktív vagyonokkal rendelkező osztályok aránytalan megadózta­tását támogatják a termelő és a reális vagyonnal rendelkező osztá­lyért javára. — E­ tekintetben éppen Hadik János gróffal szemben­ tartozom azzal a jo­gatitással, hogy a leghatározottabban hangsúlyozzam, hogy ő — és bizo­nyára mások is, akik vele egy véle­ményen vannak a mikor elvi állás­pontjához ragaszkodik, semmiképpen sem akarja ezáltal a fogyasztó osztály helyzetit súlyosbítani, sőt ellenkezzen Hadik János gróf a Közélelmezési Tanácsban a fogyasztók érdekeit mindig­ a legmelegebben karolja fel és amint ezt mindenki megállapíthatja, aki a Közélelmezési Tanácsban kifej­tett működését figyelemmel kíséri mindenkor, s nem csekély sikerrel igyekszik a fogyasztók­­és termelők érdekeit összhangba hozni.­­ Ezután a kitérés után visszatérve az elvi kérdésre, azt hiszem, hogy nemcsak tisztán pénzügyi, de po­litikai és társadalmi szempontok is az adótehernek arányos meg­osztását teszik szükségessé s kü­lönösen azt, hogy a reális vagyo­nok és azok különböző nemének tulajdonosai is megfelelő részét viseljék az adó­tehernek, ne esak a fiktív vagyonok tulajdonoséi.­­Természetes és ennek ellenkzőjét soha nem állítottam, hogy ezzel kar­öltve a közgazdasági étet fejlesztésére is minden elkövetendő. De ismétlem, hogy ennek első és fő alapfeltétele a pénzérték állandósítása. Amíg a pénzérték nem állandósul, ammíg a fiktív vagyonok tulajdono­sai vagyonuk értékének állandó csökkenését tapasztalják, nem lesz­nek megtakarítások, nem lesz senki, aki megtakarított pénzét hajlandó a vállalkozók tőkeszük­­ségleténk kielégítésére kölcsön adni.­­ Ekélkül pedig modern kapitaliisz­­tikus alapon­ nyugvó közgazdasági élet fel nem virágozhat. . . Ezért csak azzal végezhetem, amit állandóan hangoztatok, hogy az államháztartás egyensúlyának helyreállítása a ecuditio sine qua non-ja annak, hogy közgazdasági életünk talpra áljon, és ezért nem — mint az ellenkező is­kola hívei nekünk imputálják — egy­oldalú fiskális politikából, hanem elenkezőleg, elsőrendű közgazdasági és szociális szempontokból a pénzügyi és közgazdasági politika irányításánál arra kell törekedni, hogy az államház­­tartás egyensúlya mielőbb helyreállít­­tassék.­­ Azt, hogy az elmúlt három év tapasztalatai ezen irányzat helytelen­ségeit bizonyítottá­k volna be, már csak azért sem fogadhatom el, mert eddig ennek a pénzügyi és köz­gazdasági politikának követelmé­nyei nem érvényesültek, ami semmi irányban nem akar szemre­­hányás lenni azokkal szemben, akik felelős állásban e politika irányítói voltak. De álláspontom helyessége érdekében le kell szögeznem ezt a tényt és azt, hogy ennek az álláspontnak érvényesí­tése — amint az eredmények mutatják és amint azt előre megmondtam — az eddiginél sokkal erélyesebb pénzügyi politika követését tette volna szükségessé. Hogy ez az adott politikai és társa­dalmi viszonyok között lehetséges lett volna-e, vagy sem, annak vitatásába nem bocsátkozom. iim«iiiMimniiwnniniiiiiiii 'n mnmn------semBmwwwmBKsz-BaBawi ws8wsm»h»*bbmbb* senkit semprovokál &at*uvápos?ftüliligymíniszter beszéde vák és MR pali­­titeán fépől, — Rmná?* ■at$egi?v&i» szese hozta a nyu ?­­tttlanságot, — Mpp&nyi Ménes &eszédére@i. M nemzete#ülés ma* ütése, — Saját tudósítónktól. — A r­emz2 13.válás mai ülését­t 11 óra­­kor nyitotta meg Sccitovszky Béla el­nök. Napirend előtt az összafér­hetel­­lenségi bizottság jelentését mutatta be a Háznak, mely szerint Lingauer Al- ■ bin ügyében összeférhetetlenség esete , nem forog fenn. Felolvasták az inter-­­­pe-lációs- és indítványkönyvet, s a Ház­­ c.határozta, hogy fél 2 emkor tér át az Interpellációk tárgyalására. A napi­­rend tárgyalásánál vita , nélkül részleteiben­ is elfo­gadtál­ Magyarországnak a nemze­tek szövetségébe való belépéséről szóló törvényjavaslatot, majd újabb külügyi törvényjavaslat tárgyalására tértek át. A nemzetek szövetségének cémség­­okmányáról szóló törvényjavaslatot­ is­mertette Svlózer Ernő, a külügyi bizott­ság előadója. Elfogadásra ajánlja a javaslatot, mely, azokat a módosításokat tartalmazza, melyeket a nemzetek szö­veti f­einek közgyűlése elfogadott a semleges és a háborúban részt nem vett államok javaslatára, akik ezzel ellensúlyozni kívánták azt a törekvést, hogy a nemzetek szövedéknek pak­tuma ne csak a nagyhatalmak bizton­ságát, szolgálja. Ezek a módosítások ránuk nézve csak előnyöket biztosíta­­nak. Apponyi Albert szólalt fel elsőnek a javaslathoz. — Nem lehet kétség az iránt, — mondotta, — hogy «­ nemzetgyűlés, mely a nemzetek szövetség­ébe való belé­pésünkről törvényt hozott, ezt a Ja­vas­atot, mely belépésürnktel szorosan összefügg, szetán törvényerőre" emeli. Apponiiyi Albert gróf ezután a Hás engedélyével a nemzetek szövetségébe való belépésről beszél. Mindenkor ba­rátja volt annak, hogy Magyarors­záig belépjen a nemzetek szövetségébe. Akik ellenzik a belépést, azért teszik, mert egyáltalában nem hisznek a nemzetek szövetségiben, mint a nemzetközi bé­két, fenntartó intézményben, nem bíz­nál­ a nemzetközi bíráskodás hatályos­­ságában és az egyeztető fórum műkö­désének az eredményességé­ben. Akik ebből a szempontból nézik a kérdést, azokkal ő elvi ellenté­tben áll. Igenis hiszi, hogy ha nem is a jelenben, ha­nm a jövőben be fog következni a népszövetség i­t­ .­zményeinek ered­mé­­nyes működése és ezt nekünk nem szabad megakadályoznunk, hanem el­lenkezőleg elősegíteni és gyorsítani kell. Az emberiség oda fog fejlődni, hogy m nél nagyobb szem­ben lesznek olyanok, akik a nemzetek között fel-­­merült viszályokat békésen kívánják elintézni.­­ Akik azt vallják, hogy a háborút sohasem lehet megszüntetni, ezzel szemben fel lehetne hozni azt, hogy nincs szükség orvosra, mert a beteg­séget teljesen megszüntetni nem lehet, az iskolákat is ki kellene­­zárni, mert a tudatlanságot örökre kiküszöbölni nem­­­­ehet. Az emberi haladóknak az a célja, hogy a különböző bajoknak a leküz­dését a lehető legjobban megközelít­­­­hessük­. Vannak akik azt mondják, hogy a­­ nemzetek szövetsége, úgy, ahogy azt létrehozták, nem felel meg hi­vatásának, mert szerintük ez semmi egyéb, mint az anéfia­ szö­­vetségének más a­ sbinn való fenn­tartása, az ő akaratuknak, az ő törekvéseiknek az összességre való rátubmálására szolgáló Intézmény. Ebben a szempontban igen sok igazság van. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy az intézményen meglátszik a háborús mentalitás, de meg van benne a fejlő­dési lehetőség is.­­ Ez a törvényjavaslat, amely előt­tünk fekszik, mutatja, hogy haladás van. Argentína azt az indítványt terjesz­tette a nemzetek szövets ige elé, hogy be kell szüntetni azt a cenzúrát, ame­lyet a domináló antárb­audinak gya­kor­álnak a felvétel tekintetében. Ha ma már vezérterepet játszanak is a szövetséges nagyhatalmak, mindinkább öntudatra és nézzetre ébrednek a semleges államok, me­veknek száma igen nagy és épen ezek t­ar­olása elő t nen­­­ehet , zárkózik. Lehetőséget lát arra nézve, hogy a nemzetek szövetsé­gében­ fog alakulni egy pártatlan fórum, mely a vitás kérdésekben méltányos ítéletet fog hozhatni. Addig, ardig kétféle nemzetközi jog van­, a háborús győzők­­joga és a legyőzöttek joga, • addig nincs béke még akkor sem, ha a vér-en- í­rást ideiglenesen fel is függesz­tették.­­ Nagy előnyöket lát abban, hogy a nemzetek szövetei­ :ér..i; tagjra; va­gyunk. Rámutat arra, hogy ez a körül­mény lehetővé teszi azt, hogy az álla­mok békéjét veszélyeztető kérdések el­­hárítására megteheti a megfele­lő intéz­kedést Utal az egyess­égokmány 13dk §-ra, amely szerint egyik állam sem­­ léphet fel a másik ellen támadólag, am­íg a vitás kérdést nem viszi nép­szövetség tanácsa elé. Apponyi ezután a lefegyverzés kré­dóséról beszél. Daruváry külügymi­­niszt­er állásához kötött lev­előrségi­ tu­datában olyan kijelentést tett, hogy nálunk keresztülvitték a­ lefegyverzést, a többi államokban azonban csak el­kezdték. Ami a lefegyverzés terén tör­tént, az az új európai érának leg­nagyobb báránya. Rendszere­ szabotálás folyik ezen a téren, a nemzetek egy része olyan fo­kig le van fegyverezve, hogy a belső rend fentartására sincs elég ereje, a másik rész pedig a háború előtti álla­potokhoz képest sokkal erősebben van felfegyverkezve. Ez nemcsak teljes ki­gúnyolása a lefegyverzés eszméj­ének, hanem egyenesen türszetesen és újabb veszélyt rejt magában. Ez a veszély éppen a nemzeti önérzet túlságos fel­duzzadása folytán rejti magában a rom­­­anyabb igazságtalanságokat. A meg­alázot­tság és az igazsá­­talanság meg fogja teremteni, amint ahogy Párisban­­ kifejezést adtam ennek a nézetemnek,­­ — mondotta Apponyi — a legsötétebb­­ kétségbeesések koalícióját, amely igen nagy veszedelem, bármilyen nagyhata­­lom álljon is vele szemben. A nemzetek szövetségének egyik legnagyobb feladata, hogy a le­fegyverzés kérdését a méltányos­ság, az egy­enlő elbánás és az igaz­ságosság szellemében oldja meg.­­ A kü­ügyminiszter útr azt mon­dotta, hogy a lefegyverzés a legyőzött államoknál­ vég­re van hajtva. Apponyi szerint, ebben a pillanatban, amikor a nemzetek szövetségeibe beléptünk, új helyzet állott elő. A lefegyverzés tekintetében a­­ trianoni diktátum volt irányadó, ívest azonban már nem ez a mérvadó, hanem a nemzetek szö­vetségének az a paktuma, amely , ezt a kérdést az egyes államok földrajzi fekvésének tekintetben vételével oldja meg. Magyarország fegyv­erkezésének kér­dése belépésünkkel új stádiumba ju­tott, mert az egy­ességokmány 8-ik cikke szerint kell most már ezt a kérdést eldönteni. Lehetséges, hogy azt fogják mondani, ha ezt a kérdést felvetjük, hogy igazságosnak tartják a lefegyverzésnek azt a fokát, ame­let a trianoni békeszerződés állapít meg, mindenesetre módu­nkban van jogunkat újra­­ érvényesíteni és teljesen legális után szólani azokról a sérel­mekről, amelyek Magyarországot a lefegyverzéssel és a fegyverke­zés korlátozásával, továbbá a tel­jesen­ rossz hadi kiegészítéssel érték. Apponyi ezután a kisebbségek vé­delméről szól. Ebben a tekintetben is előnyt jelent a népszövetségbe való belépésünk, mert jogunk van intéz­kedéseket követelni. Dacára azoknak az előnyöknek, amelyet­ felsorolt nem lett volna barátja annak a gondolat­nak hogy a nemzetek szövetség­ébe belépjünk, mert a nemzetek szövetsé­gének alapokmánya mintegy szente­síteni látszik az elszakított területek sorsát, van azonban az alapokmány­ban egy paragrafus, amely a szerző­dések revíziójának lehetőségét tartal­mazza Igaz, hogy nagyon szűk alló ez, de meg van benne a mód arra, hogy ilyen irányban is lépéseket sze­­­­hessünk.­­ A kisántáni demarsáról szólva fej­tegeti annak teljes alaptalanságát és­­ kifejti, hogy abban egy Magyarország ■ elleni rendszeres akció szimptomáját l­­átja. Magyarország fenyegető fegy­v­er-- mtnr­a .iuimuww Csütörtök, 1923 február 1. j.jjhJjfjg! gfn jjj vTN JH? t'o?*”rok iái pád..is nélkü­­­r—ri 1 " n,!". ni hida* in. cipzárról VJOJLc 13 O, kancanUban 400,­­2 i • o» arnn.vnuror.si. 4500 koronáiéi. ■ Videkle..nek 2­ ura a.a.‘ Oracher M&ndor vizig áll. togi-í nn­irvuekter DeKsen technikai vezero, Nép tziuáM apoá 40.­­ Keraa. a címre ügyelni-

Next