8 Órai Ujság, 1923. április (9. évfolyam, 74-97. szám)

1923-04-01 / 74. szám

Vasárnap, 1923. április 1. C&iBJS® fi magysr fenifaia legfiM­tosabb pss®iíiéi®i®ii®éli, flnisiSt m B®@8s®s€?iiiü p-sliftsls®., ss iir©giaI©Bn, a tad^mán^ és a mflvé-S3S«t l^gg#§§@£«BÜ!ͧ fcévdéSSlPOl. Sohasem volt a nemzeti kultúra olyan hatalmas erőtényezője a magyar­­ságinak, mint és.ipen mű, amikor meg­fosztottak bennünket minda’­ól, ami magyar értéket, magyar munkát repre­zentált, csak kultúránk maradt­ meg csorbítatlanul és fejlődik tovább. Nagy feladatok várakoznak nemzeti kultú­ránkra , amelyet ely sokszor megcso­dált Nyugati és oly sokszor megirigyelt Kelet: tökéletesen egybe kell for­rasztania a csonka­­nemzetet, hogy megerősítse, megszilárdítsa és biztos alapra helyezze a kibontakozás jövő útját. A kulturális problémák ma nem csehi irodalmi, művészeti és tudomá­slebalsberg Kunó gróf vallás- és közoktatásügyi miniszter, aki a nagy­­héten lakásán foglalkozik a gazdasági szakoktatási törvény­javaslattal, fogadta munkatársunkat és a kifejlődött be­szélgetés során közoktatásügyünk hely­zetéről, a jövő nagy kulturális felada­tairól, valamint saját kultúrprogramm­­járól a következőket mondotta: — A magyar kultúrpolitikának nem­­zeti katasztrófánk után két nagy fel­adatot kell megoldania. — Hihetetlenül megnehezedett a létért való küzdelem. Ebből a küzdő­­lentiből csak akkor tudunk győztesen kikerülni, ha a magyar közoktatás fel­szereli a nemzet minden rétegét azok­kal a gazdasági, mezőgazdasági, ipari és kereskedelmi szakismeretekkel, ame­lyek a sikeres termelésinek nélkülözhe­tetlen előfeltételei. Az egész iskolarendszerünket a megváltozott helyzethez képest át kell szervezni.­­ A második nagy feladat, amely megoldásra vár, hogy azt a gazdag és sok tekintetben eredeti magyar műve­lődést, amelyet a XIX. század folya­mán három magyar nemzedék kifej­lesztett, átmentsük egy jobb jövőbe. — Lássuk ezt a két feladatot egyen­­ként. — Belátásos emberek a kilencvenes évektől kezdve ismételten és ismételten óva intették a magyar szülőket, ne adják gyermekeiket a jogi pályára, ne akarjanak belőlük minden áron hiva­talnokokat nevelni, pedig akkor még megvolt Nagy-Magyarország 63 vár­megyéjével ,és 25 városával, a jelenle­ginél sokkal több szervezett­ állásával. Minden intelem hiábavaló volt, az­­ állami alkalmazásokba való özönlés mindig tovább tartott, ahol legfeljebb az egyéni lét fenntartásáról lehetett szó, a vagyonszerzésnek azonban leg­csekélyebb reménye sem forgott fenn. És ezt a folyamatot kétségtelenül elő­segítette az utóbbi fél század oktatás­ügyi politikája. Gimnáziumot gimná­zium után" szemezlek és ma ott állunk, hogy négy egyetemen és öt jogakadémián, nem kevesebb mint ki­lenc magyar jogi főiskola, működik l­egge Magyarországon — Saját tudósí­tónktól. Ú­nyos életünket vannak hivatva inten­zívebben foglalkoztatni, hanem ezek­nek a kérdéseknek dominálniuk kell a közéletben is. A magyar Feltámadás­ban csak akkor juthat méltó szerep a kultúrának, ha a kultúra szereteté­­ben egyesül a nemzet. Megszólaltattuk a magyar tudomá­nyos, irodalmi és művészeti világ ki­válóságait, hogy mondják el, mit tarta­nak ma kulturális életünk legfonto­sabb problémáinak, feladatainak és nyilatkozzanak a magyar kultúra jelen­­ helyzetéről és jövő kilátásairól. A nyi­­■­­lat­kozatokat i­s adjuk, és ebben az agrárállam­ban egyet­lenegy mezőgazdasági középfokú tanintézet sincs.­­ Sok ezerrel több jogi képzettség­gel bíró közalkalmazottja van Csonka- Magyarországnak, mint kellene és ma is még évente kereken ezerrel több jogászt képzünk, mint amennyinek el­helyezésére csak a legcsekélyebb re­ménységünk is lenne. Kérve kérem tehát a magyar szü­lőket és a magyar ifjúságot, ke­resse a termelő pályákat. — Súlyos helyzetünk vaskényszere szorít rá bennünket, hogy a gazdasági szakoktatást egyéb iskolatípusok meg­szorításával nagyarányúan kifejtesz­­szük. Ebből az átszervezésből a közép­iskolai és polgári iskolai tanítósze­­mélyzetre hátrány nem fog származni, mert a gazdasági irányú, középfokú intézeteknél is a közismereti tárgyak oktatása reájuk fog várni. — Az idők jele volt — folytatta a kultuszminiszter programmjának ér­­dekfeszítő ismertetését — hogy a bol­sevizmus összeomlása után kulturális téren első nagy tettünk a közgazdasági fakultás megalapítása volt. Amit a fő­iskolai téren ezzel az alapítással kezd­tünk, ugyanezt kell folyta­tnunk most a középfokú és a népoktatásban. Középfokú kereskedelmi iskoláink van­nak, ipariak, sajnos, már sokkal ki­sebb számban, mezőgazdaságiak egy­általában nincsenek. Azzal a gondolattal foglalkozom tehát, hogy különösen mezőgaz­dasági népességgel bíró helyekért a meglevő középfokú Intézeteket mezőgazdasági irányú iskolákká szervezem át, nagyobb városok­ban pedig egyik-másik eddigi kö­zépiskolát ipariskolává óhajtom átalakítani. — Egész népoktatásunkba is sokkal inkább előtérbe kell lépni a mezőgaz­dasági szakoktatási mozzanatnak, mint ahogy eddig történt. Egy, a gyakor­lati szempontok kikapcsolásával fel­épített és túlrigoraóc­n ideális szem­pontoktól vezetett népoktatás távolról sem éri el a kitűzött túlmagos táncé!­, hanem csupán gyakorlattataen embe­­r­eket nevel. — Primum vivere, dem­ philoso­­phare — előbb élni kell és csak azután lehet filozofálni, ezen a vezérgondo­laton épül fel az a gazdasági szakok­tatási törvényjavaslat, amelyen hóna­pok óta dolgozunk s amely felöleli a népoktatást, a középfokú és felsőok­tatást, mezőgazdasági, ipari és keres­kedelmi oktatást egyaránt.­­ Mikor azonban extenzivitásában megszorítjuk a humanisztikus okta­tást, annál intenzívebbé kell tenni azt azon a téren, ahol megmarad. Én például egyénileg a görög nyelv kötelező tanítása nélkül gimnáziumot el sem tudok kép­zelni. — És abban a pillanatban, amikor nem kényszerítünk be mindenkit a gimnáziumba, amikor minősítési tör­vényünk nem követeli meg többé a legtöbb álláshoz a gimnáziumot és az azon felépülő főiskolát, akkor, — de csakis akkor­a az elit számára (min­den nemzetben kell pár ezer finom fejnek lenni), igazi gimnáziumokat kell szervezni. Ha a gyermek a szülői házban folytonosan azt hallja, hogy mire való az a latin és a fiú Hora­­tiussal és Tacitussal azzal a gondolat­tal foglalkozik, hogy idejét egy hiába­való dologra pazarolja, akkor a taní­tás sikeres nem lehet. Majd, ha a megmaradó gimnáziumokat osztá­­lyonként 26—30 gyermek fogja csak látogatni és ott a humanisztikus tár­gyakat komolyan és behatóan mű­velni, akkor lesznek igazi gimnáziumaink. — A magyar művelődés megmen­tése ennek a generációnak egyik leg­nemesebb feladata. Sokan kifogásol­ták, miért tartunk fenn négy egyete­met és rámutatnak a költségek magas voltára. A költségeknek azonban túl­nyomó nagy 7 százalékát­­ a klinikák fenntartása emészti fel, ezek pedig egyben kórházak is. Hogy ha egyete­meinket megszüntetnénk, a költségek számottevően nem apadnának, csak a klinikai budget menne át, mint kór­házi költségvetés a közoktatásügyi tárcából a népjóléti tábcába. De egyéb­ként is — egyetemek nélkül számot­tevő tudományosságra még csak gon­dolni sem­ lehet. Elég baj, hogy közel félszázadig mindössze csak két egye­temünk volt, amikor a tanszékek cse­kély száma miatt tudományos pályá­ról beszélni sem lehetett. Hiszen ha egy-egy tanár hosszabb ideig műkö­dött egy-egy katedrán, az illető tan­szakban egy egész nemzedék nem is juthatott tanszékhez. .­ .­ Tudományos Akadémiának nyújtott állami szubvencióval, a Gyűj­temény egy­etem szervezésével, a m­ag­­ közgyűjteményeink hiányának után­pót­­l­áí,­,­áva-, a Kisfaludy-társaság támoga­tásával, a Magyar Jogászegylet kebelé­ben a Deák Ferenc­ Bizottság megszer­vezésével és támogatásával, a Törté­nelmi Társulat bécsi kutatásainak és más hasonló intézkedésekkel új lendü­letet iparkodunk adni a magyar tudo­­mányos temetésnek* — Persze, minden alkotó munká­nak egyik nélkülözhetetlen előfeltétele az anyagi erő. Állami pénzügyeink mai helyzetében, valutánk mai elértéktele­nedése miatt nagyobb alkotásokra alig gon­dolhatunk. Még az átszervezésekhez is csak félve nyúlhatunk, minden rendszabály ren­geteg összegekbe kerül. Pécsett, ahol városi mivolta ellenére ezer felé jár a beiskolázatlan állami elemi iskolai tan­kötelesek száma, egy középméretű elemi iskolát építettünk, amelynek költsége meghaladta a 100 milliót. És mennyi iskolát kellene építenünk az alföldi tanyákon, ahol katasztrofális az iskolahiány. Még mint a miniszter­elnökség nemzetiségi osztályának fő­nöke egy korlátolt példányszámban kinyomatott memorandumomban rá­mutattam Wekerle Sándor akkori mi­niszterelnök előtt, milyen elhibázott népiskolai politika volt állami iskoláin­kat nemzetiségi vidékekre vinni. „Gon­doljunk a magyar vidékekre — írtam 15 évvel ezelőtt — mert amit ott alko­tunk, az­­egy nemzeti katasztrófa ese­tén is megmarad fiaink számára.“ Sza­vamnak akkor nem volt foganatja. Például Trencsén megyében még irtványo­­kon is, messze a falvaktól, kis kastélyszerű állami iskolák épül­tek, hasonló akció volt tervbe véve Mára­­marosban, az Alföld tősgyökeres tanyai népe pedig emberöltőkön át iskola nél­kül nő fel. — Néhány hónap múlva lesz tíz éve, ahogy a közoktatásügyi minisztériumban­ államtitkár lettem és egyik első lényem 1914 elején az volt, hogy felállítottuk a tanyai iskolák há­lózatának egy teljes programmját, melynek végrehajtását az év júniusá­ban a háború kitörése akadályozta meg. Most megint előves­zem a porlepi aktákat. Vájjon meg fogja-e engedni az állam pénzügyi helyzete, hogy számottevőt tudjunk alkotni titkos tanácsos, az Országos Közművelő­dési Tanács elnöke: — Amikor az Országos Közművelődési Tanács megtisztelő bizalmából az elnöki szék­ betöltésének nehéz feladata reám hárult, tisztában voltam azokkal a nehéz­ségekkel, amelyeket az adott viszonyok között a társadalmi­­egyesületeknek be kell tölteniük. * A társadalom munkája az iskolán kí­vüli népoktatásban nem nélkülöz­hető. Magyarországon az analfabéták oktatásáról tervszerű tudatossággal 1903-ig az Országos Közművelődési Tanács megalakulásáig szó sem volt.­­ Ugyanígy nem volt szó rendszeres népies ismeret­terjesztő előadások tartá­sáról sem. Az a száztízezer analfabéta, akiket az Országos Közművelődési Tanács tanfolyamai vezettek be országszerte az ismeretek elemeibe, az az­­egymilliónál több felnőtt, akik évente népszerű elő­adásokon hasznos .Ismeretekhez jutottak, bizonyíthatják, hogy a társadalom szervei munkásságukat jól végezték.­­ Csakhogy az idők változtak, uj helyzetek teremtődtek. A társadalmi egyesületek elszegényedtek, a telkekben nagy­ eltolódások áttoltak elő s a társada­lom nyugalma különböző jelszavak, irá­nyok és igyekezetek következtében fene­kestül felkavarodott. Az eredményes mun­kához ké­t tényező szükséges: megértő, meg­szervezett társendok­.- is. pénz. tvplvjisberjz Kiadó gróf Őexcellenciájával lefolytatott tárgyalásaink szerencsésen határolták e-­ azt a területet, amelyen az iskolán kívüli népoktatást illetőleg a társadalmi intéz­ményeknek mozogniok kell, másfelől­­ pedig biztosították a szabad mozgás elen- Kleffelsberg Kunó gróf kultuszminiszter elmondja Közoktatásunk szomorú helyzetét. — Megjelöli az uj irányokat. — Bejelenti, hogy a gazdasági szak­­oktatásról készül a törvényjavaslat.­­ A miniszter nagyszabású kultúrprogrammja. 3

Next