8 Órai Ujság, 1924. január (10. évfolyam, 1-26. szám)

1924-01-01 / 1. szám

■ i S /' Birii-i ^ j.^ A léwi szám éra 600 korona. \ * —MTi'W n 1 M»g»Mwisi»iiw»«i^^ i j-i,>. < Budapest, 1924 januuer 1,______ Kedd, X. évfolyam. 1. sz* eXOFiZtlfcsi ÁRAK egy hóra 10.000 ti. negyedévre 30.000 a Egyes szám ára hétköznap 5001 vasárnapokon 600 K, Külföldre a * elöfizetes vétsicíneét simítjuk, Ara Ausztriában : MátiuEpapo: 2990 ». Kor vasárnapon 2500 o Kor. Felelős szerkesztő: Dr.­­DÁNYI EMIL trsas. SZERKESZTŐSÉG: Vili., SOKK SZILÁRD-UTCA « Terdtas József 105-00. f. 105-01. J. 105-02. KIADÓHIVATAL: Vili., JOZSEF-HURÚT 5. SZÁM. Itltofon. Jőzsei 43­­ 53 t. 63 f. 23—84. L­á » A magyar Archipelagos. Irta: Mikszáth Kálmán. Reflexiók nak*@fifi Min­taiy IliiSfSféhe*. irfsE Károlyi Imi3®. Valamikor egységes nemzet volt, egységes területen. Azután jött a katasztrófa. Négyfelé haladt a te­rület: elborították a forradalmak zavaros hullámai, összeomlottak nemzeti egységének pillérei, fékte­len hordák garázdálkodtak végig rajta, sarkaiból kiforgatták a ren­det, szélleltépték társadalmát, meg­­■bontották felekezeti békéjét. *" versengő pártok széthasogattak po­­litikailag, lelkiismeretlen ka­lan­­í. kől ", zavfüvtoru-Kr. * v­­2 egy u.stól* 1 * els­z­ ikadt részeket Vp­rí ■ ágeskedés ke­serű tengere, mint ezernyi apró szigetet, amelyen széttagolva él a magyarság. Minden szigetnek más a törzsfőnöke, mások a céljai, tö­rekvései, erkölcsei. És mások a bálványai. A bálványok köré bon­cok és főboncok sereglenek, aki­ket éktelen lármával táncolnak körül híveik. A bálványok körül hódít a pusztítás kultusza: a bál­ványok sarlatánjai irtó harcot hirdetnek más bálványok sarlatán­jai ellen. Ha e szigetlakók egymás mellett élnek is, nem élnek egy­más megbecsülésében, ha koron­­kint egy-két törzs boncai egy kalap alá ved­­ik is rakoncátlan hívei­ket, az sohasem a közös áldozat, de mindig a közös zsákmány je­gyében történik. Ami kiveszett a szigetvilág lakói közt, az az össze­fogó érzés: a közös sors, a közös kötelesség, a közös áldozat, a kö­zös jövő érzése. Ismét egy esztendő keserves vergődését zártuk le. A magyar­­Archipelagos fölött, még mindig Bethlen István uralkodik, de a törzsfőnökök uralma is csorbítat­lan. Bethlen István nagyot nőtt ez esztendő alatt, de a szigetlakók nem nőttek eleget, hogy kiszaba­díthatnák magukat szűk szigetvi­lági gondolkodáskörükből. Beth­len István még mindig a törzsfő­nökök szájába feszíti a zablát és nem az Archipelagos lakosait kor­mányozza bele az egységes nemzeti lét révébe. Ezért édeskevés az, amit azon fölül, hogy­­ megéltük, pozitív eredményképp erről az esz­tendőről följegyezhetünk. Ahol egy nemzet sorsában a lét vagy nem lát problémája oly nyersen van fölvetve, mint nálunk, ered­ménynek ez is eredmény, amely-­ hez azt is hozzátehetjük, hogy az el riasztó gyűlölködés vizei mintha szikkadni kezdenének, az egyes szigetekben itt-ott mintha tisztul­­tabb fölfogás kapna lábra, a közélet Zebvásárán mintha a komoly kö­telesség szava is hallhatóvá válna az érdekek nagy versenyfutásában a hatalom, a pénz, az elvek orszá­gos hajszájában mintha egy tempó­beli lassulás állott volna be­. Egye­­­­bekben ez az esztendő is megdöb­bentően hasonlatos volt elődjéhez.­­ A kirakatban, a parlamentben több botrány és marakodás folyt, mint alkotó munka. Ha hazaküld­­ték, nem dolgozhatott, ha össze­hívták, legott oly vihart támasz­tott, mely halomra döntötte, amit kormányférfiak a szünet alatt is építettek. A közéletben nem folyt építés, csak rombolás, vállvetett munka helyett civódó rágalmazás, hajsza a hatalom felé, ódzkodás a közkötelességek alól, tülekedés a közjavak után és szabadulás a közterhek alól, nagyhangú pro­paganda a pártszervezésre és semmi energia az országalkotásra. A munkátlanság meddő esztende­jében sűrűn születtek a pártpro­­grammok, új jelszavak, új pártok. Ezt az esztendőt is jellemezte a kis kaliberek olthatr­an szomjú­sága a nagy szerepek után, ha ön­célról volt szó s a történelmi érzék teljes tompultsága, ha nemzeti cél­ról volt szó, épúgy tarkázták med­dőségének egyhangúságát a hata­­lomsóvárok puccsai, mint az er­kölcsi alapot nélkülözők fetihéjázó ítélkezései. És amíg a kirakatban ez a báb­játék lefolyt, a magyar társadalom rétegeiben is tovább folyt a végze­tes földcsuszamlás. Az erkölcstelen gazdagodás és az érdem­letlen nyo­­m­i korbasülyedés határainak kiter­jeszkedése megmozgatta a gazda­sági talajt a magyar középosztály­ alatt. A gazdasági talaj megingásá­val sülyedni kezdett az erkölcsi talapzat is. Az anyagelvűség na­ponta százezrével szedi neofitáit abból az osztályból,­ ahol sokáig a közkötelességek önzetlen gya­korlása, a lemondás és áldozás készség erényei gyakoroltatták. El­hagyatottan, mert a politika újra törődik vele, hirevesztetten, mert sokszor vissza''Kel, erényeivel nap­­­r­ól -napra sülyed a régi magyar­­ állam fönntartó oszlopa, részben a nyomor, részben a hű­n ingová­­­­nyaiba. És a háttérben a nép,­­ minden állami felépítménynek­­ alapja, bizalmát vesztve vezetői­ben, akiktől soha lelki táplálékot nem kap, elmerülve a kór anyag­­elvűségébe, a feléje kiáltozott jel­szavak zugó áradatában elkábulva, erejét érezve, de ereje mikénti föl­­használására ki nem oktatva, né­mán nézi a gyalázatos játékot, amely nevében történik s néma­. Tisztességes gondolkozása és épeszű magyar embert undorral vegyes harag és szégyenérzés kell hogy eltöltse, ami­kor ezt a könyvet olvassa. Sándor lesz azonban a praedom­mans érzés. Ennek­­ az embernek ült fel a nemzet túlnyomó­­ része és ennek az embernek kezébe­­ tette le sorsának irányítását, nemzeti­­ létének talán legkritikusabb pillanatá­­t­ban. Ennél szégyenletesebb fejezete­­ nincs a magyar történetnek. A könyv­­ pedig annyira hű képét adja állítóla­­­­gos írója határtalan felületességének, könnyelműségének, fogyatékos felelős­ségérzésének, lelkiismeretlen­ségének,­­ népszerűséghajhászásának, hiú és ön­­­telt szereplési vágyának és perverz , gondolkozásmódjának, hogy Magyaror­szágon belül aligha tehet kárt nemzeti szempontból és a forgalombahozataltól való eltiltása szerintem fölösleges volt. Csinálhat azonban lényeges kárt­ kül­földön, főképen a velünk szemben még mindig ellenséges érzelmű,, közvéle­ménnyel bíró országokban és nagy hiba lenne, ha megfelelő,­minden rész­letre kiterjedő, válasz nélkül maradna. Állítólagos írójának mondom Károlyi Mihályt, mert ő maga ezt a könyvet igy ahogyan az megjelent, nem írta. Szolgáltathatta hozzá a hazugságok és félhazugságok tömkelegéből álló-; anya­got, jelöntve azt saját zavaros gondola­taival és egészségtelen szubjektív érzel­meivel, de az egészet átfésülnie,­ sajtó­­­nie rendeznie, voltaképen megírnia olyan valakinek kellett, aki magát ér­­telmesen és helyesen tudja kifejezni, holott Károlyi Mihály grantamtikailag ás orthographice helyesen írni egy nyelven sem tud, magyarul nem, Jel­ságában félelmetes sötét fellegként borul az ólmos magyar politikai horizont fölé. S az uj esztendő küszöbén, az örökkévalóság óceánja fölött, mely már annyi népet és nemzetet nyelt, el, mint vízcsepp lóg, a magyar jövő. A történelem ismert nemzeteket, amelyek sorsdöntő percekben hasz­talan kiáltoztak az államférfi után. A mi államférfiunk hasztalan ke­resi a magyar Archipelaguson a nemzetet. lemző rá nézve, hogy könyve egyik fe­jezetének elején Catilinát dicséri és Ci­cerót ócsárolja, normális és becsületes gondolkodású emberek szemében ez­által saját morális inferioritásának akaratlanul újabb bizonysággal szol­­gálván. Jellemző rá nézve, hogy vörös fonál­­ként húzódik végig könyvében az a tel­jesen pathologikus jel­enség: a saját fészkébe való helyt indítás; saját fajtá­jának, osztályának, őseinek, családjá­nak, családi tradícióinak ócsárlás­a, ki­­figurázása, piszkolása. Ezen kedvtelésé­nek teljesítése szempontja él minden­féle kisebb-nagyobb hazugság, k­iabálás konveniál neki. A szatmári békét meg­­kötő Károlyi Sándorról példának okáért épp oly jól tudja­m, mint én, hogy soha semmiféle, donaciót nem ka­pott József császártól, hogy családunk­ban egyáltalában soha sem volt sem­miféle „donációs" birtok, mégis tet­­szik neki. enn­k ellenkezőjét állítani, mert­ ez feltűnési vágyának, népszerű­­­séghajhászásán­a­, állítólag­osan vele­született hyperdemokratikus hajlamai­nak és gondolkozásának a való tényál­lás ellenére .",ég fele­ még jobbén. Rólam azt állítja, hogy személyes gyűlöletből támadtam őt, meg és leg­­főképen , azért, mert birtokára fájván a fogam, haragudtam, hogy megháza­­sodásam folytán nem tudtam azt „meg­­kaparitani“. Azt mondhatnám erre, hogy „Wie der Schelm ist, so denkt er“, hogy ez ismét jellemző világot vet arra, aki valakit a legkisebb alap nél­kül ilyen is annyira csúnya, mint os­toba Insemm­ációval illat. De nem ezt mondom, hanem azt, hogy ő épp olyan

Next