8 Órai Ujság, 1924. október (10. évfolyam, 205-231. szám)
1924-10-01 / 205. szám
2 Heves Qi közel Shanghai borul. Csang-Cso-Lin vérdíjat tűzött a kínai köztársasági elnök fejére. London, szept. 30. Mukdeni távirat szerint Csang-Cso-Lin tábornok főhadiszállása közli, hogy Vu-Pej- Fu tábornok szeptember 28-án éjjel két támadást intézett a vele szemben álló sereg ellen, de mind a kétszer súlyos vereséget szenvedett. Közel 500 katonája a csatatéren maradt, mintegy 1000 megsebesült és igen sok katona, valamint nagy mennyiségű lőszer az ellenfél kezébe került. London, szept. 30. A Daily Mail jelenti Shanghuhah Shanji hai védői azzal, hogy egy veszedelmes ívet lerövidítettek, a közvetlen áttörés veszélyét elhárították. Négyszáz sebesült Shanghaiba érkezett. Ifjabb sebesülteket várnak. Közlik, hogy Csang-Cso-Lin ötvenezer font sterling jutalmat tűzött ki annak, hogy Csao-Kin kínai köztársasági elnököt, vagy Vu-Bej-Fut elfogja és tizenötezer fontot tűzött ki a két vezető férfi fejére. London, szept. 30. Mukdenből jelentik a Daily Mail-nek. Csang-Cso-Lin tábornagy hivatalos jelentése szerint" szeptember 25-én éjszaka Vu- Pej-Fu tábornok csapatai .Jeheltól északkeletre, Pekingtül 150 mértföldnyire, megtámadták csapatait. Csang Cso-Lin a támadókat visszaverte. Másnap este az ellenség, miután erősítést kapott, újabb harcot kezdett. A csata egész éjjel tartott és az ellenség ismét komoly vereséget szenvedett. A mukdeni második hadsereg most déli irányban nyomul előre. Az ellenség ebben a csatában 500 halottat, 1000 sebesültet és igen sok foglyot vesztett. Nagymennyiségű lőszer is Csang-Cso-Lin kezébe került. London, szept. 30. A Times jelenti Shanghaiból, hogy a kiang-csui csapatok támadása az egész napon át tartott. A Sin-Ho ellen, Shanghaitól húsz mértföldnyire északnyugatra, egészen a vasútvonalig intézett támadást nehéz tüzérségi tűz kísérte. A támadást több egymásra következő gyalogsági támadással hajtották végre.. Csang-Cso-Lin csapatai megtartották állásaikat. London, szept. 30. Mint a Daily Mallnak Shang Kadból jelentik, a Kiang-Csu és Alse-Kiang tartományok katonai kormányzói közti polgárháború Shanghai ellen irányított általános támadássá fejlődött. Heves tüzérségi előkészítés után vasárnap körülbelül 20 mértföldnyire a város falain kívül megkezdték a bábom legerősebb támadását. A szentben álló felek közül egyik sem tett jelentékenyebb előnyre szert. Korunk hőse Ősszel a Balaton partján. Csípős szél fúj a víz felől. A vakon, avarba’ járok. Hol a kék ég, hol a jó kedv. Hol a nyár, virágok, lányok? Hol van minden, ami szép volt? S hol van az én nyári kedvem'' Amióta erre jártam. De bús őszi legény lettem! Miért kell ennek igy lenni? Miért jön ősz, tél a nyárra? Hervadás miért a szívre. Zúzmara, dér a virágra? S télre várva, mért kínlódni. Mikor már mindennek vége? Nyarak után méri bemenni Életoltó miiden télbe? Mért kell borús őszi napon Vizek partján álldogálni És a múltat siratgatva Zord téli jövönkre várni? — Hát miért vársz? — zúgja vissza feleletül, a Balaton kivonató hullámfodra. Mintha egy fehér árny lenne. Sírba szállott szép emlékek ~ Hívogató fehér lelke ... Vértessy Gyula. A tartós béke. írta Zsoldos Benő. ' Kerülő után, 'Argentínából nagyon érdekes és megszívlelésre méltó tartalmú küldeményt hozott részemre nemrégiben a posta La Pia láboti. Egy tetszetős kis füzet: rövirat, elől az angol szöveg, utána pedig ugyanaz — kínai nyelven. — avagy miután a kínaiak hátulról kezdik az olvasást: előbb jön akínai szöveg, aztán ennek az accul for^a, ^ &..*•vétségé“ bocsátotta ki ezt a kiáltványt, amely szövetség a messze kínai birodalom Kiangsu tartományának Wen Chong Ko nevű városában alakult „e boldog év első holdjának tizenegyedik napján", hogy a világháború által elgyötört emberiség között a szelíd béke és emberszeretet igéit terjessze. A röpirat egy kínai tudós férfiú, Tu Zao Cilimig munkája, kinek az állandó béke fenntartására vonatkozó javaslatait a múlt télen már a Moral Welfare Society magáévá tette, s akit most az Emberiesség Szövetsége kért fel arra, hogy — mint a bevezető sorokban írják: — „világosítsa fel a világ szenvedő népét azáltal, hogy jelölje ki neki a helyes utat a tartós béke felé". — Talán nem lesz érdektelen, ha az alábbi sorokban megismertetem e lap olvasóival az érdekes röpiratnak — mely egyébként Sanghai-ban került ki a sajtó alól a ,,The Commercial Press Limited" fordításával és nyomásával, — leglényegesebb érveit és gondolatmentét. Hogy elérjük az igazi békét, először is meg kell értenünk az Emberiesség alapelveit. E megértés nélkül naponkénti cselekedeteink csakis a háborúságok előidézéséhez fognak hozzájárulni. Az emberek gyakran békét hirdetnek, mialatt külső tetteik öntudatlanul lerontják a békének összes reményét. Nemcsak hogy az ilyen emberek nem gondolnak arra, hogy tetteik és szavaik ellentétben állanak, hanem általában a közönség sem törődik az ilyen ellentmondó helyzettel,egyszerűen azért, mert az Emberiesség elvéről fogalma sincs. A mai kor teljesen különbözik azoktól a rég elmúlt időktől, mikor az érintkezési lehetőségek még fejletlenek voltak, s amikor puszta elszigeteltségből, a béke egy törzs vagy faj körén belől egy időszakra volt biztosítható. De a feltételek már megváltoztak és széles látókörű politika kell a béke biztosításához, miután a béke most olyan probléma, melynek megoldásától fújftji minden osszály biztonsága és az emberi nem való élete. Bárki oldja is meg ezt a problémát, az e kor megváltója lesz. A civilizáció értékét a világra nézve azok a jótétemények szabják meg, amelyekben ez a nemzeteket részesíti. A mai korban a természettudomány legelmésebb találmányai az Emberiesség lerombolásának eszközeivé válnak. Ita ez az állapot tovább így tart: a civilizáció halálos veszedelembe kerül. A karhatalomnak az egyes országok által végrehajtott kiterjesztése veszélyeztetni fogja a nemzetközi biztonságot és rossz példát állít fel a népek előtt. Azok, akik kijátszáshoz és joghipráshoz folyamodnak, tényleg lerontják a világ békéjét és elvetik a bosszúállás magvait. Az „emberiesség" -tó mindenki előtt ismeretes, de kevés ember érti meg annak rejtett alapelveit. Ez az Emberiességnek általánosan ismert és mégis titokzatos természetéből származik. Az emberek alig tudják, hogy az Emberiesség az ő benső személyiségüknek a része és hogy az ennek alapelveit sértő cselekedetek világháborúsághoz vezetnek. Nem kell azt gondolnunk, hogy az Emberiesség csak egy puszta fogalom, természetfeletti hatalma van, melynek a mai kor legerősebb országai is félnek ellenszegülni. Egyik sem meri magát nyíltan az Emberiesség ellenségének elismerni. A legutóbbi európai háborúban azok, akik semmibe se vették az Emberiesség szabályait, valamennyien tagadják felelősségüket a háború kitöréséért. Miért kellene a világ leghatalmasabb országainak oly nagy figyelmet tanúsítani az „Emberiesség" üres fogalmával szemben? Ez is mutatja, hogy az Emberiességnek olyan hatalma van,, amely legyőzhetetlen. Hogy a jelenkor béketörekvési nem vezetnek eredményre, annak az az oka, hogy a zászlóvivők legnagyobbrészt önző célokra alapítják terveiket. Az Emberiesség őszinte és nem ir elő feltételeket. Ha az emberek ezt megértik, felül fogtják emel.. . Olyan tekintélye , van künn és bernit egyaránt, hogy elég, ha csak az asztalra ül és az erélyes kézmozdulatra elvégül azt a csoport, amelyik ma erőszakosan ismét szerephez akar jutni. A politika útja nehéz és tövises, de amikor kijelölte magának ezt az utat, járja is végig és érezze maga mögött az ország józan közvéleményének mindennél erősebb támasztékát. , Az újjászületést, a gazdasági talpraállást, a mérsékelt és középutas politikától várjuk, s Bethlen, aki annyi keresztény, türelemmel adta oda önmaga az ország szolgálatában most érvényesítse energiáját is és akadályozza meg az elkövetkező veszedelmeketkedni önzésükön. De amíg az bekövetkezik, az emberek cselekedeteit azok az önző feltételek fogják irányítani, melyek mindig megtorlásnak vannak kitéve; minden tudományos ismeretük arra fog szolgálni, hogy növelje a rosszindulat felhalmozódó adósságát, mely egyre súlyosabb lesz, amint az idő halad és amelyet minden időben keserűbb bosszúval kell lefizetni. Az emberel elveszítik eredeti emberi természetüket és lezüllenek az erősen anyagias életbe. Valóban, az ilyen emberek okai a jelenlegi zűrzavaroknak a világon. Különös eljárási módokat akarnak alkalmazni azért, hogy rögtönös előnyökhöz jussanak, a legcsekélyebb tekintet nélkül a józan észre, vagy a következményekre. A világot nagyjában az Emberiesség álláspontjáról bírálva, valóban vannak néhányan, akik szeplőtlen lelkiismerettel és igaz emberi természettel mehetnek át az életen. „Bárcsak volna meg bennem — így sóhajt fel fejtegetései során Tu Po Chiang a néger-felszabadító Lincoln kitartása, hogy kiterjeszthetném az Emberiesség elvét és felszabadíthatnám a materializmus emberi rabszolgáit." . Az ember értelem dolgában felette áll a világegyetem mindezt más teremtményeinek és ellenőriznie kellene az anyagias szándékokat és céljai szolgálatára kellene azokat alkalmaznia. De az által, hogy elveszti saját emberi természetét, éppen eme célok rabszolgájává lesz. EZ magyarázza meg ezekben az anyagias időkben az emberi lényeknek azt a hajlandóságát, hogy visszaforduljanak a barbarizmushoz. A világegyetemet egy isteni Akarat hozta létre, mely két elemet egyesít magában: a Teremtést és a Tökéletességet. Egyiket sen lenne szabad szem elől téveszteni. A tudomány új mezőket teremthet, hol az anyagok sajátos tulajdonságait hasznunkra fordíthatjuk, ámde egyedül az Emberiesség fogja képessé tenni az embereket arra, hogy a munkájukat befejezze. Ha meg nct® Energiát vár a közvélemény Bethlentől a rendcsinálásba Meg kell akadályozni a jobb és baloldali felforgatást, politikai és társadalmi békét a szélsőségek lehetetlenné akarják tenni. — A miniszterelnök ne hagyja elgáncsolni a rekonstrukció munkáját. — Egy előkelő politikus nyilatkozata a helyzetről. A csongrádi bűnper tárgyalása az egy-két hónapos viszonylagos szélcsend után újabb viharok előidézője lett a belpolitikában. Rakovszky Iván belügyminiszter nyilatkozata, amely a nyomozóhatóságok munkájáról, nehézségeiről és az igazságszolgáltatás szerveinek a nyomozóhatóságokkal szemben megnyilvánult magatartásáról szól, a politikai és társadalmi életben egyaránt nagy feltűnést keltett. A helyzet ma olyan kritikus, hogy minden higgadt és tisztánlátó vélemény nagy súllyal esik a latba, éppen ezért megkérdeztünk egy igen előkelő politikust, aki ma távol áll ugyan az eseményektől, de szava mindenkor meghallgatásra talált a közvéleményben és aki a következőket mondotta a 8 Órai Újság munkatársának: — Megdöbbenés fogja el az embert, ha objektivitástól vezetve ma körültekint a magyar politikában. Nézzük csak mi a helyzet: Bethlen István gróf óriási erőfeszítéssel fáradhatatlanul járja a külföldet és elkövet mindent, hogy megfelelő összeköttetésekre tegyen szert számunkra, a politikai és gazdasági érvényesülésünknek lehetőséget teremtsen. Már most ahelyett, hogy minden hazafiasan érző oldalról hozzájárulnának munkásságához, a legkülönbözőbb utakon, de feltétlenül egy céllal akarják egyes csoportok az országot a konszolidációtól visszatartani és ismét abba az állapotába sülyeszteni, ahol Bethlen kormányzása elején állott. Mintha egy láthatatlan karmester egyetlen nagy orchesterbe fogná össze a politikai muzsikusokat, jobbról és balról harmonizálnak a legkülönbözőbb elemek a felforgatás nagy koncertjében. A napokban felhangzott Budapest utcáin a Marseillaise és az Internacionale dallama, nyomban utána véres tüntetésben csapott fel a tömegindulat. Azt hittem, hogy a gazdasági problémák ma sokkal elevenebb erővel követelik a józanul kitűzött célok tisztességes eszközökkel való elérését, semhogy a munkásságot lelketlen izgatással utcai botrányokozásba lehessen belevinni. És mégis sikerül a Proppereknek és társaiknak néhány száz embert odáig vinni, hogy az elmúlt forradalmi esztendők hangulatát, mintegy rossz álomképet, újra felidézzék. Lehetetlen, hogy a józani munkásság ezzel közösséget vállaljon, mert hiszen a munkásság arra törekszik, hogy gazdasági konszolidáltságunk révén megélhetését biztosítsa és a munkásság tisztességes vezetőinek is ezt az igyekezetet kell vallania. Bizonyára tisztában is van a munkásság vezetősége azzal, hogy csak normális viszonyok adhatják meg a munkásság helyzetének a javulását, s lám, ezeknek a vezetőknek nem csekély hányada mégis a politika felé hajszolja a tömegeket és gazdasági jelszavakkal a szélsőségekbe viszi, mintha csak ugyanott akarnák folytatni, ahol 1919-ben abbahagyták. — Az Internazionale éneklésével majdnem egy időben a másik szélsőség behatol a szolnoki törvényszék tárgyalótermébe és onnan indítja meg a maga propagandáját. Iszek az emberek, akik magukat fajvédőknek nevezik, már jó ideje saját kisded játékaik elősegítésére próbálják hangolni az országot és nem riadnak vissza — mint ahogy ezt a Cegléden elhangzott beszédek is mutatják — a népgyűlések emelvényeit kritikátlanul kiaknázni. Gömbös Gyula nemcsak a mérsékelt középút politikája ellen kel ki ésnemcsak szélsőségeket hangoztat, — amelynek horderejét ő, mint politikai újonc talán megítélni sem tudja, — hanem olyan politikai célokat szolgál, amelyek egyáltalában nem adják meg egy parlamenti kormányzás lehetőségét. — Ha a sajtót nézzük, ezeket az egymással szembenálló, de egyforma erővel megnyilvánuló szélsőségeket, ott is megtaláljuk. A magyar sajtóban ma kábító hangzavar uralkodik. Felelősségérzet nélküli bírálat, rágalimazás, üresMlszavak hangzatos propagálása: ez adja meg a szélsőségeket szolgáló sajtó politikai erőkifejtéseit. Amíg egyik oldalon véres bombamerényleteket kisded játékká akarnak leegyszerűsíteni, a másik oldalon arra vállalkoznak, hogy szószólói legyenek a Hatvany Lajosok, Gábor Andorok, Garami Ernők és Biró Lajosok hazatérésének. És ez így megy az utóbbi hetekben napról napra. — A politikai béke már valamennyire helyreálott. Útban volt a társadalmi béke is és most ezt a készülő békét újult erővel akarják felforgatni. Hogy miért, arra észszerű magyarázatot nem találok. Másra nem irányulhat ez az igyekezett, mint csak a belpolitikai helyzet irritálására, hogy ilyen módon az egyik vagy a másik szélsőség a momentán helyzetet kihasználva a félrevezetett közi véleményben megerősödhessék és a polikai érvényesülés így megtalálja. A legszomorubban jellemző Rakovszky belügyminiszter nyilatkozata, amelyben védelmet kér a közigazgatás emberei számára és garanciákat arra, hogy hivatali esküjük szerint eljáró közegek a szolnoki eseményekhez hasonlóknak a jövőben nem lehetnek többé szenvedő részesei. Egy belügyminiszter szájából keserves dolog ilyent tudomásul venni, mert ez azt jelenti, hogy a szolnoki tárgyalóterembe is beszivároghatott a politizálás egészségtelen levegője. Ha ez így megy tovább, a gazdasági rekonstrukció küszöbét, amely előtt most állunk, aligha tudjuk átlépni. Minden eddigi munka, minden eddigi fáradozás semmivé válik és visszasülyedünk a legkétségbeejtőbb bizonytalanságba. — Kimondom nyíltan és határozottan: itt Bethlen István grófnak, a kormány elnökének magának kell az ügyeket kezébe venni. Magának Bethlennek mondom, annak a Bethlennek, aki öntudatos és megingathatatlan magatartásával megteremtette a belső béke lehetőségét és megjárta a politikai és gazdasági megerősödéshez vezető út első etappját. Azok az eredmények, amelyeket ő felmutathat, most már kötelezettséget rónak rá. Bethlen megtalálta a módját, hogy kimehessen külföldre, felvehesse a tárgyalásokat, azokon mint egyenrangú fél szerepelhessen. Becsületet szerzett ezzel a működésével a magyar nemzetnek s most apró rágcsálók akarják elpusztítani a magunk építette hajót, amelyen a jövő boldogulás révébe akarunk jutni. — Ennek a hajónak a kormányát Bertilen tartja kezében, kell, hogy erélyesen megakadályozza utunk megakasztását. Még annyi nehéz küzdelem előtt állunk, még oly fontos külpolitikai feladat vár reánk, hogy a belső destrukciót eltűrni a siker érdekében nem szabad. Bethlennek módja van rá, hogy cselekedjen. SzCTcfS, 15?? &SR®6r *Fi