8 Órai Ujság, 1925. január (11. évfolyam, 1-25. szám)
1925-01-01 / 1. szám
r Csütörtök, 1925 január 1. Szorítkozni, hogy a szövetségesek nincsenek abban a helyzetben és nem is hajlandók arra, hogy a kölni zóna kiürítése tekintetében mindaddig véglegesen döntsenek, amíg az ellenőrző bizottság késedelmes előzetes jelentésének birtokában nincsenek és hogy a dolgok ilyen állása mellett a versaillesi szerződésben megállapított határidőn belül kiürítésről semmiesetre sem lehet szó. Általános kifejezések használata által talán sikerül elkerülni azt, hogy a jövőben történendő döntéseknek prejudikáljanak. Olyan körülmény ez, amelynek mérlegelése a brit kormány felfogása szerint a legnagyobb fontosságú. A jegyzék tervezetét lord Crewenek a Szükséges észrevétellel és javaslatotokat, továbbá új utasításokkal küldik vissza. Azt remélik, hogy a nagyköveti értekezlet ma olyan megállapodóra jut, amelynek értelmében a kormányok által javasolt változtatásokat foganatosítani lehet. A Parisban megállapított szöveget azonban esetleg újból a londoni miniszterek elé kell terjeszteni azoknak végleges hozzájárulása végett, mielőtt a jegyzéket Berlinben átadnák. "Azt kell még továbbá eldönteni, várjon a jegyzéket, mint a szövetségesek közös jegyzetét fogják átnyújtani vagy pedig valamennyi szövetséges külön-külön nyújtja-e át. London, dec. 31. A Németországnak a kölni kérdés-ben adandó választervezet feletti diplomáciai tárgyalások eredményre vezettek. Azok az okok, amelyeket a megszállás fentartása mellett felsorakoztatnak, a következők : Az a megállapítás, hogy Németor-szág mulasztást követett el katonai ter- rmészetű kötelezettségei tekintetében, a német részről január 10-ig való végrehajtás lehetetlensége, azoknak a körülményeknek, amelyek között Németország ezeket a kötelezettségeit mindeddig végrehajtotta, elégtelen volt, és a szövetségesek számára fennálló ama szükség, hogy az ellenőrző bizottság jelentését megvárják és hogy Németországnak a jövőben fennálló teljesítőképessége mértékét megállapítsák. Berlin, dec. 31. Az új birodalmi, gyűlést január 5-ére jegybehívták. Ma jelent meg a magyar királyi állámvasutak új igazgatási ügyrendje, amely korszakalkotó reformot jelent a magyar államvasutak történetében, mert ezzel végre tető alá jutott a: a rémi terv, honit a mamir leíróiul államvasuak, mint lényegében önálló kereskedelmi üzem dolgozzék. Már a békebeli kormányok is foglalkoznak ezzel a tervvel, amelynek kivitele elé azonban minden alkalommal súlyos akadályok tornyosultak és azt a háborús, valamint a háborút követő nehéz esztendők meggátolták. Bethlen István gróf kormányának, Walkó Lajos kereskedelmi miniszternek nagy érdeme, hogy mégis életre hívták a MÁV-nak ezt a hatalmas reformját. Hogy a nehéz feladatot megvalósítani tudták annak köszönhető, hogy ebben a mimikában olyan kitűnő, valódi segítőtársaik voltak, mint Kelety Dénes a MÁV elnökigazgatója, Tasnády-Szücs András elnökhelyettes és Lázár László igazgatóhelyettes, akik minden tudásukkal tehetségükkel, hosszadalmas előkészítő tárgyalások megfeszített munkája után megalkották a reformot és ebben az alkotó munkában elsősorban őket illeti az elismerés pálmáig. Az oktalan alaptalan támadások hosszú sora sem kedvetlenítette őket el és ezeknek a támadásoknak méltatlan voltát mn sem cáfolta meg jobban, mint ez a nagyszabású reform, amelyet ők hívtak életre és amely új korszakot van hivatva nyitni aMÁV fejlődésében. Az ő személyük, az ő működésük garancia arra, hogy az új rendben nemcsak szanálva lesz a MÁV, hanem hogy eléri azokat a reideálokat, amellyeket annak megteremtője. Baross Gábor, a nagy miniszter düűzött ki, mikor a magyar királyi államvasutakat megteremtette és igazgatásának alapelveit leszögezte. Az új ügyrenddel kapcsolatban a magyar királyi államvasutak elnökségétől a következő információt kaptuk: — Ma jelent meg akereskedelemügyi miniszter által a Magyar Királyi Államvasutak számára kiadott új igazgatási ügyrend, melyről az államvasutak üzletvitelének szabályozása tárgyában december hó 6-án kiadott 8022/M. E. számú kormányrendelet több helyütt említést tesz, s mely ennek a kormányrendeletnek kiegészítő részét alkelja. Míg a kormányrendelet főként az államvasutaknak a kormányzathoz való viszonyát és a pénzügyi téren való gazdálkodásnak módozatait szabályozza, addig az új ügyrend az államvasutak belső munkáltatási rendjére nézve tartalmaz az eddigiektől eltérő lényeges új rendelkezéseket. Az államvasutak ügybeosztása részletesen legutóbb 1899-ben szabályoztatott, s azóta minden irományváltozás alkalmával felmerült az új szabályozás kérdése, anélkül, hogy az megoldatott volna. Az erre irányuló előkészítő munkák elmúlt 25 esztendő alatt több ízben megindultak, de apróbb változtatásoktól eltekintve, minemig a régi ügyrend volt érvényben. Az új ügyrend előkészítő munkája már ezelőtt két esztendővel megindult, mikor is Kélély Dénes államtitkár, az, államvasutak elnöke, egy főosztályközi bizottságot álllíttatott össze, melynek hivása az volt, hogy a munkahelyeket gondosan és a legrészletesebben átvizsgálja, az eddigi rendszer évtizedeken át kifejlődött ama hiányosságát, mely a sok helyen ugyanazon feladatokat végző szervek párhuzamos munkájában jelentkezett, megállapítsa: a szervezetből kikapcsolja és e vizsgálatai alapján az államvasutaknak legegyszerűbb, a közönség igényeinek is legmegfelelőbb fogazatára vonatkozó ja-vaslatot dolgozzon ki. Időközben megfordultak a külföldi kölcsön felvételére irányuló tárgyalások is s ezek eredménye az 1924. évi IV. t.-c. -ben jutott kifejezésre. Ebben nyeri a kormány felhatalmazást arra, hogy •az államvasutakat részben vagy egészben kereskedelmi vállalattá alakíthassa át. hi a rendelkezés adott elhatározó lökést s a reformtárgyalások siettetésére, aminek eredménye a ma megjelent s a legkülönbözőbb hivatalos fórumokon végigtárgyalt új ügyrend. Az új ügyrend pontosan megállapítja az igazgatóság és az üzletvezetőségek jövőbeni új hatáskörét és lényeges egyszerűsítéseket tartalmaz az államvasutak belső munkáltatási rendjében, az elnöknek, az igazgatóknak és az üzletvezetőknek fokozott felelősségét emeli ki. A pénzügyi ellenőrzés rendszere olyképpen módosul, hogy a jövőben nem az igazgatóság pénzügyi főosztályára, illetőleg az üzletvezetőségek számosztályaira, hanem a szakszolgálatokra fog a felelősség elsősorban nehezedni. A szakszolgálatoknak hitelgazdálkodása a modern üzleti elveknek megfelelő szabályozást nyer s a modern üzleti elvek érvényesülnek az adminisztráció terén is, hol a hosszadalmas írásbeliség kiküszöböltetik s helyébe a lehetőségig a szóbeli tárgyalások lépnek. Az ügyek gyors és felelősségteljes intézését van hivatva elősegíteni az az intézkedés is, hogy az igazgatóságnak két évvel ezelőtt még 76 osztálya, mely az iők folyamán 57-re, majd 40-re csökkentetett, az új ügyrendben mindössze 23 osztályra korlátoztatik, ami megakadályozza az ügyek szétforgácsolását. Az adminisztráció egyszerűsítését jelenti az a rendelkezés is, mely szerint te megjelent a MÁV új igazgatási ügyrendje. Holnaptól kezdve a MÁV önálló kereskedelmi vállalatként működik — A kereskedelmi szellem, a gazdaságosság és az egyéni felelősség alapelvein épült a MÁV szervezeti reformja. Kelety Dénes elnök rendelete az új ügyrend végrehajtásáról — Saját tudósítónktól. — belül egészben a külső szolgálati helyzethez kerül■ — Az igazgatóság együttes ülései, melyeken részt vesz a kereskedlmügyi és a pénzügyminiszter képviselője is, a szakszolgálatok harmonikus együttműködését is szolgálják hasonló célzattal létesíttetett ahavonként legalább egyszer tartandó üzleti vezetői értekezlet is. A tömegmunka az igazgatóság feladataitól elkülönítve, így külön leszámolási irodában kerül elintézésre. Ez az új iroda a Teréz körút 60. sz. épületben fog működni és a bevétel ellenőrzési, visszatérítési és árustatisztikai ügyeken kívül a feloszló szegedi vasúti leszámoló hivatal munkájával is ki fog bővíttetni. Egyszerűsítést jelent az adminisztrációban az is, hogy a srászügyi kihatással járó ügyek elintézésére hivatott szervek engedélyezési hatásköre az eddigitágabban állapíttatott meg, úgy, hogy az ily ügyek is egyszerűbb ,revízió alá esnek és egyéni felelősség mellett gyorsan intéztetnek. Egyszerűsítést jelent továbbá az, hogy a kiszolgálati alsóbb főnökségek számadását ezentúl az üzletvezetőségek fogják központilag feldolgozni, (eddig ezek csak felülvizsgálták) aminek folytán az" állomások, fűtőházak, osztálymérnökségek és szertárak sok írásbeli munkától felszabadulnak és eredeti hivatásuknak visszaadhatók lesznek. Egyik legfontosabb rendelkezése az új ügyrendnek az, mellyel az itteni gazdaságosság szempontjainak nagy fontosságát emeli ki, aminek kapcsán intézményesen biztosittatik az, hogy a veszteség az egész üzem gazdasági halatokról megírnám jó statisztika révé állandóan pontos tájékozottsággal bírjon az igazgatóságnál a jövőben, csak a felsőbb ellenőrzéssel és" irányítással kapcsolatos teendők tartatnak fenn s ezek közt i- a ( leefo igazgatóság együttes ült tárgyalás után, tehát hobeliség elkerülésével fog A végrehajtás pedig a fitosabbajitak az isében történt legszadamasabb iásife elnök dönteni. Idltőség határán — Az uj ügyrend nagy és alapos munkáról tesz tanúságot és most már csak a vasútüzembe való gyakorlati átültetése marad hátra. Az ország általános közgazdasági helyzetének alakulásán kívül a vezetőség és a szemétyzint odaadásán múlik majd, hogy az államvasutak az új lobogó alatt berendezésükben is visszaszerezhessék a régi dicsőséges múlt államvasutainak hírnevét. Jogászok ! Közgazdászok! Államszámvitelések! Előkészítés. Jegyzetbérlet Felvilágosítás Szontand-Szeminarium. Bnest. IV., Váci ucca tolján, „aki iránt legmelegebb, igaz szeretettel viseltetett mindig". Megható eréllyel veszi védelmébe hőn szeretett és tisztelt Móric bátyja hitvestársi hűségét is a namesbilkű hű rokon. A budai „szép ügyvédivé"-vel való állítólagos viszonyáról, melyről különben Mikszáth is azt írja, hogy nincs rá semmi megbízható adat, ezt jegyzi meg. ..Legcsúfabb rágalom az egész história. Megveri Isten azokat, kik ezt forgalomba hozták!" Erről éppen abban az időben pletykáltak, mikor ő folyton vrl.; volt a Svábhegyem s ép ezért jól tudjad és hitére mondhatja, hogy egy szó semt igaz az egészből, így az állítólagos ,a féltékenykedési jelenetek is emiatt — puszta képzelődései azok terjesztőinek. Megtudjuk e feljegyzésekből azt is, hogyJókai ez időtájt (a 60-as évek elején) megmegújuló tüdővérzése ellen „Lieber-féle teát" ivott, ami.I. Eszter nénje (Petiné édesanyja) is használt ugyanazon baj ellen s 73 évet élt, bár az ő tüdővérzése még többször kiújult, Jókaié ellenben hamarosan végleg megszűnt. Még egy érdekes irodalomtörténeti adat. Tudvalevő, hogy Jókainak az abszolutizmus alatt sokszor meggyűlt a baja a cenzorral. Különösen a ,,Politikai divatok" elírni regényéből törölt sokat Prolmann úr vörös ceruzája. Jókai a regény egy példányába beleköttette a török részek kefelevonatát és ezt a példányt Eszter ménjének ajándékozta, akitől leányához, Peti Józsefnéhez került s 1910-ben még az ő birtokábanvolt. Az azóta, úgy tudom, gyermektelenül, szintén elhunyt szépembka úrnő hagyatékában, talán valamelyik rokonánál, bíró- bínjára ma is megvan ez az irodalom- és kortörténeti szempontból egyaránt érdekes és értékes Jókind-relikvia. Kívánatos lenne, hogy most, a jubiláns cél üdülvén, ez is a nyilvánosság elé kerüljön. Az új ügyrend legfontosabb rendelkezései. A MÁV hivatalos lapainak tegnapi száma közli az igazgatási ügyrendet teljes szövegében. Az általános rendelkezések első pontja kimondja, hogy a MÁV szervezetének minden fokozatában az ügyeket a gazdasági élet folytonón változó követelményeinek szorgos figyelembevételével, a legnagyobb gazdaságosság folytonos szem előtt tartásával és közvetlen egyéni felelősség mellett kell intézni. Minden szolgálati hely vezetője köteles az illető szolgálati helynek kiosztott hitelek állását állandóan nyilvántartani és fegyelmi felelősség terheli a hitelek rendeltetésszerű felhasználásáért. Széles hatáskört biztosít az új ügyrend az osztályfőnököknek, majd az igazgatóság szervezetét állapítja meg, amely az elnök vezetése alatt hét igazgatóból áll, hét főosztállyal, akit,két a miniszter előterjesztése alapján a minisztertanács nevez ki, esetleg külön szerződéssel alkalmaz. Ez a két főosztály a következő: 1. általános igazgatási-, 2. pénzügyi-, 3. kereskedelmi-, 1. építési és pályafentartási-, 5. gépészeti-, 6. forgalmi- és 7. anyag- és leltárbeszerzési főosztály. Az ügyrend közli ezután a kereskedelmi miniszternek fentartott ügyeket és megállapítja a MÁV igazgatóságának feladatait,, felsorolja az igazgatóság együttes ülésének tárgyait, valamint elrendeli, hogy havonként legalább egyszer üzletvezetői értekezlet tartandó, hogy az üzlevezetőségek működésének egyöntetűsége biztosíttassák és azoknak teljesítményei, az elért üzleti, üzemi eredmények megismerhetők legyenek. Megállapítja az ügyrend az igazgaóság és az igazgatók felelősségét, feladatait és hatáskörét, majd részletesen sorolj fel az egyes főosztályok osztályainak ügybeosztását, teendőit, felelőségét, továbbá a MÁV új leszámolási irodájának feladatait és részletesen pontokba foglalja a MÁV üzletvezetőségeinek feladatait, felelősségét, az üzletvezetők hatáskörét, valamint az üzletvezetőségekztvestályainak tffvbeosztását. Az ügyrendet kiegészíti aVIV elztély igazgatójának ezzel kapcsolatban kiadott az [ a rendelete, amely a belső szolgálat számára ismerteti az új ügyrend vezető gondolatait és végrehajtásának módját. A rendelő kiemeli, hogy az ügyrend az adminisztrációk egyszerűsítésével, az üzem gazdaságossága szempontjainak fokozottabb érvényesítésével, a párhuzamos munkák kiküszöbölésével , az egyéni felelősség kidomborításával, az üzletvitelben a kereske-delmi szellem meghonosításával a élhető legegyszerűbb, leggazdaságosabb s a közönség érdekeinek is legmegfelelőbb üzemvitelt akarja biztosítani. Ez a rendelet részletes magyarázatokkal szolgál a MÁV alkalmazottainak, akiket befejező szavaiban arra hiv fel, hogy szolgálati esküjükhöz híven becsületesen minden erejükkel és nyílt szívvel támogassák a vezetőséget felelősségteljes munkájában. 3