8 Órai Ujság, 1925. január (11. évfolyam, 1-25. szám)

1925-01-01 / 1. szám

r Csütörtök, 1925 január 1. Szorítkozni, hogy a szövetségesek nincsenek abban a helyzetben és nem is hajlandók arra, hogy a kölni zóna kiürítése te­kintetében mindaddig véglegesen döntsenek, amíg az ellenőrző­ bizott­ság késedelmes előzetes jelentésének birtokában nincsenek és hogy a dol­gok ilyen állása mellett a versaillesi szerződésben m­egállapított határ­időn belül kiürítésről semmiesetre sem lehet szó. Általános kifejezések használata által talán sikerül elkerülni azt, hogy a jövőben történendő döntéseknek prejudikáljanak. Olyan körülmény ez, amelynek mérlegelése­­ a brit kormány felfogása szerint a legna­gyobb fontosságú. A jegyzék tervezetét lord Crewenek a Szükséges észrevétellel és javaslatotokat, to­vábbá új utasításokkal küldik vissza. Azt remélik, hogy a nagyköveti értekezlet ma olyan megállapodóra jut, amelynek értel­mében a kormányok által javasolt változ­tatásokat foganatosítani lehet. A Parisban megállapított szöveget azonban esetleg új­ból a londoni miniszterek elé kell terjesz­teni azoknak vég­leges hozzájárulása vé­gett, mielőtt a jegyzéket Berlinben átadnák. "Azt kell még továbbá eldönteni, várjon a jegyzéket, mint a szövetségesek közös jegy­zetét fogják átnyújtani vagy pedig vala­mennyi szövetséges külön-külön nyújtja-e át. London, d­ec. 31.­­ A Németországnak a kölni kérdés-­­­ben adandó választervezet feletti dip­­lomáciai tárgyalások eredményre ve­zettek. Azok az okok, amelyeket a­­ megszállás fentartása mellett felsora­koztatnak, a következők : Az a megállapítás, hogy Németor-­­­szág mulasztást követett el katonai ter- r­mészetű­ kötelezettségei tekintetében, a német részről január 10-ig való végre­hajtás lehetetlensége, azoknak a kö­rülményeknek, amelyek között Német­ország ezeket a kötelezettségeit mind­eddig végrehajtotta, elégtelen volt, és a szövetségesek számára fennálló ama szükség, hogy az ellenőrző­ bizottság jelentését megvárják és hogy Német­országnak a jövőben fennálló teljesítő­­képessége mértékét megállapítsák. Berlin, dec. 31. Az új birodalmi, gyűlést január 5-ére jegybehívták. Ma jelent meg a magyar királyi ál­lám­­vasutak új igazgatási ügyrendje, amely korszakalkotó reformot jelent a magyar ál­lamvasutak történetében, mert ezzel végre tető alá jutott a: a rémi terv, honit a ma­­m­ir leíróiul államvasuak, mint lényegében önálló kereskedelmi üzem dolgozzék. Már a békebeli kormányok is foglalkoznak ez­zel a tervvel, amelynek kivitele elé azon­ban minden alkalommal súlyos akadályok tornyosultak és azt a háborús, valamint a háborút követő nehéz esztendők meggátol­ták. Bethlen István gróf kormányának, Walkó Lajos kereskedelmi miniszternek nagy érdeme, hogy mégis életre hívták a MÁV-nak ezt a hatalmas reformját. Hogy a nehéz feladatot megvalósítani tudták an­nak köszönhető, hogy ebben a mimikában olyan kitűnő, valódi segítőtársaik voltak,­­ min­t Kelety Dénes a MÁV elnökigazgatója,­­ Tasnády-Szücs András elnökhelyettes és­­ Lázár László igazgatóhelyettes, akik min­den tudásukkal tehetségükkel, hosszadal­mas előkészítő tárgyalások megfeszített munkája után megalkották a reformot és ebben az alkotó munkában elsősorban őket illeti az elismerés pálmáig. Az oktalan alaptalan támadások hosszú sora sem kedvetlenítette őket el és ezeknek a támadásoknak méltatlan voltát mn­ sem cáfolta meg jobban, mint ez a nagysza­bású reform, amelyet ők hívtak életre és amely új korszakot van hivatva nyitni a­­MÁV fejlődésében. Az ő személyük, az ő működésük garan­cia arra, hogy az új rendben nemcsak szanálva lesz a MÁV, hanem hogy eléri azokat a re­­­ideálokat, amellyeket annak megteremtője. Baross Gábor, a nagy mi­niszter düű­zött ki, mikor a mag­yar királyi államvasutakat megteremtette és igazgatá­sának alapelveit leszögezte. Az új ügyrenddel kapcsolatban a ma­gyar királyi államvasutak elnökségétől a következő információt kaptuk: — Ma jelent meg a­­kereskedelemügyi mi­niszter által a Magyar Királyi Államvasutak számára kiadott új igazgatási ügyrend, melyről az államvasutak üzletvitelének szabályozása tárgyában december hó 6-án kiadott 8022/M. E. számú kormányrendelet több helyütt említést tesz, s mely ennek a­­ kormányrendeletnek kiegészítő részét al­­­­kel­ja. Míg a kormányrendelet főként az államvasutaknak a kormányzathoz való vi­szonyát és a pénzügyi téren való gazdál­kodásnak módozatait szabályozza, addig­­ az új ügyrend az államvasutak belső munkáltatási rendjére nézve tartalmaz az eddigiektől eltérő lé­nyeges új rendelkezéseket.­­ Az államvasutak ügybeosztása részle­tesen legutóbb 1899-ben szabályoztatott, s azóta minden irom­ányváltozás alkalmával felmerült az új szabályozás kérdése, anél­kül, hogy az­ megoldatott volna. Az erre irányuló előkészítő munkák elmúlt 25 esz­tendő alatt több ízben megindultak, de apróbb változtatásoktól eltekintve, mine­mig a régi ügyrend volt érvényben.­­ Az új ügyrend előkészítő munkája már ezelőtt két­ esztendővel megindult, mikor is Kélély Dénes államtitkár, az, ál­lamvasutak elnöke, egy főosztályközi bi­zottságot álllíttatott össze, melynek hiv­­­ása az volt, hogy a munkahelyeket gondo­san és a legrészletesebben átvizsgálja, az eddigi rendszer évtizedeken át kifejlődött ama hiányosságát, mely a sok helyen ugyanazon feladatokat végző szervek pár­huzamos munkájában jelentkezett, meg­állapítsa: a szervezetből kikapcsolja és e vizsgálatai alapján az államvasutaknak legegyszerűbb, a közönség igényeinek is legmegfelelőbb fogazatára vonatkozó ja-­­­vaslatot dolgozzon ki. Időközben megfo­­r­dultak a külföldi kölcsön felvételére irá­nyuló tárgyalások is s ezek eredménye az 1924. évi IV. t.-c. -ben jutott kifejezésre. Ebben nyeri a kormány felhatalmazást arra, hogy •az államvasutakat részben vagy egészben kereskedelmi vállalattá alakíthassa át.­­ h­i a rendelkezés adott elhatározó lökést s a reformtárgyalások siettetésére, aminek eredménye a ma megjelent s a legkülön­bözőbb hivatalos fórumokon végigtárgyalt új ügyrend.­­ Az új ügyrend pontosan megállapítja az igazgatóság és az üzletvezetőségek jö­vőbeni új hatáskörét és lényeges egyszerű­sítéseket tartalmaz az államvasutak belső m­unkál­tatás­i rendjében, az elnöknek, az igazgatóknak és az üzletvezetőknek fokozott fele­lősségét emeli ki. A pénzügyi ellenőrzés rendszere oly­képpen módosul, hogy a jövőben nem az igazgatóság pénz­ügyi főosztályára, illetőleg az üzlet­vezetőségek számosztályaira, hanem a szakszolgálatokra fog a felelősség elsősorban nehezedni. A szakszolgálatoknak hitelgazdálkodása a modern üzleti elveknek megfelelő szabályozást nyer s a modern üzleti elvek ér­vényesülnek az adminisztráció terén is, hol a hosszadalmas írásbeliség kiküszö­­böltetik s helyébe a lehetőségig a szóbeli tárgyalások lépnek. Az ügyek gyors és fe­lelősségteljes intézését van hivatva előse­gíteni az az intézkedés is, hogy az igazga­tóságnak két évvel ezelőtt még 76 osz­tálya, mely az iők folyamán 57-re, majd 40-re csökkentetett, az új ügyrendben mindössze 23 osztályra korlátoztatik, ami megakadályozza az ügyek szétforgá­­csolását. Az adminisztráció egyszerűsítését jelenti az a rendelkezés is, mely szerint­ ­te megjelent a MÁV új igazgatási ügyrendje. Holnaptól kezdve a MÁV önálló kereskedelmi vállalatként működik­ — A kereskedelmi szellem, a gazdaságosság és az egyéni felelősség alapelvein épült a MÁV szervezeti reformja. Kelety Dénes elnök rendelete az új ügyrend végrehajtásáról — Saját tudósítónktól. — belül egészben a külső szolgálati helyzet­hez kerül■ — Az igazgatóság együttes ülései, me­lyeken részt vesz a kereskedlmügyi és a pénzügyminiszter képviselője is, a szakszol­gálatok harmonikus együttműködését is­­ szolgálják hasonló célzattal létesíttetett a­­havonként legalább eg­yszer tartandó üzlet­­i vezetői értekezlet is.­ A tömegmunka az­­ igazgatóság feladataitól elkülönítve, így külön leszámolási irodában kerül elinté­zésre. Ez az új iroda a Teréz­ körút 60. sz. épületben fog működni és a bevétel ellen­őrzési, visszatérítési és árustatisztikai ügye­­ken kívül a feloszló szegedi vasúti leszá­moló hivatal munkájával is ki fog bővít­tetni.­­ Egyszerűsítést jelent az adminisztráció­ban az is, hogy a srászügyi kihatással járó ügyek elintézésére hivatott szervek engedélyezési hatásköre az eddigi­­tágabban állapíttatott meg, úgy, hogy az ily ügyek is egyszerűbb ,reví­zió alá esnek és egyéni felelősség mellett gyorsan intéztetnek. Egyszerűsítést jelent továbbá az, hogy a kiszolgálati alsóbb fő­nökségek számadását­ ezentúl az üzletveze­tőségek fogják központilag feldolgozni, (eddig ezek csak felülvizsgálták) aminek folytán az" állomások, fűtőházak, osztály­­mérnökségek és szertárak sok írásbeli munkától felszabadulnak és eredeti hivatá­suknak visszaadhatók lesznek. Egyik leg­fontosabb rendelkezése az új ügyrendnek­ az, mellyel az itteni gazdaságosság szem­pontjainak nagy fontosságát emeli ki, ami­nek kapcsán intézményesen biztosittatik az, hogy a veszteség az egész üzem gazda­sági halatokról megírnám jó statisztika ré­vé állandóan pontos tá­jékozottsággal bír­jon­ az igazgatóságnál a jövőben, csak a felsőbb ellenőrzéssel és" irányí­tással kapcsolatos teendők tartat­nak fenn s ezek közt i- a ( leefo igazgatóság együttes ü­lt tárgyalás után, tehát ho­­beliség elkerülésével fog A végrehajtás pedig a fitosabbajitak az isében történt le­­gszadamasabb i­ás­­ife elnök dönteni. Idltőség határán — Az uj ügyrend nagy és alapos mun­káról tesz tanúságot és most már csak a­­ vasútüzembe való gyakorlati átültetése­­ marad hátra. Az ország általános közgaz­­­­d­a­sági helyzetének alakulásán kívül a ve­zetőség és a szemétyzint odaadásán múlik majd, hogy az államvasutak az új lobogó alatt berendezésükben is visszaszerezhessék a régi dicsőséges múlt államvasutainak hírnevét. Jogászok ! Közgazdászok! Államszámvitelések! Előkészítés. Jegyzetbérlet Felvilágosítás Szontand-Szeminarium. Bnest. IV., Váci ucca tolj­­án, „aki iránt legmelegebb, igaz szere­tettel viseltetett mindig". Megható eréllyel veszi védelmébe hőn szeretett és tisztelt Móric bátyja hitves­­társi hűségét is a namesb­ilkű hű rokon. A budai „szép ügyvédivé"-vel való állító­lagos viszonyáról, melyről különben Mik­száth is azt írja, hogy nincs rá semmi­­ megbízható adat, ezt jegyzi meg. ..Leg­­­­csúfabb rágalom az egész história. Meg­veri Isten azokat, kik ezt forgalomba hozták!" Erről éppen abban az időben pletykáltak, mikor ő folyton vrl.; volt a Svábhegyem s ép ezért jól tudjad­ és hitére mondhatja, hogy egy szó semt igaz az egészből, így az állítólagos ,a féltékenyke­dési jelenetek is emiatt — puszta képzelő­dései azok terjesztőinek. Megtudjuk e feljegyzésekből azt is, hogy­­Jókai ez időtájt (a 60-as évek elején) meg­­megújuló tüdővérzése ellen „Lieber-féle teát" ivott, ami.I. Eszter nénje (Petiné édesanyja) is használt ugyanazon baj ellen s 73 évet élt, bár az ő tüdővérzése még többször kiújult, Jókaié ellenben hama­rosan végleg megszűnt. Még egy érdekes irodalomtörténeti adat. Tudvalevő, hogy Jókainak az abszolutizmus alatt sokszor meggyűlt a baja a cenzorral. Különösen a ,,Politikai divatok" elírni re­gényéből törölt sokat Prol­mann úr vörös ceruzája. Jókai a regény egy példányába beleköttette a török­ részek kefelevonatát és ezt a példányt Eszter ménjének ajándé­kozta, akitől leányához, Peti Józsefnéhez került s 1910-ben még az ő birtokában­­volt. Az azóta, úgy tudom, gyermektelenül, szintén elhunyt szépemb­ka úrnő hagyaté­kában, talán valamelyik rokonánál, bíró- b­ínjára ma is megvan ez az irodalom- és kortörténeti szempontból egyaránt érdekes és értékes Jókind-relikvia. Kívánatos lenne, hogy most, a jubiláns c­é­l üdülvén, ez is a­­ nyilvánosság elé kerüljön. Az új ügyrend legfontosabb rendelkezései. A MÁV hivatalos lapainak tegnapi száma közli az igazgatási ügyrendet teljes szöve­gében. Az általános rendelkezések első pontja kimondja, hogy a MÁV szerveze­tének minden fokozatában az ügyeket a gazdasági élet foly­ton­­ón változó követelményeinek szorgos figyelembevételével, a leg­nagyobb gazdaságosság folytonos szem előtt tartásával és közvetlen egyéni felelősség mellett kell in­tézni. Minden szolgálati hely vezetője köteles az illető szolgálati helynek kiosztott hitelek állását állandóan nyilvántartani és fegyelmi felelős­ség terheli a hitelek rendeltetés­szerű felhasználásáért. Széles hatáskört biztosít az új ügyrend az osztályfőnököknek, majd az igazgatóság szervezetét állapítja meg, amely az elnök vezetése alatt hét igaz­gatóból áll, hét főosztállyal, akit,két a miniszter előt­erjesztése alapján a minisztertanács nevez ki, esetleg külön szerződéssel alkalmaz. Ez a két főosztály a következő: 1. álta­lános igazgatási-, 2. pénzügyi-, 3. kereske­delmi-, 1. építési és pályafentartási-, 5. gépészeti-, 6. forgalmi- és 7. anyag- és lel­tár­beszerzési­ főosztály. Az ügyrend közli ezután a kereskedelmi miniszter­nek fen­­tartott ügyeket és megállapítja a MÁV igazgatóságának feladatait,, felsorolja az igazgatóság együttes ülésének tárgyait, va­lamint elrendeli, hogy havonként legalább egyszer üzlet­vezetői értekezlet tartandó, hogy az üzlevezetőségek működésének egy­öntetűsége biztosíttassák és azoknak telje­sítményei, az elért üzleti, üzemi eredmé­nyek megismerhetők legyenek. Megállapítja az ügyrend az igazgaóság és az igazgatók felelősségét, feladatait és hatáskörét, majd részletesen sorolj fel az egyes főosztályok osztályainak ügy­beosztását, teendőit, fele­lőségét, továbbá a MÁV új leszámolási iro­­dáján­ak feladatait és részletesen pontokba foglalja a MÁV üzletvezetőségeinek felada­tait, felelősségét, az üzletvezetők hatáskö­rét, valamint az üzletvezetőségekztvestályai­­nak tffvbeosztását.­­­­ Az ügyrendet kiegészíti a­­V­IV elztél­y­­ igazgatójának ezzel kapcsolatban­ kiadott az [ a rendelete, amely a belső szolgálat szá­mára ismerteti az új ügyrend vezető gon­dolatait és végrehajtásának módját. A ren­delő kiemeli, hogy az ügyrend az adminisz­trációk egyszerűsítésével, az üzem gazda­­ságossága szempontjainak fokozottabb ér­­vényesítésével, a párhuzamos munkák ki­küszöbölésével­ , az egyéni felelősség kidomborítá­­sával, az üzletvitelben a kereske-­­­delm­i szellem meghonosításával a élhető legegyszerűbb, leggazdasá­­gosabb s a közönség érdekeinek­­ is legmegfelelőbb üzemvitelt akarja biztosítani. Ez a rendelet részletes magyarázatokkal szolgál a MÁV alkalmazottainak, akiket befejező szavaiban arra hiv fel, hogy szol­gálati esküjükhöz híven becsületesen min­den erejükkel és nyílt szívvel támogassák a vezetőséget felelősségteljes munkájában. 3

Next