8 Órai Ujság, 1928. május (14. évfolyam, 99-122. szám)

1928-05-23 / 116. szám

t — Évenként legfeljebb egy operett-szere­pet! ... A Magyar Színház új operettjének, a „Yes"-nek tegnap esti, hétfői előadása is zsú­folt ház előtt pergett le és a táblás ház közön­sége ezúttal is pompásan mulatott. A jókedvű előadás központjában Titkos Ilona a rendesnél is vidámabban játszotta nagyszerű szerepét, mert partnerei meleg ünneplésben részesítették ez estén születésnapja alkalmából. A sok virág és egyéb kedves ajándék között volt egy nagy­szerű szerződtetési ajánlat is, amelyet­ egyik Színház ugyancsak operettszerepre ajánlott fel a művésznőnek. De Titkos Ilona nem fogadta el ezt az ajánlatot. — Eszem ágában sincs operettprimadonnának felcsapni! — mondotta nevetve, de mégis ko­moly határozottsággal. — Évenként szívesen ki­rándulok egyszer, de csak egyetlenegyszer az operett berkeibe, de különben a drámánál aka­rok maradni, amely sokkal több színészi fel­adatot nyújt, mint az operett. A mostani siker, amely igazán nagy siker, nem szédít meg és nem csapok fel operettprimadonnának; hiába duru­zsolják a fülembe, hogy ezt is olyan jól tudom, mint a vígjátékot, a bohózatot, a drámát. Alig várom, hogy egy jó drámai s­zerepben ,viszont azt mutassam meg, hogy azt is olyan jól tudom, mint az operettet. A Komikusok tömeges szereplése a Kövessy-Vár jótékonnycélú előadásán városligeti Müszinközben május 24-én, csütörtökön délután, Salamon Béla, Sarkadi Aladár, Boross Géza, Badó Sándor, Vidtor Ferike és Peti Sándor­­ral az élen. Fellépnek még egy nagy slágerbo­­hózatban, tréfákban, magánszámokban: Hercseg Jenő, Szentiványi Kálmán, Orsolya Böske, Kálnay Ilonka, Fehér Lili, Eszterházy Ilona, Koncz Erzsi, Csöbör Ernő és egy háromfelvonásos operettben a Müszínkör színészgárdája. — A cárevics nyilvános főpróbája. Csütör­tökön fél 11 órakor lesz. Az arra jogosultak jegyeiket ma délután 6 órától vehetik át a Városi Színház titkári hivatalában. A bevétel a Színész-Szövetség nyugdíjintézetét illeti. — A magyar írók vacsorája Klabund tiszteletére. A Magyar Pen Club és a Ma­gyar Színpadi Szerzők Egyesülete csütör­tökön este féltizenegy órakor vacsorán látja vendégül Klabundot, a „Krétakör" szerzőjét, a Fészek Klub különtermében. SZERDA 10. OLDAL DlftmisiG 1928 MÁJUS 28 SZÍNHÁZ „A krétakör" jubileuma A krétakör, a német Klabund kínai mese­játéka — melyet öt hónappal ezelő­tt muta­tott be a Kamara­ Színház — az idény egyik legnépszerűbb darabja lett. Azzá tette külö­nösen az a remeklő együttes, amely ezt az egyébként is eléggé hatásosan megszerkesztett, modernné stilizált, költői elgondolások nélkül sem szűkölködő színpadi művet diadalmasan emelte a némi kétséggel fogadott bemutató után az ötvenedik előadás magaslatára. A jubileum a Nemzeti Színházban folyt le, hová már a múlt héten áttelepítették a da­rabot, de úgy, hogy azért felváltva a Kama­rában is adják, továbbra is. Az ötvenedik előadás ünnepélyességét fokozta, hogy jelen volt a szerző is, kit a zsúfolt ház közönsége sokszor szólított a szereplőkkel együtt a füg­göny elé, sőt páholyában is megtapsolta. Az előadás a Nemzeti Színház tagjainak egyik legszebb teljesítménye volt ezúttal is, sőt meg kell állapítanunk, hogy a bemutató óta még inkább tökéletesedett a játék, a leg­apróbb részletekig nagy művészettel kidolgo­zott finom ötvösmunka megkapó hatását keltve. A méltó diadal babérjának aratásában a darab hősnőjének megszemélyesítője, Bayor Gizi járt elől, aki a mandulaszemű kínai porcellánfigurát szinte csudálatos művészi erővel keltette életre. A bemutatón kifogásol­tuk, hogy a hózivataros éjszakában nem into­­nált eléggé biztosan. Akár a mi megjegyzé­sünk nyomán, akár saját művészi belátásától indíttatva változtatott itt játékán, de bizo­nyos, hogy tegnap ebben a jelenetben is egé­szen kifogástalanul játszott, dikciójának csöndesebb, de mélyebbről jövő hangjai job­ban megkapták a szíveket. A gonoszlelkű meddő asszony szerepében méltó játéktársa volt Hettyey Aranka, ki az egzotikus mesealakban páratlanul finoman egyensúlyozott művészi alakítást produkál, az utolsó felvonásban szinte megrázó hatást érve el, mikor Ju­pei tragikuma beteljesedik. Abonyi Géza legjobb szerepei közé számít­hatja a nemes páthoszú elzüllött fiút. Hor­váth Jenő beszédművészete, Kürthy György komikai ereje, Halmi Margit szívből jövő szava, Iványi Irén erős színjátszó képessége, Lehotay dikciójának megrázó melege, Harasz­­tos Gusztáv mindjobban pallérozódó tehet­sége most is nagy tetszésre talált. Csu fő­bíró szerepében a­mit Nagy Adorján már többször adott, mi őt most láttuk először. Nagy Adorján igen intelligens színész, néhány Ibsen-szerepben különösen kitűnő, de a ko­mikum nem áll neki jól, s így a gőgös, hit­vány bíró figurája annál kevésbbé sikerülhe­tett neki, mert Gál Gyula ebben az alakban felejthetetlenül mesteri alakítást produkált. sz. k. Lehár Ferenc dirigálta ma „A cárevics“ házi főpróbáját Tegnap még Bécsben ünnepelték, ma már itt dirigált olyan lelkesen, olyan vervevő, mintha arról volna szó, hogy első munkáját segítse dia­dalra. Lehár Ferenc Budapesten van és új ope­rettjének, „A cárevics"-nek utolsó próbáit maga vezeti a Városi Színházban. Korán reggel ott volt már a zenekarban; megbeszélést tartott a fiatal Komlós Pállal, aki „A cárevics" budapesti elő­adását betanította; azután odaült a karmesteri székbe és jelt adott a zenekarnak: kezdhetjük, uraim...* És megkezdődött a házi főpróba ... „A cáre­vics" meséje ez: Aljosa, a fiatal trónörökös, csak az uralkodás nagy feladatára készül és tudni sem akar a nők­ről, noha házassága már küszöbön áll. Hogy egész „készületlen" mégse induljon a házaséletbe, cserkészfiú ruhában becsempésznek hozzá egy szép kis ballerinát. A cárevics persze hamarosan rájön a kegyes csalásra, de már akkor késő, beleszeret a bájos és jólelkű kis táncosnőbe, Szonya Ivanovnába, annyira beleszeret, hogy apjának, a mindenható cárnak akaratával da­colva megszökik a hivatalos menyasszony elöl Nápolyba. Ott élnek: a cárevics és a ballerina boldog szerelemben. De amikor megérkezik a cár halál­híre, Szonya Ivanovna maga figyelmezteti a cárevicset kötelességére a hazával szemben s könnyes szemmel örökre búcsút mond az új cár­nak ... A cárevics Halmos János A ballerina Harmath Hilda * Ezt a romantikus történetet zenésítette meg Lehár mester. Partitúrája: a legszebb muzsika... finom zene és nem modern zenebona. Szívbemar­­koló melódiák: chansonok, szerelmi duettek, in­dulók, kuplék, keringők. A partitúra legkiemel­kedőbb számai: az első felvonásban: „Eljön egy férfi", Harmath Hilda belépője;­­ „Volga"-dal, énekli Halmos János; „Hinta­dal", Érckövy László és Gábor Mara kettőse; „Huncut az én babám" (bordal), Harmath Hilda és Halmos János. A második felvonásban: „Szerelmes keringő“, Harmath—Halmos; Szonja-dal, Halmos János; „Elmennék én hozzád, babám“, Érckövy László és Gábor Mara táncos kettőse; „Ezeregyéjszaka" balett. A harmadik felvonásra is maradt még egy „sláger", a „Napolitana", olasz dal, énekli Harmath Hilda és Halmos János. * Egészen bizonyos, hogy ez a legszebb és leg­finomabb Lehár-muzsika. A mester tarsolyából­­ még mindig gazdagon bugyog a melódia. És­­ ahogyan hangszerel, azt nem csinálja utána­­ senki. Az első felvonás csöndes, kórustalan finá­léja: valóságos mestermű. Hogy Bécsben és Ber­linben olyan szenzációs sikere van „A cárevics"­­nek, azt ez a nagyszerű partitúra százszázaléko­san megmagyarázza... És a librettó is: finom, érdekes és szórakoztató__A Városi Színház elő­adása pedig: egyenesen nagyszerű... Három csodaszép díszlet adja a keretet ehhez az előadáshoz. Az első felvonás díszlete: a péter­­vári cári palota, a trónörökös lakosztálya; a másodiké: a trónörökös palotája; a harmadik: Nápoly; a cárevics villájának terrasza, kilátás­sal a nápolyi öbölre.* A szünetben hozzámfordul Lehár: — Boldog vagyok, — mondja ragyogó arccal, — hogy itt lehetek megint. Hiszen tudod: Bu­dapest az én nagy, örökös szerelmem. És a ma­gyar színpad, ahol annyi forró siker termett ne­kem és a pesti publikum, amely mindig meg­értett, mindig jó volt hozzám. Remélem, most is. Csak azt felelhettem neki, hogy: egészen bizo­nyosan ... most is forró siker terem Lehár Fe­rencnek Budapesten 1.., F. J. IES Óriási közönség, sajtó- és kasszasiker a Magyar Színházban Berky Lili legkitűnőbbek, legjobbak. Törzs Jenő brilliáns, hallatlanul mulatságos. Huszár Pufi ellenállhatatlanul mulatságos. Kertész Dezső, Sarkadi Aladár, Dénes György és Z. Molnár László olyan operettegyüttes, amelyre Budapest büszke lehet. Ma, kedden Holnap, szerdán, és pénteken este 8 órakor, pünkösd­­csütörtökön, szombaton, pünkösdvasárnap vasárnap és hétfőn délután 7,4 órakor és hétfőn este 8 órakor ZENEBONA Ábrisrózsája Egyik jobb, mint a másik! Fővárosi Operettszínház A Vés, az új Feain-operett, a Magyar Szín­házban olyan sikert aratott, amire még nem volt példa. Ez több a rendes színházi sikernél, mert ez való­ságos parádé. A Vés szerzője: Vrain, de a siker szerzője: a Magyar Színház. Titkos Ilona egyenesen csodálatos, soha, de soha nem volt olyan jó, mint a Tcs-ben. Szokolay Olly, Gombaszögi Ella. Ma kezdődik a Burgtheater tagjainak vendégjátéka Négy estén vendégszerepelnek a Vígszínházban A bécsi Burgtheater tagjainak vendégszerep­lése ma, kedden kezdődik a Vígszínházban. Műsor: Kedd, Harwood: Ein inmöglicher Mensch. Pompás angol vígjáték, csupa nagyszerű sze­reppel. Szerda, Schnitzler: Liebeler. — Literatur. A hírneves író legnagyszerűbb színműve és egy rendkívül kedves kis komédiája. Csütörtök, Maugham: Der Kreis. A „Levél" szerzőjének végtelenül kedves és ro­konszenves vígjátéka. Péntek, Mirbeau: Geschaft ist Geschaft. Albert Heine grandiózus alakitásával. Rendes helyárak. á Lehár-premier, Lehár-jubileum, Lehár-ünneplés „A cárevics11 budapesti bemutatója — péntek, május 25 Társadalmi és művészi esemény színhelye lesz pénteken, 25-én, a Városi Színház. Lehár Feren­cet, a nagy magyar mestert ünnepli 25 éves zeneszerzői jubileumán Budapest színházi közönsége. Nyílt színpadon üdvözlik a hatóságok és irodalmi testületek. Az üdvözlések pontosan fél­­ órakor kezdődnek, utána bemutatásra kerül Lehár Ferenc új operettje, A cárevics, amely bécsi premierjén is igazolta, hogy a legszebb Lehár operett. A Városi Színház Lehárhoz méltóan ragyogó ki­állításban, tökéletes előadásban hozza színre a nagyszerű újdonságot, melynek első három előadására már árusít jegyeket a színház pénztára és a jegyirodák. Még csak rövid ideig Josephine Baker-esték a Vörös malomban. — Szerzői jogbitorlási per a „Muzsikus Ferkó“ miatt. Révész Ferenc színházi ügynök­sége szerzői jogbirtorlási pert indított Szaba­dos László volt színházigazgató ellen. A ke­resetben az ügynökség elmondta, hogy Sza­bados László az előadás alatt lévő Muzsikus Ferkó szövegkönyvét és a kísérőtermét a szín­háznál lemásoltatta és eladta Szabadkán 300 dinárért. Ezt a törvények által tiltott művele­tet természetesen a szerzők és a színház tudta nélkül hajtotta vég­re Szabados, amivel szerzői jogbitorlást követett el és ezért az ügynökség képviseletében, Palágyi Róbert dr. ügyvéd a volt színigazgató szigorú megbüntetését kérte. Fady Károly dr. törvényszéki tanácselnök ma tartott ebben az ügyben folytatólagos tárgya­lást. Palágyi Róbert dr.,­ a színházi ügynökség képviseletében az alperes tagadásával szemben bemutatott egy levelet, amelyben Szabados L­ászló egy Szabadkán lakó asszonynak meg­köszönte a Muzsikus Ferkó című színdarab visszaküldött szövegét és a zenei partitúrát, majd kijelenti, hogy „amennyiben az Éden­­kertre is igényt tart, azt a Vígszínháznál még le kell másoltatnia, ami további 300 dinárba kerül". A levélre vonatkozóan az alperes jogi képviselője nem tudott nyilatkozni, mire Fady Károly dr. a tárgyalás folytatását szeptem­berre tűzte ki. — Tanematiné. Vasárnap délelőtt tartotta vizsgaelőadását a Rádiós filmszínház színpadán R. Szentpál Olga orchesztikai iskolája. Ez az iskola a testmozgás kultúrájának fejlesztését tűzte ki célul maga elé s ma már olyan eredmé­nyekre tekinthet vissza, mely a legkitűnőbb kül­földi iskolákkal is felveheti a versenyt. A vasár­napi vizsga középpontjában a tömegprodukciók állottak s ezekben nyilvánult meg leginkább Szentpál Olga tanításának szelleme. Kezdve az apró gyermekek játékától, a lendületgyakorlato­kon keresztül a legnagyszerűbben felépített, szí­nes fantáziával elképzelt négyszakaszos tánckom­­pozícióig minden egyes produkció nagyszerűsége nemcsak az iskola vezetőjének kiváló képességeit, de a gyermekek és a felnőttebb leányok szép tehetségét is bizonyította. A nagyszámú közönség minden egyes számot lelkesen megtapsolt. — Parasztbecsület — Bajazzók — B-bérlet — szerda — Városi Színház. A Bajazzók Nedda szerepében lép fel ismét Kőszegi Teréz, az Ame­­rikából hazatért kiváló énekesnő. Gyurkovics-fiúk két utolsó előadása a Városi-színházban Ma kedden és csütörtökön este Pénteken az új Lehár-operett bemutatója: A CÁREVICS. Május 26-tól a Gyurkovics-fiúk sorozatos elő­adásai a Budai Színkörben. Gyurkovics­ fiuk a Budai Színkörben a Városi Színház együttesével. A Budai Színkör évadnyitó elő­adása. Szombat — május 26 Budapest egyik legnépszerűbb színháza, a Budai Színkör, szombaton, május 26-án kezdi meg előadásait; már a megnyitó előadás rend­kívül érdekes, amennyiben Farkas Imre diadal­mas operettje, a Gyurkovics fiúk kerül színre a Városi Színház teljes együttesével. A budai elő­adások előreláthatólag újabb sorozata lesz a pompás operettnek, melynek főszerepeit a pre­mier nagyszerű szereplői: Zilahy Irén, Körössy Angéla, Síró Anna, Sziklay, Fenyves, Kompáthy és Kertész játsszák. Jegyeket a Gyurkovics fiúk budai előadásaira szerdától, 23-ától árusít a Budai Színkör pénztára és az összes jegyirodák. Legdrágább hely 5 pengő 50 fillér. Mindkét pün­kösdi ünnepen délután és este: Gyurkovics fiúk. Ma este Olympia Molnár Ferenc világhírűvé lett vígjátéka, az Olympia kerül színre ma és pénteken a Magyar Színházban, a premier ragyogó szereposztásában. A hét többi napján a Magyar Színház új dia­dala, a Vés. „Szeretlek!": a táncok operettje A Király Színház szombaton, május 26-áig mutatja be­ szezonzáró nagy operettjét, melynek muzsikáját Christine, a Fi-Fi világhíres szerzője komponálta. Szeretlek! a címe ennek az új ope­rettnek, amely csupa vidámság, csupa ötlet és csupa tánc. Bravúros táncok sorozata pompázik a színpadon a pattogó slágerek melódiáira. Az újdonság két tucat száma közül legalább húsz tánccal végződik. Mindenki táncol ebben a darab­ban, közte a legnevesebb táncosok: Bátkai Már­ton, aki különösen groteszk mókáival fogja a közönséget megnevettetni; az európai hírű Lata­­bár-fiúk, akik szenzációs táncaikkal minden na­gyobb metropolist meghódítottak kétesztendős turnéjukon; négy népszerű táncos szubrett: Somogyi Nusi, Molnár Vera, Orosz Vilma és Bársony Rózsi; a kitűnő Latabár Árpád, Solthy, Váradi, Feleki és 32 kitűnően képzett görl. Csü­törtökön és pénteken a Szeretlek! előkészületei miatt nincs előadás. A darab főpróbája a sajtó meghívott képviselői előtt szombaton délelőtt lesz. Nyári olcsó helyárak!

Next