8 Órai Ujság, 1929. március (15. évfolyam, 50-73. szám)

1929-03-06 / 54. szám

SZÍNHÁZ Két Barrie-darab a Kamara Színházban Még a­ múlt esztendőben, amikor a Nemzeti Színház előadásra megszerezte Barrie híres darabját, az Öreganyó katonáját, ezzel együtt a kitűnő angol szerzőnek egy másik egyfelvo­­násosát is lekötötte a maga számára. Eredeti­leg úgy tervez­tek, hogy az Öreganyó katonája külön kerül színre s a másik Rome-darabot más alkalomra teszik el. Közben azonban kü­lönböző változások miatt a színház úgy hatá­rozott, hogy az angol szerző két darabja, — mint a Kamaraszínház legközelebbi bemuta­tója,­­az egy estén kerül színre és mind a kettő­nek női főszerepét Cs. Aczél Ilona játssza. Borrend szerint az első darab „Az asszony és az írógép“ című egyfelvonásos lesz, amelyben Aczél Ilona egy 30 éves, elvált asszonyt ját­szik, aki egy véletlen következtében mint író­­gépkisasszony került volt férjének házába, aki időközben báró lett. E fiatal és fölényes asz­­szonyfigura után játssza el aztán a másik da­rab híres szerepét, a hatvanesztendős öreg ta­karítónőt, amellyel olyan színésznők, mint Emma G­ramatica, Maria Orska és mások arattak már Európaszerte emlékezetes sikere­ket . " — Városi Színház. A Carmen három új szereplővel került színre. A címszerepet a be­teg , Radnai Erzsi helyett Gerö Margit éne­kelte értékes hanganyaggal és dicséretreméltó ambícióval. Micaela a színház új tagja, Medák Sári volt. Lágy lírai szopránja, biztos muzi­kalitása és kitűnő színjátszókészsége a pasz­­szív szerepben is ráterelték a figyelmet, re­mélni engedve, hogy sokkal halasabb és na­gyobb feladatokat is jól fog megoldani. Szabó László látható lámpalázzal küzdött­ Don José szerepében, a virágária után azonban így is zúgó tapsot kapott. — Ma este: A tenor helyett — Peer Gynt a Rádióban. A budapesti Rádió ma este 7 óra 30 percre az Operaház előadásának, azA tenor"­­nak közvetítését jelentette be. Az Operaházban Palló betegsége miatt műsorváltozás történt, mire megváltoztatta műsorát a budapesti Rádió is aképpen, hogy este fél nyolc órakor Hegedűs Tibornak, A Vígszínház főrendezőjének rende­zésében Ibsen drámai költeményét, a ,f Peer Gynt"-jét adja a Stúdióból. Peer Gyntet Törzs Jenő játssza ez alkalomból, a többi főszerepet: Forrai ■ Rózsi, Gárdos Nelly, Horváth Éva, Fa­ragó Erzsi és Matány Antal játssza. A zenei kíséretet Polgár Tibor karnagy vezényli. Kaszinózás a „Kék vonat* próbáján A Fővárosi Operettszínházban megindultak a soron következő újdonságnak, a vonat" című­ operettnek a próbái. Bécsből megérkeztek a szerzők: Hercseg Géza és Katscher Róbert dr. és természetesen ők is ott vannak a délelőtti pró­bán. Szabolcs Ernő, a rendező-igazgató, úgyszól­ván hajnalban ,beállít már a színházhoz, hóna alatt nagy aktatáskával, amelyben benne vannak a ,f­ért vonat" díszlettervei, a figurinok, a szö­vegkönyv és a partitúra. Mielőtt a próba meg­indulna, haditanácsot tart Gera Zoltánnal, a díszletek tervezőjével, Berkovits Andorral, Gonda Istvánnal, Ábrahám Pállal és vezérkarának többi tagjával. Tíz óra tájban érkeznek a prima­donnák: Titkos Ilona és Fejes Teri, akik persze panaszkodással kezdik: éjfélig tartott a tegnapi előadás és „kora hajnalban" föl kell kelni, pró­bára kell sietni. — Én nem vagyok ugyan fáradt, — mondja Titkos Hana, —­ de . . . — Én se vagyok fáradt, — veszi át a szót Fe­jes Teri, — de . . . És ebben a „de" szócskában annyi melankólia van, hogy — jobb más témára áttérni. Fejes Teri arról beszél, hogy milyen takarékos, milyen „spórolós" életmódot folytat. Titkos Ilona azt meséli el, hogy az „Agglegény apa" tegnap esti előadásán — hétfőn este: telt ház volt­ — egy fiatal kollégája ezeregy kérdéssel zaklatta, ami­kor pilóta­ruhában a színpadra igyekezett. Végül is ezzel főzte le: itt sze­­pcsere lesz mindjárt: én vagyok a pilóta és te fógsz re­pülni . . " A szerzőket tekintélyes csoport veszi körül. Katscher Róbert dr., a zeneszerző, arról mesél, hogy híres chansonja — amelyet „Egy hatvanhe­tés"öreg úr . . kezdetű refrénnel énekeltek nálunk a „Zeneboná"-ban, — hogyan terjedt el az egész világon és jövedelmezett milliárdosat. Egyetlen egy nótát . . . Egy nóta, amely Bécs­ben született és ma már Tokióban, Grönlandba­n, a világ minden táján éneklik, zongorázzék és gramofonozzák. Egy újságíró, — a színház barátja, — aki az ÓRaiujsAG SZERDA 8. OEDRE 1929 MÁRCTUS . r’UW—mi ■ mi* -III-w.........wmKVtmmammmmmmKm első rendelkező próbán ott lehet és ott van már. — Herczeg Gézához, a librettistához fordul: ■— Géza, hogy jutott eszedbe operettet írni ? Te, aki eddig csak újságot írtál és inkább ko­moly politikával foglalkoztál, mint operettlivel. Herczeg Géza erre mosolyogva meséli: — A „Neues Wiener Journal" kiadója és fő­­szerkesztője, Lippowitz egyszer ezt kérdezte né­hai Bródy Sándortól: ,Mond­ja, Bródy, maga olyan zseniális ember, maga mindent tud, mért nem ír egyszer operettet?" És Bródy Sándor ezt felelte: „Az operett: egyszer előleg és örökké szégyen! . . ." Hát én nem vallom ezt. Jó ope­rettet írni van annyi, mint jó drámát írni! . . . De ki ír jó operettet! . . . Mindenki nevet, de már harsog a Szabolcs Ernő szentori hangja:­­ — Kezdjük a próbát! ... És elkezdik. F. J. — Hangverseny. Gravetre Lotus nehéz feladat előtt állt: meg kellett küzdenie az ér­dekében csapott előzetes reklám hatásával. A kommünikék egyszerűen „a világ legnagyobb dalénekesének" hirdették és így a közönség csalódást érzett, mikor csak egy kitűnő techni­kai kvalitásokkal, bravúros lélekzettechniká­­val, hatásos mezzavocékkal és sima legatókkal rendelkező művészt ismert meg benne. A mi érzésünk szerint Gravetre igazi terrénuma nem is a dal, hanem az operaária; a dalének­léshez hiányzik belőle a modulációs képesség és az ének precizitása. (Az „Auf dem Wasser zu singen“-re jóformán csak Sándor Árpád brilliáns zongorakíséretéből ismertünk rá.) Belcantója, hangjának a fortékban is meleg csengése, a középfekvés és a magasság teljes kiegyenlítettsége, finom pianói a lírai részek­ben így­ is teljes hatást keltettek, melyet még rossz német és francia szövegkiejtése sem tu­dott lerontani. A túlzó reklámozás nélkül bizo­nyára teljes sikere is lett volna. A német bíróság és a sztárgázsik A német színigazgatók szövetsége néhány esz­tendővel ezelőtt közös elhatározással egyezményt kötött, amelynek leglényegesebb pontja az volt, hogy ezer márkánál nagyobb esti felléptidíjat egy sztárnak sem fizethet senki. Mivel német szín­igazgatókról van szó, a világ legtermészetesebb dolga, hogy ehhez az elhatározásukhoz betű sze­­rint ragaszkodtak, egyetlen eset kivételével, ami­kor ugyanilyen közös elhatározással Jeritza Má­riával kivételt tettek. Így történt azután, hogy tavaly Jeritza Mária, aki esztendők óta nem sze­repelt Németországban, újból fellépett. Most azonban ennek az egész egyezménynek az ügyie bíróság elé került. Egy sereg nagynevű énekes sérelmesnek látta a maga számára ezt az egyez­ményt és olyan nevek aláírásával, mint Barbara Kemp, Richard Tauber, a tenorista s a nálunk is jól ismert Michael Beimen, perrel támadták meg az egyezményt, amelyet a szabad verseny szempontjából általában sérelmesnek, de különö­sen sérelmesnek látnak operaénekesek számára. Indokolásuknak legérdekesebb pontja az, hogy súlyos igazságtalanság velük szemben ez a maxi­mális gázsimegállapítás, mert hiszen hogy lesz lehetséges, hogy egy operett primadonna, aki harminc estén át léphet fel, harmincezer márkát keres egy hónapban, akkor, amikor a német opera néhány nagy neve, legfeljebb hét-nyolc­­ezer márka jövedelmet érhet el. Az elsőfokú bíró­ság el is fogadta ezt az érvelésüket és a szín­igazgatók megállapodását — mint jóerkölcsbe ütközőt! — megsemmisítette. Mindenesetre nagyon érdekes a német bíróság­nak ez az állásfoglalása, amely magánjellegű vállalkozások ilyen megegyezésébe törvényes erő­vel szól közbe. Legfeljebb azon lehetne okos­kodni, hogy a megindított per s a bírósági dön­tés éppen a művészek számára túlzottan alkalmas időben érkezett be! Mindenütt a világon a há­ború utáni idők felfokozták a sztárfizetéseket s Németországban az inflációs idők olyan gázsi­kat teremtettek, amelyeket ma már egy színház sem bír el. Könnyen meg­lehet tehát, hogy az ♦ermárkás egyezmény megszüntetése olyan fegy­ver, amely visszafelé sül el. Mivel eddig ezer márkában volt maximálva az esti fellépti díj, szinte tradícióvá lett, hogy a német művészet nagy neveinek ennél kevesebbet sem is lehet kí­nálni. Most azonban aligha biztos, hogy az igaz­gatók minden esetben és okvetlenül ezer márká­nál nagyobb összeggel tesznek majd ajánlatot. Kereslet és kínálat kérdése ez s ebben az esetben a kínálat és kereslet viszonyt egy harmadik fak­tor: a közönség teljesítőképessége határozza meg. — A „Tüzek az éjszakában" Pécsett. Pécs­ről jelenti tudósítónk: Földes Imre nagyhatású drámáját most mutatta be Pécsett Fodor Osz­kár, a pécsi Nemzeti Színház igazgatója s a ki­tűnő darab, amely Budapesten megszakítás nél­kül jutott túl a százötvenedik előadáson, Pécsett is óriási sikert aratott. A közönséget rendkívül megkapta a Földes-darab, nemcsak azért, mert annak mély nemzeti érzése, irredenta célzatai a határszéli nagyvárosban fokozott mértékben nyű­gözték le, hanem mert a kitűnő előadás, a sze­replők lélekkel, szeretetteljes játéka, a gondos rendezés a bemutatónak fővárosi nívót köl­csönzött. Rendkívül tetszett Kormos Ferenc, a súgó és Bánki, a rendőrfőnök szerepében, de a színészek egytől-egyig úgy játszottak, mint akik tudatában vannak annak, hogy szinte missziót teljesítenek a darab előadásával. A nézőtéren gyakran hangzott fel a zugó taps és mi sem jellemzi jobban a sikert, minthogy az igazgató egymásután ötször tűzte ki előadásra a darabot. — Éjféli bemutató a Corvinban. Az Újság­írók Kórház és Szanatórium Egyesülete által rendezett kedd éjszakai bemutató programja: 1. A vendégek fogadása. 2. Zenekari nyitány. 3. Zoro Huru A két alkoholista. 4. Heltai Jenő üdvözlése és a Naftalin magyar főszereplőinek bemutatkozása. 5. Naftalin. A gálabemutató pont fél 12 órakor kezdődik. Jegyek még kaphatók a Corvin-színház pénztáránál. — Henry Bernstein egy kínos színházi affér középpontjában. Párisi tudósítónk írja: Henry Bernstein, a világhírű francia drámaíró, aki tudvalévőjéig egyúttal egy párisi színháznak, a Gymnasenak az igazgatója is, most kínos afférba keveredett a Théâtre des Arts igazgatójával. Az történt, hogy Bernstein csábító gázsiajánla­­tával Jaques Grétillat-t, a népszerű színészt, aki a Théâtre des Arts nagysikerű újdonságában (C’est le Dieu de la jeunesse) főszerepét ját­szotta, szerződésszegésre bírta. Rodolphe Dar­­zens, a Théâtre des Arts igazgatója most be­advánnyal fordult a francia színpadi szerzők egyesületéhez, amelytől a sérelem reparálását követeli. — Kérdem: milyen szankciókkal szándékozik az egyesület elejét venni a hasonló visszaélések­nek — írta beadványában — és a színházakra rótt terhek ellenében milyen módon óhajt meg­védeni bennünket az effajta manőverektől. Darrens ugyanilyen értelmű beadványt inté­zett a színészszövetséghez is, szigorú retorziót követelve a szerződésszegő színésszel szemben. Párisban most nagy érdeklődéssel várják a kí­nos affér további fejleményeit. — Péchy Blanka egyetlen fellépése a már­cius 10-iki Ady-ünnepen vasárnap. Fellépnek még Medgyaszay, Mátray, Simonyi, Ascher, Fehér, Laurisin, Somló. Bevezeti Révész Béla. Jegyek Rózsavölgyinél. (Stúdió.) — Vizsgahangverseny. A tegnap bemutatko­zott Hubay-növendékek között, kétségtelenül F. Takács Alice a legtöbbet ígérő tehetség. Glazu­­noff hegedűversenyét nemcsak fejlett technikával és behízelgően szép tónussal, de teljesen érett fel­fogással is játszotta. Szép haladásról számoltak be a többiek, Doktor Zsuzsi, Materassi Sándor, Reichel Izidor és Szende Magda is. — Ármány és szerelem holnap, szerdán este (I­. bérlet) a Városi Színházban. Nem bérlő közönség részére rendes esti helyárak. Leg­drágább hely 6 pengő. — A Városi Színház operabérlői ma is egész napon fizethetik be az esedékes márciusi részle­teket a színház gazdasági hivatalában. Gravetre a világhírű amerikai tenorista tegnapi kon­certjén óriási sikert aratott. A művész két este fellép a Városi Színházban. Vendégjátékának sorrendje: március 8-án, pénteken: Carmen (C. bérlet), március 11-én, hétfőn Faust (B. bérlet). A hétfői Faust-előadá­­son Mefisztót Kari Norbert, a wieni Staatsoper kiváló basszistája énekli. Jegyek mindkét elő­adásra kaphatók a Városi Színház pénztáránál és az összes jegyirodákban. Mérsékelten felemelt helyárak. _ Holló Klára chanson- és előadó estje Szelérnyi Istvánnal a Zeneművészeti Főiskola nagytermében ma, fél 9 órakor. Jegyek Fodor­nál és az esti pénztárnál. Szupécsárdás - Fiatalság Szupécsárdás — Költészet Sz­upécsárdás — Jókedv Sz­upécsárdás — Szerelem Szupécsárdás — Muzsika Szupécsárdás “ A legfőbb FARKAS IMRE-operett mk'd^TMvrM Városi Színház Hely arak 60 / ill.-töl G pengőig ^ KJradmmmmmwmmd — 36-ik Rácz Laci, a bohém cigánykirály, most minden este a Keleti-kávéházban (Baross­­tér 14.) muzsikál. Kedvéért a város legtávolabbi részeiből eljönnek az emberek és esténként elő­kelő közönség hallgatja játékát, amely hamisí­tatlan magyar stílusban és lobogó temperamen­tummal adja vissza a régi magyar nóták meg­kapó szépségét. — Műsorost családi est a PAtria Kínaá­b­an. Szombaton, március hó 9-én este tiióra­­ kezd­­dettel műsoros családi estet rendez a klub igazo*­gatósága, melyre a klub tagjait és azok hozzátar­tozóit ezúton hívja meg. Részletes műsort csütör­töki számunkban közlünk. Színházak mai műsora M. KIR. OPERAHÁZ: I Oedipus Rex; It. Oda-vis­za; III. Petruska (D bérlet.) (I^S). — NEMZETI SZÍNHÁZ: A tábornok­­(lg). — KA­MARASZÍNHÁZ: Nem élhetek muzsikaszó nélkü! (V*8). — VÍGSZÍNHÁZ: A ..Kék madár** vendég­játéka (8). — KIRÁLY SZÍNHÁZ: Pista néni Wá). — MAGYAR SZÍNHÁZ: Ida regénye (8 órakor).­­ VÁROSI SZÍNHÁZ: Szupécsárdás (8). — BELVÁROSI SZÍNHÁZ: Ez az én ese­tem (S). — FŐVÁROSI OPERETTSZÍNHÁZ: Mise Amerika (8). — ÚJ SZÍNHÁZ Vakablak (8).AND­­RÁSSY ÚTI SZÍNHÁZ: Minden este 9 órakor, vasárnap délután 4 órakor. Gaál Franciska: Nagy cipőben kisfia: Medgyaszay Vilma- A pillangó (Vaszary Peti Kökény Abonyit- Békefflvel: Finom házikoszt és Ami van, az sose jó: Farkas Imre daljátéka: Radó—Kökény* Zsazsa bácsi* Bé­­keffl konferál. - TÉRI­ZKÖKUTI SZÍNPAD: Nagy Endre Salamon B. Rajna A.: Éljél a háztetőn. As apja lánya Apostol a lokálban Bécs—Páris— Madrid. Az utolsó faun. Pesti síelők Száz szál gyertyát. Grafo­­gja Szegény Shakesperae. Ki­rály csókja Minden vasárnap délután Mi órakor igazi Gyerekszínház. — ROGYAL­­ORFEUM: Josephine Baker. Rocky Twins. Poo­­cherrys. Amao. Stetson. Severse et Severns Tb© Leughtons A kék álarc (Pásztor Árpád dramo­­lettje). Kutyuskám (Békeffi László tréfája). Ki a Duna vizét issza (Faragó Sándor vígjátéka). Bé­­keffi László, Sugár Flóra, Horváth Eitske, Bellák Miklós, Sárossy Mihály stb. stb. Kezdete 8 órakor vasár- és ünnepnap délután öt órakor. Színházak e heti műsora MAGYAR KIRÁLYI OPERAHÁZ. Szerda: Tzt­­randot (Jan Kieputa vendégfelléptével, bérlet­­szünet, felemelt helyárak). Csütörtök: Lakmé (B bérlet). Péntek: A nürnbergi mesterdalnokok (E bérlet, kezdete fél 7 órakor). Szombat: Rózsa­lovag (C bérlet kezdete 7 órakor). Vasárnap dél­után: A sevillai borbély (bérletszünet mérsékelt helyárak), este: Sába királynője (D bérlet). NEMZETI SZÍNHÁZ. Szerdán: Csalódások (D bérlet). Csütörttök: Piros bugyellária (K bérlet, 25. előadás). Péntek: A fekete lovas (A bérlet). Szombat: A tábornok. Vasárnap délután: A kréta­kör; este: Csalódások (K bérlet 26.). NEMZETI SZÍNHÁZ KAMARASZÍNHÁZA. Szerda: A sevillai borbély (K bérlet 25—26.) Csütörtök: A krétakör. Péntek: Nem élhetek muzsikaszó nélkül. Szombat: A túlbugó fiatalember. Vasárnap déluán: Nem élhetek muzsikaszó nélkül; este: A sevillai borbély. VÍGSZÍNHÁZ. Szerda és csütörtök: A „Kék madár"* vendégjátéka. Péntek: Nincs előadás. Szombat: Kü­önös közjáték (először). Vasárnap dél­után: Beszterce ostroma; este: Különös közjáték. KIRÁLY SZÍNHÁZ. Minden este: Pista néni. Vasárnap délután tszipajtás. MAGYAR SZÍNHÁZ. Szerda és csütörtök: Aggle­gény apa. Péntek: Ida regénye (50-ik előadás); szombat: Agglegény apa. Vasárnap délután: Ida regénye; este: Agglegény apa. VÁROST SZÍNHÁZ. Szerda: Ármány és szerelem (B bérlet). Csütörtök: Szupécsárdás. Péntek: Carmen (C bérlet). Szombat: Szupécsárdás. Va­sárnap délután: Szupécsárdás (esti helyárak és este: Szupécs­árdás. BELVÁROSI SZINN­ÁZ. Szerdán és csütörtö­k­ön: Ez az én szeretőm .. . Péntek: Hazudj édes!... Szombat: Ez az én esetem . .. Vasárnap délután: Hazudj édes!...; este: Ez az én esetem... FŐVÁROSI OPERETTSZÍNHÁZ: Minden este: Miss Amerika. Vas-'-nap délután: Az utolsó Vere­­bély-lány. ÚJ SZÍNHÁZ. Szerda: Vakablak. Csütörtök és péntek: Tüzek az éjszakában. Szombat és vasár­nap este: Vakablak. Vasárnap délután: Tüzek az éjszakában. ANDRÁSSY ÚTI SZÍNHÁZ. Gaál Franciska: Nagy cipőben kisfiú. Medgyaszay Vilma: A pil­langó (Vaszary: Peti Kökény: Abonyi): Békeffi­­vel: Finom házikoszt és Ami van, az sose jé. Farkas Imre daljátéka: Radó—Kökény: Zsazsa bácsi: Békeffi konferál. Kezdete 9 órakor vasár­nap délután 4 órakor. —- Iparrajziskolai hallgatók dísztáborozása. A „Turul" Szövetségbe tömörült „Hollós Má­tyás" Bajtársi Egyesület ,Bagoly-fészek" törzse március 6-án, szerdán este 9 órai kezdettel szertartásos tábort tart a Vimház-pince vadász­­termében, IX., ker. Sóház-utca, melyre ezúton is kéri a törzsfő törzstagjainak okvetlen való meg­jelenését. — A fővárosi polgári iskolák hangversenyek. A Budapesti Polgári Iskolai Tanári Kör Sajtó- és Irodalmi Bizottsága a fővárosi polgári iskolák önképzőköreinek közreműködésével március 2-án sikerült hangversenyt rendezett a Zeneművészeti Főiskola nagytermében. Több, mint ötszáz pol­gári iskolai tanuló szerepelt ének-, zene-, tánc­­számokkal, szavalással. Az ünnepi beszédet Pu­­rébl Győző, a záróbeszédet Simon Lajos polgári iskolai igazgató mondotta. A bevételt a Gárdonyi­­szoborra fordítják. — Észt kitüntetés egy magyar tanárnak. Az Észt Vöröskereszt elnöksége elhatározta, hogy a Vöröskereszt munkássága terén Észtországnak tett szolgálataiért Ispánovits Sándor, polgári is­kolai igazgatónak, az Észt Vöröskereszt emlék­érem III. fokát adományozza. X Budapesti Hírlap szinhdzjegym­oddldt, abc! as összes színházak jegye* be szerezhetők, iger, ‘lustáit flv&ncínte esives figyelmébe ajáöljulg. Budapesti Hírlap main fttZx?ey$ íw*ott áfa Budapest. Vili., József körut J

Next