8 Órai Ujság, 1929. március (15. évfolyam, 50-73. szám)
1929-03-06 / 54. szám
SZÍNHÁZ Két Barrie-darab a Kamara Színházban Még a múlt esztendőben, amikor a Nemzeti Színház előadásra megszerezte Barrie híres darabját, az Öreganyó katonáját, ezzel együtt a kitűnő angol szerzőnek egy másik egyfelvonásosát is lekötötte a maga számára. Eredetileg úgy terveztek, hogy az Öreganyó katonája külön kerül színre s a másik Rome-darabot más alkalomra teszik el. Közben azonban különböző változások miatt a színház úgy határozott, hogy az angol szerző két darabja, — mint a Kamaraszínház legközelebbi bemutatója,az egy estén kerül színre és mind a kettőnek női főszerepét Cs. Aczél Ilona játssza. Borrend szerint az első darab „Az asszony és az írógép“ című egyfelvonásos lesz, amelyben Aczél Ilona egy 30 éves, elvált asszonyt játszik, aki egy véletlen következtében mint írógépkisasszony került volt férjének házába, aki időközben báró lett. E fiatal és fölényes aszszonyfigura után játssza el aztán a másik darab híres szerepét, a hatvanesztendős öreg takarítónőt, amellyel olyan színésznők, mint Emma Gramatica, Maria Orska és mások arattak már Európaszerte emlékezetes sikereket . " — Városi Színház. A Carmen három új szereplővel került színre. A címszerepet a beteg , Radnai Erzsi helyett Gerö Margit énekelte értékes hanganyaggal és dicséretreméltó ambícióval. Micaela a színház új tagja, Medák Sári volt. Lágy lírai szopránja, biztos muzikalitása és kitűnő színjátszókészsége a paszszív szerepben is ráterelték a figyelmet, remélni engedve, hogy sokkal halasabb és nagyobb feladatokat is jól fog megoldani. Szabó László látható lámpalázzal küzdött Don José szerepében, a virágária után azonban így is zúgó tapsot kapott. — Ma este: A tenor helyett — Peer Gynt a Rádióban. A budapesti Rádió ma este 7 óra 30 percre az Operaház előadásának, azA tenor"nak közvetítését jelentette be. Az Operaházban Palló betegsége miatt műsorváltozás történt, mire megváltoztatta műsorát a budapesti Rádió is aképpen, hogy este fél nyolc órakor Hegedűs Tibornak, A Vígszínház főrendezőjének rendezésében Ibsen drámai költeményét, a ,f Peer Gynt"-jét adja a Stúdióból. Peer Gyntet Törzs Jenő játssza ez alkalomból, a többi főszerepet: Forrai ■ Rózsi, Gárdos Nelly, Horváth Éva, Faragó Erzsi és Matány Antal játssza. A zenei kíséretet Polgár Tibor karnagy vezényli. Kaszinózás a „Kék vonat* próbáján A Fővárosi Operettszínházban megindultak a soron következő újdonságnak, a vonat" című operettnek a próbái. Bécsből megérkeztek a szerzők: Hercseg Géza és Katscher Róbert dr. és természetesen ők is ott vannak a délelőtti próbán. Szabolcs Ernő, a rendező-igazgató, úgyszólván hajnalban ,beállít már a színházhoz, hóna alatt nagy aktatáskával, amelyben benne vannak a ,fért vonat" díszlettervei, a figurinok, a szövegkönyv és a partitúra. Mielőtt a próba megindulna, haditanácsot tart Gera Zoltánnal, a díszletek tervezőjével, Berkovits Andorral, Gonda Istvánnal, Ábrahám Pállal és vezérkarának többi tagjával. Tíz óra tájban érkeznek a primadonnák: Titkos Ilona és Fejes Teri, akik persze panaszkodással kezdik: éjfélig tartott a tegnapi előadás és „kora hajnalban" föl kell kelni, próbára kell sietni. — Én nem vagyok ugyan fáradt, — mondja Titkos Hana, — de . . . — Én se vagyok fáradt, — veszi át a szót Fejes Teri, — de . . . És ebben a „de" szócskában annyi melankólia van, hogy — jobb más témára áttérni. Fejes Teri arról beszél, hogy milyen takarékos, milyen „spórolós" életmódot folytat. Titkos Ilona azt meséli el, hogy az „Agglegény apa" tegnap esti előadásán — hétfőn este: telt ház volt — egy fiatal kollégája ezeregy kérdéssel zaklatta, amikor pilótaruhában a színpadra igyekezett. Végül is ezzel főzte le: itt szepcsere lesz mindjárt: én vagyok a pilóta és te fógsz repülni . . " A szerzőket tekintélyes csoport veszi körül. Katscher Róbert dr., a zeneszerző, arról mesél, hogy híres chansonja — amelyet „Egy hatvanhetés"öreg úr . . kezdetű refrénnel énekeltek nálunk a „Zeneboná"-ban, — hogyan terjedt el az egész világon és jövedelmezett milliárdosat. Egyetlen egy nótát . . . Egy nóta, amely Bécsben született és ma már Tokióban, Grönlandban, a világ minden táján éneklik, zongorázzék és gramofonozzák. Egy újságíró, — a színház barátja, — aki az ÓRaiujsAG SZERDA 8. OEDRE 1929 MÁRCTUS . r’UW—mi ■ mi* -III-w.........wmKVtmmammmmmmKm első rendelkező próbán ott lehet és ott van már. — Herczeg Gézához, a librettistához fordul: ■— Géza, hogy jutott eszedbe operettet írni ? Te, aki eddig csak újságot írtál és inkább komoly politikával foglalkoztál, mint operettlivel. Herczeg Géza erre mosolyogva meséli: — A „Neues Wiener Journal" kiadója és főszerkesztője, Lippowitz egyszer ezt kérdezte néhai Bródy Sándortól: ,Mondja, Bródy, maga olyan zseniális ember, maga mindent tud, mért nem ír egyszer operettet?" És Bródy Sándor ezt felelte: „Az operett: egyszer előleg és örökké szégyen! . . ." Hát én nem vallom ezt. Jó operettet írni van annyi, mint jó drámát írni! . . . De ki ír jó operettet! . . . Mindenki nevet, de már harsog a Szabolcs Ernő szentori hangja: — Kezdjük a próbát! ... És elkezdik. F. J. — Hangverseny. Gravetre Lotus nehéz feladat előtt állt: meg kellett küzdenie az érdekében csapott előzetes reklám hatásával. A kommünikék egyszerűen „a világ legnagyobb dalénekesének" hirdették és így a közönség csalódást érzett, mikor csak egy kitűnő technikai kvalitásokkal, bravúros lélekzettechnikával, hatásos mezzavocékkal és sima legatókkal rendelkező művészt ismert meg benne. A mi érzésünk szerint Gravetre igazi terrénuma nem is a dal, hanem az operaária; a dalénekléshez hiányzik belőle a modulációs képesség és az ének precizitása. (Az „Auf dem Wasser zu singen“-re jóformán csak Sándor Árpád brilliáns zongorakíséretéből ismertünk rá.) Belcantója, hangjának a fortékban is meleg csengése, a középfekvés és a magasság teljes kiegyenlítettsége, finom pianói a lírai részekben így is teljes hatást keltettek, melyet még rossz német és francia szövegkiejtése sem tudott lerontani. A túlzó reklámozás nélkül bizonyára teljes sikere is lett volna. A német bíróság és a sztárgázsik A német színigazgatók szövetsége néhány esztendővel ezelőtt közös elhatározással egyezményt kötött, amelynek leglényegesebb pontja az volt, hogy ezer márkánál nagyobb esti felléptidíjat egy sztárnak sem fizethet senki. Mivel német színigazgatókról van szó, a világ legtermészetesebb dolga, hogy ehhez az elhatározásukhoz betű szerint ragaszkodtak, egyetlen eset kivételével, amikor ugyanilyen közös elhatározással Jeritza Máriával kivételt tettek. Így történt azután, hogy tavaly Jeritza Mária, aki esztendők óta nem szerepelt Németországban, újból fellépett. Most azonban ennek az egész egyezménynek az ügyie bíróság elé került. Egy sereg nagynevű énekes sérelmesnek látta a maga számára ezt az egyezményt és olyan nevek aláírásával, mint Barbara Kemp, Richard Tauber, a tenorista s a nálunk is jól ismert Michael Beimen, perrel támadták meg az egyezményt, amelyet a szabad verseny szempontjából általában sérelmesnek, de különösen sérelmesnek látnak operaénekesek számára. Indokolásuknak legérdekesebb pontja az, hogy súlyos igazságtalanság velük szemben ez a maximális gázsimegállapítás, mert hiszen hogy lesz lehetséges, hogy egy operett primadonna, aki harminc estén át léphet fel, harmincezer márkát keres egy hónapban, akkor, amikor a német opera néhány nagy neve, legfeljebb hét-nyolcezer márka jövedelmet érhet el. Az elsőfokú bíróság el is fogadta ezt az érvelésüket és a színigazgatók megállapodását — mint jóerkölcsbe ütközőt! — megsemmisítette. Mindenesetre nagyon érdekes a német bíróságnak ez az állásfoglalása, amely magánjellegű vállalkozások ilyen megegyezésébe törvényes erővel szól közbe. Legfeljebb azon lehetne okoskodni, hogy a megindított per s a bírósági döntés éppen a művészek számára túlzottan alkalmas időben érkezett be! Mindenütt a világon a háború utáni idők felfokozták a sztárfizetéseket s Németországban az inflációs idők olyan gázsikat teremtettek, amelyeket ma már egy színház sem bír el. Könnyen meglehet tehát, hogy az ♦ermárkás egyezmény megszüntetése olyan fegyver, amely visszafelé sül el. Mivel eddig ezer márkában volt maximálva az esti fellépti díj, szinte tradícióvá lett, hogy a német művészet nagy neveinek ennél kevesebbet sem is lehet kínálni. Most azonban aligha biztos, hogy az igazgatók minden esetben és okvetlenül ezer márkánál nagyobb összeggel tesznek majd ajánlatot. Kereslet és kínálat kérdése ez s ebben az esetben a kínálat és kereslet viszonyt egy harmadik faktor: a közönség teljesítőképessége határozza meg. — A „Tüzek az éjszakában" Pécsett. Pécsről jelenti tudósítónk: Földes Imre nagyhatású drámáját most mutatta be Pécsett Fodor Oszkár, a pécsi Nemzeti Színház igazgatója s a kitűnő darab, amely Budapesten megszakítás nélkül jutott túl a százötvenedik előadáson, Pécsett is óriási sikert aratott. A közönséget rendkívül megkapta a Földes-darab, nemcsak azért, mert annak mély nemzeti érzése, irredenta célzatai a határszéli nagyvárosban fokozott mértékben nyűgözték le, hanem mert a kitűnő előadás, a szereplők lélekkel, szeretetteljes játéka, a gondos rendezés a bemutatónak fővárosi nívót kölcsönzött. Rendkívül tetszett Kormos Ferenc, a súgó és Bánki, a rendőrfőnök szerepében, de a színészek egytől-egyig úgy játszottak, mint akik tudatában vannak annak, hogy szinte missziót teljesítenek a darab előadásával. A nézőtéren gyakran hangzott fel a zugó taps és mi sem jellemzi jobban a sikert, minthogy az igazgató egymásután ötször tűzte ki előadásra a darabot. — Éjféli bemutató a Corvinban. Az Újságírók Kórház és Szanatórium Egyesülete által rendezett kedd éjszakai bemutató programja: 1. A vendégek fogadása. 2. Zenekari nyitány. 3. Zoro Huru A két alkoholista. 4. Heltai Jenő üdvözlése és a Naftalin magyar főszereplőinek bemutatkozása. 5. Naftalin. A gálabemutató pont fél 12 órakor kezdődik. Jegyek még kaphatók a Corvin-színház pénztáránál. — Henry Bernstein egy kínos színházi affér középpontjában. Párisi tudósítónk írja: Henry Bernstein, a világhírű francia drámaíró, aki tudvalévőjéig egyúttal egy párisi színháznak, a Gymnasenak az igazgatója is, most kínos afférba keveredett a Théâtre des Arts igazgatójával. Az történt, hogy Bernstein csábító gázsiajánlatával Jaques Grétillat-t, a népszerű színészt, aki a Théâtre des Arts nagysikerű újdonságában (C’est le Dieu de la jeunesse) főszerepét játszotta, szerződésszegésre bírta. Rodolphe Darzens, a Théâtre des Arts igazgatója most beadvánnyal fordult a francia színpadi szerzők egyesületéhez, amelytől a sérelem reparálását követeli. — Kérdem: milyen szankciókkal szándékozik az egyesület elejét venni a hasonló visszaéléseknek — írta beadványában — és a színházakra rótt terhek ellenében milyen módon óhajt megvédeni bennünket az effajta manőverektől. Darrens ugyanilyen értelmű beadványt intézett a színészszövetséghez is, szigorú retorziót követelve a szerződésszegő színésszel szemben. Párisban most nagy érdeklődéssel várják a kínos affér további fejleményeit. — Péchy Blanka egyetlen fellépése a március 10-iki Ady-ünnepen vasárnap. Fellépnek még Medgyaszay, Mátray, Simonyi, Ascher, Fehér, Laurisin, Somló. Bevezeti Révész Béla. Jegyek Rózsavölgyinél. (Stúdió.) — Vizsgahangverseny. A tegnap bemutatkozott Hubay-növendékek között, kétségtelenül F. Takács Alice a legtöbbet ígérő tehetség. Glazunoff hegedűversenyét nemcsak fejlett technikával és behízelgően szép tónussal, de teljesen érett felfogással is játszotta. Szép haladásról számoltak be a többiek, Doktor Zsuzsi, Materassi Sándor, Reichel Izidor és Szende Magda is. — Ármány és szerelem holnap, szerdán este (I. bérlet) a Városi Színházban. Nem bérlő közönség részére rendes esti helyárak. Legdrágább hely 6 pengő. — A Városi Színház operabérlői ma is egész napon fizethetik be az esedékes márciusi részleteket a színház gazdasági hivatalában. Gravetre a világhírű amerikai tenorista tegnapi koncertjén óriási sikert aratott. A művész két este fellép a Városi Színházban. Vendégjátékának sorrendje: március 8-án, pénteken: Carmen (C. bérlet), március 11-én, hétfőn Faust (B. bérlet). A hétfői Faust-előadáson Mefisztót Kari Norbert, a wieni Staatsoper kiváló basszistája énekli. Jegyek mindkét előadásra kaphatók a Városi Színház pénztáránál és az összes jegyirodákban. Mérsékelten felemelt helyárak. _ Holló Klára chanson- és előadó estje Szelérnyi Istvánnal a Zeneművészeti Főiskola nagytermében ma, fél 9 órakor. Jegyek Fodornál és az esti pénztárnál. Szupécsárdás - Fiatalság Szupécsárdás — Költészet Szupécsárdás — Jókedv Szupécsárdás — Szerelem Szupécsárdás — Muzsika Szupécsárdás “ A legfőbb FARKAS IMRE-operett mk'd^TMvrM Városi Színház Hely arak 60 / ill.-töl G pengőig ^ KJradmmmmmwmmd — 36-ik Rácz Laci, a bohém cigánykirály, most minden este a Keleti-kávéházban (Barosstér 14.) muzsikál. Kedvéért a város legtávolabbi részeiből eljönnek az emberek és esténként előkelő közönség hallgatja játékát, amely hamisítatlan magyar stílusban és lobogó temperamentummal adja vissza a régi magyar nóták megkapó szépségét. — Műsorost családi est a PAtria Kínaában. Szombaton, március hó 9-én este tiióra kezddettel műsoros családi estet rendez a klub igazo*gatósága, melyre a klub tagjait és azok hozzátartozóit ezúton hívja meg. Részletes műsort csütörtöki számunkban közlünk. Színházak mai műsora M. KIR. OPERAHÁZ: I Oedipus Rex; It. Oda-visza; III. Petruska (D bérlet.) (I^S). — NEMZETI SZÍNHÁZ: A tábornok(lg). — KAMARASZÍNHÁZ: Nem élhetek muzsikaszó nélkü! (V*8). — VÍGSZÍNHÁZ: A ..Kék madár** vendégjátéka (8). — KIRÁLY SZÍNHÁZ: Pista néni Wá). — MAGYAR SZÍNHÁZ: Ida regénye (8 órakor). VÁROSI SZÍNHÁZ: Szupécsárdás (8). — BELVÁROSI SZÍNHÁZ: Ez az én esetem (S). — FŐVÁROSI OPERETTSZÍNHÁZ: Mise Amerika (8). — ÚJ SZÍNHÁZ Vakablak (8).ANDRÁSSY ÚTI SZÍNHÁZ: Minden este 9 órakor, vasárnap délután 4 órakor. Gaál Franciska: Nagy cipőben kisfia: Medgyaszay Vilma- A pillangó (Vaszary Peti Kökény Abonyit- Békefflvel: Finom házikoszt és Ami van, az sose jó: Farkas Imre daljátéka: Radó—Kökény* Zsazsa bácsi* Békeffl konferál. - TÉRIZKÖKUTI SZÍNPAD: Nagy Endre Salamon B. Rajna A.: Éljél a háztetőn. As apja lánya Apostol a lokálban Bécs—Páris— Madrid. Az utolsó faun. Pesti síelők Száz szál gyertyát. Grafogja Szegény Shakesperae. Király csókja Minden vasárnap délután Mi órakor igazi Gyerekszínház. — ROGYALORFEUM: Josephine Baker. Rocky Twins. Poocherrys. Amao. Stetson. Severse et Severns Tb© Leughtons A kék álarc (Pásztor Árpád dramolettje). Kutyuskám (Békeffi László tréfája). Ki a Duna vizét issza (Faragó Sándor vígjátéka). Békeffi László, Sugár Flóra, Horváth Eitske, Bellák Miklós, Sárossy Mihály stb. stb. Kezdete 8 órakor vasár- és ünnepnap délután öt órakor. Színházak e heti műsora MAGYAR KIRÁLYI OPERAHÁZ. Szerda: Tztrandot (Jan Kieputa vendégfelléptével, bérletszünet, felemelt helyárak). Csütörtök: Lakmé (B bérlet). Péntek: A nürnbergi mesterdalnokok (E bérlet, kezdete fél 7 órakor). Szombat: Rózsalovag (C bérlet kezdete 7 órakor). Vasárnap délután: A sevillai borbély (bérletszünet mérsékelt helyárak), este: Sába királynője (D bérlet). NEMZETI SZÍNHÁZ. Szerdán: Csalódások (D bérlet). Csütörttök: Piros bugyellária (K bérlet, 25. előadás). Péntek: A fekete lovas (A bérlet). Szombat: A tábornok. Vasárnap délután: A krétakör; este: Csalódások (K bérlet 26.). NEMZETI SZÍNHÁZ KAMARASZÍNHÁZA. Szerda: A sevillai borbély (K bérlet 25—26.) Csütörtök: A krétakör. Péntek: Nem élhetek muzsikaszó nélkül. Szombat: A túlbugó fiatalember. Vasárnap déluán: Nem élhetek muzsikaszó nélkül; este: A sevillai borbély. VÍGSZÍNHÁZ. Szerda és csütörtök: A „Kék madár"* vendégjátéka. Péntek: Nincs előadás. Szombat: Küönös közjáték (először). Vasárnap délután: Beszterce ostroma; este: Különös közjáték. KIRÁLY SZÍNHÁZ. Minden este: Pista néni. Vasárnap délután tszipajtás. MAGYAR SZÍNHÁZ. Szerda és csütörtök: Agglegény apa. Péntek: Ida regénye (50-ik előadás); szombat: Agglegény apa. Vasárnap délután: Ida regénye; este: Agglegény apa. VÁROST SZÍNHÁZ. Szerda: Ármány és szerelem (B bérlet). Csütörtök: Szupécsárdás. Péntek: Carmen (C bérlet). Szombat: Szupécsárdás. Vasárnap délután: Szupécsárdás (esti helyárak és este: Szupécsárdás. BELVÁROSI SZINNÁZ. Szerdán és csütörtökön: Ez az én szeretőm .. . Péntek: Hazudj édes!... Szombat: Ez az én esetem . .. Vasárnap délután: Hazudj édes!...; este: Ez az én esetem... FŐVÁROSI OPERETTSZÍNHÁZ: Minden este: Miss Amerika. Vas-'-nap délután: Az utolsó Verebély-lány. ÚJ SZÍNHÁZ. Szerda: Vakablak. Csütörtök és péntek: Tüzek az éjszakában. Szombat és vasárnap este: Vakablak. Vasárnap délután: Tüzek az éjszakában. ANDRÁSSY ÚTI SZÍNHÁZ. Gaál Franciska: Nagy cipőben kisfiú. Medgyaszay Vilma: A pillangó (Vaszary: Peti Kökény: Abonyi): Békeffivel: Finom házikoszt és Ami van, az sose jé. Farkas Imre daljátéka: Radó—Kökény: Zsazsa bácsi: Békeffi konferál. Kezdete 9 órakor vasárnap délután 4 órakor. —- Iparrajziskolai hallgatók dísztáborozása. A „Turul" Szövetségbe tömörült „Hollós Mátyás" Bajtársi Egyesület ,Bagoly-fészek" törzse március 6-án, szerdán este 9 órai kezdettel szertartásos tábort tart a Vimház-pince vadásztermében, IX., ker. Sóház-utca, melyre ezúton is kéri a törzsfő törzstagjainak okvetlen való megjelenését. — A fővárosi polgári iskolák hangversenyek. A Budapesti Polgári Iskolai Tanári Kör Sajtó- és Irodalmi Bizottsága a fővárosi polgári iskolák önképzőköreinek közreműködésével március 2-án sikerült hangversenyt rendezett a Zeneművészeti Főiskola nagytermében. Több, mint ötszáz polgári iskolai tanuló szerepelt ének-, zene-, táncszámokkal, szavalással. Az ünnepi beszédet Purébl Győző, a záróbeszédet Simon Lajos polgári iskolai igazgató mondotta. A bevételt a Gárdonyiszoborra fordítják. — Észt kitüntetés egy magyar tanárnak. Az Észt Vöröskereszt elnöksége elhatározta, hogy a Vöröskereszt munkássága terén Észtországnak tett szolgálataiért Ispánovits Sándor, polgári iskolai igazgatónak, az Észt Vöröskereszt emlékérem III. fokát adományozza. X Budapesti Hírlap szinhdzjegymoddldt, abc! as összes színházak jegye* be szerezhetők, iger, ‘lustáit flv&ncínte esives figyelmébe ajáöljulg. Budapesti Hírlap main fttZx?ey$ íw*ott áfa Budapest. Vili., József körut J