8 Órai Ujság, 1929. június (15. évfolyam, 121-146. szám)

1929-06-20 / 138. szám

1929 JÚNIUS 20 UMI ÚJSÁG CSÜTÖRTÖK 7.OLDAL HÍREK Csatlakozások a Revíziós Ligához (Saját tudósítónktól.) Az elmúlt két nap folyamán újra hatalmas munkás-, tisztviselő- és földmívestömegek csatlakoztak a Revíziós Ligához. Bejelentette csatlakozását a „Zichy Mihály" Művészegyesület, valamint az ország egyik legtekintélyesebb és legvagyonosabb tisztviselőcsoportja, a Magyarországi Köz­jegyzők Országos Egylete. Hétfőn délután a csepeli Neményi Papír­gyár 300 munkásának küldöttsége, kedden délelőtt a m. kir. Állami nyomda 500 alkal­mazottjának küldöttsége jelentette be csatla­kozását s bejelentette egyben azt is, hogy a nyomda alkalmazottai 1800 pengőt hajlandók a Liga céljaira áldozni, amely összeget havi 150 pengős részletekben fognak a Liga ren­delkezésére bocsátani. A dr. Wander Gyógy­szer- és Tápszergyár r.-t. 153 munkása és 52 tisztviselője jelentette még be csatlakozását és azt, hogy a munkások egy órai bérüket, a tisztviselők pedig havi fizetésük egy száza­lékát, összesen négyszáz pengőt szavaztak meg a Liga céljaira. A Telekkönyvvezetők Országos Egyesületének 370 tagja csatla­kozott és 300 pengőt nyújtott át. A Zichy Mihály Művészegyesület Herczeg Ferenchez intézett levelében csatlakozása mellett beje­lenti, hogy az általa rendezett kiállítások bruttó bevételeinek öt százalékát adja a Liga céljaira. A Magyar Posta, Táviró és Táv­beszélő Tisztviselők Országos Kaszinója csat­lakozásának bejelentése mellett 100 pengőt küldött, a Kereztényszocialista Kéményseprő­segédek Országos Szakegyesülete ugyancsak belépett a Ligába és kimondta, hogy anyagi­lag is támogatni fogja. Végül a majsajakab­­szállási puszta földmívelő népe jelentette be csatlakozását. — Le kell szállítani a villamosjegy árát. A budapesti villamostarifa leszállítása végre konkrét formában szóba került az illetékes fórum, a főváros pénzügyi bizottsága előtt is, melynek tegnapi ülésén egyelőre legalább annyit elhatároztak, hogy a tarifa felemelésé­ről nem lehet szó. A határozat kissé váratlan, mert hiszen arra igazán nem gondolt senki, hogy a villamos megdrágításának gondolata bárkinek az agyában egyáltalában felmerül­het, de mindenesetre elégtétellel konstatáljuk, hogy a tegnapi ülés több szónoka helyezkedett arra az álláspontra, melynek határozott kö­vetelés formájában először a 8 Órai Újság adott hangot, mikor előbb vezércikkben, majd más helyen ismételten követelte a tarifák le­szállítását. Ebből a követelésből a tegnapi határozat után sem engedhetünk. A BESZKÁRT hivatalos statisztikája szerint évi hétszázmillió utas érdekéről van itt szó és hiába mondja Buday Dezső, hogy a mi villa­mosunk a legolcsóbb Európában, ha ez a hétszázmillió utas magasnak érzi a díjsza­bást. Itt néhány szerencsés ember kivételével Budapest egész polgárságának vitális érdeke követeli a muakábajárás, a kenyérkereset ter­hének csökkentését s ez a követelés parancs, mely elől nem lehet és nem szabad kitérni. A jegyárleszállítást, a vonal- és átszállójegy 20 filléres árát meg kell valósítani. Ebben a kérdésben a halogatás is súlyos hiba, de a visszautasítás egyenesen bűn. Mi tudomásul vesszük, hogy a tarifaemelés kísérlete — elin­tézett ügy, de nem vesszük tudomásul, hogy — a tarifaleszállítás is elintéztetett immár. Ezt meg kell csinálni. Ezen semmiféle huza­vona nem segít. Le kell szállítani a villamos­­jegy árát! — Pénteken kezdi tárgyalni a felsőház a költségvetést. Az országgyűlés felsőháza június 21-én, pénteken, délelőtt 10 órakor ülést tart. Napirend: 1. Elnöki előterjesztések. 2. A mentelmi bizottság jelentése Bittner Já­nos és Óvári Ferenc felsőházi tagok mentelmi ügyében. 3. A nemzeti közművelődési alapít­ványról szóló törvényjavaslat. 4. Az 1929—30. évi állami költségvetésről szóló törvényjavaslat. — Vízállás. A földmívelésügyi minisztérium vízrajzi osztálya jelenti: A Duna végig apad, Pozsonyig alacsony, lejjebb közepes vízállású. Mai vízállások: Passau 312, Stein 64, Pécs 64, Pozsony 238, Komárom 348, Budapest 308, Paks 246, Baja 353, Mohács 383, Barcs 74 cm. — A Tisza Tiszabecsnél árad, lejjebb apad, ala­csony vízállású. Mai vízállások: Tiszabecs 16, Vásárosnamény 66, Tokaj 75, Tiszafüred 150, Szolnok 166, Csongrád 160, Szeged 22, Csenger 42, Gyoma 26 cm. Miért akar Angliába menni a bolygó Trockij A szovjet száműzöttjének nyilatkozatai London, jún. 19. (Magyar Távirati Iroda.) A Daily Express sztambuli munkatársa inter­jút közöl Trockij­­val, aki megerősíti azt a hírt, hogy beutazási engedélyt kért Angliába, amit a már említett egészségi és tudományos okokon kívül még egy másik indokkal is támogatott. — Reánézve — úgymond — a mai angol politikai helyzet különös fontossággal bír. Az uralmon levő angol párt azt hiszi, hogy a gazdasági nehézségeket meg lehet oldani de­mokratikus eszközökkel. — Ennek a lehetőségét akarom — mondotta Trockij — mint szemtanú közelről megfigyelni és remélem, hogy az angol kormány, amelynek fő hitvallása a demokrácia, nem tagadja meg az ellenfél ilyen irányú kérelmét. Még ha az angol kormány el is ismerné a szovjetet, az sem akadályozhatná meg, hogy menedékjogot nyújtson egy politikai számű­zöttnek, m­ert éppen ez felel meg a „belügyekbe való be nem avatkozás“ elvének. — Sir Austen Chamberlain — fejtegette to­vább Trockij — jól ismert személyi okoknál fogva nem teljesítette volna kérésemet, hozzá éppen ezért nem is fordultam. Trockij a leghevesebben tiltakozott azok ellen a híresztelések ellen, mintha ő a jelen­legi szovjet kormánytól engedélyt kért volna arra, hogy visszatérhessen Oroszországba. Mint mondotta, Oroszországban változatlanul a Stalin-frakció uralkodik, ennélfogva ő to­vábbra is a politikai emigráns szerepére kény­szerül. A továbbiakban Trockij természetesnek ta­lálta, hogy az angol kormány minél előbb el­ismeri a szovjetet. Kijelentette, hogy nem észszerű dolog, ha az angol ipar szenved a kommunista internacionálé elleni kifogások miatt. Trockij az egész beszélgetés folyamán igen hevesen és izgatottan viselkedett. Többször hangoztatta, hogy a német kormány megta­gadta tőle a beutazási engedélyt, sőt a norvég kormány, amelytől egyáltalában semmit sem kért, sietett tudomására hozni, hogy nem vál­lalna felelősséget életéért Norvégiában. A Rákospalota vízvezetéket és csator­nát épít. Rákospalota képviselőtestülete ma délután közgyűlést tart, amelyen a város­nak vízművekkel és csatornázással való ellátá­sáról fognak­árgyalni. Ennek a problémának a megoldását a fejlődő Rákospalota közönsége már régóta­ várja, éppen azért ellenzi a víz­vezetéki bizottságnak azt a javaslatát, hogy ne döntsön e fontos kérdésben a közgyűlés azon­nal, hanem legalább 30 napra függessze föl a döntést­, hogy a kérdést ezalatt tanulmányoz­hassa. A közönség szerint ennek a halogatás­nak nincsen sok értelme és ez a városra csak hátránnyal jár. Rákospalota egyébként csak idegen tőke segítségével valósíthatja meg ter­vét. Akadt is egy külföldi tőkeajánlat, amely 35 éves amortizációs kölcsönnel 8,5 százalékos évi annuitás mellett vállalná a finanszírozást. Ez a kölcsön Rákospalotát nem terhelné, mert az annuitás összegét a vízművek bevétele fe­dezné. — Autóbuszt a Stefánia-útnak. (Levél a Szerkesztőhöz.) Igen tisztelt Szerkesztő úr, mi Stefánia-úti és a Stefánia-út környékén lakók, irigykedve nézünk­ azokra a polgártársainkra, akiknek részük van a legmodernebb városi köz­lekedési eszköznek, az autóbusznak a kellemetes­ségeiben. Irigyeljük őket, mert a budapesti autóbusz-üzem kitűnő, gyorsan közlekedik, gyak­ran jár, a legtávolabbi városrészek gyorsan el­érhetők vele, pontos és jó, útvonalai is meg­felelők, de — minket egyszerűen kifelejtettek belőlük. Itt van kérem, példának okáért a 12-es autóbusz. A 12-esnek ez az útiránya: menet: Vörösmarty-tér,­­ Harmincad-utca, Deák-tér, Ká­­roly-körút, Wesselényi-utca, Dembinszky-utca, Aréna-út. Visszajövet: Aréna-út, István-út, Do­hány-utca, Károly-körút, Deák Ferenc-utca, Vö­rösmarty-tér. A Föld-arénát is érinti a 12-es és egészen az Angol parkig elmegy; valahogyan be kellene kapcsolni tehát ebbe az útirányba a Stefánia-utat is. Talán úgy, hogy a Stefánia-út és István-út keresztezéséig, vagy a Stefánia-út és Thököly-út keresztezéséig vinnék. Rengetegen laknak itt ezen a környéken, meg kellene fon­tolni, hogy mit lehetne tenni e téren az ő érde­kükben. Igen kérem, Szerkesztő úr, álljon mel­lénk a 8 órai Újság publicitásával ez ügyben. Igaz tisztelettel K. J. tanár. — Nem lesz Kassán műegyetem. Egyes felvidéki lapok a közelmúltban azt a hírt kolportálták, hogy a kormány Kassán tót műegyetemet állít fel. A csehszlovák mérnö­kök egyesületének pozsonyi kongresszusán többek közt ez a kérdés is szóba került. A tót mérnökök a műegyetem felállítása mellett foglaltak állást, de a kongresszus cseh részt­vevői feleslegesnek és fényűzésnek mondot­ták egy új főiskola felépítését, különösen Kassán. A csehek azt ajánlották, hogy a pozsonyi egyetemen állítsanak fel külföldi mintára műegyetemi fakultást.­­ Maga alá temette a kőfal. Székesfehér­várról jelenti tudósítónk, Berki József táci jó­módú gazdálkodót, mikor istállóépületének lebon­tásán dolgozott, a lezuhanó kőfal maga alá te­mette. Mire kiszedték a kőtörmelékek alól, már halott volt. A község nagy részvéte mellett te­mették el. — Német archeológus Szegeden. Szegedről jelentik: A szegedi múzeumnak nevezetes vendége volt tegnap dr. báró Balko Richt­­hofen felső sziléziai régészeti felügyelő szemé­lyében, aki a kiszombori régészeti leletek ta­nulmányozása végett kereste fel Szegedet. — Módosították az 1918—19. évi vér­tanúk emlékművének terveit. A főváros képzőművészeti bizottsága tegnapelőtti ülésén tárgyalta annak a szoborbizottságnak a kéré­sét, amely az 1918—19. évi forradalmak nem­zeti vértanúinak emlékét örökíti meg. A bi­zottság húszezer pengő összegű hozzájárulást kért a fővárostól, de a képzőművészeti bizott­ság függőben tartotta a döntést, mert az em­lékműnek Füredi Richárd szobrászművész és Lechner Jenő műegyetemi tanár, műépítész által elkészített tervét a bemutatott alakban a bizottság nem találta megfelelőnek. Ma dél­előtt megjelent Liber Endre tanácsnoknál Fritz János dr­., az emlékműbizottság alelnöke és olyan módosított tervet mutatott be, a­­ely már számol a kifogásokkal. A főváros képző­művészeti bizottsága­ legközelebbi ülésén fog­lalkozik a hozzájárulás kérdésével. A bizott­ság most már meg fogja szavazni a húszezer pengőt és a szabadság­ térnek az országház felé eső részén hozzálátnak az emlékmű fel­állításához. — Egy régi kereskedő halálára. A régi jó időkben is tekintélyes neve volt a pesti kereskedői világban Watterich Arnoldnak, aki szolid és hozzáértő kereskedő volt, a Dohány­ utcában volt nagyforgalmú drogéria-üzlete. Mindenki ismerte ezt a boltot és mindenki tudta róla, hogy szolid, jó kereskedő a vezetője. De Watterich Arnold két év óta súlyos beteg volt. Üzletét családja ve­zette, ő maga Pest környékén élt csöndes vissza­­vonultságban. Két év alatt súlyos betegsége egyre rosszabbodott és Watterich Arnold tegnap meghalt. Egy ismert, régi kereskedő­ családot döntött mély gyászba ez a haláleset. Különös já­téka a sorsnak, hogy az elhunyt fia, Watterich Ödön éppen ma teszi érettségi vizsgáját Kalo­csán. Watterich Arnold temetése holnap lesz.­­ Szobrot emelnek gróf Serényi Bélá­nak Putnokon. A háromnegyed részben cseh megszállás alatt álló csonka Gömör vár­megye egyetlen magyar impérium alatt álló járási székhelyén, Putnokon e hó 29-én, szombaton délelőtt leplezik le gróf Serényi Bélának, a háború előtti idők volt kereske­delmi, majd földmívelésügyi miniszterének bronzba öntött szobrát. Ugyanekkor leplezik le a világháborúban elesett és a 25-ik közös, valamint a 16-os honvédezredek kötelékébe tartozott hősök hatalmas emlékművét is. Mindkét szobrot Kisfaludi-Stróbl Zsigmond szobrászművész készítette. A kettős szobor­­leleplezés nagy ünnepséggel fog véghezmenni Putnokon József főherceg jelenlétében, akit dr. So­ldos Béla főispán hívott meg a Seré­­nyi-nemzetség és a vármegye nevében. Meg­jelenik a leleplezésen Mayer János fö­ldmí­­velésügyi miniszter is, úgy a földmívelésügyi, mint a kereskedelemügyi minisztérium kül­döttségével. A szoborleleplezések után József főherceg megtekinti az aggteleki barlangot.­­ A budapesti bölcsészettudományi kar új magántanárai. A vallás- és közok­ta­tás­ügyi mi­niszter dr. Koch Sándor nemzeti múzeumi őrnek a budapesti királyi magyar Pázmány Péter­ Tu­­dományegyetem bölcsészettudományi karán „az ásványok physiographia" című tárgykörből, dr. Széll Kálmán református kollégiumi rendes ta­nárnak a „statisztikai mechanika és alkalmazása az elméleti termés,é­eltanban" című tárgykörből és dr. Kutassy Endre egyetemi címzetes adjunk­tus, tanársegédnek ,,A föld középkora" című tárgykörből egyetemi magántanárrá történt ké­pesítését jóváhagyólag tudomásul vette és neve­zetteket e minőségükben megerősítette.­­ Porrá égett egy autó. Zalaegerszegről jelenti tudósítónk: A kelédi országúton kigyul­ladt a kelédi uradalom vadonatúj Magomobil­­kocsija, amelyben az intéző és családtagjai ültek. Szerencsére a katasztrófa láttára idejében kiug­rottak az égő kocsiból és így bajuk nem történt, az autó azonban teljesen porrá égett. — Tört szárnyak, kényszerleszállások, elromlott motorok,­­ többé és kevésbbé súlyos légikatasztrófák hírei érkeznek tnapról-napra, sőt megesett éppen legutóbb, hogy Német­országból egyetlen nap alatt négy lezuhant gép sorsáról adott hírt a szikratávíró. S ha olyan tragédiákról olvasunk, mint a londoni párisi gép legutóbbi szörnyű katasztrófája, amely hét halottat jegyzett fel a repülőközlekedés vesz­teséglistáján, — részvét és ijedtség cikázik vé­gig idegeinken és a túlzott emberi érzékeny­ség az első percben hajlandó rossz perspek­tívák rémképeivel nyugtalanítani önmagát. De ha megmarad is a részvét s a szánakozás, az idegek megnyugszanak. Riadozó érzékeny­ségünk elcsitul s ha perspektíváról van szó,­­ minden balesetek és katasztrófák ellenére is, — ott áll előttünk a repülés messze nagy perspektívája. Mert hiába ad egy-egy pillanatnyi fenn­akadást a gép mai tökéletlensége, az anyag ellenállóképességének gyarlósága,­­ minden ilyen tragikus véletlen új ösztökélés a fejlő­dés útján, hogy mindaz, ami tökéletlen és törékeny, ami oka lehet tragikus véletlenek­nek: kiküszöböltessék és javíttassék. Egész szívvel gyászoljuk a katasztrófák hatottat, aminthogy ugyanilyen meghatot­tan számol­juk el magunkban az autó, a vasút és az óceánjáró katasztrófáinak áldozatait. De val­­ahogy úgy érezzük, hogy a repülőgép veszte­séglistájának numerusai nemcsak fájdalmas gyászjelentések. Kár volna heroizmust emlegetni és roman­tikus eltúlzásokban látni szerepüket, de mégis jelentőségük és szükséges szerepűjk van tra­gikus sorsaikban a fejlődés útján. Az embe­riség kulturhistóriájának nincs egyetlen olyan fejezete, amely ugyanilyen vonatkozásban ál­dozatokat ne követelt volna. Ha meg is döb­bent bennünket a véletlen összetorlódott sze­rencsétlenségek száma, egy pillanatig sem kételkedünk a gép iránt, amely fent zúg a levegőben és jelenti­ a jövőt és a diadalmas tudást. A letört szárnyak helyett újak és erősebbek épülnek. Elromlott motorok helyett új konstrukciók nagyobb teljessége születik meg és velük együtt új védőeszközök, új óva­tosságok és nagyobb biztonság. Szerdán a Rádióban a magyar királyi Operaház tagjaiból alakult zenekar hangversenye. Közreműködik Bodó Er­zsi és Szentm­ih­ályi Tibor. Vezényel Berg Ottó.____________ — Új egyetemi magántanár. A kul­tuszmi­niszter dr. Ki­hár Flóris szentbenedekrendi ál­dozópap, teolgógiai tanárnak a Pázmány Péter Tudományegyetem hittudományi karán a „Vallás­bölcselet", dr. Fekete Lajos országos allevéltá­­rosnak a Pázmány Péter tudományegyetem böl­csészettudományi karán az „Oszmán-török nyelvű történeti források" című tárgykörből, dr. Boros Ádám kisérletügyi adjunktusnak az egyetem köz­­gazdasági növényismeret" című tárgykörből és dr. Varga Sándor könyvtári gyakornoknak a sze­gedi Ferenc József tudományegyetemen bölcsé­szet-, nyelv- és történettudományi karán az „Is­meretelmélet és általános értékelmélet" című tárgykörből egyetemi magántanárrá történt képe­sítését jóváhagyólag tudomásul vette. — Két ember ugrott a Dunába ma dél­­előtt. Ma délelőtt az összekötő vasúti híd­ról a Dunába vetette magát egy fiatal leány. A Penta IV. motoros mentőcsónak segítségére sietett a fuldokló leánynak és még idejekorán, kimentette, majd a partra vitte. Megállapítot­ták, hogy Nagy Eszter 22 éves szobaleány, aki a Jázmin­ utcában volt alkalmazásban, kö­vette el az öngyilkossági kísérletet. Eszmélet­len állapotban vitték a Rókus-kórház­ba.­­• Ugyanabban az időben egy 30 év körüli férfi is a Dunába akarta ölni magát. A Mű­egyetem mellett a felső rakpartról vetette magát a Dunába s a közelben tartózkodó halá­szok mentették meg nagynehezen az elmerü­­léstől. Megállapították, hogy az életunt ember Magyar László 29 éves háziszolga, aki anyagi gondok miatt akart megválni az élettől. A mentők őt is súlyos állapotban a Rókus-kór­­házba vitték. — Ékszerlopás a Hullámfürdőben. Ma déll­el­őtt megjelent a főkapitányságon Wenckheim József gróf titkára és bejelentette a rendőrsé­gen, hogy tegnap délután a Gellért-hullámfürdő­­ben a gróf feleségének értékes ékszereket tar­talmazó retikülje eltűnt. A bejelentés szerint a grófné tegnap délután a Gellért-hullámfürdő­­ben tartózkodott és a nála lévő brilliánsokkal kirakott értékes arany cigarettatárcáját, vala­mint aranyláncát és pénztárcáját egy gumi­­retikülbe magával vitte a hullámfürdőbe. Köz­ben a több, mint ezer pengő értéket tartalmazó gumiretikült letette a márványpárkányra, de a következő percben már nem találta ott. Valaki valószínűleg elemelte. A rendőrség a feljelentés alapján megindította a nyomozást az eltűnt ékszertárgyak felkutatására.­­ Angol rotariántusok megkoszorúzzák a hősök emlékét. A yorkshirei Rotary- Clubok küldöttsége csütörtökön, június 20-án, repülőgépen Budapestre érkezik, hogy átadja az itteni Rotary-Club részére ajándékozott angol lobogót és elhelyezze ugyanez alkalom­mal kegyelete és tisztelete jeléül este 7 óra­kor minden ünnepség nélkül honfitársai ko­szorúját a Hősök emlékén. FIAT 521 és 525 a luxusautó Tegyen próbautat ii i naujjy BascMblI I T'T11' '"'| — [ MA AUTÓ--------- / &

Next